Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Keuze soldeer station

Bericht door b_force »

Ik soldeer bijna wekelijks en nog nooit echt problemen gehad.
Heb nog de oudere versie. De nieuwe is een stuk beter.
Ook voor dikke kabels doet die kleiner punt het prima hier :)

Misschien dat ik ooit nog eens upgrade naar de Aoyue 968 versie

@ Henkjan
Ja dus, zeker met dikke punt!!!!
(maar ik heb die nog nooit gebruikt eerlijk gezegd)
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Keuze soldeer station

Bericht door TubeHead »

't is wat je er voor uit wilt geven natuurlijk. Zelf zou ik zeggen koop een weller. Oerdegelijk ! Op school worden die dingen behoorlijk misbused en toch blijven ze het volhouden. Bij ons op werk staan de wellers hele werkdagen aan zonder enig probleem.

Heb welles een draadje gevolgt op circuits-online.net over die Aouye apparaten.. en zie soms toch dat er iemand over klaagt.

Maar als beginner zou ik toch voor een Aouye gaan. Alstie ooit een keer stuk gaat en je soldeert veel kan je alsnog over stappen op een wellertje :)

Wat je ook kan doen is alleen de Weller bout kopen zonder station. En gewoon op een 230/24 volt trafo knopen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Keuze soldeer station

Bericht door b_force »

Grappig dat er altijd op wordt gelet op die paar negatieve berichtjes.
Ik zou weleens willen weten hoeveel negatieve ervaringen er zijn over Weller :lol:
Ik heb inmiddels twee Wellers gehad en we hebben er een hoop staan op mijn studie.
Ik vind Wellers echt rot dingen qua gemak etc (en veeeeeel te duur voor wat ze kunnen).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Keuze soldeer station

Bericht door Pjotr »

Een Weller kun je naar iemands hoofd gooien en een Ayoue ook. Beide komen even hard aan en zijn beide waarschijnlijk stuk dan :mrgreen:

Maar zonder gekheid die Ayoue is kwalitatief goed Chinees spul en prima voor thuisgebruik. Ik heb ze in dat andere draadje destijds zelf gepromoot (en nog steeds geen provisie gezien :P :lol: ). Wil je het gevoel hebben om voor 300 euries in een Rolls te rijden en je hebt daar de pegels voor, koop dan een Weller.

Solderen doen ze beide even goed en gemakkelijk.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Keuze soldeer station

Bericht door ray5150 »

b_force schreef:
Grappig dat er altijd op wordt gelet op die paar negatieve berichtjes.
Ik zou weleens willen weten hoeveel negatieve ervaringen er zijn over Weller :lol:
Ik heb inmiddels twee Wellers gehad en we hebben er een hoop staan op mijn studie.
Ik vind Wellers echt rot dingen qua gemak etc (en veeeeeel te duur voor wat ze kunnen).
Ook ik vind Weller 3 x niks, vroeger zo'n rode bout gehad. deze had een punt die met een dwarsschroef vastgedraaid zat.
door het opwarmen en afkoelen ging deze na verloop van tijd muurvast zitten. als ik de punt wou vernieuwen brak de schroef af.
moet je gaan uitboren en tappen en een nieuwe schroef erin. dat gaat twee, drie keer goed, daarna kan je de soldeerbout weggoooien.. :cry:

vervolgens een Ersa gekocht. (tip260) 15 jaar lang bijna dagelijks mee gewerkt, daarna viel hij van ellende uit elkaar, superding. de punt schuift over het element heen en word met een veer vastgeklemd. puntje omwisselen in 5 seconden... O:) (wel eerst afkoelen, natuurlijk...)

nu ben ik bezig met mijn tweede Ersa, en ik heb voor het zwaardere werk een regelbaar station van Dick Best.

Waarom zou ik 180 a 250 euro uitgeven als ik voor 16.95 hetzelfde resultaat heb, namelijk een goede soldeerverbinding?
en als ik het ervoor over zou hebben zou ik dan toch voor een Ersa station kiezen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Keuze soldeer station

Bericht door ray5150 »

Oh, mr cableguy, waarvoor denk je 80 watt nodig te hebben? ik heb met een 15 Watt boutje 2.5 mm² luidsprekerkabel aan elkaar gesoldeerd.
voor elektronica is 25 Watt meer dan genoeg.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Keuze soldeer station

Bericht door BertDB »

het is uiteindelijk iets persoonlijk wat je juist verkiest.

