nieuwe multimeter aanschaffen

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Pjotr »

meanman64 schreef:
Is altijd nog 2x zo duur dan die Brymen maar kan niet meer :shock: Die Bymen heeft dan nog een uA bereik wat in de praktijk bijzonder handig is om lekstroom te meten zoals bij trafo's en versterkervoedingen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Shadow »

Bert, die Fluke kan 1000V hebben, zowel DC als AC, dat is toch wel voldoende? :relax:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door OpaBert »

Shadow schreef:
Bert, die Fluke kan 1000V hebben, zowel DC als AC, dat is toch wel voldoende? :relax:
Ja hoor en ik ben blij als een kind ermee :D
Maar de discussie ging even over een Voltcraft bench meter met rare max waarde.
Nee reuze bedankt Joram
Op zn Duits vielen dank :lol:
:dank: :dank: :dank: :dank: :dank: :dank: :dank: :dank: :dank: :dank: :dank: :dank: :dank: :dank: :dank: :dank:
Ga gauw meten aan Mn buizenbak :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Shadow »

Ah zo, goed om te horen!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef:
En anders de Brymen BM235, die is 19 euries goedkoper. Kan hetzelfde maar heeft geen PC interface. Dus als je die interface niet nodig hebt kun je net zo goed die nemen.
Net aangeraden aan een vriend van me die een nieuwe mm ging kopen, ben benieuwd, specs zien er erg goed uit eigenlijk.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door richard »

Mijn Monacor metertje lijkt er na vele jaren mee op te houden; de weerstandsmeter vliegt alle kanten op maar blijft niet staan bij de te verwachten waarde.
Ik denk er over om iets serieuzers aan te schaffen; is zo'n Fluke 113 een optie? Spanning AC/DC en weerstand zijn de voornaamste parameters die ik meet. Voor capaciteit en impedantie heb ik een Velleman metertje.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Shadow »

Leuk ding, ik ben zelf een Fluke gek, maar voor thuisgebruik zou ik zeggen;
http://www.eleshop.nl/testen-meten/mult ... rymen.html

Goeie prijs/kwaliteit! :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Pjotr »

+1

Ben je om Joram? :D Die Fluke 113 is wel een heerlijk simpel metertje. Categorie first-level troubleshooter. Ik heb heel lang de voorloper ervan, de Fluke 12, op mijn bureau gehad. Maar je betaalt inmiddels wel veel extra voor de letterjes. Hou er rekening mee dat het weerstand meetbereik van die 113 vrij beperkt is. Meer voor de elektro service bedoeld dan voor elektronica. Voor thuis heb je echt veel meer aan een Brymen BM235.
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door hardy »

Dave heeft dit ding net getest, blijkt erg nauwkeurig te zijn met veel mogelijkheden, natuurlijk niet full proof, maar kost ook bijna niks.
https://www.youtube.com/watch?v=xdGQEVdxmQQ

http://www.ebay.com/itm/AN8008-True-RMS ... SwpINZag8S
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Pjotr »

Al die Chinese, Filipijnse, Taiwanese, etc meterjes zijn op zich wel op de digit nauwkerig. Maar qua veiligheid en degelijkheid zijn er maar weinig robuust. Zou dat ding beslist niet voor netspanning gerelateerde dingen gebruiken. Mis ook nog de bekende gooitest :twisted: En zoals Dave opmerkt "It's a $25 multimeter and that's what it is" :D
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef:
+1

Ben je om Joram? :D
Maatje van me zocht iets goeds en die heeft een 235 gekocht, mooi spul voor het geld!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door richard »

Pjotr schreef:
Voor thuis heb je echt veel meer aan een Brymen BM235.
Ik zal me hier eens in verdiepen; tot nu toe nog geen negatief bericht over deze keuze gelezen.
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door AntonZ »

Ik heb er eentje in gebruik op het werk, heb er een kado gegeven en wil er eigenlijk ook een thuis hebben. Prima ding die kleine Brymen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door richard »

richard schreef:
Pjotr schreef:
Voor thuis heb je echt veel meer aan een Brymen BM235.
Ik zal me hier eens in verdiepen; tot nu toe nog geen negatief bericht over deze keuze gelezen.
Inmiddels er een in huis; ziet er netjes uit. Ik ben benieuwd hoe hij gaat bevallen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door OpaBert »

richard schreef:
richard schreef:
Pjotr schreef:
Voor thuis heb je echt veel meer aan een Brymen BM235.
Ik zal me hier eens in verdiepen; tot nu toe nog geen negatief bericht over deze keuze gelezen.
Inmiddels er een in huis; ziet er netjes uit. Ik ben benieuwd hoe hij gaat bevallen.
Dan wil ik wel een puppy uit het nestje :lol:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door richard »

richard schreef: di 01 aug 2017, 14:48
Inmiddels er een in huis; ziet er netjes uit. Ik ben benieuwd hoe hij gaat bevallen.
Afgelopen winter heeft hij zichzelf bewezen met de thermokoppel.
Dankzij het "graadje lager" op de thermostaat was het bij tijden zo'n 17 - 19 graden in het kantoor.

Dankzij het aantonen van het probleem met de Brymen en wat recalcitrant gedrag met ventilatorkacheltjes van de Action onder het bureau is de thermostaat weer naar 21 graden gegaan.

Waar we bij onze meetexercities achter kwamen was dat de thermostaat zelf zo'n 2 graden warmer was dan de omgevingstemperatuur. Waarom, geen idee.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Pjotr »

Was het nog zo'n hele oude mechanische aan-uit thermostaat met een voorverwarmertje er in? Dat diende om de overshoot te dempen. B.t.w. lange winters daar in Beetstersweach: Bijna 6 jaar... :shock:
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”