aktief subwoofer filter

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Vandaag wat bedrading gemaakt voor het testen. Nog een paar draadjes en hopelijk dan geluid :)
Bijlagen
DSC_0483.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Beetje schuren/plamuren/schilderen en de luidsprekers zien er een stuk beter uit als tijdens de luisterdag in Hengelo...
Bijlagen
DSC_0494.JPG
DSC_0495.JPG
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door pappaleo »

Daar heb ik ze gezien. Ziet er inderdaad netjes uit zo :goedzo:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Ik heb een kleine schakeling gemaakt om de dc protectie te voeden uit de eindversterker voeding. Gewoon een dikke transistor met 13v zenerdiode op de basis. Hiermee komt er iets meer dan 12V uit.

Verder werkt de lm3886 versterker uitstekend. Alleen nog wat kabelschoentjes kopen zodat ik het 2de kanaal kan aansluiten.
Bijlagen
DSC_0498.JPG
DSC_0499.JPG
DSC_0500.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

sevenup schreef:
Beetje schuren/plamuren/schilderen en de luidsprekers zien er een stuk beter uit als tijdens de luisterdag in Hengelo...
Nu een compleet setje :)

De sub heb ik jaren geleden gemaakt. Deze heeft altijd bij mijn pa en ma gespeeld met passief filter. Filter is er uit en ik heb er een nieuwe achterplaat ingezet met terminal.
Bijlagen
DSC_0501.JPG
DSC_0502.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Filter samen met voeding in een kastje. Zelfde kastje als mijn kleine tda2030 versterker, maar dan een maatje groter. Later verder met de bedrading.
Bijlagen
DSC_0518.JPG
DSC_0519.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door hannesie »

Nu zul jij wel weten welke knop waar voor dient, maar als iemand anders aan de knoppen komt?

Wat is wat, en gaat de zaak dan naar de knoppen? :oops:

Komt er nog een functie bij te staan op het frontplaatje, lijkt mij best een leuke opzet verder.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door ray5150 »

De assen zitten dan ook dusdanig dichtbij elkaar dat een schaalverdeling aanbrengen niet makkelijk is...
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

De LM3886 printje nu in een chassis gebouwd met mooie ingegoten ringkern en dik koelprofiel.
Bijlagen
DSC_0521.jpg
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

sevenup schreef:
DC protection board werkt ook. Werkt uitstekend en heeft ook mooi een korte inschakelvertraging van ongeveer een halve seconde. Helaas een klein foutje gemaakt, gaatjes zijn net te klein bij de 3 transistoren. Heb ze nu maar bovenop de eilandjes gesoldeerd.
Ik heb het dc protectie printje nu in gebruik bij mijn subwoofer versterker. Nu blijkt dat bij zeer lage frequenties en hoog vermogen de dc protectie soms in werking treedt.

Misschien de 100uF voor de brugcel iets groter maken? Of anders de 2 weerstanden vanaf het relais iets vergroten?

Wie heeft een idee?
Bijlagen
DC_SCHEM.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Ik had de 2 inputs van het DC protectie bord parallel gezet zodat er 16A geschakeld kan worden. Hierdoor staan R1 en R2 parallel op hetzelfde kanaal. Zou het weer goed gaan als ik er 1 verwijder?
sevenup schreef:
sevenup schreef:
DC protection board werkt ook. Werkt uitstekend en heeft ook mooi een korte inschakelvertraging van ongeveer een halve seconde. Helaas een klein foutje gemaakt, gaatjes zijn net te klein bij de 3 transistoren. Heb ze nu maar bovenop de eilandjes gesoldeerd.
Ik heb het dc protectie printje nu in gebruik bij mijn subwoofer versterker. Nu blijkt dat bij zeer lage frequenties en hoog vermogen de dc protectie soms in werking treedt.

Misschien de 100uF voor de brugcel iets groter maken? Of anders de 2 weerstanden vanaf het relais iets vergroten?

Wie heeft een idee?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

De subwoofer versterker zo goed als klaar. Actieve koeling met ventilator. Ben nu nog bezig met een temperatuur gestuurde fan controller. Past er nog net bij in :)
Bijlagen
DSC_0548.JPG
DSC_0549.JPG
DSC_0550.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door dre »

Lekker bezig zo!

