het Chromecast topic
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: het Chromecast topic
kent iemand deze app:
https://play.google.com/store/apps/deta ... .spoticast
als ik t zo lees doet die niets anders dan de audiostream van spotify op je foon naar de chromecast sturen?
https://play.google.com/store/apps/deta ... .spoticast
als ik t zo lees doet die niets anders dan de audiostream van spotify op je foon naar de chromecast sturen?
Re: het Chromecast topic
Wat ik dan wel weet is dat deze ook samenwerkt met ChromeCast, en dan dus ook alles als muziek e.d. ondersteund, tot aan de SB toe.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: het Chromecast topic
en die heeft ook een server deel dat de recoding kan doen zodat chromecast t native aangeleverd krijgt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: het Chromecast topic
Spotify doet nu ook Chromecast
https://www.spotify.com/nl/chromecast/
https://www.spotify.com/nl/chromecast/
Re: het Chromecast topic
Interessant. Ik ben ook wel benieuwd naar de nieuwe generatie Chromecast. Ik begrijp waarom ze bepaalde dingen hebben aangepast. Ik vind de ouwe al erg goed, maar betere wifi, sneller laden/bufferen etc. vind ik erg interessant. Voor weinig een erg leuk apparaatje en de push van Google er achter. Het KPN-kastje bleek het niet meer te doen (kabel uit getrokken door de kleine), daar kwam de oppas achter. Wij casten eigen alleen nog maar Netflix, Youtube en de NPO app...
En de chromecast audio streamt lossless, geloof ik he? FLAC no less. Is me nog niet duidelijk of die via de toslink ook multichannel audio doet?
En de chromecast audio streamt lossless, geloof ik he? FLAC no less. Is me nog niet duidelijk of die via de toslink ook multichannel audio doet?
Re: het Chromecast topic
Vanmiddag een Chromecast Audio gekocht bij Mediamarkt voor €29,=. Leuk bedrag om eens wat te proberen. Mooi compact apparaat, installeren fluitje van en cent. Aangesloten via minijack-tulp kabel op versterker. Bediening rechtstreeks vanuit Spotify. Dit werkt toch werk erg fijn moet ik zeggen. Vooral zoekfunctie werkt erg goed.
Dan de geluidskwaliteit. De eerste indruk is absoluut niet slecht, zeker niet als je via de chromecast app. de hogere kwaliteit inschakeld (afkorting is me even ontschoten). Bij goed bekende nummers begin je toch wat dynamiek en punch in het laag te missen. Direct daarna mijn RPI met Hifiberry aangesloten. Dat is dan toch wel een verschil! Mijn gevoel is dat de chromecast op niveau van kale RPI zit. De Hifiberry bewijst duidelijk zijn meerwaarde. Kortom voor mij is Chromecast Audio mooi product voor slaapkamer, keuken e.d. maar geen vervanger van RPI met Hifiberry.
Dan de geluidskwaliteit. De eerste indruk is absoluut niet slecht, zeker niet als je via de chromecast app. de hogere kwaliteit inschakeld (afkorting is me even ontschoten). Bij goed bekende nummers begin je toch wat dynamiek en punch in het laag te missen. Direct daarna mijn RPI met Hifiberry aangesloten. Dat is dan toch wel een verschil! Mijn gevoel is dat de chromecast op niveau van kale RPI zit. De Hifiberry bewijst duidelijk zijn meerwaarde. Kortom voor mij is Chromecast Audio mooi product voor slaapkamer, keuken e.d. maar geen vervanger van RPI met Hifiberry.
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: het Chromecast topic
Had al de eerste versie. Gisteren CC2 gekocht. Er is een aanbieding bij de mediamarkt voor 29 euro.
http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/_G ... langId=-11
Oeps die aanbieding was al gepost dus.
http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/_G ... langId=-11
Oeps die aanbieding was al gepost dus.
Re: het Chromecast topic
Nee, ik heb de toslink niet getest. De Chromecast heeft alleen mini jack out en mijn versterker heeft geen digitale input.
- Verwacht je dat de Toslink een verbetering geeft tov mini jack - tulp?
