Wat met scalpelmesjes zijn in ieder geval vlijmscherp.Hoeft er volgens mij maar langs te scheren en het schuimrubber gaat al open staan.
een mes snijdt slechts in één richting Patrick.
Het tool moet in alle richtingen snijden!
Juist niet aan gedacht
Wat als je het messenhoudertje zo maakt dat deze volledig kan ronddraaien met een rollagertje van een oude Harddisk?
Oude HD's heb ik nog wel liggen als je wil proberen.
Laatst gewijzigd door meanman64 op zo 27 dec 2009, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank (Pacific project) had mij een tip gegeven om het schuim in te vriezen en dan te frezen.
Geweldig idee.
Alleen, het schuim heeft zo weinig vochtopname dat het hoegenaamd niet harder werd door het invriezen.
Het smelten lukt min of meer.
De Weller heeft een lange op maat gemaakt stift bekomen en het magnetische afschakelsysteem is verwijderd. De stift blijft nu heel het traject materiaal wegsmelten.
Aanvoersnelheid is 10mm/sec. De temperatuur aan de stift is het laagst op de punt. Raar, ik dat altijd dat warmte naar de punt stroomde en de punt daarom het heetst was. Niet dus!
Hoedanook, met 130°C aan de punt en 200°C bovenaan de stift smelt het PU schuim zuiver recht af.
Alleen, na zo'n 20 cm smeltweg begint de stift smeltresten te verzamelen waardoor de smeltweg breder begint te worden en ook de randen minder mooi glad beginnen worden.
Een bepaalde veerdruk duwt dit staafje naar beneden op een metalen plaat die op de freestafel ligt. Op het staafje zet je dan de plus, en op de metalen plaat de min.
lukt niet want de PF schuimplaat is onderaan voorzien van een zelfklevende laag waardoor ze vast op het werkblad blijft liggen.
Als je dan tussen het metaal en het schuim een plaatje 3mm mdf legt waar het traject reeds uitgefreesd is, moet het wel lukken lijkt me.
smelt je de open structuur aan de zijkant op deze manier niet dicht
Wellicht zou je de vingers kunnen smelten en de zijdes die richting de unit staan gewoon snijden zodat je daar de open structuur behoud.
Helemaal juist.
Om die reden heb ik ook de voorkant met rechte lijnen gemaakt zodat die, indien nodig, met de hand kunnen worden bijgesneden.
Als je het tijdens het frezen plat zou kunnen persen (tussen 2 x 12mm mdf bijvoorbeeld), kun je het waarschijnlijk wel beter frezen.
dat is zeker de moeite om uit te proberen. 40 mm kan zonder moeite naar 4mm en met wat druk tot 1mm dik.
Het Technocell vlakschuim is vergelijkbaar met Pritex, maar dan zonder noppen.
Ik denk dat het tijd wordt voor een waterstraal ...... volgens mij de enige juiste manier om dit materiaal te snijden. Ik weet het, het zal niet of nauwelijks gaan op deze freesbank, maar met een beetje creatief denken kom je een heel eind. Volgens mij snij je het met 200 bar makkelijk door (spuitmond 1 mm of kleiner ?). Een beetje hogedrukreiniger haalt dat makkelijk. Misschien gaat het zelfs met veel minder druk, wie weet.
Misschien nog een ander idee
De vorm 2x uitfrezen in bv mdf of wat anders, dan het schuim sandwichen met de plaatjes en dan met een mes snijden. Theoretisch lijkt me het goed te doen
Water, plasma of laser snijders.
Dat is makkelijk uitgesproken, maar ligt het voor hobbydoeleinden ook binnen bereik? ik bedoel dan zowel financeel als opbouw!
Wat houden deze opties in en welke zijn hun onderlinge verschillen.
Kan iemand daar een eenvoudige opsomming van maken zodat ik geen hele dag moet gaan googlen.
Of een opgevoerde karcher langs een mal halen...Buiten dan wel en een dik regenpak aan ..
Op zich zijn die stukken niet zo groot, dus het moet mogelijk zijn om een beugel te maken met een pen aan een zijde die in de spindel vast komt en tussen de uiteinden van die beugel een gloeidraad te spannen. Foam op een paar balkjes hout fixeren en smeltzagen maar...Motortje wel uitzetten natuurlijk
Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op zo 03 jan 2010, 14:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Enige wat ik kan zeggen van watersnijden is dat het een dikke puinhoop wordt als je daar niet een geschikte machine/plek voor hebt. Plasma ken ik niet en zo'n beetje de eerste hit via Google leverde deze link op: http://www.instructables.com/id/Laser-c ... er-50-dol/
Voordelen die ik me kan bedenken bij laser is dat er niets kleeft aan de straal, schoon dus, straal vervormt niet, straal heeft (dacht ik) overal dezelfde temperatuur... Als ik dat filmpje mag geloven is een laser ook niet het duurste artikel.
Enige wat ik kan zeggen van watersnijden is dat het een dikke puinhoop wordt als je daar niet een geschikte machine/plek voor hebt. Plasma ken ik niet en zo'n beetje de eerste hit via Google leverde deze link op: http://www.instructables.com/id/Laser-c ... er-50-dol/
Voordelen die ik me kan bedenken bij laser is dat er niets kleeft aan de straal, schoon dus, straal vervormt niet, straal heeft (dacht ik) overal dezelfde temperatuur... Als ik dat filmpje mag geloven is een laser ook niet het duurste artikel.
Dat lijkt idd nog niet eens zo lastig als je in eerste instantie zou denken. Ik vind het zonder meer de tofste oplossing.
Laseren ziet er inderdaad uit als een mooie oplossing, als daarmee niet de cellen dichtsmelten. De oplossing van Amanda lijkt me ook niet gek, en vooral praktisch. OK, het snijden dient wel handmatig te gebeuren, maar volgens mij is daarmee sneller een hele serie gesneden dan dat een andere oplossing wordt verwezenlijkt.
Samenpersen en dan smelten kan tegenvallen als blijkt dat de samengesmolten buitenrand niet meer in zijn vorm terugkomt. Maar zou het samengeperst niet beter te frezen zijn?