Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Ja klopt de voet van de hoorn constructie stond 2 cm van de rand.
Dennis
Dennis
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
@tony als ik deze weerstand hoger zou maken , waardoor er minder energie weglekt zou dat dan wel werken of moet je dat dan gaan meten of beluisteren. Ik vindt het nml eeen mooie oplossing weinig onderdelen en bijna een rechte impedantie.Geenius schreef:De spoel van 0,39mH + 10 ohm weerstand parallel aan de woofer trekt de impedantie inderdaad wel vlak maar ik zou het niet op deze manier doen. Er gaat hier veel energie door verloren, het "lekt" als het ware langs het filter en de woofer weg voordat het ze bereikt.
Dennis
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Hoe hoger de waarde van de weerstand, hoe minder effect het netwerkje heeft. Als je buizenversterker geen problemen heeft met een impedantie van 4 tot 5 ohm dan kun je het gewoon blijven gebruiken. Het gaat er uiteindelijk om welke vorm van impedantie je het lekkerst vind klinken bij jouw speaker met jouw versterker.
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
En het staat al de hele avond lekker te spelen....
Ik laat het nu een paar dagen lekker aanstaan even wat uren op de klok zetten.
Daarna nog een keer een meting en misschien wat aanpassingen.
Ik heb nog een paar extra dingen besteld die ik nog wil uitproberen.
Maar vooral lekker genieten van de muziek.
Toch ben ik stiekem al benieuwd wat dit doet tegenover al het andere luidsprekergeweld.
Dennis
Ik laat het nu een paar dagen lekker aanstaan even wat uren op de klok zetten.
Daarna nog een keer een meting en misschien wat aanpassingen.
Ik heb nog een paar extra dingen besteld die ik nog wil uitproberen.
Maar vooral lekker genieten van de muziek.
Toch ben ik stiekem al benieuwd wat dit doet tegenover al het andere luidsprekergeweld.
Dennis
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Mooi Dennis,
Hoe doen ze het tegenover je eigen luidsprekers?
Dat moet toch al een aardig idee geven of het beeld klopt.
Hoe doen ze het tegenover je eigen luidsprekers?
Dat moet toch al een aardig idee geven of het beeld klopt.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Ziet er leuk uit, Dennis!
Wat George vraagt ben ik ook wel benieuwd naar. Wat gebruik je normaal voor luidsprekers en hoe verhoudt zich dat?
Heb je al verschil kunnen constateren tussen het spelen met en zonder dat netwerkje? Hoor je verschil?
Wat George vraagt ben ik ook wel benieuwd naar. Wat gebruik je normaal voor luidsprekers en hoe verhoudt zich dat?
Heb je al verschil kunnen constateren tussen het spelen met en zonder dat netwerkje? Hoor je verschil?
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Goed bezig Dennis, je hebt dat goed aangepakt met het filter.
Ik hoop de wedstrijboxjes spoedig ergens te kunnen horen!
Ik hoop de wedstrijboxjes spoedig ergens te kunnen horen!
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Ik speelde eerst met qaudral 850 ascent een 3weg. Die zijn minimaal 15 jaar oud.
Daar zit meer laag in maar wel rommeliger. bij deze luidsprekers was er een woofer stuk.
Tevens de classic three is nieuw. Daar heb ik al een paar solderingen opnieuwe moeten doen wegens uitvallen van een kanaal.
Het koelblok op de regelaar voor de gloeispanning is te klein hij wordt wel erg warm.
De eindversterkers hebben ook nog niet veel vlieguren op de klok....maar doen het tot nu toe erg goed.
Ik kan wel alvast wat vertellen over die hoorns maar het geluid vliegt nog alle kanten op.
Gisteren klonk het beter dan nu , nu is het iel en ik mis wat maar ik kan me vinger er niet op leggen.
Het geluid lijkt ook wel wat teruggetrokken.??
Er lijkt ook wel een galm of diepte in te zitten en ik weet niet of dat positief is.
Maar het klinkt veel ruimtelijker en er ontstaat echt een 3d geheel.
Er zit wel veel meer detaillering in vergeleken met de ander speakers.
Ze moeten gewoon nu nog meer uren maken , denk ik???
Of ik moet gewoon erg wennen aan het nieuwe geluid?/?
later ga ik nog wat veranderingen proberen met het filter.
Misschien moeten er wat meer mensen naar luisteren want ik heb zeker niet zoveel ervaring met luidsprekers.....
En er moeten nog nieuwe metingen komen aan het einde van de week.
