Wat kan ik allemaal modificeren aan de Parasound HCA-1000?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Wat kan ik allemaal modificeren aan de Parasound HCA-1000?

Bericht door Barry »

Beste mensen :)

Ik heb laatst mijn Parasound HCA-1000 eindversterker verkocht, maar heb daar nu al een beetje spijt van. De meeste eindversterkers in dezelfde prijsklasse klinken toch net wat minder goed. Ik heb dus weer een HCA-1000 besteld ;D

Ik heb laatst een aanbod gekregen van Artspeak, om de Parasound te laten modificeren. Voor een paar honderd euro (ik weet niet exact hoeveel) zou de versterker een flinke ''operatie'' ondergaan. Ik vind het echter veel leuker om zelf aan de slag te gaan en een paar honderd euro uitgeven aan een modificatie voor een versterker die 250 euro waard is vind ik een beetje uit balans.

Hier gaat het dus om:

Afbeelding

Spec's:

2x 125W RMS @ 8 Ohm
2x 200W RMS @ 4 Ohm
1x 400W RMS @ 8 Ohm (gebrugd)

45A maximale stroom per kanaal (6x 15A eind transistoren per kanaal)

freq. response: 5Hz - 100 Khz +0/-3 dB @ 1W

THD: <0,03% full power, < 0,01% typical

S/N ratio: 110 dB

Dempingsfactor: >800 @ 20 Hz

Voeding: 750 VA ringkern, en totaal 28.500 uF capaciteit.

Classe A/AB, overschakeling ergens rond de 1~2 W.



Ik heb zelf al een paar modificaties bedacht:

1 - De 2 potmeters aan de achterkant loshalen en de draden direct doorverbinden zodat de versterkingsfactor niet meer te regelen is.

2 - De interne bedrading afschermen en zonodig vervangen door betere (lees: dikkere) kabels.

3 - Zekeringen vervangen door betere (audiofiele?) exemplaren en zekeringhouders vervangen door exemplaren met meer knijpkracht.

4 - De condensatoren aan de voeding vervangen door betere types met meer capiciteit.

5 - De behuizing beplakken met bitumen. Wat voor nut dit heeft weet ik niet, maar het lijkt me gewoon leuk :)

6 - Een kleine 12v trafo installeren om 2 superstille fans aan te sturen. Mijn versterker staat namelijk in een houten kast en daar wil de temperatuur nog wel eens flink oplopen. Ook is het handig voor <4 Ohm dips.

7 - Gebalanceerde XLR inputs maken. De connectors kan ik monteren in de gaten van de potmeters (die toch niet gebruikt worden). Ik ben alleen nog opzoek naar een goede RCA naar XLR omzetter.

8 - Luidsprekerterminals vervangen door betere types.

9 - De felle power-on LED vervangen door een difuus blauw exemplaar.


Meer kan ik zo even niet bedenken, maar alle inbreng is welkom! Ook op- of aanmerkingen over bovenstaande ideeën worden zeer gewaardeerd :)


Groetjes,
Barry
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Ik zie nu al af van punt 6 en 7 :D

Punt 6 vervalt omdat ik bang ben voor storing van de fan. Tuurlijk is dit op te lossen met een elko en spoel oid, maar ook vanwege stof en dergelijke zie ik af van de fans.

Punt 7 vervalt omdat ik hier weinig winst mee zal behalen. Een RCA - XLR omzetter zal van zichzelf al voor meer verlies zorgen dan de misschien iets te lange RCA kabel.

Groetjes,
Barry
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Je zou eens kunnen spelen met de bias instelling, iets meer in klasse A zetten bijvoorbeeld.
Vervangen van diverse condensatoren, exact matchen van de ingangstransistoren, dat soort dingetjes.

