van schuur naar zelfbouw werkplaats

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Bericht door ray5150 »

Wat komt er aan de binnenzijde van die voorzetwand ? multiplex is lekker makkelijk opbergplanken tegenaan schroeven.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Wat komt er aan de binnenzijde van die voorzetwand ? multiplex is lekker makkelijk opbergplanken tegenaan schroeven.
inderdaad, 18mm underlayment
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Bericht door ray5150 »

Dat wordt zondag inrichten dus. :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Dat wordt zondag inrichten dus. :lol:
nee, ze gaan vandaag eerst t dak verder gereed maken, na t weekeinde komt de afwerking
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Bericht door Shadow »

Tip van mij; gooi er een janus of jacobus houtkachel in, voor dat geld kun je geen electra of zibro stoken...
Kost ff wat in aanschaf, maar daar heb je veel lol van...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:
Tip van mij; gooi er een janus of jacobus houtkachel in, voor dat geld kun je geen electra of zibro stoken...
Kost ff wat in aanschaf, maar daar heb je veel lol van...
Zie alweer een volgende klus aankomen: Een highend afdak om het hout droog te houden :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Bericht door Henkjan »

Shadow schreef:
Tip van mij; gooi er een janus of jacobus houtkachel in, voor dat geld kun je geen electra of zibro stoken...
Kost ff wat in aanschaf, maar daar heb je veel lol van...
t moet ook warm blijven als ik er niet ben, ivm vocht. dus een kachel waar ik regelmatig een blokje hout in moet stoppen is wat slecht voor de nachtrust :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Zie alweer een volgende klus aankomen: Een highend afdak om het hout droog te houden :lol:
Pannenkapje ! :rock:
Met dus weer een heleboel keuzes...VH of OVH, geglazuurd, of ongeglazuurd, welke kleur.
Ik voel alweer een nieuw topic opborrelen. :lol:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Bericht door sander1238 »

ray5150 schreef:
Pjotr schreef:
Zie alweer een volgende klus aankomen: Een highend afdak om het hout droog te houden :lol:
Pannenkapje ! :rock:
Met dus weer een heleboel keuzes...VH of OVH, geglazuurd, of ongeglazuurd, welke kleur.
Ik voel alweer een nieuw topic opborrelen. :lol:
wat te denken van de wind richting, hoppa weer 2 pagina's vol :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Bericht door ds23man »

En 10 pagina's over de te stoken houtsoorten..... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef:
Shadow schreef:
Tip van mij; gooi er een janus of jacobus houtkachel in, voor dat geld kun je geen electra of zibro stoken...
Kost ff wat in aanschaf, maar daar heb je veel lol van...
t moet ook warm blijven als ik er niet ben, ivm vocht. dus een kachel waar ik regelmatig een blokje hout in moet stoppen is wat slecht voor de nachtrust :mrgreen:
Als je een jacobus opvult met hout en na een uurtje smoort, heb je de hele nacht warmte. S'ochtends luchtschuif open en extra blok erop; gaan! Fantastische warmte en je kan alles erin stoken, van vuren tot azobe.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Bericht door Henkjan »

zo, vloer klaar, dak klaar, wanden klaar, de inrichting kan beginnen.

voor de grote werkbank had ik eerst gedacht aan een keukenblad van onze zweedse hofleverancier, maar voor een paar tientjes meer heb ik zo'n blad:
Afbeelding
http://www.datona.nl/bamboe-werkblad-245cm.html
en dat is dan incl thuisbezorgen.
er onder dan wat keukenkastjes zodat ik makkelijk laatjes etc voor gereedschap kan maken gebruikmakend van relatief betaalbare onderdelen
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Bericht door ray5150 »

Ik zou gewoon zo'n plaat nemen :
http://www.praxis.nl/bouwmaterialen/hou ... 82736.html
in de lengte doormidden laten zagen, dubbelvouwen, drupje lijm ertussen, en je hebt een werkblad wat net zo groot is, van 36 mm dik maar voor een kwart van de prijs. :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Ik zou gewoon zo'n plaat nemen :
http://www.praxis.nl/bouwmaterialen/hou ... 82736.html
in de lengte doormidden laten zagen, dubbelvouwen, drupje lijm ertussen, en je hebt een werkblad wat net zo groot is, van 36 mm dik maar voor een kwart van de prijs. :lol:
Drupje lijm zegttie :lol: Zeg maar gerust een hele pot! En dan maar hopen dat HJ inmiddels al voldoende in lijmklemmen heeft geïnvesteerd :mrgreen:

Overigens is 60cm veel te smal voor een werktafel. 75cm is wel het minimum en zelf vind ik 1m breed wel zo prettig. Tip: Ga eens bij een 2e hands bureaumeubilair handel kijken. Voor ca. 150 euries haal je daar soms een dijk van een complete werktafel. Zitten er dacht ik een paar in de Spaanse polder bij R'dam.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Bericht door ray5150 »