- Hoe zou je de toslink eigenlijk aan moeten sluiten vraag ik mij nu af. Chromecast audio heeft toch geen optische uitgang?
- Verwacht je dat de Toslink een verbetering geeft tov mini jack - tulp?
- Hoe zou je de toslink eigenlijk aan moeten sluiten vraag ik mij nu af. Chromecast audio heeft toch geen optische uitgang?
Re: het Chromecast topic
Dag Bas, ben benieuwd naar jou bevindingen m.b.t. geluidskwaliteit.Bas Horneman schreef:Had al de eerste versie. Gisteren CC2 gekocht. Er is een aanbieding bij de mediamarkt voor 29 euro.
http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/_G ... langId=-11
Oeps die aanbieding was al gepost dus.
Groeten, Erwin
Re: het Chromecast topic
https://support.google.com/chromecast/a ... 0276?hl=en
Lijkt op zo'n gecombineerde mini-jack/SPDIF aansluiting die je ook wel bij discmans en draagbare minidiscs zag...
GR ROdy
Lijkt op zo'n gecombineerde mini-jack/SPDIF aansluiting die je ook wel bij discmans en draagbare minidiscs zag...
GR ROdy
Re: het Chromecast topic
BTW, nu de "video" Chromecast goed lijkt te bevallen icm Netflix en YT, wil ik onderzoeken of de Chromecast Audio een oplossing is voor muziek in verschillende ruimtes. Dus wat ik zoek is een compact stand-alone herriegeneratording om de CCA op aan te sluiten. Beetje zoals die blauwtand dingetjes, maar dan met audio-in en fatsoenlijk geluid, liefst niet al te duur. Mag gerust mono zijn. Ideaal zou zijn als de CCA al ingebouwd zit, maar dat zal toekomstmuziek zijn denk ik. Iemand tips?
Gr ROdy
Gr ROdy
Re: het Chromecast topic
ps zoiets als dit: http://www.androidcentral.com/best-spea ... cast-audio maar dan "lokaal" verkrijgbaar....
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: het Chromecast topic
Rody schreef:ps zoiets als dit: http://www.androidcentral.com/best-spea ... cast-audio maar dan zelf bouwbaar....
Re: het Chromecast topic
Fair enoughHenkjan schreef:Rody schreef:ps zoiets als dit: http://www.androidcentral.com/best-spea ... cast-audio maar dan zelf bouwbaar....
Was al aan het denken om een Auratone-achtig cubusje met een W5 en een OEM Hypexje te bouwen...helaas net verhuisd dus denk ik de rest van het jaar nog bezig met inrichten en opruimen voor ik (eindelijk) weer eens aan bouwen toe kom....eerste freesklus wordt inkorten van de PAX kasten ivm lagere plafonds
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: het Chromecast topic
Hallo Erwin,Dag Bas, ben benieuwd naar jou bevindingen m.b.t. geluidskwaliteit.
Ik heb de video versie helaas.
Mvg,
Bas
Re: het Chromecast topic
Vraagje, kan je vanaf 1 computer naar meerdere Chromecast dongles tegelijk streamen?
Re: het Chromecast topic
Als de computer als UPnP is voorzien van de juiste software en voldoende power c.q. geheugen moet dat lukken. Ik heb hier ook wel de boel laten draaien op een Odroid met 3 gebruikers, maar dan muziek 24 /96.
Video is mogelijk wat zwaarder.
Het is meer welke type server de Chromecast nodig heeft, naar ik weet.
Video is mogelijk wat zwaarder.
Het is meer welke type server de Chromecast nodig heeft, naar ik weet.
Re: het Chromecast topic
Er is een speciaal kabeltje voor. Ik verwacht zeker verbetering, want je pompt gewoon je bitjes naar je beste d/a-converter, in plaats van dat je de chromecast de d/a-conversie laat doen en door een miniplug-dropveter naar versterker laat gaan. Chromecast audio doet alles (streamt) van mp3 tot lossless. Ook van je NAS eventueel. Ik stream audio naar mijn Marantz receiver via de eigen DLNA app. Werkt, maar bijv. de netflix app werkt fijner. Een goeie cast-app voor muziek om al mijn audio bestanden en streams optimaal naar mijn receiver te krijgen lijkt me heerlijk.Rade schreef:Nee, ik heb de toslink niet getest. De Chromecast heeft alleen mini jack out en mijn versterker heeft geen digitale input.
