Ik heb laatst mijn Parasound HCA-1000 eindversterker verkocht, maar heb daar nu al een beetje spijt van. De meeste eindversterkers in dezelfde prijsklasse klinken toch net wat minder goed. Ik heb dus weer een HCA-1000 besteld ;D
Ik heb laatst een aanbod gekregen van Artspeak, om de Parasound te laten modificeren. Voor een paar honderd euro (ik weet niet exact hoeveel) zou de versterker een flinke ''operatie'' ondergaan. Ik vind het echter veel leuker om zelf aan de slag te gaan en een paar honderd euro uitgeven aan een modificatie voor een versterker die 250 euro waard is vind ik een beetje uit balans.
Hier gaat het dus om:

Spec's:
2x 125W RMS @ 8 Ohm
2x 200W RMS @ 4 Ohm
1x 400W RMS @ 8 Ohm (gebrugd)
45A maximale stroom per kanaal (6x 15A eind transistoren per kanaal)
freq. response: 5Hz - 100 Khz +0/-3 dB @ 1W
THD: <0,03% full power, < 0,01% typical
S/N ratio: 110 dB
Dempingsfactor: >800 @ 20 Hz
Voeding: 750 VA ringkern, en totaal 28.500 uF capaciteit.
Classe A/AB, overschakeling ergens rond de 1~2 W.
Ik heb zelf al een paar modificaties bedacht:
1 - De 2 potmeters aan de achterkant loshalen en de draden direct doorverbinden zodat de versterkingsfactor niet meer te regelen is.
2 - De interne bedrading afschermen en zonodig vervangen door betere (lees: dikkere) kabels.
3 - Zekeringen vervangen door betere (audiofiele?) exemplaren en zekeringhouders vervangen door exemplaren met meer knijpkracht.
4 - De condensatoren aan de voeding vervangen door betere types met meer capiciteit.
5 - De behuizing beplakken met bitumen. Wat voor nut dit heeft weet ik niet, maar het lijkt me gewoon leuk
6 - Een kleine 12v trafo installeren om 2 superstille fans aan te sturen. Mijn versterker staat namelijk in een houten kast en daar wil de temperatuur nog wel eens flink oplopen. Ook is het handig voor <4 Ohm dips.
7 - Gebalanceerde XLR inputs maken. De connectors kan ik monteren in de gaten van de potmeters (die toch niet gebruikt worden). Ik ben alleen nog opzoek naar een goede RCA naar XLR omzetter.
8 - Luidsprekerterminals vervangen door betere types.
9 - De felle power-on LED vervangen door een difuus blauw exemplaar.
Meer kan ik zo even niet bedenken, maar alle inbreng is welkom! Ook op- of aanmerkingen over bovenstaande ideeën worden zeer gewaardeerd
Groetjes,
Barry