Een werkbank is nooit te groot... :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Overigens is 60cm veel te smal voor een werktafel.
dit is de standaard maat voor een garage werkbank, en ook een timmermanswerkbank is al niet breder dus veel mensen denken er anders over :D ook een aanrecht is ~60cm (check de werkbladen van Ikea, die zijn 62cm)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Bericht door Pjotr »

Wat een logica toch weer........ :roll:
Henkjan schreef:
........ook een aanrecht is ~60cm (check de werkbladen van Ikea, die zijn 62cm)
Is je nieuwe hobby dan kokkerellen? :rofl:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Bericht door Wowly »

een WERKbank is niet heel diep hoor. Wel is ie vaak extreem opgeruimd............ anders kun je er niet mee werken. Vandaar dat het een goed idee is om een werkbanksmal te houden. Zoek je meer een tafel om vanalles op te zetten enzo: dan kan ie niet groet genoeg zijn :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Bericht door ds23man »

Wowly schreef:
een WERKbank is niet heel diep hoor. Wel is ie vaak extreem opgeruimd............ anders kun je er niet mee werken. Vandaar dat het een goed idee is om een werkbanksmal te houden. Zoek je meer een tafel om vanalles op te zetten enzo: dan kan ie niet groet genoeg zijn :lol:
Jij hebt het voordeel dat je behandelbank zich vanzelf weer opruimt na een consult! :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Bericht door Pjotr »

Wowly schreef:
een WERKbank is niet heel diep hoor. Wel is ie vaak extreem opgeruimd............ anders kun je er niet mee werken. Vandaar dat het een goed idee is om een werkbanksmal te houden. Zoek je meer een tafel om vanalles op te zetten enzo: dan kan ie niet groet genoeg zijn :lol:
Je bedoelt waarschijnlijk een werkBANK?

Moet er alleen een bankschroef op dan heb je aan 60 cm wel voldoende. Wil je wat meer.... tja, HJ zal op de grond verder moeten klussen :mrgreen: Zie hem niet ook nog een werkTAFEL in dat schuurtje proppen :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Wat een logica toch weer........ :roll:
Henkjan schreef:
........ook een aanrecht is ~60cm (check de werkbladen van Ikea, die zijn 62cm)
is toch een goed vergelijk? ik heb daar nou niet echt vaak t idee van "wat zou t handig zijn als t aanrecht 20 cm dieper was"
Pjotr schreef:
Is je nieuwe hobby dan kokkerellen? :rofl:
geen nw hobby hoor, dat doe ik al 30 jaar met veel plezier (zolang iemand anders maar opruimt en afwast)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
Wat een logica toch weer........ :roll:
Henkjan schreef:
........ook een aanrecht is ~60cm (check de werkbladen van Ikea, die zijn 62cm)
is toch een goed vergelijk? ik heb daar nou niet echt vaak t idee van "wat zou t handig zijn als t aanrecht 20 cm dieper was"
Pjotr schreef:
Is je nieuwe hobby dan kokkerellen? :rofl:
geen nw hobby hoor, dat doe ik al 30 jaar met veel plezier (zolang iemand anders maar opruimt en afwast)
Net als stofzuigen zeker? :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Bericht door ray5150 »

Wowly schreef:
een WERKbank is niet heel diep hoor. Wel is ie vaak extreem opgeruimd............ anders kun je er niet mee werken.
:shock: :shock: :shock: verklaar je nader. :?: :idea:

Zal straks even een fototje maken van de huidige staat van mijn werkbank... :rofl: :rofl: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Wowly schreef:
een WERKbank is niet heel diep hoor. Wel is ie vaak extreem opgeruimd............ anders kun je er niet mee werken.
:shock: :shock: :shock: verklaar je nader. :?: :idea:

Zal straks even een fototje maken van de huidige staat van mijn werkbank... :rofl: :rofl: :rofl:
Liever niet eigenlijk, we hebben onze nachtrust broodnodig! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: van schuur naar zelfbouw werkplaats

Bericht door Peertje »

ik ben nu aan het verbouwen, en gebruik een plaat (mobiele werk tafel) van 122x244 en 18mm dik waaronder 3 stuks balken zijn geschroefd voor het doorbuigen van 5x7 en 244 lang.
Plaat ligt op de inklapbare schragen.
Probleem is dat het gereedschap bovenop vaak in de weg ligt als je grotere werkstukken op de tafel/werkbank wilt leggen.
Verders gebruik ik een vaste werkbank van 150x80 diep. 60cm is wel erg ondiep en onhandig in mijn ogen.

Of je kan een tussen blad 18cm onder je bovenblad leggen waarop je je powertools en andere zooi bewaard, (bovenfrees, boormachine, lijmklemmen, schroefmachine)
Zo hou kan je het bovenblad vrijhouden van zooi.

Of iets mobiel zoals op de foto, ik ben er erg weg van.
Bijlagen
image.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”