Het e.e.a. is ondertussen al beantwoord, maar ik laat het toch maar staan anders heb ik het voor Wowly met de korte achternaam gedaan
Theduboracle schreef:Mensen die echt perfect geluid willen verdiepen zich erin zoals op deze website.
M.i. hoef je je er niet in te verdiepen, perfect geluid bestaat namelijk alleen op moment X op plaats Y in omgeving Z, zodra je één verandering maakt is alles al anders.
X) Mensen worden alerter naar mate het donkerder wordt, het gehoor wordt "beter" doordat ze minder zien.
Y) Je zit/staat nooit op exact dezelfde plaats.
Z) Veld A past niet in ruimte B.
Theduboracle schreef:Als je standaard luidsprekers koopt zit je er al eigenlijk direct aan vast om het filter te controleren en zo nodig aan te passen, daar begint het al direct mee.
Ik zou niet weten waarom dat zo zou zijn...
A) Je hebt de verkeerde speakers gekocht.
B) Waarom koop je ze uberhaubt als je het zelf beter kunt?
Theduboracle schreef:Ook zelfbouw versterkers schijnen toch zeer goed te kunnen zijn, misschien een goede oplossing inplaats van een peperduurre fabrieks versterker.
Ze draaien je er ook zo een poot mee uit het lijf financieel, ik wil mij niet laten lijden door gladde praatjes die verklaren dat hun het beste idee hebben, want dat doen de meesten.
Dat kan ook, maar wat veel mensen vergeten is dat de grote bedrijven er vaak (meestal?) voor zorgen, nadat ze ontzettend veel geld aan R&D hebben uitgegeven, dat de zelfbouwers voor minder op de "eerste" rang kunnen zitten.
En die grote bedrijven willen dat geld terug zien, het soms erg grote verschil is dan ook makkelijk te verklaren.
Theduboracle schreef:Als nu mijn Cyrus versterker of Mission converter kopot zou gaan zou ik met mijn handen in het haar zitten.
Dan zit ik voor dezelfde versterker aan een peperduurre aanschaf vast, en Mission maakt deze converters niet meer.
Wat moetten als het kan nog betere opvolgers zijn voor deze apparaten.
Wie kan mij die zekerheid geven en of heeft die kennis.
Naimaudio ? of toch aan een zelfbouw versterker beginnen, ik weet het niet.
Je (Mission) Cyrus Two met PSX is een nette versterker, maar zo moeilijk zijn ze (voor een goede prijs) niet te vinden, de PSX is een ander verhaal alhoewel die ook nog weleens voorbij komen, een opvolger is er wel (Cyrus Three) maar die is een stuk minder, maar er zijn genoeg andere versterkers die net zo goed of beter zijn.
En dan zijn er 2 kampen....source first (zoals de engelsen) vs de rest.
bertor schreef:Theduboracle schreef:... studeerde ik gewoon electro, en klaar was mijn denken over hi-fi.
Ben je dan niet heel nieuwsgierig naar hoe je luidspreker meet dan?
Ik wel, maar ik vermoed dat hij ze heeft gebouwd op wat hij (persoonlijk) beter vind klinken, zo zie ik z'n versterker nogal eens voorbij komen, het woordje monitor en het merk B&W.
Naar mijn weten heeft B&W juist een plek op de markt veroverd door hun monitoren, denk aan de alom bekende 801 die in vele studio's heeft gestaan, en nu nog staat, zij het een verbeterde versie.
Wat kabels betreft, er zal ongetwijfeld verschil in zitten, maar zoals ik hierboven al aangaf gaat het met name om R&D wat de kostprijs bepaald, kabels zijn geen booming business, nooit geweest en zal het ook nooit worden.
Het heeft IMO niks met oplichting te maken, net zoals de rest van alles wat er ontwikkeld word.
Ben je opgelicht als je nu b.v. een i7 koopt voor €500 terwijl je die misschien over een jaar voor €150 kunt kopen?
Nee toch? dat is toch een keus die je maakt?
Het grote verschil blijft 'm in de handel zitten, (LCD, OLED, Plasma, Laser) TV's, Versterkers, (SA)CD/DVD...etc. zijn apparaten die uiteindelijk (bijna) iedereen heeft of koopt, maar slechts een zeer klein percentage daarvan zal "betere" kabels kopen, en de goedkopere apparaten varen mee op de ("extra") kosten van de duurdere apparaten en andersom.
Het is een simpel samenspel, zonder behoefte aan high-end stagneert de ontwikkeling (Waarom zou je immers verder ontwikkelen?), maar zonder het verkopen van grote hoeveelheden low/mid-end kan je niet eens meer verder met het ontwikkelen van high-end, aangezien de meeste mensen low-end kopen, en juist daar is de marge het kleinst.
Of zeg ik nu iets wat je niet kunt rijmen?