E.e.a. kan eigenlijk alleen als je de beschikking hebt over wat meetapparatuur, een scoop, goede sinusgenerator met lage eigen vervorming en minimaal een vervormingsmeetbrug (THD).
Erzonder wordt het een eindeloze knutselpartij vrees ik.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

KT88 schreef:
Je zou eens kunnen spelen met de bias instelling, iets meer in klasse A zetten bijvoorbeeld.
Dat is een mogelijkheid ja.
Vervangen van diverse condensatoren, exact matchen van de ingangstransistoren, dat soort dingetjes.
In de signaalweg zul je geen enkele cap vinden, dus dat zit al best goed. Transistoren zijn ook al gematched ;)
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

voodooless schreef:
KT88 schreef:
Je zou eens kunnen spelen met de bias instelling, iets meer in klasse A zetten bijvoorbeeld.
Dat is een mogelijkheid ja.
Vervangen van diverse condensatoren, exact matchen van de ingangstransistoren, dat soort dingetjes.
In de signaalweg zul je geen enkele cap vinden, dus dat zit al best goed. Transistoren zijn ook al gematched ;)
Wat is dat eigenlijk, 'matchen' van transistoren?
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Elke transistor heeft van zichzelf een aantal eigenschappen, zoals (kale) versterkingsfactor, ruisbijdrage, basis-emitter kniespanning, collector-emitter verzadigingsspanning enz., en dat variëert allemaal met de temperatuur, en de stroom die door de tor loopt.
Dat, plus het feit dat er twee "sexen" zijn, nl. NPN en PNP.

Dat wil je graag voor elke tor zo gelijkmatig mogelijk hebben, dus dan moet je "paartjes" gaan uitzoeken die zoveel mogelijk overeenkomen.
En dat niet alleen in 1 punt of bij 1 temperatuur, nee, je wilt dat zo constant mogelijk hebben over een breed gebied.
Vrijwel niemand doet dat rigoreus, zelfs Parasound niet.

Kan ook niet voor die paar honderd euro die dat ding kost.
Het is ook niet in alle gevallen extreem belangrijk, maar wie het alleronderste uit de kan wil hebben, zal daar wat moeite voor moeten doen.
Dat is dus eigenlijk alleen weggelegd voor of de pro, of de zeer serieuze amateur die over de juiste meetapparaten beschikt, en de nodige kennis in huis heeft.

Verder gaan jouw tweak ideëen niet veel verder dan wat cosmetische ingrepen en wat betere connectors, heel veel invloed op het geluid verwacht ik daar niet van.

Nu weet ik niet of John Curl nog steeds is verbonden aan Parasound, maar als dat wel zo is, dan mag je ervan uit gaan dat het ontwerp gezond en goed is, en zou je hoogstens op het gebied van onderdelenkeuze en draaddikte (indien nodig) wat aan kunnen passen.

Veel verder zou ik niet gaan, als je echt iets anders/beter wilt, kan ik je aanraden om eens de boeken van Self en Slone te bestellen, en zelf iets in elkaar te gaan bakken.

Een bestaand ontwerp is altijd gebaseerd op compromissen, om die schakeling nu aan te gaan passen kan tot catastrophes leiden, dus beter niet doen.

Verder ken ik deze versterker niet, dus ik kan je weinig concrete info geven.
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

*Slik..... Ik ga dit morgen even opnieuw lezen als ik nuchter ben :shock:
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

Hey Barry

Schroef hem eens open en laat ons eens mee kijken 8)

@ KT88
Mijn versterker staat namelijk in een houten kast en daar wil de temperatuur nog wel eens flink oplopen.
Als je hem verder in klase A laat door lopen dan wordt hij toch ook warmer of heb ik dat fout ??
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

ome subtilieco schreef:
Hey Barry

Schroef hem eens open en laat ons eens mee kijken 8)

@ KT88
Mijn versterker staat namelijk in een houten kast en daar wil de temperatuur nog wel eens flink oplopen.
Als je hem verder in klase A laat door lopen dan wordt hij toch ook warmer of heb ik dat fout ??
Hij staat hier nog, maar is eigenlijk al verkocht.

De versterker wordt in klassa A wel flink heet, maar da's nu alleen in de standby-stand en bij de eerste 3 Watt ofzo. Daarna gaat 'ie over op klassa A/B.