Weller betaal je kwaliteit, maar ook naam.
Ook al ben ik altijd al een weller gebruiker, ik ben ervan overtuigd dat de dag van vandaag meer merken even goede kwalitatieve spullen aanbieden tegen een lagere prijs. De prijs kan op allerlei manieren gedrukt worden (minder publiciteit/marketing bv).
Ik zou even tevreden zijn met een ayoue :mrgreen:

Uiteindelijk gaat het hem om het feit (zoals Ray hierboven aangeeft) dat je op het einde een goede soldeerverbinding overhoudt zonder iets te verbranden.. :wink:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Keuze soldeer station

Bericht door TubeHead »

ray5150 schreef:
Ook ik vind Weller 3 x niks, vroeger zo'n rode bout gehad.
Die kan je ook niet mee vergelijken met zoon "typische blauwe Weller".


Heb ook deze gehad..

Afbeelding

Dit was echt een droevig apparaat :cry: Nog geen 2 jaar volgehouden.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Keuze soldeer station

Bericht door Bertje »

Mijn Weller soldeerstation (temp. geregeld) doet het al pakweg 15 jaar zonder problemen, af en toe nieuwe stift er in en gaan. Ik heb voor het hetelucht smd werk zo een alijojo, ook goed. Verder de kleine Ersaatjes, voldoen ook prima.
Rob.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Keuze soldeer station

Bericht door Arno »

Duurzaamheid, mooie stift, vermogen, allemaal heel belangrijk. Maar wat dachten jullie van het snoer? Ik heb zo'n Velleman gebakje van 14,95. Prima stationnetje met temperatuurregeling, houder en sponsje. Maar dat snoer is me een partij stug! Dat vind ik dus echt verschrikkelijk.

Bart, hoe zit het met het snoer van die Aoyue?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Keuze soldeer station

Bericht door Henkjan »

ik schreef:
heeft die Ali J ook voldoende vermogen om de wat dikkere luidspreker kabel een een terminal te solderen?
b_force schreef:
Ja dus, zeker met dikke punt!!!!
(maar ik heb die nog nooit gebruikt eerlijk gezegd)
welke adviseer je:
Afbeelding
1.6mm*0.5mm beitel

of Afbeelding
1mm rond?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Keuze soldeer station

Bericht door BertDB »

Arno schreef:
Duurzaamheid, mooie stift, vermogen, allemaal heel belangrijk. Maar wat dachten jullie van het snoer? Ik heb zo'n Velleman gebakje van 14,95. Prima stationnetje met temperatuurregeling, houder en sponsje. Maar dat snoer is me een partij stug! Dat vind ik dus echt verschrikkelijk.

Bart, hoe zit het met het snoer van die Aoyue?
ik heb bij mijn weller soldeerstation een erg flexibel snoer.
Geen enkel probleem met mn WS50
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Soldeerbouten...help!

Bericht door Henkjan »

zo, de 2 "ik zoek een soldeerbout" topics maar ff samengevoegd...
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Keuze soldeer station

Bericht door Arno »

xbake schreef:
Arno schreef:
Duurzaamheid, mooie stift, vermogen, allemaal heel belangrijk. Maar wat dachten jullie van het snoer? Ik heb zo'n Velleman gebakje van 14,95. Prima stationnetje met temperatuurregeling, houder en sponsje. Maar dat snoer is me een partij stug! Dat vind ik dus echt verschrikkelijk.

Bart, hoe zit het met het snoer van die Aoyue?
ik heb bij mijn weller soldeerstation een erg flexibel snoer.
Geen enkel probleem met mn WS50
Ja. dat moest er nog eens bijkomen, dat je voor dat geld een stug snoer erbij kreeg :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Keuze soldeer station

Bericht door Pjotr »

Bertje schreef:
Mijn Weller soldeerstation (temp. geregeld) doet het al pakweg 15 jaar zonder problemen, af en toe nieuwe stift er in en gaan.
Rob.
Opschepper :mrgreen: Deze is al meer dan 40 jaar oud:
Weller.jpg


@Arno

Ja, zit een prima soepel snoer aan. Is gewoon een prima ding.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Keuze soldeer station

Bericht door b_force »

Arno schreef:
Duurzaamheid, mooie stift, vermogen, allemaal heel belangrijk. Maar wat dachten jullie van het snoer? Ik heb zo'n Velleman gebakje van 14,95. Prima stationnetje met temperatuurregeling, houder en sponsje. Maar dat snoer is me een partij stug! Dat vind ik dus echt verschrikkelijk.

