Eerst de units:
Voor de tweeter heb ik de keuze uit de PL27TG-35. Of een Vifa ringradiator, die in opdracht van Acoustic Research is gemaakt. Hij heeft een iets ander front en faseplug en een dubbele magneet. Een erg mooie tweeter.
Mijn voorkeur gaat op het moment uit naar de PL27. Ik heb van het weekend de tweeters gemeten en het lijkt erop dat er met deze iets makkelijker te werken valt.
Voor middentoners heb ik 4 (dus 2x2) PL11MG mids. Een middentonertje met een erg vriendelijke en vlakke respons. En 2 stuks zou ook de gevoeligheid naar bruikbare waarden kunnen tillen.
Als woofer heb ik de 4ohms uitvoering van de m26WR. Een mooie 25cm woofer.
Ik wil van de behuizing iets anders maken dan een standaard zuiltje. Ik wil graag de tweeters en mids (die in diameter ongeveer gelijk zijn) op een heel smalle baffle plaatsen. En de woofer eronder, op een bredere baffle.
Een beetje dit idee
Ik heb een paar maandjes terug me al eens uitgeleefd met een 3D pakket en deze tekening gemaakt:

andere views: 1, 3, 4.
Het is nog niet helemaal wat ik zoek en ik ben dan ook aan het brainstormen hoe ik het er dan wel uit wil laten zien. Dat lukt nog niet erg, maar gaat uiteindelijk wel goedkomen.
Ik heb van de woofers en mids een tijd terug de T/S parameters gemeten. En de parameters van de woofers wijken sterk af van de geplubiceerde waarden. Ik kom daarmee uit op een relatief kleine BR box (minder dan 50 liter). Om te beproeven of dat wel klopt ben ik vanmiddag even aan het klussen geslagen en heb wat plankjes gemaakt:
.Voor het eerst in 1,5 jaar!!!!! Woohoo
uiteindelijk moet dat leiden tot een testbox:

Waarmee ik kan beproeven of de woofers de verwachte resultaten geven.
Afhankelijk van die resultaten ga ik verder met de rest van het ontwerp.
Uiteindelijk moet er een speaker uitkomen waarbij mid-hoog en laag hun eigen versterker krijgen en de filtering tussen mid en hoog passief gebeurd.
Voor het zover is, zijn we wel een paar maandjes verder. Maar ondertussen ben ik eindelijk weer aan het hobby-en