van schuur naar zelfbouw werkplaats
Moderator: Beheerdersteam
Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats
Wat komt er aan de binnenzijde van die voorzetwand ? multiplex is lekker makkelijk opbergplanken tegenaan schroeven.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats
inderdaad, 18mm underlaymentray5150 schreef:Wat komt er aan de binnenzijde van die voorzetwand ? multiplex is lekker makkelijk opbergplanken tegenaan schroeven.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats
nee, ze gaan vandaag eerst t dak verder gereed maken, na t weekeinde komt de afwerkingray5150 schreef:Dat wordt zondag inrichten dus.
Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats
Tip van mij; gooi er een janus of jacobus houtkachel in, voor dat geld kun je geen electra of zibro stoken...
Kost ff wat in aanschaf, maar daar heb je veel lol van...
Kost ff wat in aanschaf, maar daar heb je veel lol van...
Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats
Zie alweer een volgende klus aankomen: Een highend afdak om het hout droog te houdenShadow schreef:Tip van mij; gooi er een janus of jacobus houtkachel in, voor dat geld kun je geen electra of zibro stoken...
Kost ff wat in aanschaf, maar daar heb je veel lol van...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats
t moet ook warm blijven als ik er niet ben, ivm vocht. dus een kachel waar ik regelmatig een blokje hout in moet stoppen is wat slecht voor de nachtrustShadow schreef:Tip van mij; gooi er een janus of jacobus houtkachel in, voor dat geld kun je geen electra of zibro stoken...
Kost ff wat in aanschaf, maar daar heb je veel lol van...
Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats
Pannenkapje !Pjotr schreef:Zie alweer een volgende klus aankomen: Een highend afdak om het hout droog te houden
Met dus weer een heleboel keuzes...VH of OVH, geglazuurd, of ongeglazuurd, welke kleur.
Ik voel alweer een nieuw topic opborrelen.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats
wat te denken van de wind richting, hoppa weer 2 pagina's volray5150 schreef:Pannenkapje !Pjotr schreef:Zie alweer een volgende klus aankomen: Een highend afdak om het hout droog te houden![]()
Met dus weer een heleboel keuzes...VH of OVH, geglazuurd, of ongeglazuurd, welke kleur.
Ik voel alweer een nieuw topic opborrelen.
Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats
Als je een jacobus opvult met hout en na een uurtje smoort, heb je de hele nacht warmte. S'ochtends luchtschuif open en extra blok erop; gaan! Fantastische warmte en je kan alles erin stoken, van vuren tot azobe.Henkjan schreef:t moet ook warm blijven als ik er niet ben, ivm vocht. dus een kachel waar ik regelmatig een blokje hout in moet stoppen is wat slecht voor de nachtrustShadow schreef:Tip van mij; gooi er een janus of jacobus houtkachel in, voor dat geld kun je geen electra of zibro stoken...
Kost ff wat in aanschaf, maar daar heb je veel lol van...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats
zo, vloer klaar, dak klaar, wanden klaar, de inrichting kan beginnen.
voor de grote werkbank had ik eerst gedacht aan een keukenblad van onze zweedse hofleverancier, maar voor een paar tientjes meer heb ik zo'n blad:

http://www.datona.nl/bamboe-werkblad-245cm.html
en dat is dan incl thuisbezorgen.
er onder dan wat keukenkastjes zodat ik makkelijk laatjes etc voor gereedschap kan maken gebruikmakend van relatief betaalbare onderdelen
voor de grote werkbank had ik eerst gedacht aan een keukenblad van onze zweedse hofleverancier, maar voor een paar tientjes meer heb ik zo'n blad:

http://www.datona.nl/bamboe-werkblad-245cm.html
en dat is dan incl thuisbezorgen.
er onder dan wat keukenkastjes zodat ik makkelijk laatjes etc voor gereedschap kan maken gebruikmakend van relatief betaalbare onderdelen
Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats
Ik zou gewoon zo'n plaat nemen :
http://www.praxis.nl/bouwmaterialen/hou ... 82736.html
in de lengte doormidden laten zagen, dubbelvouwen, drupje lijm ertussen, en je hebt een werkblad wat net zo groot is, van 36 mm dik maar voor een kwart van de prijs.
http://www.praxis.nl/bouwmaterialen/hou ... 82736.html
in de lengte doormidden laten zagen, dubbelvouwen, drupje lijm ertussen, en je hebt een werkblad wat net zo groot is, van 36 mm dik maar voor een kwart van de prijs.
Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats
Drupje lijm zegttieray5150 schreef:Ik zou gewoon zo'n plaat nemen :
http://www.praxis.nl/bouwmaterialen/hou ... 82736.html
in de lengte doormidden laten zagen, dubbelvouwen, drupje lijm ertussen, en je hebt een werkblad wat net zo groot is, van 36 mm dik maar voor een kwart van de prijs.
Overigens is 60cm veel te smal voor een werktafel. 75cm is wel het minimum en zelf vind ik 1m breed wel zo prettig. Tip: Ga eens bij een 2e hands bureaumeubilair handel kijken. Voor ca. 150 euries haal je daar soms een dijk van een complete werktafel. Zitten er dacht ik een paar in de Spaanse polder bij R'dam.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats
dit is de standaard maat voor een garage werkbank, en ook een timmermanswerkbank is al niet breder dus veel mensen denken er anders overPjotr schreef:Overigens is 60cm veel te smal voor een werktafel.
Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats
Wat een logica toch weer........