Bart, hoe zit het met het snoer van die Aoyue?
Snoer is prima. 8)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Keuze soldeer station

Bericht door Henkjan »

ik sta op t punt een mandje af te rekenen bij die eleshop (met 937, dampafzuiging en wat klein grut), maar wat voor punt kan je nou t beste nemen voor luidsprekerfilters & kabels?
ik schreef:
ik schreef:
heeft die Ali J ook voldoende vermogen om de wat dikkere luidspreker kabel een een terminal te solderen?
b_force schreef:
Ja dus, zeker met dikke punt!!!!
(maar ik heb die nog nooit gebruikt eerlijk gezegd)
welke adviseer je:
Afbeelding
1.6mm*0.5mm beitel

of Afbeelding
1mm rond?
of
Afbeelding
of
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Keuze soldeer station

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
ik sta op t punt een mandje af te rekenen bij die eleshop (met 937, dampafzuiging en wat klein grut), maar wat voor punt kan je nou t beste nemen voor luidsprekerfilters & kabels?
Het breedste schroevendraaier model wat je kunt vinden. Het gaat er ook om dat voor wat zwaarder werk de punt zo veel mogelijk warmte capaciteit heeft.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Soldeerbouten...help!

Bericht door b_force »

Ik gebruik gewoon de kleine standaard punt. (0,2mm)
Daar heb ik gisteren zelfs nog een kabel mee gesoldeerd.
Je zou een iets grotere kunnen nemen, dan gaat het wat vlotter.
Ik zou dan denk ik voor de 1,6 x 0,5 mm beitelpunt gaan. Dan kun je ook ECHT dikke kabels solderen. (hoewel elk speakerkabel hier nog goed gegaan is)
Volgens mij moet ik die ook ergens hebben liggen, maar nog nooit aangeraakt dus :lol:
Standaard zit die kleine er bij geloof ik? Dan zou ik voor die paar euro gewoon een extra punt bestellen.
Je ziet vanzelf wat je fijner vind werken.

Mocht iemand trouwens interesse hebben in de "Aoyue 486 soldeerdamp afzuiging", PB maar :wink:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soldeerbouten...help!

Bericht door Pjotr »

Jij weet ook alles beter Bart :lol: Maar voor 2,5 mm2 en dikker heb je gewoon een flinke punt nodig.

Het gaat wel met kleiner maar met groter gaat het beter.

@Henkjan

Voor SMD: Een fijn en scherpe punt (die zit er standaard bij)
Voor through hole printen: die platte 1,6 mm punt
Voor stevig werk: Die platte 3.2 mm punt
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Soldeerbouten...help!

Bericht door b_force »

@Henkjan, vergeet die 1,6mm voor through hole.
Ik soldeer alles met die 0,2mm en dat gaat echt heeeerlijk. Ik vind 1,6mm voor through hole echt veel te lomp.

Maar goed, het is weer een kwestie van wat je zelf fijn vind natuurlijk.
Dus keuze van Peter is dan helemaal niet verkeerd. Je kunt dan alle kanten op namelijk.
Gewoon alle drie nemen dan :)

@ Peter,
Achja, ik heb zelf dit station met die punt staan en ik kijk gewoon wat ik er zelf mee soldeer.
2,5mm² gaat prima vind ik. Kwestie van goed en slim omgaan met je tin (en vooral juiste tin hebben)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soldeerbouten...help!

Bericht door Pjotr »

Ja, ik heb er 4 staan :P

Maar het is idd persoonlijk en moet je voor jezelf bekijken wat je het meest bevalt. Iig is het gebruik van desoldeerlitze lastig met dat fijne puntje. Dat verwarmt te weinig. Op mijn werk wordt die 1,6 het meest gebruikt voor standaard werk en die fijne scherpe het meest voor SMD.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Soldeerbouten...help!

Bericht door Henkjan »

ik doe dan maar gewoon zowel die 3.2 als die 1.6 beitel er bij. zal dan wel standaard die 1.6 er in doen denk ik zo.

wat voor temp voor loodhoudend resp loodvrij soldeer wordt eigenlijk het meest gebruikt?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Soldeerbouten...help!

Bericht door b_force »

owjha trouwens, mocht je klein spul willen solderen, neem dan ook dun soldeertin.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Soldeerbouten...help!

Bericht door Henkjan »

heb ik al, is ook voor filters solderen een stuk makkelijker dan dat dikke spul
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”