16 sporen analoog

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 16 sporen analoog

Bericht door Ah!buis »

Heb je nog zoveel van die 4000 serie liggen dat je er geen µC tegenaan gooit ? Zou wel schelen in de grote van de print O:) .
Anne
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: 16 sporen analoog

Bericht door Mr Tube »

Juist voor de grootte van de print maakt het weinig uit, ik heb de controller optie wel overwogen en ook een programmatje gemaakt voor de arduino en de print werd juist groter....
Ik heb nu de 7seg decodering IC's onder de displays zitten en de serie weerstanden aan bottom zijde, verder ben ik meer hardware man dan software.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: 16 sporen analoog

Bericht door Mr Tube »

Nog weer effe bezig geweest met de teller maar kreeg last van stemmen.... ze zeiden onder andere dat een locatorfunctie wel handig is enne dat.... dan komt toch de arduino weer om de hoek kijken want daar kun je al die grappenmakerij zo inbouwen zonder soldeerbout warm te stoken.
De print is nu gereduceerd tot een display unit die met een 4 bits data code en 5 latches aan te sturen is vanuit een controller, een Arduino Uno zou perfect zijn. Op de print zitten dus nog de MC14543 IC's en er is een zesde display bijgekomen maar alleen voor het streepje (minteken), een scan routine is dus niet meer nodig.

De afmetingen zijn 25,4mm bij 77mm
een 12 polige bandkabel gaat naar de controller inclusief voeding 5V
De print is geschikt voor CA en CC displays (wordt met jumpertje bepaald)
een extra 2 polig kabeltje voor sturing van het streepje
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: 16 sporen analoog

Bericht door Mr Tube »

De display print is klaar en ben maar meteen verder gegaan met een controllerbordje welke dezelfde afmetingen krijgt, het wordt dan een sandwich constructie met de controller en displayprint op elkaar en dan kan deze voor meerdere dingen gebruikt worden dan alleen een bandteller.

Op het controllerboard komt dan een 12 polige aansluiting naar de display, een I2C aansluiting, twee analog of digitale inputs, een RC aansluiting, een rotary encoder of bandtel sensor, 4 digitale uitgangen voor sturing naar tapeloopwerk.
Via de I2C bus kan de zaak natuurlijk nog flink uitgebreid worden met I/O.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: 16 sporen analoog

Bericht door Mr Tube »

Dan nu zoals de layout geworden is.
display5.png
25,4 x 77.5mm
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: 16 sporen analoog

Bericht door Mr Tube »

Naast de bandteller wordt ook aan de opname en weergave modules gewerkt en beginnen we met het weergeef gedeelte, deze moet aan de volgende specs voldoen.

versterking bij 20Hz ca 60dB, hij moet tot 50mV kunnen versterken
NAB karakteristiek 3180uS en 50uS
Uiteraard wil ik een lage vervorming en ruisbijdrage

verder komen er twee HighCom modules per kanaal (voor opname en weergave gescheiden), dit deels om allerlei omschakelingen tegen te gaan.

Ik heb de volgende schakeling bedacht.
reproamp.png
Ik denk dat de schakeling voor zich spreekt... het RC netwerkje over de stroombron definieert de openloopgain zodanig dat deze meeloopt met de NAB curve, de openloopgain is rond de 45000x bij 20Hz en de tegenkoppelfactor komt nergens boven de 100 uit.

Bij simulatie blijft de vervorming beneden de -90dB oftewel 0,003%

voedingspanning is +18V en - 18v
Laatst gewijzigd door Mr Tube op ma 13 jul 2015, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 16 sporen analoog

Bericht door ray5150 »

Hoe ga je dat praktisch uitvoeren. ieder ampje z'n eigen printje, of voeg je er een aantal samen op een PCB ?
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: 16 sporen analoog

Bericht door Mr Tube »

Ik maak een print voor een kanaal dat ook compatible is met de originele, zo kan ik het backplane behouden

dus een print met opname versterker, weergave versterker en de Highcom modules plus de Bias meuk.
De Bias wordt wel centraal gestuurd uit een master oscillator maar heeft voor elk kanaal een eindtrapje welke je kan schakelen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 16 sporen analoog

Bericht door Shadow »

