High End Audio PC Streamer/Server build
Moderator: Beheerdersteam
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Heb dan de keuze gemaakt om met 2 machines te werken.
Het volgende stapje maakt het misschien duidelijker, een aparte kleine als een speler.
Nu de stevige PC als "tussenpersoon" bij de Muziek Server en de dan komende "speler".
De PC boven proef geïnstalleerd met de versie die dan op 2 Pc's gaat draaien, en dan nu maar de 2e installeren met de versie die dan alleen afspeelt, en dus een kleine taak heeft.
Het volgende stapje maakt het misschien duidelijker, een aparte kleine als een speler.
Nu de stevige PC als "tussenpersoon" bij de Muziek Server en de dan komende "speler".
De PC boven proef geïnstalleerd met de versie die dan op 2 Pc's gaat draaien, en dan nu maar de 2e installeren met de versie die dan alleen afspeelt, en dus een kleine taak heeft.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Met 2 pc's heb ik nog niet getest.
Maar ik snap het probleem niet.
Je installeert het op een pc (single pc optie) dan geef je aan waar de muziek staat.
Installeer eventueel de DAC drivers.
Stel Jplay in met de juiste instellingen en selecteer je DAC.
Download BubbleUPNP en selecteer de server en player allebei dus Jplay en draaien maar.
Rob
Maar ik snap het probleem niet.
Je installeert het op een pc (single pc optie) dan geef je aan waar de muziek staat.
Installeer eventueel de DAC drivers.
Stel Jplay in met de juiste instellingen en selecteer je DAC.
Download BubbleUPNP en selecteer de server en player allebei dus Jplay en draaien maar.
Rob
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
De USB drivers werken prima, en via het netwerk zie ik ook de opties wel, maar hoe je dan de juiste directory duidt waar de muziek staat is dan niet zo helder.
Tevens ben ik dan wel beperkt tot maar 1 uitvoer van het signaal, en het is dan dan geen multiroom opzet merk ik dan?
Heeft nu wel de muziek ontdekt, was waarschijnlijk aan het zoeken, maar ik weet niet of het de muziek via de gekoppelde netwerk drive z: drive is.
Ben gewend het zelf te duiden waar hij het mag zoeken, nu kan hij mogelijk bij bestanden waar ik dan nu geen controle heb.
Dat hij vraagt voor een drive of directory is dan ook niet echt duidelijk, heb hem verteld waar hij zich mocht installeren, en dat doet hij dus niet.
Op die duiding staat nu geen muziek.
Inmiddels weer wat verder, en ga hem eens opnieuw installeren.
Moet wel lukken, lijk mij.
Tevens ben ik dan wel beperkt tot maar 1 uitvoer van het signaal, en het is dan dan geen multiroom opzet merk ik dan?
Heeft nu wel de muziek ontdekt, was waarschijnlijk aan het zoeken, maar ik weet niet of het de muziek via de gekoppelde netwerk drive z: drive is.
Ben gewend het zelf te duiden waar hij het mag zoeken, nu kan hij mogelijk bij bestanden waar ik dan nu geen controle heb.
Dat hij vraagt voor een drive of directory is dan ook niet echt duidelijk, heb hem verteld waar hij zich mocht installeren, en dat doet hij dus niet.
Op die duiding staat nu geen muziek.
Inmiddels weer wat verder, en ga hem eens opnieuw installeren.
Moet wel lukken, lijk mij.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Als je hem installeert vraagt hij waar de muziek staat bijv D:\Music\.
Je kunt het ook in regedit veranderen dacht bij user/jplay of Machine/jplay.
Hij installeert de software automatisch op de C schijf.
Ze hebben natuurlijk ook een manual hannesie
Rob
Je kunt het ook in regedit veranderen dacht bij user/jplay of Machine/jplay.
Hij installeert de software automatisch op de C schijf.
Ze hebben natuurlijk ook een manual hannesie
Rob
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Klopt, maar installeren en het manual tezamen is dan een brug te ver, waarbij ik dan wel kan aangeven dat alle acties/reacties zeer summier zijn.