Is je nieuwe hobby dan kokkerellen?Henkjan schreef:........ook een aanrecht is ~60cm (check de werkbladen van Ikea, die zijn 62cm)
Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats
een WERKbank is niet heel diep hoor. Wel is ie vaak extreem opgeruimd............ anders kun je er niet mee werken. Vandaar dat het een goed idee is om een werkbanksmal te houden. Zoek je meer een tafel om vanalles op te zetten enzo: dan kan ie niet groet genoeg zijn 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats
Jij hebt het voordeel dat je behandelbank zich vanzelf weer opruimt na een consult!Wowly schreef:een WERKbank is niet heel diep hoor. Wel is ie vaak extreem opgeruimd............ anders kun je er niet mee werken. Vandaar dat het een goed idee is om een werkbanksmal te houden. Zoek je meer een tafel om vanalles op te zetten enzo: dan kan ie niet groet genoeg zijn
Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats
Je bedoelt waarschijnlijk een werkBANK?Wowly schreef:een WERKbank is niet heel diep hoor. Wel is ie vaak extreem opgeruimd............ anders kun je er niet mee werken. Vandaar dat het een goed idee is om een werkbanksmal te houden. Zoek je meer een tafel om vanalles op te zetten enzo: dan kan ie niet groet genoeg zijn
Moet er alleen een bankschroef op dan heb je aan 60 cm wel voldoende. Wil je wat meer.... tja, HJ zal op de grond verder moeten klussen
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats
is toch een goed vergelijk? ik heb daar nou niet echt vaak t idee van "wat zou t handig zijn als t aanrecht 20 cm dieper was"Pjotr schreef:Wat een logica toch weer........
Henkjan schreef:........ook een aanrecht is ~60cm (check de werkbladen van Ikea, die zijn 62cm)
geen nw hobby hoor, dat doe ik al 30 jaar met veel plezier (zolang iemand anders maar opruimt en afwast)Pjotr schreef:Is je nieuwe hobby dan kokkerellen?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats
Net als stofzuigen zeker?Henkjan schreef:is toch een goed vergelijk? ik heb daar nou niet echt vaak t idee van "wat zou t handig zijn als t aanrecht 20 cm dieper was"Pjotr schreef:Wat een logica toch weer........
Henkjan schreef:........ook een aanrecht is ~60cm (check de werkbladen van Ikea, die zijn 62cm)
geen nw hobby hoor, dat doe ik al 30 jaar met veel plezier (zolang iemand anders maar opruimt en afwast)Pjotr schreef:Is je nieuwe hobby dan kokkerellen?
Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats
Wowly schreef:een WERKbank is niet heel diep hoor. Wel is ie vaak extreem opgeruimd............ anders kun je er niet mee werken.
Zal straks even een fototje maken van de huidige staat van mijn werkbank...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats
Liever niet eigenlijk, we hebben onze nachtrust broodnodig!ray5150 schreef:Wowly schreef:een WERKbank is niet heel diep hoor. Wel is ie vaak extreem opgeruimd............ anders kun je er niet mee werken.![]()
![]()
verklaar je nader.
![]()
![]()
Zal straks even een fototje maken van de huidige staat van mijn werkbank...![]()
![]()
Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats
ik ben nu aan het verbouwen, en gebruik een plaat (mobiele werk tafel) van 122x244 en 18mm dik waaronder 3 stuks balken zijn geschroefd voor het doorbuigen van 5x7 en 244 lang.
Plaat ligt op de inklapbare schragen.
Probleem is dat het gereedschap bovenop vaak in de weg ligt als je grotere werkstukken op de tafel/werkbank wilt leggen.
Verders gebruik ik een vaste werkbank van 150x80 diep. 60cm is wel erg ondiep en onhandig in mijn ogen.
Of je kan een tussen blad 18cm onder je bovenblad leggen waarop je je powertools en andere zooi bewaard, (bovenfrees, boormachine, lijmklemmen, schroefmachine)
Zo hou kan je het bovenblad vrijhouden van zooi.
Of iets mobiel zoals op de foto, ik ben er erg weg van.
Plaat ligt op de inklapbare schragen.
Probleem is dat het gereedschap bovenop vaak in de weg ligt als je grotere werkstukken op de tafel/werkbank wilt leggen.
Verders gebruik ik een vaste werkbank van 150x80 diep. 60cm is wel erg ondiep en onhandig in mijn ogen.
Of je kan een tussen blad 18cm onder je bovenblad leggen waarop je je powertools en andere zooi bewaard, (bovenfrees, boormachine, lijmklemmen, schroefmachine)
Zo hou kan je het bovenblad vrijhouden van zooi.
Of iets mobiel zoals op de foto, ik ben er erg weg van.
