Simpele labvoeding gezocht

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Simpele labvoeding gezocht

Bericht door MichaelB »

Goed, het woord "labvoeding" als zoekopdracht levert een zelfbouwvoeding op en heel vaak het woord "labvoeding"

Ik denk dat al wel duidelijk is waar ik naar opzoek ben. :lol:

Gisteren liep ik er weer tegenaan dat ik iets wilde doormeten (voedingsprint van een laadpaal) en geen goeie voeding paraat had.
Dus lopen pielen met een 9 volt batterijtje en een oude 12 volt harddrive voeding. Suboptimaal, gedoe met draadjes. Kortom, meh!

Nu zijn er legio goedkope "bench power supplies" op Amazon te vinden vanaf 50 euro.
Zoals deze:

https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0B8S6CH3 ... r=8-6&th=1
61GYAV88AwL._SL1280_.jpg

Is dat wat om incidenteel iets van voeding te voorzien of beter toch iets duurders/beters/anders?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Simpele labvoeding gezocht

Bericht door Pjotr »

Is als met alle onbekend Chinees spul. Zou ik zelf niet via Amazon doen. Ben je goedkoper af rechtstreeks bij Ali. Zou eerder voor bekende merken gaan als Rigol, Owon, Uni-T. B.v. https://www.eleshop.nl/uni-t-utp3315tfl-labvoeding.html
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Simpele labvoeding gezocht

Bericht door ray5150 »

Ik zou zoiets inderdaad eerder kopen bij eleshop dan bij Ali of Amazon.
Zit je toch iets beter ingedekt qua garantie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Simpele labvoeding gezocht

Bericht door Pjotr »

Yep, de beoordelingen daar zijn wel ok! Let ook wel even op: Fannetjes er in kunnen een boel herrie maken. Conrad heeft ook veel mooie degelijke lineaire labvoedingen. Maar dan zit je wel hoger in de boom qua prijs.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Simpele labvoeding gezocht

Bericht door MichaelB »

Ik heb zelf v.w.b. garantie en terugsturen nooit problemen met Amazon gehad, maar meer dat ik niet altijd alles bij die moloch wil bestellen.
Het wordt degene bij Eleshop in ieder geval. Nog wat kabeltjes bij bestellen ook.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Simpele labvoeding gezocht

Bericht door Kappa7 »

Is deze wat voor je?
IMG_20251107_175139.jpg
Mag je zo ophalen op voorwaarde dat je een stukje muziek komt luisteren. :mrgreen:
Heb ik ook via het forum gehad en mag nu naar een volgende die hem kan gebruiken.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Simpele labvoeding gezocht

Bericht door MichaelB »

Oeh, dat ziet er voor mij heel intimiderend uit!
Ik ben meer van het digitale, alhoewel mijn leeftijd meer past het analoge.
Denk dat ik deze oversla (voelt als ondankbaar, maar zo bedoel ik het uiteraard niet).

Luisteren wil ik altijd wel hoor! :goedzo:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Simpele labvoeding gezocht

Bericht door Kappa7 »

Prima dan blijft hij nog even staan.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Simpele labvoeding gezocht

Bericht door Barry2001 »

Die komt mij bekend voor :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Simpele labvoeding gezocht

Bericht door Pjotr »

En die had ook nog een kleiner zusje:
PE_1507.jpg
:D
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Simpele labvoeding gezocht

Bericht door Jan Geert »

Op het moment (en al wat langer) is de Korad 3005 en aanverwanten zo'n beetje de standaard in deze klasse. Er is dus heel veel over te vinden, hij is al lang op de markt, een paar kinderziekten zijn eruit. Hij schijnt ook op termijn heel betrouwbaar te zijn, ook in (semi) pro omgevingen. Ik heb er zelf onlangs 1 gekocht, met 2 extra overwegingen:
- het is een lineaire voeding itt tot de meeste concurrenten die een smps inzetten. Dit kan een voordeel zijn bij sommige use cases met hf. Voor mij is het bijkomend voordeel dat het ding dus relatief zwaar is en op zijn plaats blijft staan als je een knop indrukt. Da's best handig :sure: . een typische smps voeding in deze klasse is 1.5 kilo, deze is 4.5 kilo.
- hij heeft een aparte toets voor het inschakelen van de uitgang. Waarom dat er in de meeste gevallen niet op zit snap ik niet zo goed, maar deze heeft dat.

echter

als je veel gaat doen met projecten waar je symmetrische spanningen wil inzetten, zoals opamp schakelingen, dan is een single supply maar van beperkte waarde. Wil je die flexibiliteit hebben, dan kan je een tweede kopen en in serie zetten met middenaftakking. Maar je kan ook wat meer uitgeven voor een dubbele voeding en daarmee hetzelfde doen.
Bijkomend voordeel is natuurlijk dat je in serie of parallel ofwel de dubbele spanning ofwel de dubbele stroom kan schakelen in vergelijking met een enkel kanaal.

Ik heb dus zojuist de ' grote broer', namelijk de Korad KD3305D binnengekregen. Met nog een extra dat er een derde, 'kleine' voeding op zit, in te stellen op 5, 3.3 of 2.5 volt, wat een beetje de standaard spanningen zijn voor veel chips. best handig dus.