Benieuwd hoe het hier mee staat!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 16 sporen analoog

Bericht door ray5150 »

+1
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 16 sporen analoog

Bericht door Shadow »

Zit hier nog muziek in?
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: 16 sporen analoog

Bericht door Mr Tube »

Shadow schreef:
Zit hier nog muziek in?
Voorlopig even niet, ik heb afgelopen jaar iets aan woonruimte moeten doen.
Van de winter weer verder.....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 16 sporen analoog

Bericht door ray5150 »

Brrrr. Het is al knap fris. :mrgreen: :bakkie:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 16 sporen analoog

Bericht door Shadow »

ray5150 schreef:
Brrrr. Het is al knap fris. :mrgreen: :bakkie:
Welnee, ik loop nog in korte broek :mrgreen:
Mr Tube schreef:

Voorlopig even niet, ik heb afgelopen jaar iets aan woonruimte moeten doen.
Van de winter weer verder.....
Goed om te horen!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 16 sporen analoog

Bericht door ray5150 »

Ik vraag me af hoe je al die pro-audio spullen op een zeilboot kwijt zou moeten kunnen. loopt nou niet echt over van de ruimte daar.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 16 sporen analoog

Bericht door ds23man »

Die multitrack gebruikt ie als ballast in zijn kiel! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 16 sporen analoog

Bericht door Shadow »

Nee daar had ie nog een paar oude revoxen voor liggen :rofl: :rofl: :rofl:
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: 16 sporen analoog

Bericht door Mr Tube »

Nu de boot rustig hier in IJmuiden ligt heb ik weer eens tijd voor de studio, en die bevindt zich niet aan boord. Als Ballast heb ik 4800Kg staal in beton gegoten in het kiel, daarin zit ook de 500liter Dieseltank. Hier zal een beetje studioapparatuur niet veel meer toevoegen.
Eerst maar eens de lopende projecten op een rij.
Masterkeyboard is naar iemand anders overgedragen sinds ik een Roland A30 heb binnengehaald.
Digitaal delay is op de langebaan geschoven, de Roland SD1000 doet nu zijn werk nu, deze heeft genoeg delay voor de PinkFloyd achtige effecten.
De Lexicon PCM70 doet het weer en heeft gezelschap gekregen van een PCM 80 en PCM 90.

Om de 80er jaren sfeer compleet te maken is er een Wersi Comet binnengehaald met een fraaie analoge begeleidings automaat, deze gaat de Dr Bohm Starsound vervangen. Geinige is dat in de Comet dezelfde Chipset en techniek als Starsound wordt gebruikt. Twee merken uit dezelfde keuken?

De mengtafel van Macky is OK en laat ik zoals die is.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 16 sporen analoog

Bericht door ray5150 »

:goedzo:
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: 16 sporen analoog

Bericht door Mr Tube »

Nu ook de studio in kleinere opzet naar de boot verhuist gaat de 16 sporen machine de verkoop in, er zijn voornamelijk bedradings technische zaken die gedaan moeten worden met een kleine modificatie op de opname en weergeef printen.
Ik hoef er dus geen hoofdprijs voor te hebben.

Ik behoud de A30 met een paar modules, wat galmdoosjes zoals de PCM70 en 80. De 90 is al verkocht!
Een nieuw te bouwen mini mengtafel 16 kanaals in audiofiele uitvoering (waarvan ik de printen allemaal al heb)
Verder heb ik een fostex 16 sporen digitale recorder, een Laptop met een zeer antieke Cubase met alleen MIDI.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 16 sporen analoog

Bericht door ray5150 »

Zonde, maar begrijpelijk. is niet echt een praktisch formaat.
Kunnen we nog een topic verwachten van dat nieuwe mengtafeltje ?
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: 16 sporen analoog

Bericht door Mr Tube »

ray5150 schreef:
Zonde, maar begrijpelijk. is niet echt een praktisch formaat.
Kunnen we nog een topic verwachten van dat nieuwe mengtafeltje ?
Ja dat gaat komen, misschien dit weekend al want dan ga ik de beschikbare materialen bij elkaar zoeken zoals fader, frontplaten en potmeters.
Die heb ik allemaal al liggen.
Plaats reactie