Frezen.....

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

die zijn rechthoekig? heb ik een mooie instelbare freessjabloon voor. kan je wel komen lenen
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

fireman schreef:
Ik heb via een ander forum ook wat nuttige en voor mij zichtbare tips ontvangen. De tips hier lijken niet geheel toepasbaar omdat ik 5mm diep wil frezen.

Wat ik vernomen heb:

De unit op zijn kop op een plank leggen. Daar omheen latjes lijmen. Wat je dan eerst nog moet doen is opvullen met een maat van buitenkant frees en buitenkant kopieerhuls.

Dan kan je met de kopieerhuls langs de latjes een mooi vierkantje uitfrezen. Lastig uit te leggen misschien. Maar is denk wel duidelijk.


Heeft iemand een plaatje van een kopieerring?
Onze tips komen volgens mij toch op hetzelfde neer als wat jij hierboven aangeeft. Het gaat erom dat je een mal krijgt die net wat dieper is dan de kopieerring. Dat is meestal zo als je 8mm MDF neemt voor de mal.

Hoe diep je vervolgens in je materiaal freest hangt niet van de mal af, dat is een kwestie van instellen. In jouw geval zal de frees dus bij een mal van 8mm dik 13mm beneden de freesvoet moeten uitsteken om 5 mm diep in je materiaal te komen.

Hieronder een voorbeeld van een kopieerring die in de freesvoet wordt gezet.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

sietse schreef:
Even een voorbeeldje. Moet even via imageshack, omdat ik het origineel ben kwijt geraakt. Sorry mod's :oops:
Afbeelding
Kijk, als je nou de mal uitschuifbaar maakt, dan kun je vele kanten op. Moet wel te doen zijn.
No problem. Gewoon even met de rechter muisknop op je computer opslaan, toch?
Bijlagen
freesmaltw2.jpg
freesmaltw2.jpg (11.04 KiB) 6893 keer bekeken
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

De mallen heb ik gereed ( echt simpel te doen ) en het eerste proefstukje heb ik gedaan. Rete strak :)
Bijlagen
t.JPG
s.JPG
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Ik heb een vraagje over freesdiepte, komt een beetje voor uit een opmerking uit het frees-topic van Vuurkat:

Als ik met mijn bovenfrees een diepte wil frezen van meer dan 1cm, of met de kopieerfrees een 18mm stuk MDF gelijk wil maken aan het onderliggende stuk hout, kom ik niet diep genoeg.
Ik moet de freesjes echt een stuk uit de schacht laten uitsteken (steekt er dan nog maar 1cm in) en dan vastdraaien om iets redelijks op die diepte te kunnen uitvoeren...
Heb er altijd al een raar gevoel bij, vind het niet zo veilig... Bestaan er freesjes met een langer gedeelte dat in het apparaat gaat en waar ik dus op een veiliger manier mee kan werken?
Gebruikersavatar
HansV
Berichten: 69
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 16:13
Locatie: eindhoven
Contacteer:

cirkelgeleider

Bericht door HansV »

Gezien de vele kreten op dit forum ben ik niet de enige die voor zijn freesmachine geen cirkelgeleider kan kopen. Ik heb een Makita 3620. Ik heb geen zin en tijd om zelf ingewikkeld te doen. Daarom heb ik een extra langsgeleider aangeschaft, daar de vertikale geleider afgeslepen en een gaatje geboord vlak boven de holte voor de frees. Daar komt ooit nog wel een centreerpennetje in.
Ik heb de hele discussie over stabiliteit wel gelezen, maar ik geef er niet zo veel om. Een bovenfrees moet altijd goed vastgehouden worden, wie dat niet gewend is, zal ook scheve kanten en slingerlijnen frezen bij andere geleidingen.
Natuurlijk zou het beter zijn als de vlakke plaat veel langer was en de freeszool helemmaal bedekte. Maar nu was ik in tien minuten klaar met de geleider en werden het behoorlijke ronde gladde gaten.
http://www.buizenversterker.nu/Luidspre ... eshulp.JPG

mod-edit: plaatjes als attachment svp
Bijlagen
freeshulp.jpg
freeshulp.jpg (6.59 KiB) 6283 keer bekeken
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo is dat bij m'n metabo ook, daar wordt deze geleider ook gebruikt als cirkelhulpstuk. de modificatie die ik daar gedaan heb is een M5 bout ipv de stift gebruiken.
Gebruikersavatar
HansV
Berichten: 69
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 16:13
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Metabo vs. Makita

Bericht door HansV »

Ik ben meteen gaan kijken. Inderdaad, de Metabo doet net zo. Met zoals altijd een voor- en een nadeel: de zool loopt volledig door maar past niet op Makita.
jurriaan
Berichten: 255
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 12:07

Bericht door jurriaan »

hoe de vorm van een W69-1042 uit te vrezen?
Bijlagen
DSC00899.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

jurriaan schreef:
hoe de vorm van een W69-1042 uit te vrezen?
http://www.exquisiteaudio.com/index.php ... 7&Itemid=9

Edit: Verouderde URL aangepast :!:
Laatst gewijzigd door SARK op za 26 mar 2011, 14:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

zulke dingen doe ik altijd als volgt.

Je kunt de speaker in een aantal vlakken verdelen.

nl. 2 ronde (boven en onderkant) 2 rechte zijde (links en rechts).
Dan hou je echter nog wel een stukje over.


Als je goed kijkt zie je dat je die ook perfect als een recht vlak frezen.