Wordt uiteraard vervolgd met meer filterperikelen...en slap geneuzel over het geluid
dennis
Daar zit meer laag in maar wel rommeliger. bij deze luidsprekers was er een woofer stuk.
Tevens de classic three is nieuw. Daar heb ik al een paar solderingen opnieuwe moeten doen wegens uitvallen van een kanaal.
Het koelblok op de regelaar voor de gloeispanning is te klein hij wordt wel erg warm.
De eindversterkers hebben ook nog niet veel vlieguren op de klok....maar doen het tot nu toe erg goed.
Ik kan wel alvast wat vertellen over die hoorns maar het geluid vliegt nog alle kanten op.
Gisteren klonk het beter dan nu , nu is het iel en ik mis wat maar ik kan me vinger er niet op leggen.
Het geluid lijkt ook wel wat teruggetrokken.??
Er lijkt ook wel een galm of diepte in te zitten en ik weet niet of dat positief is.
Maar het klinkt veel ruimtelijker en er ontstaat echt een 3d geheel.
Er zit wel veel meer detaillering in vergeleken met de ander speakers.
Ze moeten gewoon nu nog meer uren maken , denk ik???
Of ik moet gewoon erg wennen aan het nieuwe geluid?/?
later ga ik nog wat veranderingen proberen met het filter.
Misschien moeten er wat meer mensen naar luisteren want ik heb zeker niet zoveel ervaring met luidsprekers.....
En er moeten nog nieuwe metingen komen aan het einde van de week.
Wordt uiteraard vervolgd met meer filterperikelen...en slap geneuzel over het geluid
dennis
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Wat leuk om te zien en te lezen Dennis!
Wordt erg leuk zo. En het project zit in de richting van iets dat zeker tot een mooi eindresultaat gaat komen!
Wat 'iel' klinken kan aan veel liggen, maar vaak is het 1 van de 2 of een mix: tweeter te hard of te weinig bafflestepcompensatie. Ik houdt denkbeelding de lijn aan van 200 Hz. Gaat de luidspreker oplopen dan krijgt deze maar moeilijk een warme en rijke sound voor elkaar.
Het is inmiddels duidelijk dat Chris T zijn project niet op korte termijn kan afronden. Metabaron krijgt grip op het ontwikkelen van een filter. Zelf heb ik ook wel de grootste stappen gemaakt die ik moest zetten om verder te kunnen. Dus ik denk dat binnenkort een voorstel volgt...
Wordt erg leuk zo. En het project zit in de richting van iets dat zeker tot een mooi eindresultaat gaat komen!
Wat 'iel' klinken kan aan veel liggen, maar vaak is het 1 van de 2 of een mix: tweeter te hard of te weinig bafflestepcompensatie. Ik houdt denkbeelding de lijn aan van 200 Hz. Gaat de luidspreker oplopen dan krijgt deze maar moeilijk een warme en rijke sound voor elkaar.
Ik kreeg van Rudy (Rumoh) bericht dat hij heel concreet bezig is een ruimte te zoeken. Dus ik verwacht dat er op korte termijn wel een plaats en datum gemeld kan gaan worden.m_cruiser schreef:Goed bezig Dennis, je hebt dat goed aangepakt met het filter.
Ik hoop de wedstrijboxjes spoedig ergens te kunnen horen!
Het is inmiddels duidelijk dat Chris T zijn project niet op korte termijn kan afronden. Metabaron krijgt grip op het ontwikkelen van een filter. Zelf heb ik ook wel de grootste stappen gemaakt die ik moest zetten om verder te kunnen. Dus ik denk dat binnenkort een voorstel volgt...
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Misschien ben ik nu wel over het punt beland dat de kwaliteit van de opnames ook gaat meespelen
Bij me vorige speakers klonk alles wel een beetje....
Dat is nu niet meer het geval??
dennis
Bij me vorige speakers klonk alles wel een beetje....
Dat is nu niet meer het geval??
dennis
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Dit is momenteel het schema waar ik mee speel.
En hier ook het frequentiekarakteristiek waarbij niet echt veel veranderd is.
Tevens staan de luidsprekers flink wat uren aan wat het geluid ten goede komt.
Het iele geluid wordt langzaam minder of ik begin aan het geluid te wennen
En hier een verhaal over de geluidsveranderingen die ik hoor als ik wat verander.
1. Als ik de 15uf weghaal uit de impedantiecorrectie , dan krijg ik een mooie strakke iets lagere impedantielijn.
Maar het lijkt wel alsof er een rolgordijn naar beneden komt en dat blijf ongeveer op de helft van me kamer hangen.
Tevens wordt de brede soundstage of podium ineens minder breed.