Groetjes,
Barry
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Dus in stand-by staat ie in klasse A en wordt ie heet? :shock:
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Door de (grote) ruststroom door de eindtransistoren
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ja... Tijdens stand-by... :shock:
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Leeuwarden schreef:
Ja... Tijdens stand-by... :shock:
Ten aller tijden, totdat hij naar A/B gaat. Vet toch? ;)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Heel vet... maar ik neem aan dat ie in de stand-by stand minder warm wordt dan in de "aan" stand?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Voor klasse A is dat normaal.
In standby wordt alle ruststroom door de eindtransistoren gedissipeerd. Doe je het volume omhoog dan wordt een deel door de speaker gedissipeerd, waardoor hij minder warm wordt.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb zelf een Aleph 5 gehad. Zover mij bekend is het de bedoeling van een stand-by stand om de ruststroom fors in te perken. ( Daar werd op diyaudio nog wel eens over gediscussieerd...) Zodoende wordt de warmte afgifte en de electriciteitsrekening lager. Als een versterker (klasse A) dus even warm blijft in de stand-by als in de "aan" stand dan is dat in mijn ogen een vreemde soort van stand-by. Het idee indertijd over een soort stand-by bij de Aleph was om de opwarmtijd na inschakelen terug te brengen en de electriciteitsrekening een beetje binnen de perken te houden... Nu heb ik zelf nooit een fabrieksversterker met stand-by functie gehad maar ik blijf het raar vinden dat een versterker "heet" blijft als het ding in stand-by staat. Beetje warm..okee... maar bij aanzetten moet ie weer gewoon opwarmen in mijn optiek.

Deze discussie zal niet leiden tot een upgrade van de Parasound. Maar als ie in stand-by net zo warm blijft als in de "aan" stand, is de stand-by stand dan misschien kapot?
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Mijn excuses, ik heb de benaming 'standby' niet helemaal correct gebruikt.

Met standby bedoelde ik geen muziek. De amp staat dus wel aan, maar laat niks horen omdat de voorversterker uit staat of omdat de Cd-speler niet speelt. Wanneer er geen muziek speelt is de amp op z'n warmst, heet zelfs. Hoe meer vermogen je eruit haalt, hoe kouder hij wordt, omdat het vermogen (warmte) afgevoerd wordt naar de speakers.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Ik begreep het al even niet. :roll:

Wat ik trouwens ook niet begrijp, is dat mijn reactie op Leeuwarden's bericht verdwenen is, en dat ik niet meer op dit topic geaboneerd ben. Wazig, ik had hem na plaatsing toch echt zien staan. :-s
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Marp schreef:
Wat ik trouwens ook niet begrijp, is dat mijn reactie op Leeuwarden's bericht verdwenen is, en dat ik niet meer op dit topic geaboneerd ben. Wazig, ik had hem na plaatsing toch echt zien staan. :-s
vreemd... misschien toch op voorbeeld gedrukt ipv OK? of heeft er iemand van de mods perongeluk op t x-je gedrukt? (nee, ik niet)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Marp schreef:
Ik begreep het al even niet. :roll:

Wat ik trouwens ook niet begrijp, is dat mijn reactie op Leeuwarden's bericht verdwenen is, en dat ik niet meer op dit topic geaboneerd ben. Wazig, ik had hem na plaatsing toch echt zien staan. :-s
Wat had je dan geschreven?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Henkjan schreef:
vreemd... misschien toch op voorbeeld gedrukt ipv OK?
Nee, beslist niet. Omdat me afgelopen donderdag nog iets vreemds overkwam, ga ik hier even op in in dit topic.
Leeuwarden schreef:
Wat had je dan geschreven?
Ongeveer zoiets:
Marp schreef:
Leeuwarden schreef:
Ik heb zelf een Aleph 5 gehad. Zover mij bekend is het de bedoeling van een stand-by stand om de ruststroom fors in te perken. ( Daar werd op diyaudio nog wel eens over gediscussieerd...) Zodoende wordt de warmte afgifte en de electriciteitsrekening lager.
Dat lijkt me ook de bedoeling van de stand-by functie. Als dit niet zo is, ontgaat me het nut van stand-by, en heb je toch genoeg aan de standen "aan" en "uit"?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Gelukkig... Ik dacht al even dat ik de draad kwijt was... :D
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Nee dat was ik O:)
Plaats reactie