[vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Ik hoop dat het daar niet al te vochtig is...
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
De schuur zit vast aan het huis en er zit een radiator, de speakers worden niet vochtigDKM schreef:Ik hoop dat het daar niet al te vochtig is...
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Een heeeeele andere zijsprong: heb je niet nog een setje AD5060 of 5061 middentoners voor me liggen waar je wel vanaf wilt?
Het gaat op de 4 ohm versie. Ik zit verlegen om een goed setje.
Het gaat op de 4 ohm versie. Ik zit verlegen om een goed setje.
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Helaas, de Flipse mids die ik heb zitten in mijn home-studio-monitorsOlaf Markus schreef:Een heeeeele andere zijsprong: heb je niet nog een setje AD5060 of 5061 middentoners voor me liggen waar je wel vanaf wilt?
Het gaat op de 4 ohm versie. Ik zit verlegen om een goed setje.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Ken ik die monitoren? kun je er eens een plaatje van schieten en er wat meer over vertellen, dit uit pure nieuwsgierigheid?
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Geboeid door je werkwijze,
Heb ik vol goede moed een setje AD12100 M8 speakers gekocht, en ook een setje AD0160 T8 tweetertjes.
Ik ben wel eens benieuwd hoe groot "GROOT" is, en hoe groot dus een TL zou zijn met deze drivers.
De Tractrix hoorntjes zal ik nog ergens vandaan moeten halen, maar dat is het minste probleem geloof ik.
Ben je nog verder gegaan met dit project?
Barrie
Heb ik vol goede moed een setje AD12100 M8 speakers gekocht, en ook een setje AD0160 T8 tweetertjes.
Ik ben wel eens benieuwd hoe groot "GROOT" is, en hoe groot dus een TL zou zijn met deze drivers.
De Tractrix hoorntjes zal ik nog ergens vandaan moeten halen, maar dat is het minste probleem geloof ik.
Ben je nog verder gegaan met dit project?
Barrie
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Het gaat nu ECHT gebeuren, de tweeweg met de AD12100 en de AD0160 + 8" tractrix hoorn wordt binnenkort gebouwd!!! Door "omstandigheden" komt er weer meer ruimte in de woonkamer, niks meer te maken met WAF...
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
De drivers zijn het zooo dubbel en dwars waard
ik wil niks anders meer!!
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Om de filtering wat makkelijk te maken verwijder ik de whizzer bij de AD12100/M8, dus, de toeter moet er aan geloven.
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
De versterker, momenteel heb ik een Denon versterker in de woonkamer, ca. 40watt aan 8ohm en werkt perfekt met de kleine speakers die er nu staan. Deze set gaat mee met mijn ex. Gezien het flipse project een goed rendement zal hebben (ca. 92 - 93 db w/m) zit ik er aan te denken om een Miniwatt N3 aan te schaffen, iemand hier al ervaring mee? Het versterkertje is 2x3.5watt, zou prima resultaten moeten geven met het flipse project zou ik denken.
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Zo heeft alles ook zijn voordelen.arjank schreef:... Door "omstandigheden" komt er weer meer ruimte in de woonkamer, niks meer te maken met WAF...
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Yep, wat helpt beter om de pijn te verzachten dan een mooie nieuwe set grote speakers?richard schreef:Zo heeft alles ook zijn voordelen.arjank schreef:... Door "omstandigheden" komt er weer meer ruimte in de woonkamer, niks meer te maken met WAF...