Dit is geen verbetering dus meteen de 15uf weer terug geplaatst.
2.Na een tip van Tony Gee(nius) van de 2,2uf van de tweeter sectie , een condensator hier paralel over heen gezet.
Dit is een hele mooie Jenzen z-cap 0,1uf geworden. Hierdoor lijkt er wat mooiers met de stemmen en hoge tonen te gebeuren.
Het geheel lijkt iets strakker te worden. Dit is een kwestie van smaak geworden. Dus hier blijf ik mee wisselen totdat ik eruit ben.
3.ik kan ook nog wat met de waarde van de weerstand van de tweetersectie spelen wat ik dus heb gedaan.
Hier heb ik een weerstand 1ohm paralel bijgezet en dan gaat de hoogsectie iets luider van spelen.
Dit is zo goed als niet te horen maar ik merkte dat het geluidsbeeld homogener werd.
Als je de hele weerstand weg haalt slaat dit door en worden de hoge tonen te overheersend.
Dit zijn de veranderingen die ik heb geprobeerd , als iemand nog ideeen heeft?? Roept u maar.
Ik ben toch nog een beetje benieuwd wat er gebeurt al ik de crossover nog wat omhoog gooi naar +-1500hz.
Maar dan moet ik een nieuw filter ontwikkelen , misschien probeer ik zoiets nog.
Ik blijf de luidspreker wel elke dag gebruiken , en ik blijf wat van mijn ervaringen delen en erg slap ouwehoeren over hetgeen ik denk waar te nemen
Groeten Dennis
Tevens staan de luidsprekers flink wat uren aan wat het geluid ten goede komt.
Het iele geluid wordt langzaam minder of ik begin aan het geluid te wennen
En hier een verhaal over de geluidsveranderingen die ik hoor als ik wat verander.
1. Als ik de 15uf weghaal uit de impedantiecorrectie , dan krijg ik een mooie strakke iets lagere impedantielijn.
Maar het lijkt wel alsof er een rolgordijn naar beneden komt en dat blijf ongeveer op de helft van me kamer hangen.
Tevens wordt de brede soundstage of podium ineens minder breed.
Dit is geen verbetering dus meteen de 15uf weer terug geplaatst.
2.Na een tip van Tony Gee(nius) van de 2,2uf van de tweeter sectie , een condensator hier paralel over heen gezet.
Dit is een hele mooie Jenzen z-cap 0,1uf geworden. Hierdoor lijkt er wat mooiers met de stemmen en hoge tonen te gebeuren.
Het geheel lijkt iets strakker te worden. Dit is een kwestie van smaak geworden. Dus hier blijf ik mee wisselen totdat ik eruit ben.
3.ik kan ook nog wat met de waarde van de weerstand van de tweetersectie spelen wat ik dus heb gedaan.
Hier heb ik een weerstand 1ohm paralel bijgezet en dan gaat de hoogsectie iets luider van spelen.
Dit is zo goed als niet te horen maar ik merkte dat het geluidsbeeld homogener werd.
Als je de hele weerstand weg haalt slaat dit door en worden de hoge tonen te overheersend.
Dit zijn de veranderingen die ik heb geprobeerd , als iemand nog ideeen heeft?? Roept u maar.
Ik ben toch nog een beetje benieuwd wat er gebeurt al ik de crossover nog wat omhoog gooi naar +-1500hz.
Maar dan moet ik een nieuw filter ontwikkelen , misschien probeer ik zoiets nog.
Ik blijf de luidspreker wel elke dag gebruiken , en ik blijf wat van mijn ervaringen delen en erg slap ouwehoeren over hetgeen ik denk waar te nemen
Groeten Dennis
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Hoe klinkt het als je die hele impedantiecorrectie weglaat/losmaakt ?
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Even snel gedaan en paar nummers geluisterd , het lijkt of het rendement verbeterd maar het wordt zeker scheller in het hoog.
Dit ligt niet lekker in het gehoor.
dennis
Dit ligt niet lekker in het gehoor.
dennis
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Hoi Dennis,
Hoe gaat het nu? Vast al wel trots op je creatie waar waarschijnlijk al heel acceptabel geluid uit komt...
Als je zelf met Arta aan de gang wil, om je eigen metingen te doen, stel je vragen gerust he! Kan gewoon in je topic, dan kunnen we allemaal leren van de tips en hulp die je krijgt (ben zelf ook nog maar kort met Arta bezig
)
Hoe gaat het nu? Vast al wel trots op je creatie waar waarschijnlijk al heel acceptabel geluid uit komt...