Je hebt er goed de gang in zeg! 8)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

dre schreef:
Lekker bezig zo!

Je hebt er goed de gang in zeg! 8)
De printen had ik een tijdje geleden al gebouwd en getest op een plankje.

Nu vooral netjes inbouwen. Setje wordt al redelijk compleet zo.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door dre »

Je hebt nog ruim 2 weken. :mrgreen:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

dre schreef:
Je hebt nog ruim 2 weken. :mrgreen:
Breda? Zit er helaas niet in in verband met andere verplichtingen.

Gisteren wel een beetje getest. Mijn subwoofer kan ongeveer 17vrms in 4 ohm verdragen uit de subamp. Er zit nog iets meer in de versterker, maar dat moet ik maar eens proberen op mijn pa subs.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Kunnen wel een mini luisterdag houden bij mij thuis. Boven Onze vrijstaande garage heb ik een kamer over. Zijn we verder niemand tot last :)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Vandaag wat printjes in een kastje gemonteerd voor de voorversterker.

LM317/LM337 voeding
input switcher 4 stereo inputs
Phono mm preamp
Line preamp (gaatjesprint)

Hiermee wordt het setje voor nu compleet gemaakt en zal bestaan uit:

- Preamp
- Sub/Sat filter
- TDA2030 stereo versterker (Sat)
- TIP142/TIP147 mono versterker (Sub)
- Infinity Sat speakers
- Visaton bandpass Sub

De LM3886 versterker komt in een grotere behuizing en zal standalone gebruikt worden icm. mijn Castle monitor speakers.
Bijlagen
preamp .jpg
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Vandaag wat bedrading gemonteerd. Lekker overzichtelijk. Nu nog wachten op de rest van de onderdelen voor de voeding en een potmeter.
Bijlagen
DSC_0573.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Voorversterker klaar. Alleen nog een paar knopjes. Ik heb nog wel een vraag. Ik moet nog een ground aansluiting maken voor de pickup ingang. Waar moet deze op aangesloten worden? Op de nul op een voeding Of op de phono pcb.
Bijlagen
DSC_0578.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Mono eindversterker klaar voor de subwoofer. Trafo wat aan de kleine kant qua vermogen voor de tip142/tip147 versterker, maar toch nog 60W rms output in combinatie met de subwoofer.

Verder het setje compleet, op knopjes na.
Bijlagen
WP_20150621_004.jpg
WP_20150621_006.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door bas focal m180 »

Leuk setje geworden :rock:
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door Tom Magchielse »

Ik heb een tijdje niet opgelet, dus vandaar nu pas deze vraag:
Waar komt het gebruikte schema van het filter vandaan? Waarom hebben de tweede-orde LP en HP secties allemaal een Q van 0.5?
groet,
Tom
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Tom Magchielse schreef:
Ik heb een tijdje niet opgelet, dus vandaar nu pas deze vraag:
Waar komt het gebruikte schema van het filter vandaan? Waarom hebben de tweede-orde LP en HP secties allemaal een Q van 0.5?
groet,
Tom
Ik had dit gelezen:

Linkwitz–Riley filter – desirable properties for audio crossover applications, fastest rise time with no overshoot; Q = 0.5 (critically damped)

Schema zelf bedacht.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door Tom Magchielse »

Ik was niet bij de les.. Maar toch, de gunstige eigenschappen van L-R filters (vlakke spanningsoverdracht + vlakke vermogensoverdracht + minimale "lobing error" ontstaan als twee tweede-orde Butterworth filters in cascade worden geplaatst, samen 4e orde. Een L-R filter is altijd van even orde, beginnende bij 4. Tweede-orde L-R s hebben geen speciale prettige eigenschappen. Ze hebben een breed overgangsgebied, woofer en tweeter moeten in tegenfase worden aangesloten en de som van het uitgestraalde vermogen van woofer en tweeter vertoont een 3dB dip op de kruisfrequentie, (dat geldt voor alle LR filters) die bij het tweede-orde filter weer breed uitvalt.
Maar eigenlijk moet je geen standaard filter gebruiken, maar het filter in combinatie met de gebruikte drivers optimaliseren voor de best mogelijke overgang, inclusief het off-axis gedrag. Je zult zien dat Pjotr dit ook vindt..
Tom
Laatst gewijzigd door Tom Magchielse op do 25 jun 2015, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”