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Wat betreft de demping van de polycarbonaat domes: De eerste versie van de Philips dome tweeters hadden een dome van PVC. De in een membraan nu eenmaal onvermijdelijk optredende buigingsresonanties leidden op den duur tot scheurtjes in de dome, vooral als hoge niveau's gebruikt waren. Om die reden ging Philips over op polycarbonaat, dat echter veel geprononceerder resonanties vertoonde. De oplossing werd gevonden in een "watje" achter het membraan, dat in contact was met de dome. Als je goed kijkt zie je drie kleine resonantiepiekjes in de respons, die kenmerkend waren voor die Philips domes. Op basis van jouw metingen zou ik zeggen dat je het watje niet zo maar kunt vervangen door een schijfje vilt.
vr groet,
Tom (die oud genoeg is om zich die Philips perikelen nog te herinneren)
vr groet,
Tom (die oud genoeg is om zich die Philips perikelen nog te herinneren)
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
De 9710 vertoont een vergelijkbaar plateau in het hoog. Om dat gedempt te krijgen had ik twee sperkringen in serie nodig, (0.3 mH // 1.5 uF//3.3 Ohm en 0.1 mH//2.2 uF//18 Ohm) De impedantie van de spreekspoel wordt dan gecompenseerd met een zuigkring (2.2Ohm , 4.7 uF en 0.5 mH in serie) Om de impedantie van het geheel wat aangenamer te maken voor de versterker was nog een tweede serieschakeling aan de ingang toegevoegd (8.2 Ohm, 4.7uF en 0.8 mH in serie). De waarden zullen voor een 12100M wel wat anders moeten zijn, maar dit is het idee.
De simpele oplossing met één sperkring en één zuigkring kan de vereiste bandbreedte waarschijnlijk niet halen.
Pjotr schreef dat de hoorn voor een Decca Kelly DK30 horizontaal beter spreidt in het hoog als de lange zijde horizontaal ligt. Dat is ook mijn ervaring, en het blijkt ook uit metingen. Vreemd genoeg gaf Stanley Kelly een verticale montage aan..
Tom
De simpele oplossing met één sperkring en één zuigkring kan de vereiste bandbreedte waarschijnlijk niet halen.
Pjotr schreef dat de hoorn voor een Decca Kelly DK30 horizontaal beter spreidt in het hoog als de lange zijde horizontaal ligt. Dat is ook mijn ervaring, en het blijkt ook uit metingen. Vreemd genoeg gaf Stanley Kelly een verticale montage aan..
Tom
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
dit was mijn resultaat met een sper en een zuigkring voor de AD12100/M8 (in open baffle):Tom Magchielse schreef:......
De simpele oplossing met één sperkring en één zuigkring kan de vereiste bandbreedte waarschijnlijk niet halen.
dunne blauwe lijn, rode is ondersteunende woofer.
zie verder: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 6#p1801386
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Het "watje" (schuimrubber schijfje) was broos en van het membraan afgevallen. Het viltschijfje werkt in mijn optiek juist erg goed, het voorkomt reflectie op de poolkern. Deze truc heb ik bij meerdere (goedkope) tweeters succesvol toegepast, je ziet iedere keer weer dat de grilligheid boven de 10khz flink verbeterd (zo ook bij deze oude flipse tweeters). In ieder geval kan ik zeggen dat deze combinatie (vilt schuifje + 8" tractrix hoorn) subliem klinkt, ieder detail wordt haarfijn neergezet. Mits goed ingezet zijn die polycarbonaat tweeters met papieren spreekspoel echt te gek, ik stond er zelf versteld van. De test setup had ik destijds vergeleken met mijn toenmalig tweewegsysteem met de 19mm ringradiator van Vifa, de flipse+hoorn combi vond ik toch wel wat realistischer klinken.Tom Magchielse schreef:De oplossing werd gevonden in een "watje" achter het membraan, dat in contact was met de dome. Als je goed kijkt zie je drie kleine resonantiepiekjes in de respons, die kenmerkend waren voor die Philips domes. Op basis van jouw metingen zou ik zeggen dat je het watje niet zo maar kunt vervangen door een schijfje vilt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
het schrijven van Troels over deze tweet zal wel bekend zijn bij de meeste Philips fans denk ik: http://www.troelsgravesen.dk/WWDT.htm
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Op pagina 1 van dit draadje heb ik mijn metingen vergeleken met die van TroelsHenkjan schreef:het schrijven van Troels over deze tweet zal wel bekend zijn bij de meeste Philips fans denk ik: http://www.troelsgravesen.dk/WWDT.htm
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Gezien ik een tweeweg ga maken heb ik geen sperkring/zuigkring netwerkje nodig. Heb de AD12100 al eens met een correctienetwerkje in z'n eentje geprobeerd, niet verkeerd wat je daar mee kunt bereiken.Tom Magchielse schreef:De 9710 vertoont een vergelijkbaar plateau in het hoog. Om dat gedempt te krijgen had ik twee sperkringen in serie nodig, (0.3 mH // 1.5 uF//3.3 Ohm en 0.1 mH//2.2 uF//18 Ohm) De impedantie van de spreekspoel wordt dan gecompenseerd met een zuigkring (2.2Ohm , 4.7 uF en 0.5 mH in serie) Om de impedantie van het geheel wat aangenamer te maken voor de versterker was nog een tweede serieschakeling aan de ingang toegevoegd (8.2 Ohm, 4.7uF en 0.8 mH in serie). De waarden zullen voor een 12100M wel wat anders moeten zijn, maar dit is het idee.