Als je zelf met Arta aan de gang wil, om je eigen metingen te doen, stel je vragen gerust he! Kan gewoon in je topic, dan kunnen we allemaal leren van de tips en hulp die je krijgt (ben zelf ook nog maar kort met Arta bezig
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Hoi wouter, ik ben steeds meer tevreden met het geluid.
Met het positioneren van de luidsprekers krijg je de laatste loodjes eruit.......belangrijk!!
Ik heb de weerstandswaarde van de spoelen ingevuld en dan zie je de db aan de onderkant naar beneden gaan met 2 db.
Het is jammer want hiermee kom ik in de knoop met centjes....duurdere spoelen met een lagere weerstand komt beter uit in boxsim maar dan haal ik me budget niet.
4 spoelen bijna 100 euro...... Misschien het midden en hoog iets naar beneden brengen.
Ik wil ze iets warmer laten klinken....
denk ik...
ik twijfel nog....
Of het is gewenning of ze lopen in maar het klinkt steeds beter.
En inderdaad ik moet nog een keer een meting gaan doen om te kijken of het klopt met wat ik aan filter ontwikkelt heb.
Dat wordt waarschijnlijk dinsdagmiddag. Dan komt het hele meetspul van zolder af en wordt er nog een poging gedaan.
Kijken of ik de meet skills van Tony kan evenaren
Mijn huis staat in de verkoop en het is lastig hobbyen zo , schoonmaken kijkers hobby enz...
Dennis
Met het positioneren van de luidsprekers krijg je de laatste loodjes eruit.......belangrijk!!
Ik heb de weerstandswaarde van de spoelen ingevuld en dan zie je de db aan de onderkant naar beneden gaan met 2 db.
Het is jammer want hiermee kom ik in de knoop met centjes....duurdere spoelen met een lagere weerstand komt beter uit in boxsim maar dan haal ik me budget niet.
4 spoelen bijna 100 euro...... Misschien het midden en hoog iets naar beneden brengen.
Ik wil ze iets warmer laten klinken....
Of het is gewenning of ze lopen in maar het klinkt steeds beter.
En inderdaad ik moet nog een keer een meting gaan doen om te kijken of het klopt met wat ik aan filter ontwikkelt heb.
Dat wordt waarschijnlijk dinsdagmiddag. Dan komt het hele meetspul van zolder af en wordt er nog een poging gedaan.
Kijken of ik de meet skills van Tony kan evenaren
Mijn huis staat in de verkoop en het is lastig hobbyen zo , schoonmaken kijkers hobby enz...
Dennis
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Hoi Dennis,
Mooi om te horen man!
Qua filtering, je kunt altijd wel iets van een budget filter met kernspoelen "lenen" voor de line up, zodat je binnen de regels blijft. Het komt niet op een euro aan maar als jij gewoon in 1x een goed filter wil hebben en die spoelen dus zo kostbaar worden dan is een tijdelijk filter de beste oplossing. Hoeveel budget heb je nog over?
Mooi om te horen man!
Qua filtering, je kunt altijd wel iets van een budget filter met kernspoelen "lenen" voor de line up, zodat je binnen de regels blijft. Het komt niet op een euro aan maar als jij gewoon in 1x een goed filter wil hebben en die spoelen dus zo kostbaar worden dan is een tijdelijk filter de beste oplossing. Hoeveel budget heb je nog over?
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Ok heren op het laatste nippertje alle informatie over mijn luidsprekers.
eerst een plaatje en wat uitleg. de bovenste blauwe lijn is na mijn eerste filter gemeten. hier zie je hoge pieken in zitten en een oplopend hoog.
Het oplopende hoog is opgelost door in de hoogsectie een filter weg te halen.
Hierdoor komen we op de groene lijn terecht , hier zijn de pieken op 6 en 9khz nog aanwezig.
Dit komt na onderzoek door de overgang tussen de driver en de hoorn die sloot niet mooi aan.
ik heb er een beetje plah-do klei in gemonteerd
van die kleine van mij.
En dan kom je op de rode lijn terecht.
Dit is met hulp van Tony van humble home made hifi tot stand gekomen. Door tips en metingen van hem.
Dennis
eerst een plaatje en wat uitleg. de bovenste blauwe lijn is na mijn eerste filter gemeten. hier zie je hoge pieken in zitten en een oplopend hoog.
Het oplopende hoog is opgelost door in de hoogsectie een filter weg te halen.
Hierdoor komen we op de groene lijn terecht , hier zijn de pieken op 6 en 9khz nog aanwezig.
Dit komt na onderzoek door de overgang tussen de driver en de hoorn die sloot niet mooi aan.
ik heb er een beetje plah-do klei in gemonteerd
En dan kom je op de rode lijn terecht.