En bij een installatie kun je best wat meer ondersteunende tekst als ondersteuning gebruiken/toepassen.
Heb hem nu als single player wel zover dat ik het naar de DAC kan sturen.
Maar waar ik dan heb aangegeven waar de muziek staat vindt hij het niet. Maar waar hij deze vandaan heeft is mij een raadsel
En bij een installatie kun je best wat meer ondersteunende tekst als ondersteuning gebruiken/toepassen.
Heb hem nu als single player wel zover dat ik het naar de DAC kan sturen.
Maar waar ik dan heb aangegeven waar de muziek staat vindt hij het niet. Maar waar hij deze vandaan heeft is mij een raadsel
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Kijk eens met regedit dan kun je zien waar hij je muziek vandaan haalt.
Ik zie dat je de Z schijf als muziek hebt gekozen.
Als dat een usb schijf is staat dat dan na een reboot nog hetzelfde.
Rob
Ik zie dat je de Z schijf als muziek hebt gekozen.
Als dat een usb schijf is staat dat dan na een reboot nog hetzelfde.
Rob
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Hij haalt het van de UPnP van de Squeezeboxserver, kwam er net achter toen ik (BubleUPnP) het op de tablet installeerde.
Het was ook wel aan te sturen maar nu weer opnieuw opgestart beneden, en de keuze aan de DAC is niet nog duidelijk.
Moet er maar even een scherm en toetsenbord aan koppelen, en zien wat er nu aan keuze staat. Maar vanavond eerst eens gaan luisteren bij Rik Post, samen met Holco en WalterHeus, die zullen mogelijk ook wel willen luisteren naar de verschillen.
Dus mogelijk binnenkort wat meer mensen die meehelpen het verschil te duiden.
Het was ook wel aan te sturen maar nu weer opnieuw opgestart beneden, en de keuze aan de DAC is niet nog duidelijk.
Moet er maar even een scherm en toetsenbord aan koppelen, en zien wat er nu aan keuze staat. Maar vanavond eerst eens gaan luisteren bij Rik Post, samen met Holco en WalterHeus, die zullen mogelijk ook wel willen luisteren naar de verschillen.
Dus mogelijk binnenkort wat meer mensen die meehelpen het verschil te duiden.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Iedereen is natuurlijk hier ook welkom om het verschil te beluisteren.
Dan heb je een redelijk stabiele setup met de juiste instellingen en een paar kleine tweaks.
Het moet overigens mogelijk zijn om met Roon via de Jplay driver te spelen, dat wil ik ook nog wel eens testen.
Rob
Dan heb je een redelijk stabiele setup met de juiste instellingen en een paar kleine tweaks.
Het moet overigens mogelijk zijn om met Roon via de Jplay driver te spelen, dat wil ik ook nog wel eens testen.
Rob
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Dat had ik ook al wel gezien, we gaan eens kijken, nu kan ik waarschijnlijk al schakelen tussen 2 uitgangen om het verschil te beluisteren.Rob Dingen schreef: ↑wo 25 mei 2022, 19:15Iedereen is natuurlijk hier ook welkom om het verschil te beluisteren.
Dan heb je een redelijk stabiele setup met de juiste instellingen en een paar kleine tweaks.
Het moet overigens mogelijk zijn om met Roon via de Jplay driver te spelen, dat wil ik ook nog wel eens testen.
Rob
Kortgeleden ook gedaan om dan het verschil te beoordelen tussen 2 DAC's.
Het zal bij mij waarschijnlijk niet lukken realiseer ik mij, het is alleen voor de grote W8 /11.
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Leuk, ik ga je na mijn vakantie contacten !Rob Dingen schreef: ↑wo 25 mei 2022, 19:15Iedereen is natuurlijk hier ook welkom om het verschil te beluisteren.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Leuk neem je speakertje ook mee.motoindo schreef: ↑wo 25 mei 2022, 21:29Leuk, ik ga je na mijn vakantie contacten !Rob Dingen schreef: ↑wo 25 mei 2022, 19:15Iedereen is natuurlijk hier ook welkom om het verschil te beluisteren.
