aktief subwoofer filter
Moderator: Beheerdersteam
Re: aktief subwoofer filter
Vandaag wat bedrading gemaakt voor het testen. Nog een paar draadjes en hopelijk dan geluid 
Re: aktief subwoofer filter
Beetje schuren/plamuren/schilderen en de luidsprekers zien er een stuk beter uit als tijdens de luisterdag in Hengelo...
Re: aktief subwoofer filter
Ik heb een kleine schakeling gemaakt om de dc protectie te voeden uit de eindversterker voeding. Gewoon een dikke transistor met 13v zenerdiode op de basis. Hiermee komt er iets meer dan 12V uit.
Verder werkt de lm3886 versterker uitstekend. Alleen nog wat kabelschoentjes kopen zodat ik het 2de kanaal kan aansluiten.
Verder werkt de lm3886 versterker uitstekend. Alleen nog wat kabelschoentjes kopen zodat ik het 2de kanaal kan aansluiten.
Re: aktief subwoofer filter
Nu een compleet setjesevenup schreef:Beetje schuren/plamuren/schilderen en de luidsprekers zien er een stuk beter uit als tijdens de luisterdag in Hengelo...
De sub heb ik jaren geleden gemaakt. Deze heeft altijd bij mijn pa en ma gespeeld met passief filter. Filter is er uit en ik heb er een nieuwe achterplaat ingezet met terminal.
Re: aktief subwoofer filter
Filter samen met voeding in een kastje. Zelfde kastje als mijn kleine tda2030 versterker, maar dan een maatje groter. Later verder met de bedrading.
Re: aktief subwoofer filter
Nu zul jij wel weten welke knop waar voor dient, maar als iemand anders aan de knoppen komt?
Wat is wat, en gaat de zaak dan naar de knoppen?
Komt er nog een functie bij te staan op het frontplaatje, lijkt mij best een leuke opzet verder.
Wat is wat, en gaat de zaak dan naar de knoppen?
Komt er nog een functie bij te staan op het frontplaatje, lijkt mij best een leuke opzet verder.
Re: aktief subwoofer filter
De assen zitten dan ook dusdanig dichtbij elkaar dat een schaalverdeling aanbrengen niet makkelijk is...
Re: aktief subwoofer filter
De LM3886 printje nu in een chassis gebouwd met mooie ingegoten ringkern en dik koelprofiel.
Re: aktief subwoofer filter
Ik heb het dc protectie printje nu in gebruik bij mijn subwoofer versterker. Nu blijkt dat bij zeer lage frequenties en hoog vermogen de dc protectie soms in werking treedt.sevenup schreef:DC protection board werkt ook. Werkt uitstekend en heeft ook mooi een korte inschakelvertraging van ongeveer een halve seconde. Helaas een klein foutje gemaakt, gaatjes zijn net te klein bij de 3 transistoren. Heb ze nu maar bovenop de eilandjes gesoldeerd.
Misschien de 100uF voor de brugcel iets groter maken? Of anders de 2 weerstanden vanaf het relais iets vergroten?
Wie heeft een idee?
Re: aktief subwoofer filter
Ik had de 2 inputs van het DC protectie bord parallel gezet zodat er 16A geschakeld kan worden. Hierdoor staan R1 en R2 parallel op hetzelfde kanaal. Zou het weer goed gaan als ik er 1 verwijder?
sevenup schreef:Ik heb het dc protectie printje nu in gebruik bij mijn subwoofer versterker. Nu blijkt dat bij zeer lage frequenties en hoog vermogen de dc protectie soms in werking treedt.sevenup schreef:DC protection board werkt ook. Werkt uitstekend en heeft ook mooi een korte inschakelvertraging van ongeveer een halve seconde. Helaas een klein foutje gemaakt, gaatjes zijn net te klein bij de 3 transistoren. Heb ze nu maar bovenop de eilandjes gesoldeerd.
Misschien de 100uF voor de brugcel iets groter maken? Of anders de 2 weerstanden vanaf het relais iets vergroten?
Wie heeft een idee?
Re: aktief subwoofer filter
De subwoofer versterker zo goed als klaar. Actieve koeling met ventilator. Ben nu nog bezig met een temperatuur gestuurde fan controller. Past er nog net bij in 
Re: aktief subwoofer filter
De printen had ik een tijdje geleden al gebouwd en getest op een plankje.dre schreef:Lekker bezig zo!
Je hebt er goed de gang in zeg!
Nu vooral netjes inbouwen. Setje wordt al redelijk compleet zo.
Re: aktief subwoofer filter
Breda? Zit er helaas niet in in verband met andere verplichtingen.dre schreef:Je hebt nog ruim 2 weken.