Dit is met hulp van Tony van humble home made hifi tot stand gekomen. Door tips en metingen van hem.
Dennis
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
En nu dan de filterkosten.
Impedantie correctie.
crosscap 15 uf 4,13
spoel 0,22 2,42
R mox 10 1,35
woofer
spoel 1,8mh 2,60
spoel 2,7mh 3,12
crosscap 4,7uf 2,35
crosscap 18uf 4,67
horn
Rmundorf 10r 10,00 deze is duur en erg belangrijk voor de uiteindelijke geluidskwaliteit
spoel 1,2mh 2,19
c 1,22uf 3,00 dit had ik in een rommelbakje en waardeer ik op 3 euro bestaande uit ero mkc 1.0uf en een audyn mkp 0,22uf. klonk het beste.
Totale filterkosten 35,83 en dit maal stereo is 71,66
Dan de totale kosten
Fiterkosten 71,66 rumoh
mivoc mpa wm8 2*39 78 loudmagnet
monacor mrd34pa 65,70 rumoh
totale kosten wedstrijd 215,36 lekker binnen budget
overige kosten
Dayton hoorns 2*5,33 10,66
hout met zagen 65,00
staal en lasersnijden 150
Bijkomende kosten 15
Kosten luidsprekers 456,02
Maar ik moet zeggen voor een eerste paar luidsprekers is het een leerzaam project geweest.
Ik ben ook wel tevreden met het resultaat
En uiteraard bedankt voor de hulp die ik hier en daar gehad heb.
Tot morgen
Dennis
Impedantie correctie.
crosscap 15 uf 4,13
spoel 0,22 2,42
R mox 10 1,35
woofer
spoel 1,8mh 2,60
spoel 2,7mh 3,12
crosscap 4,7uf 2,35
crosscap 18uf 4,67
horn
Rmundorf 10r 10,00 deze is duur en erg belangrijk voor de uiteindelijke geluidskwaliteit
spoel 1,2mh 2,19
c 1,22uf 3,00 dit had ik in een rommelbakje en waardeer ik op 3 euro bestaande uit ero mkc 1.0uf en een audyn mkp 0,22uf. klonk het beste.
Totale filterkosten 35,83 en dit maal stereo is 71,66
Dan de totale kosten
Fiterkosten 71,66 rumoh
mivoc mpa wm8 2*39 78 loudmagnet
monacor mrd34pa 65,70 rumoh
totale kosten wedstrijd 215,36 lekker binnen budget
overige kosten
Dayton hoorns 2*5,33 10,66
hout met zagen 65,00
staal en lasersnijden 150
Bijkomende kosten 15
Kosten luidsprekers 456,02
Maar ik moet zeggen voor een eerste paar luidsprekers is het een leerzaam project geweest.
Ik ben ook wel tevreden met het resultaat
En uiteraard bedankt voor de hulp die ik hier en daar gehad heb.
Tot morgen
Dennis
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
luistert lekker.
Ziet er ook best gaaf uit, voor mij de 4e plek.
Ziet er ook best gaaf uit, voor mij de 4e plek.
-
herbieferbie
- Ook commercieel actief
- Berichten: 76
- Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 14:22
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Lijkt me leuk om na te maken dit project.
Is het een idee om een soort lijstje te maken met alle benodigdheden. zoals tekening, tekening filter.
Misschien voor beginners zoals ik de nummers van de onderdelen bij rumoh, een foutje is snel gemaakt ontdekte ik laatst met een komma op de verkeerde plaats
Het ziet er erg leuk uit, en begrijp het steeds beter gaat klinken
Is het een idee om een soort lijstje te maken met alle benodigdheden. zoals tekening, tekening filter.
Misschien voor beginners zoals ik de nummers van de onderdelen bij rumoh, een foutje is snel gemaakt ontdekte ik laatst met een komma op de verkeerde plaats
Het ziet er erg leuk uit, en begrijp het steeds beter gaat klinken
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Een paar post hierboven zie je de hele lijst aan onderdelen. Het filter staat er ook bij. Dan mis je alleen de tekeningen van de kast nog. Die zal ik even moeten zoeken en die zet ik hier ook wel op.
De voet kan je anders maken maar volgens mij zitten de tekeningen daarvan ook ergens in de eerste pagina.
Ik weet niet waar je woont maar je kan even langskomen voor een kleine luistersessie?
De voet kan je anders maken maar volgens mij zitten de tekeningen daarvan ook ergens in de eerste pagina.
Ik weet niet waar je woont maar je kan even langskomen voor een kleine luistersessie?
