Project 09 een TBSpeaker.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Die kwam ik ook tegen inderdaad,ook nog een nog grotere tl.

Eerlijk gezegd heb ik liever een monitor. :lol:

Wallo........... 8-[
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door Walt »

Zo snel mogelijk het hout zagen Dre, dan kun je niet meer veranderen! :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door wouter »

Walt schreef:
Ik heb inmiddels een volledig andere tweeter toegepast Wouter...! Kastafmetingen en positie van de reflex poort zijn ook anders.

Groetjes Walter
Je bent al lang vrijgesproken van plagiaat, maar nog even dit uit de HH over de ScaMo
Das Tieftonfilter ist wie in 90 Prozent aller ahnlich konzipierten Zweiweglautsprecher dimensioniert: 2,2mH und zehn microfahrad - diese Werte kann man praktisch blind wahlen
:proost:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Walt schreef:
Zo snel mogelijk het hout zagen Dre, dan kun je niet meer veranderen! :mrgreen:
Eerst nog even wat simuleren.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door wouter »

och, een 6,5" en een compact model/monitor... dat wordt vast 14 liter basreflex :hide:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Zelf vind ik 25 liter en 43hz wel erg goed er uit zien. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door Walt »

Wouter heeft de unit waarschijnlijk opgezocht in een oude Hobbyhifi en gekeken hoeveel liter zij aanhouden... :mrgreen: Op zich een betrouwbare methode... :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Ik heb nog niet gezocht eigenlijk. :mrgreen:

Nu nog even een baffle vinden. :rofl:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door wouter »

Nope, dat is te veel werk. Ik zou hem door Ajhorn gooien in dat geval.

Het is meer dat ik meer dan 14 liter geen monitor meer vind, dan krijg je van die lompe modellen op krukjes. Of van die CT230 varianten :rofl:

Het was dus een gok. Nu ik kijk naar de T/S

Qts 0,39
Vas 24 liter
fs 46 Hz

zeg ik: volume net iets onder Vas, fb net iets boven fs :wink: En na filtering kun je dan wel een grotere kast en lagere afstemming simuleren. Ik kijk dan nog steeds naar het uitslingergedrag. En luchtsnelheid van de poort... dat heb ik nog nooit in een simulatie gezien, ik gebruik geen WINisd
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Ik zal 14 liter er ens in zetten......

12 liter gaat ook nog prima trouwens.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

De TL optie wordt nu serieus overwogen.
Die heb ik hier nog nooit gehad.

Is daar nog een leuk programma voor beschikbaar?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door hsmeets »

dre schreef:
De TL optie wordt nu serieus overwogen.
Die heb ik hier nog nooit gehad.

Is daar nog een leuk programma voor beschikbaar?
http://leonardaudio.co.uk/

Is een programma dat ik zelfs nog begrijp.

Caveat Emptor: 'n startpunt.
DreTL.JPG
1,8mtr lijn lengte, driver op 40cm van het begin, taper van 3:1, redelijk zwaar gedempt, kast van 60ltr (moet geen punt zijn met een vloerstaander).
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door pappaleo »

Even snel bekeken, maar dat is inderdaad een mooi programma :goeie:
Waar ik met Hornresp een avond aan het stoeien geweest ben, heb je hier in 5 minuten. :goedzo:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Super!

Ik ga me er straks eens in verdiepen! :wink:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door Walt »

En... is je BIC ontwerp al af? :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Er is helemaal niets gebeurd. :mrgreen:

Te druk om wat te doen.....
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Ik heb vernomen dat de units volgende week aan gaan komen.

Nu nog even beslissen tussen 18 liter BR of een TL.

Maar even kijken of Henkjan nog een beetje uit zijn schuur te lokken is. :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door Walt »

Ga je niet zelf zagen?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Dat wel maar een beetje hulp bij een TL uitrekenen lijkt me een goed plan. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door Walt »

Zo te zien is pappaleo ook goed bezig met zijn TL en die software die hij gebruikt ziet er goed uit. Tevens weet ik dat AJ-horn ook goed TL's kan bepalen, en Wouter heeft deze software...

Boze tongen beweren trouwens dat een TL niks anders is dan een reflex met een zeer grote en lange poort... :shock:

Ikzelf vind TL een beetje een ouderwets concept, maar de huidige lowbudget drivers zitten qua parameters wel weer beter in de buurt van de vroegere units, dus dat sluit weer mooi aan. Moderne units zijn bijna allemaal bedoelt voor reflex tegenwoordig.

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door wouter »

eh, TL ondergeschikt?? Het is 1 massaveer systeem, geen 2 zoals BRrrrrr :lol:
En volgens Dickason technisch de beste belasting voor een dynamische driver (als ik het me goed herinner)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door Walt »

De beste kast is een forse bashoorn, daarmee laat je zelfs een 6.5" woofertje in het laag klinken als een 15" of 18" unit! Maar dan hebben we het wel over een kast van vele honderden liters groot...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Geen optie! :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door Walt »

Hout valt buiten het budget, ik zou zeggen maak twee Schmacks hoorns:

http://www.speaker-online.de/bauen/naumann/

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Prima smaak Wallo! 8-[

Ik dacht meer deze kant op:
02.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”