Frezen.....
Moderator: Beheerdersteam
Onze tips komen volgens mij toch op hetzelfde neer als wat jij hierboven aangeeft. Het gaat erom dat je een mal krijgt die net wat dieper is dan de kopieerring. Dat is meestal zo als je 8mm MDF neemt voor de mal.fireman schreef:Ik heb via een ander forum ook wat nuttige en voor mij zichtbare tips ontvangen. De tips hier lijken niet geheel toepasbaar omdat ik 5mm diep wil frezen.
Wat ik vernomen heb:
De unit op zijn kop op een plank leggen. Daar omheen latjes lijmen. Wat je dan eerst nog moet doen is opvullen met een maat van buitenkant frees en buitenkant kopieerhuls.
Dan kan je met de kopieerhuls langs de latjes een mooi vierkantje uitfrezen. Lastig uit te leggen misschien. Maar is denk wel duidelijk.
Heeft iemand een plaatje van een kopieerring?
Hoe diep je vervolgens in je materiaal freest hangt niet van de mal af, dat is een kwestie van instellen. In jouw geval zal de frees dus bij een mal van 8mm dik 13mm beneden de freesvoet moeten uitsteken om 5 mm diep in je materiaal te komen.
Hieronder een voorbeeld van een kopieerring die in de freesvoet wordt gezet.

- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
No problem. Gewoon even met de rechter muisknop op je computer opslaan, toch?sietse schreef:Even een voorbeeldje. Moet even via imageshack, omdat ik het origineel ben kwijt geraakt. Sorry mod's![]()
Kijk, als je nou de mal uitschuifbaar maakt, dan kun je vele kanten op. Moet wel te doen zijn.
- Bijlagen
-
- freesmaltw2.jpg (11.04 KiB) 6893 keer bekeken
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Ik heb een vraagje over freesdiepte, komt een beetje voor uit een opmerking uit het frees-topic van Vuurkat:
Als ik met mijn bovenfrees een diepte wil frezen van meer dan 1cm, of met de kopieerfrees een 18mm stuk MDF gelijk wil maken aan het onderliggende stuk hout, kom ik niet diep genoeg.
Ik moet de freesjes echt een stuk uit de schacht laten uitsteken (steekt er dan nog maar 1cm in) en dan vastdraaien om iets redelijks op die diepte te kunnen uitvoeren...
Heb er altijd al een raar gevoel bij, vind het niet zo veilig... Bestaan er freesjes met een langer gedeelte dat in het apparaat gaat en waar ik dus op een veiliger manier mee kan werken?
Als ik met mijn bovenfrees een diepte wil frezen van meer dan 1cm, of met de kopieerfrees een 18mm stuk MDF gelijk wil maken aan het onderliggende stuk hout, kom ik niet diep genoeg.
Ik moet de freesjes echt een stuk uit de schacht laten uitsteken (steekt er dan nog maar 1cm in) en dan vastdraaien om iets redelijks op die diepte te kunnen uitvoeren...
Heb er altijd al een raar gevoel bij, vind het niet zo veilig... Bestaan er freesjes met een langer gedeelte dat in het apparaat gaat en waar ik dus op een veiliger manier mee kan werken?
cirkelgeleider
Gezien de vele kreten op dit forum ben ik niet de enige die voor zijn freesmachine geen cirkelgeleider kan kopen. Ik heb een Makita 3620. Ik heb geen zin en tijd om zelf ingewikkeld te doen. Daarom heb ik een extra langsgeleider aangeschaft, daar de vertikale geleider afgeslepen en een gaatje geboord vlak boven de holte voor de frees. Daar komt ooit nog wel een centreerpennetje in.
Ik heb de hele discussie over stabiliteit wel gelezen, maar ik geef er niet zo veel om. Een bovenfrees moet altijd goed vastgehouden worden, wie dat niet gewend is, zal ook scheve kanten en slingerlijnen frezen bij andere geleidingen.
Natuurlijk zou het beter zijn als de vlakke plaat veel langer was en de freeszool helemmaal bedekte. Maar nu was ik in tien minuten klaar met de geleider en werden het behoorlijke ronde gladde gaten.
http://www.buizenversterker.nu/Luidspre ... eshulp.JPG
mod-edit: plaatjes als attachment svp
Ik heb de hele discussie over stabiliteit wel gelezen, maar ik geef er niet zo veel om. Een bovenfrees moet altijd goed vastgehouden worden, wie dat niet gewend is, zal ook scheve kanten en slingerlijnen frezen bij andere geleidingen.
Natuurlijk zou het beter zijn als de vlakke plaat veel langer was en de freeszool helemmaal bedekte. Maar nu was ik in tien minuten klaar met de geleider en werden het behoorlijke ronde gladde gaten.
http://www.buizenversterker.nu/Luidspre ... eshulp.JPG
mod-edit: plaatjes als attachment svp
- Bijlagen
-
- freeshulp.jpg (6.59 KiB) 6283 keer bekeken
Metabo vs. Makita
Ik ben meteen gaan kijken. Inderdaad, de Metabo doet net zo. Met zoals altijd een voor- en een nadeel: de zool loopt volledig door maar past niet op Makita.
http://www.exquisiteaudio.com/index.php ... 7&Itemid=9jurriaan schreef:hoe de vorm van een W69-1042 uit te vrezen?