Gisteren wel een beetje getest. Mijn subwoofer kan ongeveer 17vrms in 4 ohm verdragen uit de subamp. Er zit nog iets meer in de versterker, maar dat moet ik maar eens proberen op mijn pa subs.
Re: aktief subwoofer filter
Kunnen wel een mini luisterdag houden bij mij thuis. Boven Onze vrijstaande garage heb ik een kamer over. Zijn we verder niemand tot last 
Re: aktief subwoofer filter
Vandaag wat printjes in een kastje gemonteerd voor de voorversterker.
LM317/LM337 voeding
input switcher 4 stereo inputs
Phono mm preamp
Line preamp (gaatjesprint)
Hiermee wordt het setje voor nu compleet gemaakt en zal bestaan uit:
- Preamp
- Sub/Sat filter
- TDA2030 stereo versterker (Sat)
- TIP142/TIP147 mono versterker (Sub)
- Infinity Sat speakers
- Visaton bandpass Sub
De LM3886 versterker komt in een grotere behuizing en zal standalone gebruikt worden icm. mijn Castle monitor speakers.
LM317/LM337 voeding
input switcher 4 stereo inputs
Phono mm preamp
Line preamp (gaatjesprint)
Hiermee wordt het setje voor nu compleet gemaakt en zal bestaan uit:
- Preamp
- Sub/Sat filter
- TDA2030 stereo versterker (Sat)
- TIP142/TIP147 mono versterker (Sub)
- Infinity Sat speakers
- Visaton bandpass Sub
De LM3886 versterker komt in een grotere behuizing en zal standalone gebruikt worden icm. mijn Castle monitor speakers.
Re: aktief subwoofer filter
Vandaag wat bedrading gemonteerd. Lekker overzichtelijk. Nu nog wachten op de rest van de onderdelen voor de voeding en een potmeter.
Re: aktief subwoofer filter
Voorversterker klaar. Alleen nog een paar knopjes. Ik heb nog wel een vraag. Ik moet nog een ground aansluiting maken voor de pickup ingang. Waar moet deze op aangesloten worden? Op de nul op een voeding Of op de phono pcb.
Re: aktief subwoofer filter
Mono eindversterker klaar voor de subwoofer. Trafo wat aan de kleine kant qua vermogen voor de tip142/tip147 versterker, maar toch nog 60W rms output in combinatie met de subwoofer.
Verder het setje compleet, op knopjes na.
Verder het setje compleet, op knopjes na.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: aktief subwoofer filter
Ik heb een tijdje niet opgelet, dus vandaar nu pas deze vraag:
Waar komt het gebruikte schema van het filter vandaan? Waarom hebben de tweede-orde LP en HP secties allemaal een Q van 0.5?
groet,
Tom
Waar komt het gebruikte schema van het filter vandaan? Waarom hebben de tweede-orde LP en HP secties allemaal een Q van 0.5?
groet,
Tom
Re: aktief subwoofer filter
Ik had dit gelezen:Tom Magchielse schreef:Ik heb een tijdje niet opgelet, dus vandaar nu pas deze vraag:
Waar komt het gebruikte schema van het filter vandaan? Waarom hebben de tweede-orde LP en HP secties allemaal een Q van 0.5?
groet,
Tom
Linkwitz–Riley filter – desirable properties for audio crossover applications, fastest rise time with no overshoot; Q = 0.5 (critically damped)
Schema zelf bedacht.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: aktief subwoofer filter
Ik was niet bij de les.. Maar toch, de gunstige eigenschappen van L-R filters (vlakke spanningsoverdracht + vlakke vermogensoverdracht + minimale "lobing error" ontstaan als twee tweede-orde Butterworth filters in cascade worden geplaatst, samen 4e orde. Een L-R filter is altijd van even orde, beginnende bij 4. Tweede-orde L-R s hebben geen speciale prettige eigenschappen. Ze hebben een breed overgangsgebied, woofer en tweeter moeten in tegenfase worden aangesloten en de som van het uitgestraalde vermogen van woofer en tweeter vertoont een 3dB dip op de kruisfrequentie, (dat geldt voor alle LR filters) die bij het tweede-orde filter weer breed uitvalt.
Maar eigenlijk moet je geen standaard filter gebruiken, maar het filter in combinatie met de gebruikte drivers optimaliseren voor de best mogelijke overgang, inclusief het off-axis gedrag. Je zult zien dat Pjotr dit ook vindt..
Tom
Maar eigenlijk moet je geen standaard filter gebruiken, maar het filter in combinatie met de gebruikte drivers optimaliseren voor de best mogelijke overgang, inclusief het off-axis gedrag. Je zult zien dat Pjotr dit ook vindt..
Tom
Laatst gewijzigd door Tom Magchielse op do 25 jun 2015, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
