Project 02: Mission Impossible
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project 02: Mission Impossible
Zo te zien iets van 1mm uitslag bij 50Hz met 1 watt input, dus heel hoog zal de belastbaarheid ook niet zijn. De hobbyhifi geeft aan voor de CP168 een spoel 25mm diameter lengte 12mm en poolplaat 6mm dik dus x-max one way is 3mm.
Verdere parameters van de Mission CP168 zoals door Hobbyhifi gemeten (meestal wat betrouwbaarder dan wat de fabrikanten zelf opgeven!):
Re = 7.6
Le = 0.53
Fs = 49
Qms = 9.1
Qes = 0.48
Qts = 0.45
Sd = 139
Vas = 25
Cms = 0.91
Mms = 12
Rms = 0.40
BL=7.5
Groetjes Walter
Verdere parameters van de Mission CP168 zoals door Hobbyhifi gemeten (meestal wat betrouwbaarder dan wat de fabrikanten zelf opgeven!):
Re = 7.6
Le = 0.53
Fs = 49
Qms = 9.1
Qes = 0.48
Qts = 0.45
Sd = 139
Vas = 25
Cms = 0.91
Mms = 12
Rms = 0.40
BL=7.5
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 02: Mission Impossible
Wat wil je hiermee zeggen Walter?
Iedereen begrijpt hoe de beperking is van een 6,5" unit met 3mm Xmax. Een TL heeft demping in de lijn, waardoor de woofer minder ver uitslaat dan een BR met een gelijke F3. Die is derhalve dan weer een stukje kleiner in volume. En een grote bashoorn is niet de ideale constructie voor een luidspreker, die belast de driver ongelijk volgens mij. Check het rampzalig uitslingergedrag en impedantieverloop maar eens. En dan heb ik het nog niet eens over het middengebied en alle kleuring.
http://www.avsforum.com/forum/155-diy-s ... nresp.html
En wat dacht je van de SPL curve van de Smackshorn:
Iedereen begrijpt hoe de beperking is van een 6,5" unit met 3mm Xmax. Een TL heeft demping in de lijn, waardoor de woofer minder ver uitslaat dan een BR met een gelijke F3. Die is derhalve dan weer een stukje kleiner in volume. En een grote bashoorn is niet de ideale constructie voor een luidspreker, die belast de driver ongelijk volgens mij. Check het rampzalig uitslingergedrag en impedantieverloop maar eens. En dan heb ik het nog niet eens over het middengebied en alle kleuring.
http://www.avsforum.com/forum/155-diy-s ... nresp.html
En wat dacht je van de SPL curve van de Smackshorn:
Re: Project 02: Mission Impossible
Volgens mij heeft pappaleo de desbetreffende Hobbyhifi niet in huis, vandaar dat ik even de data had neergezet van de CP168 zodat hij deze kon gebruiken voor de simulaties!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Ik heb ze bij RumoH besteld. Die getallen heb ik maar aangehouden. Scheelt niet dramatisch.Walt schreef:Volgens mij heeft pappaleo de desbetreffende Hobbyhifi niet in huis, vandaar dat ik even de data had neergezet van de CP168 zodat hij deze kon gebruiken voor de simulaties!
Groetjes Walter
Maar toch bedankt.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 02: Mission Impossible
Mooie driver, Qts van 0,4 en door de mms van nog geen 14 gram een hoge Vas en lage fs. Hierdoor ook hoge gevoeligheid, bij Rdc van 7,5. Mooie parameters voor een vloerstaand ontwerp. Luidsprekers met een lange spreekspoel zijn lang niet altijd beter...
Re: Project 02: Mission Impossible
Rudy heeft er zelf ook zuiltjes mee gemaakt. Deze stonden op de eerste Watershow en later ook in Beetsterzwaag.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Toch nog moeilijk, vier plankjes van 300 bij 318 mm zagen op een formidabele zaagbank
Ik moet echt zelf aan een zaagtafel, dit is onacceptabel.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 13 jul 2014, 15:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Project 02: Mission Impossible
Kun je ze niet gewoon aan de kleinste aanpassen .
Even een stuk schuurband nieten of lijmen op een blok hout ,gaat best rap met dat mdf hoor
Even een stuk schuurband nieten of lijmen op een blok hout ,gaat best rap met dat mdf hoor
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Tuurlijk. Even op elkaar klemmen en met de kopieerfrees erlangs en gelijk zijn ze. Ik moet nog even nagaan of de andere plankjes (van 318 bij 180) ook echt wel 318 zijn, want anders moeten die ook nog even behandeld worden. En het is maar voor een paar testkastjes voor de midunit. Het uiteindelijke resultaat wordt ietsje groter
Maar wat ik bedoel: heb je een flinke gereedschapszaak met een aparte houtafdeling met een knoert van een zaagtafel die helaas niet in mijn schuur past (werkelijk, je likt je vingers af bij dat apparaat) en dan presteer je het nog om zo'n resultaat te krijgen. Ik snap dat niet.