Wel een lastig klusje, omdat je dus een paar keer een andere geleider moet maken.
wytze_hoekstra@hotmail
Berichten: 7
Lid geworden op: do 26 apr 2007, 10:31
Locatie: Västerås

Cirkelgeleider

Bericht door wytze_hoekstra@hotmail »

Kdacht laat ik even een paar foto's zien hoe mijn cirkelgeleider er uit ziet.
Ik heb de kasten al afgebouwt en gefineerd en merkte helaas dat het plexiglas voor mij te stroef loopt om direkt over het fineer heen te frezen.
Heb het idee dat als ik echt druk zet dat er dan zeker krassen komen op het fineer.

Mijn idee is om een dunne gladde laag 3plex of i.d tussen de speaker en de cirkel geleider te leggen. Op deze manier voorkom je tevens dat het fineer er eventueel langs de rand uitspat.

Misschien heeft iemand anders een ander/beter idee heeft? :).
Bijlagen
Achter af gezien had ik het center er gewoon in moeten draaien inplaats van op deze manier.
Achter af gezien had ik het center er gewoon in moeten draaien inplaats van op deze manier.
De passing is echt goed. Ziet er naar uit dat het plexiglas best wat kan hebben.
De passing is echt goed. Ziet er naar uit dat het plexiglas best wat kan hebben.
Het test plaatje is overigens wel aan de zachte kant.
Het test plaatje is overigens wel aan de zachte kant.
Na wat schuren ziet het er toch netjes uit.
Na wat schuren ziet het er toch netjes uit.
wytze_hoekstra@hotmail
Berichten: 7
Lid geworden op: do 26 apr 2007, 10:31
Locatie: Västerås

Cirkelgeleider

Bericht door wytze_hoekstra@hotmail »

Voor de gene die geintresseerd is kun je mn schetsen downloaden. Moet je overigens wel openoffice installeren. Check de bemating wel even goed voor het geval je het gaat gebruiken.
wytze_hoekstra@hotmail
Berichten: 7
Lid geworden op: do 26 apr 2007, 10:31
Locatie: Västerås

Schets

Bericht door wytze_hoekstra@hotmail »

even rarren dan maar.
Bijlagen
2007-04 Drawings Tool.rar
(17.5 KiB) 321 keer gedownload
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Ik zou even je naam veranderen, want als je daar een mailadres hebt, wordt je suf gespamt.

Groeten Mark
Gebruikersavatar
rvdvalk
Berichten: 115
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 15:43
Locatie: Middelstum/Groningen

Bericht door rvdvalk »

Ik ben ook bezig een jig te tekenen, echter heb ik de frees nog niet binnen. Is er iemand die een idee heeft van de maten van een Metabo Of E 1229 Signal?

Ik zit alleen nog te denken aan een manier om makkelijk de goede afstand in te stellen.

Als er nog meer tips zijn voor het frezen dan zijn die natuurlijk altijd welkom.
Hoe rond je bijvoorbeeld een hoek af over de volle lengte (in mijn geval 98cm)?
Bijlagen
Voorbeeldje
Voorbeeldje
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

weidok schreef:
sietse schreef:
Ik heb al eens ontdekt dat niet bij alle freesmachines de maten voor hulpstukken bevestigen het zelfde zijn. Dus wie het gaat bouwen moet eerst meten aan zijn machine.
Is een bouwtekening nog steeds interessant?
Hier bouwtekening


Afbeelding
@rvdvalk, Ik heb ook een Metabo en deze tekening is daar op gebaseerd.
Zie pagina 1 van dit topic en blader er es verder doorheen.
Om een ronde hoek af te ronden zijn er frezen met een kogellager ter geleiding. Ff op onderzoek uit in de winkel. :D
SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 11:41
Locatie: Meeuwen

Bericht door SpikyTim »

Moest het iemand interesseren... cirkelmallen e.d.Vandaag toevallig bij uitgekomen.
Gebruikersavatar
rvdvalk
Berichten: 115
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 15:43
Locatie: Middelstum/Groningen

Bericht door rvdvalk »

Eindelijk is de cirkelgeleider klaar. En nu maar weer verder met het project :lol:
Bijlagen
28012009140.jpg
28012009139.jpg
28012009138.jpg
28012009137.jpg
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

rvdvalk schreef:
Ik zit alleen nog te denken aan een manier om makkelijk de goede afstand in te stellen.
Met een schuifmaat de rood aangegeven afstanden meten. Eén keer een proefstukje frezen, en die offset ergens noteren.
Bijlagen
Bild000(14).jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zoiets printen op sticker vel en erop plakken :wink:

http://www.vendian.org/mncharity/dir3/paper_rulers

(ga eens kijken of ik daar iets mooi mee kan doen :) )
Gebruikersavatar
rvdvalk
Berichten: 115
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 15:43
Locatie: Middelstum/Groningen

Bericht door rvdvalk »

b_force schreef:
Zoiets printen op sticker vel en erop plakken :wink:

http://www.vendian.org/mncharity/dir3/paper_rulers

(ga eens kijken of ik daar iets mooi mee kan doen :) )
Dat zou moeten lukken, we hebben een mooie stickermachine bij ons op het werk.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik heb het thuis geprobeerd en de nauwkeurigheid is best goed.

Wel moet je printer op beste kwaliteit zetten, anders gaat hij teveel schuiven.
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Bericht door hemaworst »

over die papieren rulers,
ik heb die gratis papieren meetlinten van de Gamma, Praxis of Ikia op mijn circelhulpstuk geplakt. Je weet wel, die papieren linten van een meter. Werkt perfect!
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Ik meet ouderwets met de schuifmaat.
Buitenkant centerpin(-de helft van de diameter) tot buitenkant frees en dan proefstukje maken.
Hierna unit passen en daarna kun je heel secuur kleiner of groter door je schuifmaat vast te zetten en de frees hier naar toe in te stellen.
Op deze manier lukt het om tot op de 10de milimeter te frezen.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”