De simpele oplossing met één sperkring en één zuigkring kan de vereiste bandbreedte waarschijnlijk niet halen.
Pjotr schreef dat de hoorn voor een Decca Kelly DK30 horizontaal beter spreidt in het hoog als de lange zijde horizontaal ligt. Dat is ook mijn ervaring, en het blijkt ook uit metingen. Vreemd genoeg gaf Stanley Kelly een verticale montage aan..
Tom
De whizzer van de AD12100/M8 ga ik weghalen met de hoop de oplopende curve vanaf 1.3khz weg te krijgen, zou in ieder geval flink moeten helpen om de filtering rond 1.3khz zo glad mogelijk te laten verlopen. Yep, het overname punt wordt 1.3khz, dit kan prima met de AD0160 aan die 8" hoorn
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Ik heb ze nu zo met n kring om in het midden te dempen, en de tweeter komt er in bij 12000. Niet afkappen maar erbij. Dit werkt fenomenaal, en heb nog geen andere speakers gehoord nadien die hier aan kunnen tippen, omgeacht het budget!
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Te gek! Ja, die oude Philips drivers zijn juweeltjes, nooit weg doen!bartarie schreef:Ik heb ze nu zo met n kring om in het midden te dempen, en de tweeter komt er in bij 12000. Niet afkappen maar erbij. Dit werkt fenomenaal, en heb nog geen andere speakers gehoord nadien die hier aan kunnen tippen, omgeacht het budget!
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
arjank schreef:Het gaat nu ECHT gebeuren, de tweeweg met de AD12100 en de AD0160 + 8" tractrix hoorn wordt binnenkort gebouwd!!! Door "omstandigheden" komt er weer meer ruimte in de woonkamer, niks meer te maken met WAF...
1.3khz is volgens mij niet ''alleen'' de whizzer maar de unit zelf.arjank schreef:
Gezien ik een tweeweg ga maken heb ik geen sperkring/zuigkring netwerkje nodig. Heb de AD12100 al eens met een correctienetwerkje in z'n eentje geprobeerd, niet verkeerd wat je daar mee kunt bereiken.
De whizzer van de AD12100/M8 ga ik weghalen met de hoop de oplopende curve vanaf 1.3khz weg te krijgen, zou in ieder geval flink moeten helpen om de filtering rond 1.3khz zo glad mogelijk te laten verlopen. Yep, het overname punt wordt 1.3khz, dit kan prima met de AD0160 aan die 8" hoorn
Jammer dat je de tweet zo vroeg erin laat komen, het domein van deze grote breedbanders is juist het laag tot ver in het midden gebied.
Dat ie niet linear is jammer, dat ie bundelt helaas, het zei 'm allemaal vergeven.
Dat er in het hoog een en ander te verbeteren is door aanvulling met een tweet ben ik het mee eens.
Aanvullen met een tweet zoals bartarie boven de 10khz gaf bij mij echt problemen.
Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)
Ik heb hier ook nog een setje AD12100 op de kast liggen.arjank schreef:Te gek! Ja, die oude Philips drivers zijn juweeltjes, nooit weg doen!