Rob
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Nu de opzet met de single PC is dan gelukt, moest dan wel de zaak nog wel met een scherm eraan opnieuw instellen op de juiste uitgang met de combi USB maar dit is nu dan wel gelukt.
Het speelt, en na eerst even een verrassing dat het volume sterk verschilde nu gecorrigeerd, (bleek dat ik het zelf had gedaan).
De automatische volume aanpassing van Roon uitgeschakeld enz. om de zaak te vergelijken.
Nu op de 2 Soekris DAC's naar ingang 5 en 6 gebalanceerd van de RelaiXed vv en dan uit naar de eindtrap.
Nu eerst maar eens op het gemak wat uitzoeken wat leuk is om te vergelijken
Het speelt, en na eerst even een verrassing dat het volume sterk verschilde nu gecorrigeerd, (bleek dat ik het zelf had gedaan).
De automatische volume aanpassing van Roon uitgeschakeld enz. om de zaak te vergelijken.
Nu op de 2 Soekris DAC's naar ingang 5 en 6 gebalanceerd van de RelaiXed vv en dan uit naar de eindtrap.
Nu eerst maar eens op het gemak wat uitzoeken wat leuk is om te vergelijken
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Het verschil zit hem in name met het uitsterven van bijv Piano gitaar stereo beeld en timbre.
Goed te horen bij bijv Cream live at the royal albert hall, Stormy Monday.
Melanie de Biasio No Deal, With All My Love.
Rob
Goed te horen bij bijv Cream live at the royal albert hall, Stormy Monday.
Melanie de Biasio No Deal, With All My Love.
Rob
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Heb in eerste instantie het gevoel dat het wat meer geeft bij articulatie van stemmen.
Wel grappig dat Jaap ook bezig is met het "probleem"wat wij denken te hebben.
https://www.alpha-audio.nl/achtergrond/ ... oobar-wmp/
Wel grappig dat Jaap ook bezig is met het "probleem"wat wij denken te hebben.
https://www.alpha-audio.nl/achtergrond/ ... oobar-wmp/
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Ik denk dat dit soort testen alleen zin heeft in een goed gebouwde PC met goede voeding die geoptimaliseerd is voor streaming.
Hoe beter de PC hoe meer verschil je gaat horen.
Dacht dat ik het al goed voor elkaar had en heb laatst de nieuwe Jcat XE kaarten gekocht wat weer een behoorlijke verbetering geeft.
Dat verbaasde me enorm, hoe dat mogelijk is.
Het verbaasd me zo wie zo hoe het mogelijk is om met software en hardware zoveel verbeteringen te ondergaan terwijl de set hetzelfde blijft.
Dus in een goede digitale bron zit enorm veel in wat mij betreft.
Omdat een kennis van mij bezig is om software te schrijven weet ik uit ervaring dat Bitperfect niet het enige belangrijkste is.
De grootste truc is om de jitter zo laag mogelijk te houden, dat kan door er voor te zorgen dat op het moment de audio file speelt de PC nog nauwelijks iets doet en dat er zo min mogelijk services op de achtergrond draaien.
Dan is het ook nog belangrijk op de manier hoe de file naar het geheugen geschreven word, daar hoor je ook verschil in.
Een voorbeeld wat hoorbaar is om Jplay te gebruiken de pc rebooten en niet inloggen, ook de Hybernate mode werkt maar kan ook te veel uitschakelen zodat de bediening niet goed meer werkt.
Heb de meeste software spelers getest en bijna allemaal zijn ze beter als Roon.
Rob
Hoe beter de PC hoe meer verschil je gaat horen.
Dacht dat ik het al goed voor elkaar had en heb laatst de nieuwe Jcat XE kaarten gekocht wat weer een behoorlijke verbetering geeft.
Dat verbaasde me enorm, hoe dat mogelijk is.
Het verbaasd me zo wie zo hoe het mogelijk is om met software en hardware zoveel verbeteringen te ondergaan terwijl de set hetzelfde blijft.
Dus in een goede digitale bron zit enorm veel in wat mij betreft.