Maar wat ik bedoel: heb je een flinke gereedschapszaak met een aparte houtafdeling met een knoert van een zaagtafel die helaas niet in mijn schuur past (werkelijk, je likt je vingers af bij dat apparaat) en dan presteer je het nog om zo'n resultaat te krijgen. Ik snap dat niet.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 06 jul 2014, 8:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Project 02: Mission Impossible
Het is bijna knap om het te verzieken duspappaleo schreef:Maar wat ik bedoel: heb je een flinke een gereedschapszaak met een aparte houtafdeling met een knoert van een zaagtafel die helaas niet in mijn schuur past (werkelijk, je likt je vingers af bij dat apparaat) en dan presteer je het nog om zo'n resultaat te krijgen. Ik snap dat niet.
Re: Project 02: Mission Impossible
Hubo aan de Laan van Meerdervoort, vraag eens of Nico er nog werkt.pappaleo schreef:Toch nog moeilijk, vier plankjes van 300 bij 318 mm zagen op een formidabele zaagbankIk moet echt zelf aan een zaagtafel, dit is onacceptabel.
http://den-haag-laanvanmeerdervoort.hubo.nl/
Re: Project 02: Mission Impossible
Altijd zorgen dat je naast de zager staat er hem erop wijzen tussendoor niet de zaag te verstellen en alles van 1 bepaalde maat in 1 keer zagen, op zich kan 318 dan bijv. 317 worden maar dan zijn wel al je panelen die maat.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Project 02: Mission Impossible
Ik weet niet of dat de oplossing is Dre gezien de projectlijst van jou.dre schreef:Eerder rustig door het materiaal heen zagen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Ja sorry hoor, maar hoe simpel denk je dat ik ben?Walt schreef:Altijd zorgen dat je naast de zager staat er hem erop wijzen tussendoor niet de zaag te verstellen en alles van 1 bepaalde maat in 1 keer zagen, op zich kan 318 dan bijv. 317 worden maar dan zijn wel al je panelen die maat.
Groetjes Walter
Ik heb erbij gestaan, hij heeft tussendoor niet versteld (je kan bij die machine 2 maten instellen, links en rechts van het blad). Moet ik dan met een rolmaat elk plankje gaan nameten? Blijkbaar wel, maar dan zien ze me ook liever gaan dan komen, denk ik.
Maar goed, het is maar voor een testkastje waarvan het middencompartiment ongeveer de maat en vorm heeft van het uiteindelijke model.
Vandaag een freesmal gemaakt vor de CP-10X, maar die komt klemvast te ziten. Is nog niet helemaal goed.
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 14 jul 2014, 9:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Project 02: Mission Impossible
Nee, voor dat soort dingen geen rolmaat gebruiken. dat beginnokje wil nog wel eens wat speling hebben.
Kan zo maar 1 a 2 mm schelen.
Kan zo maar 1 a 2 mm schelen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Of een duimstok.
Een goede rolmaat heeft sowieso 1mm speling op dat nokje, voor zowel correcte binnenzijde als buitenzijde metingen.
Een goede rolmaat heeft sowieso 1mm speling op dat nokje, voor zowel correcte binnenzijde als buitenzijde metingen.
Re: Project 02: Mission Impossible
Als de zaag tussendoor niet is versteld, dan verbaast het mij wel dat je maatafwijkingen hebt, wellicht stond de aanslag niet goed vast en is deze wat verschoven toen de plaat er weer tegenaan werd gezet of er lag zaagsel in de hoek waardoor de plaat iets schuin stond.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
De maten zijn 316 en 318 terwijl het 318 moest zijn, dus ik denk dat de plank niet goed tegen de aanslag is aangedrukt of dat er wat (zaagsel) tussengelegen heeft. Dat kan ik natuurlijk niet zien.
Maar klungelig blijft het.
Maar klungelig blijft het.
Re: Project 02: Mission Impossible
Waarschijnlijk heb je een 'simpele' zaagbediende getroffen... 
Re: Project 02: Mission Impossible
Dat moet om een binnen of een buitenmaat te meten!ray5150 schreef:Nee, voor dat soort dingen geen rolmaat gebruiken. dat beginnokje wil nog wel eens wat speling hebben.
Kan zo maar 1 a 2 mm schelen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Zo, klaar met alle weekendverplichtingen, zet ik mijn spullen buiten om wat frees en eventueel lijmwerk te doen, begint het te regenen.
Dan maar weer wat anders doen.
Dan maar weer wat anders doen.
Re: Project 02: Mission Impossible
Hoeveel cavia's hebben jullie eigenlijk? 
P.S. ds23man is al een tijd niet meer op het forum geweest, zou hij zijn eigen cavia fokkerij aan het opzetten zijn?...
P.S. ds23man is al een tijd niet meer op het forum geweest, zou hij zijn eigen cavia fokkerij aan het opzetten zijn?...