Het enige ergerlijke is dat het maken van de configuratie van een +/0/- voeding nergens in de handleiding staat, terwijl je hem daarvoor toch eigenlijk hebt. En tot mijn verbazing is er op het net ook geen duidelijke uitleg te vinden, eigenlijk van geen enkel model in welke prijsklasse dan ook. Het lijkt wel of het vanzelf spreekt hoe je dat doet, je ziet in veel video's van Mend it Mark bijvoorbeeld dat hij inderdaad de min van de ene voeding in de plus van de andere heeft zitten, met een piggyback kabel in 1 van de pluggen van dat snoer en dan naar de nul van het te onderzoeken apparaat, maar ik kan bijvoorbeeld niet zien of de voeding dan in 'serie' staat en of je de min van voeding 1 aan de plus van voeding 2 legt of andersom. Best wel irritant, want ik ben wel even aan het zoeken geweest en nog niet veel verder gekomen.

Enfin, de Korad KA3005p heb ik dus over.
https://www.eleshop.nl/korad-ka3005ps-v ... j7EALw_wcB
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Simpele labvoeding gezocht

Bericht door Pjotr »

Ja, een puur lineaire labvoeding blijft eigenlijk altijd het mooiste. En dan liefst zonder lawaaiige fan! Bij dubbel uitgevoerde voedingen zijn het altijd 2 aparte voedingen die je flexibel naar believen kunt gebruiken. Voor een symmetrische voeding moet je die idd zelf in serie zetten. Wel zijn er uitvoeringen die je zo kun instellen dat beide voedingen tracken en zo tegelijk met 1 knop in te stellen zijn en aan/uit. Meen dat Delta 50 jaar geleden wel een klein symmetrisch labvoedinkje had met gemeenschappelijke nul.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Simpele labvoeding gezocht

Bericht door Jan Geert »

Mijn nieuwe 3305 heeft voeding 2 als ' master' en trackt de kanalen zowel in parallel als in serie stand. tracking bij onafhankelijk gebruik is zo te zien niet aanwezig.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Simpele labvoeding gezocht

Bericht door timpert »

Pjotr schreef: za 15 nov 2025, 16:27
Meen dat Delta 50 jaar geleden wel een klein symmetrisch labvoedinkje had met gemeenschappelijke nul.
Dat is de E 018-0.6D. Ik heb er ook een staan, en het is een ideaal dingetje juist door de eenvoud. Doet alles wat het moet doen en niks meer. Soms staan ze op MP, maar ondanks de leeftijd willen verkopers er vaak nog een flinke prijs voor hebben. Deze staat op dit moment te koop:
Screenshot 2025-11-15 174810.png
Delta's zijn over het algemeen erg (te) duur tweedehands. Ik heb exemplaren op veilingen zien gaan voor meer dan de nieuwprijs, en op MP zijn de prijzen in de regel fors. Maar daar staat een bedrijf tegenover dat ook naar de hobbyist zeldzaam behulpzaam is. Je moet mazzel hebben, ik heb er over de jaren op mijn werk een aantal uit de prullenbak gevist. Sommige exemplaren hadden een kleine reparatie nodig, anderen waren domweg weggedaan omdat de dipswitches achterop verkeerd stonden en niemand zin had in een sessie RTFM (hee, daar is 'ie weer).

Als het nieuw, universeel toepasbaar, lineair, digitaal en van nette kwaliteit moet zijn, kijk eens hier naar:
https://www.eleshop.nl/gw-instek-gpe-23 ... upply.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Simpele labvoeding gezocht

Bericht door Pjotr »

Jep de E018-06D ja. Eigenlijk is de Delta op MP zijn geld dubbel en dwars nog waard! Enige wat nog wel eens stuk wilde gaan was een gelijkrichter diode. Maar verder onverwoestbaar. Nieuwe elco's er in en hij gaat weer 50 jaar mee! Het conventionele technologie: Altijd reparabel.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Simpele labvoeding gezocht

Bericht door timpert »

Dat geldt voor alles uit de E serie. OP heeft het liefst een digitale uitlezing, maar verder is de E030-3 zeker het aanbevelen waard. Als je een moe exemplaar weet te vinden is de kans heel groot dat je 'm met een tientje aan onderdelen en een avondje knutselen weer helemaal fris krijgt.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Simpele labvoeding gezocht

Bericht door Barry2001 »

+1. Heb hier (al erg lang) een E-30-1 en een E-15-2. Ideaal om even erbij te pakken als je ergens voeding nodig hebt, en tot nu toe hier onverwoestbaar.

Heb 'vast' op de labtafel al erg lang deze staan, PS-2403D.
PS-2403d.png
2 x 40V bij 3A, kun je eigenlijk alles wel mee. En geen SMPS. Misschien kun je eens kijken of die nog ergens wordt aangeboden, zijn er erg veel van verkocht bij Conrad destijds.
Ik zie nu dat dit blijkbaar (als serie) de opvolger is, wel SMPS lijkt het.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Simpele labvoeding gezocht

Bericht door Kappa7 »

Die staat hier ook op het bureau, fijn ding om mee te werken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Simpele labvoeding gezocht

Bericht door Pjotr »

Staat hier ook 30 jaar op de hobbywerkbank. Heb hem een paar jaar gelden een overhaul gegeven met ook nieuwe aansluitklemmen, duidelijkere LED meters, 10-slag potmeter voor de spanningsinstelling, enz. Maar ook deze zelf in serie zetten en geen tracking. Is 2 losse voedingen in 1 kast. Schema's e.d. zijn wel op internet te vinden:

IMG_36492_NCA.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Simpele labvoeding gezocht

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef: zo 16 nov 2025, 8:36
....... de opvolger is, wel SMPS lijkt het.
Het kleinere enkelvoudige lineaire zusje staat er nog wel: https://www.conrad.nl/nl/p/voltcraft-ps ... 11806.html
PS 1302D.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”