Omdat een kennis van mij bezig is om software te schrijven weet ik uit ervaring dat Bitperfect niet het enige belangrijkste is.
De grootste truc is om de jitter zo laag mogelijk te houden, dat kan door er voor te zorgen dat op het moment de audio file speelt de PC nog nauwelijks iets doet en dat er zo min mogelijk services op de achtergrond draaien.
Dan is het ook nog belangrijk op de manier hoe de file naar het geheugen geschreven word, daar hoor je ook verschil in.
Een voorbeeld wat hoorbaar is om Jplay te gebruiken de pc rebooten en niet inloggen, ook de Hybernate mode werkt maar kan ook te veel uitschakelen zodat de bediening niet goed meer werkt.
Heb de meeste software spelers getest en bijna allemaal zijn ze beter als Roon.
Rob
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Zal ze allebei, Little/One en Grown/Up, meenemen. Wil ze graag eens horen aan een streaming setup die even wat meer aandacht heeft gekregen dan mijn VLC - win10 - UR22mkII demo combi.
Je zou eigenlijk een dac willen hebben die inkomende stream eerst buffert/cached alvorens hij de da ingaat ? Voor live waar alles synchroon moet lopen en je zo min mogelijk latency wil hebben geen optie maar in high-end kringen speelt dat niet, daar mag de muziek best wel een seconde of wat doorlopen na op pauze/stop te hebben gedrukt. Qua jitter schijnt de toegepaste klok nogal wat uit te maken als ik meneer Tent goed begrijp, een nette blok enzo.Rob Dingen schreef: ↑za 28 mei 2022, 12:41...
Dan is het ook nog belangrijk op de manier hoe de file naar het geheugen geschreven word, daar hoor je ook verschil in.
Een voorbeeld wat hoorbaar is om Jplay te gebruiken de pc rebooten en niet inloggen, ook de Hybernate mode werkt maar kan ook te veel uitschakelen zodat de bediening niet goed meer werkt. Heb de meeste software spelers getest en bijna allemaal zijn ze beter als Roon.
Rob
En een PC die niks anders mag doen - is een dedicated Pi of iets dergelijks dan niet beter ?
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
De Soekris heeft Fifo 
http://www.soekris.dk/dam1021.html
Ik heb dus de opzet met 2 pc's, de 2e is zeer sterk gescheiden van de server, en de voeding apart, netwerk galvanische scheiding door optische glasvezel
http://www.soekris.dk/dam1021.html
Ik heb dus de opzet met 2 pc's, de 2e is zeer sterk gescheiden van de server, en de voeding apart, netwerk galvanische scheiding door optische glasvezel
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Nee bij lange na komt een Rpi niet in de buurt.motoindo schreef: ↑za 28 mei 2022, 13:20Zal ze allebei, Little/One en Grown/Up, meenemen. Wil ze graag eens horen aan een streaming setup die even wat meer aandacht heeft gekregen dan mijn VLC - win10 - UR22mkII demo combi.
Je zou eigenlijk een dac willen hebben die inkomende stream eerst buffert/cached alvorens hij de da ingaat ? Voor live waar alles synchroon moet lopen en je zo min mogelijk latency wil hebben geen optie maar in high-end kringen speelt dat niet, daar mag de muziek best wel een seconde of wat doorlopen na op pauze/stop te hebben gedrukt. Qua jitter schijnt de toegepaste klok nogal wat uit te maken als ik meneer Tent goed begrijp, een nette blok enzo.Rob Dingen schreef: ↑za 28 mei 2022, 12:41...
Dan is het ook nog belangrijk op de manier hoe de file naar het geheugen geschreven word, daar hoor je ook verschil in.
Een voorbeeld wat hoorbaar is om Jplay te gebruiken de pc rebooten en niet inloggen, ook de Hybernate mode werkt maar kan ook te veel uitschakelen zodat de bediening niet goed meer werkt. Heb de meeste software spelers getest en bijna allemaal zijn ze beter als Roon.
Rob
En een PC die niks anders mag doen - is een dedicated Pi of iets dergelijks dan niet beter ?
Daar ben ik in het begin mee begonnen ook nog met een Kali reclokker I2s uit direct naar de DAC.