Edit: Verouderde URL aangepast
Laatst gewijzigd door SARK op za 26 mar 2011, 14:12, 3 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
zulke dingen doe ik altijd als volgt.
Je kunt de speaker in een aantal vlakken verdelen.
nl. 2 ronde (boven en onderkant) 2 rechte zijde (links en rechts).
Dan hou je echter nog wel een stukje over.
Als je goed kijkt zie je dat je die ook perfect als een recht vlak frezen.
Wel een lastig klusje, omdat je dus een paar keer een andere geleider moet maken.
Je kunt de speaker in een aantal vlakken verdelen.
nl. 2 ronde (boven en onderkant) 2 rechte zijde (links en rechts).
Dan hou je echter nog wel een stukje over.
Als je goed kijkt zie je dat je die ook perfect als een recht vlak frezen.
Wel een lastig klusje, omdat je dus een paar keer een andere geleider moet maken.
-
wytze_hoekstra@hotmail
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do 26 apr 2007, 10:31
- Locatie: Västerås
Cirkelgeleider
Kdacht laat ik even een paar foto's zien hoe mijn cirkelgeleider er uit ziet.
Ik heb de kasten al afgebouwt en gefineerd en merkte helaas dat het plexiglas voor mij te stroef loopt om direkt over het fineer heen te frezen.
Heb het idee dat als ik echt druk zet dat er dan zeker krassen komen op het fineer.
Mijn idee is om een dunne gladde laag 3plex of i.d tussen de speaker en de cirkel geleider te leggen. Op deze manier voorkom je tevens dat het fineer er eventueel langs de rand uitspat.
Misschien heeft iemand anders een ander/beter idee heeft?
.
Ik heb de kasten al afgebouwt en gefineerd en merkte helaas dat het plexiglas voor mij te stroef loopt om direkt over het fineer heen te frezen.
Heb het idee dat als ik echt druk zet dat er dan zeker krassen komen op het fineer.
Mijn idee is om een dunne gladde laag 3plex of i.d tussen de speaker en de cirkel geleider te leggen. Op deze manier voorkom je tevens dat het fineer er eventueel langs de rand uitspat.
Misschien heeft iemand anders een ander/beter idee heeft?
-
wytze_hoekstra@hotmail
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do 26 apr 2007, 10:31
- Locatie: Västerås
Cirkelgeleider
Voor de gene die geintresseerd is kun je mn schetsen downloaden. Moet je overigens wel openoffice installeren. Check de bemating wel even goed voor het geval je het gaat gebruiken.
-
wytze_hoekstra@hotmail
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do 26 apr 2007, 10:31
- Locatie: Västerås
Ik ben ook bezig een jig te tekenen, echter heb ik de frees nog niet binnen. Is er iemand die een idee heeft van de maten van een Metabo Of E 1229 Signal?
Ik zit alleen nog te denken aan een manier om makkelijk de goede afstand in te stellen.
Als er nog meer tips zijn voor het frezen dan zijn die natuurlijk altijd welkom.
Hoe rond je bijvoorbeeld een hoek af over de volle lengte (in mijn geval 98cm)?
Ik zit alleen nog te denken aan een manier om makkelijk de goede afstand in te stellen.
Als er nog meer tips zijn voor het frezen dan zijn die natuurlijk altijd welkom.
Hoe rond je bijvoorbeeld een hoek af over de volle lengte (in mijn geval 98cm)?
@rvdvalk, Ik heb ook een Metabo en deze tekening is daar op gebaseerd.weidok schreef:Hier bouwtekeningsietse schreef:Ik heb al eens ontdekt dat niet bij alle freesmachines de maten voor hulpstukken bevestigen het zelfde zijn. Dus wie het gaat bouwen moet eerst meten aan zijn machine.
Is een bouwtekening nog steeds interessant?
Zie pagina 1 van dit topic en blader er es verder doorheen.
Om een ronde hoek af te ronden zijn er frezen met een kogellager ter geleiding. Ff op onderzoek uit in de winkel.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Zoiets printen op sticker vel en erop plakken
http://www.vendian.org/mncharity/dir3/paper_rulers
(ga eens kijken of ik daar iets mooi mee kan doen
)
http://www.vendian.org/mncharity/dir3/paper_rulers
(ga eens kijken of ik daar iets mooi mee kan doen
Dat zou moeten lukken, we hebben een mooie stickermachine bij ons op het werk.b_force schreef:Zoiets printen op sticker vel en erop plakken![]()
http://www.vendian.org/mncharity/dir3/paper_rulers
(ga eens kijken of ik daar iets mooi mee kan doen)
Ik meet ouderwets met de schuifmaat.
Buitenkant centerpin(-de helft van de diameter) tot buitenkant frees en dan proefstukje maken.
Hierna unit passen en daarna kun je heel secuur kleiner of groter door je schuifmaat vast te zetten en de frees hier naar toe in te stellen.
Op deze manier lukt het om tot op de 10de milimeter te frezen.
Buitenkant centerpin(-de helft van de diameter) tot buitenkant frees en dan proefstukje maken.
Hierna unit passen en daarna kun je heel secuur kleiner of groter door je schuifmaat vast te zetten en de frees hier naar toe in te stellen.
Op deze manier lukt het om tot op de 10de milimeter te frezen.