Ook heb ik nog een Adon print met Spdif uit geprobeerd, weet niet meer welke
USB is een no go bij de Rpi.
Tegelijkertijd ben ik bezig geweest met een Mac Mini met een app bitperfect i.c.m iTunes dat was al beter als de Rpi.
Dat hadden we indertijd ook bij Hannesie getest met Roon en zijn streamer tegen over mijn Mac Mini.
De kaarten van Jcat bezitten een goede klok en goede voeding verder heb ik er geen verstand van, kan alleen melden dat het een goede upgrade is.
Ik lijk wel een rare audiofiel met al die wazige verhalen
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Maar ik gebruik geen Rpi, maar een kleine quadcore op een schonere versie dan de distro's van de Raspberry en een goede verbinding/korte afstand I2S direct op de DAC met seriële isolatie, is dus ook galvanisch gescheiden intern.
Ik ga dat kleine PC tje ook eens gebruiken als Roon end-point.
Ik ga dat kleine PC tje ook eens gebruiken als Roon end-point.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Dat zeg ik ook niet alleen dat we bij jou getest hebben tussen jou setup met Roon en mijn Mac Mini met iTunes en Bitperfect.hannesie schreef: ↑za 28 mei 2022, 15:18Maar ik gebruik geen Rpi, maar een kleine quadcore op een schonere versie dan de distro's van de Raspberry en een goede verbinding/korte afstand I2S direct op de DAC met seriële isolatie, is dus ook galvanisch gescheiden intern.
Ik ga dat kleine PC tje ook eens gebruiken als Roon end-point.
Rob
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Is daar eigenlijk nog iets uitgekomen?
Rob
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Vraagje tussendoor
Ik draai nu de Roon server op mijn Imac die ik ook voor al het andere computerwerk gebruik, maar vroeg mij af of het nut heeft (lees, winst geeft) als ik een NUC pc-tje (NUC10i3FNH) aanschaf waar enkel Roon ROCK op gaat draaien
https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/ ... _ROCK_then
Ik draai nu de Roon server op mijn Imac die ik ook voor al het andere computerwerk gebruik, maar vroeg mij af of het nut heeft (lees, winst geeft) als ik een NUC pc-tje (NUC10i3FNH) aanschaf waar enkel Roon ROCK op gaat draaien
https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/ ... _ROCK_then
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Daar gaat het op de iMac niet beter van worden.
Rob
Rob
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Heb de zaak niet met de anderen beluisterd, maar met een ander iemand die naar eigen zeggen goede oren had, en dat dan gedaan met het boardje wat wel perfect ROON Rock draait, met een 4 TB usb schijf. Het verschil was niet erg groot, en gezien de beperkingen in comfort.
Dus met de 2x Soekris en in de buurt van synchroon draaien op 2 ingangen van de voorversterker, en kon dus schakelen tussen die 2 ingangen.
Niet overtuigend groot voor wat het verschil betreft.
Het toch wel weer moeten instellen van de juiste USB/ASIO instelling was dan ook weer lastig.
Om de boel dan toch maar wat makkelijker te krijgen gezocht naar een andere opzet, met Neutron als UPnP bemiddelaar en dat was allemaal te zien, maar niet te koppelen in de app. De Server kan dan onder Linux een directory exporteren, en als NFS koppelen aan de LMS server maakt dat ik dat toch kon koppelen, maar de Z:/ schijf bleef er naast staan.
Daarna dan nog ROON geïnstalleerd, om dan de JPlay driver te gebruiken in samenwerking met Roon, maar dan vraagt ROON de OpenGL 3.0 voor het scherm/video aansturing, en dat zit nu net niet op een NM10 chipset. En met ROON geïnstalleerd is ook de werking blijkbaar weer verstoord, want JPlay wilde pas weer aan het werk met zonder ROON, en die er dus netjes af gehaald.
Kortom, een hoop gedoe op een 1 systeem opzet.
Met een 2 PC opzet kan het mogelijk beter gaan, maar ik ga er maar op deze combi maar niet zoveel tijd meer insteken.