- Verwacht je dat de Toslink een verbetering geeft tov mini jack - tulp?
- Hoe zou je de toslink eigenlijk aan moeten sluiten vraag ik mij nu af. Chromecast audio heeft toch geen optische uitgang?
Re: het Chromecast topic
Inderdaad Ivo, ik heb mij er onderhand ook wat meer in verdiept. De minijack aansluiting op de Chromecast Audio is een combinatie met een mini-toslink. Hiervoor heb je dus een mini-toslink -> toslink nodig (of mini-toslink -> co-axial).
Tot gisteren had ik geen extra DAC om testen. Ik heb wel een RPI+Hifiberry maar daar kan ik de Chromecast weer niet op aansluiten.
Ik was al een tijdje op zoek naar een kwalitatief goede 2.1 receiver met voldoende (digitale) ingangen en Spotify integratie. Afgelopen week heb ik via Marktplaats een 'gebruikte' Onkyo TX-8050 op de kop getikt voor ruim onder de €200,. Ding is als nieuw zonder enige vorm van gebruikerssporen. Gisteren ontvangen en direct aan de praat met Ethernet verbinding. Deze receiver heeft een TI Aureus DSP dac.
- De geïntegreerde Spotify applicatie werkt, voor zover ik nu kan beoordelen, goed. Deze is te bedienen via Onkyo afstandsbedienings app. Geluid is beter dan Chromecast Audio via analoge ingang (Chromecast dac van AKM).
- Ik ga nog wel een mini-toslink -> toslink kabeltje bestellen om ook Chromecast Audio via de receiver DAC te kunnen afspelen. Klankmatig zal het niets uitmaken t.o.v. de geïntegreerde Spotify functie maar de bediening rechtstreeks vanuit de Spotify app is nog iets fijner.
Om het beste van beide te combineren zou ik de Chromecast Audio nog wel eens willen uitproberen met een echt goede DAC zoals die van de HifiBerry of beter. Volgens mij is de RPI+Hifiberry niet zomaar om te bouwen naar een losse DAC met digitale in- en uitgang.
Ben trouwens verrast over geluidskwaliteit van Onkyo receiver. Prima combinatie met mijn DD8-II monitor luidsprekers.
Erwin
Tot gisteren had ik geen extra DAC om testen. Ik heb wel een RPI+Hifiberry maar daar kan ik de Chromecast weer niet op aansluiten.
Ik was al een tijdje op zoek naar een kwalitatief goede 2.1 receiver met voldoende (digitale) ingangen en Spotify integratie. Afgelopen week heb ik via Marktplaats een 'gebruikte' Onkyo TX-8050 op de kop getikt voor ruim onder de €200,. Ding is als nieuw zonder enige vorm van gebruikerssporen. Gisteren ontvangen en direct aan de praat met Ethernet verbinding. Deze receiver heeft een TI Aureus DSP dac.
- De geïntegreerde Spotify applicatie werkt, voor zover ik nu kan beoordelen, goed. Deze is te bedienen via Onkyo afstandsbedienings app. Geluid is beter dan Chromecast Audio via analoge ingang (Chromecast dac van AKM).
- Ik ga nog wel een mini-toslink -> toslink kabeltje bestellen om ook Chromecast Audio via de receiver DAC te kunnen afspelen. Klankmatig zal het niets uitmaken t.o.v. de geïntegreerde Spotify functie maar de bediening rechtstreeks vanuit de Spotify app is nog iets fijner.
Om het beste van beide te combineren zou ik de Chromecast Audio nog wel eens willen uitproberen met een echt goede DAC zoals die van de HifiBerry of beter. Volgens mij is de RPI+Hifiberry niet zomaar om te bouwen naar een losse DAC met digitale in- en uitgang.
Ben trouwens verrast over geluidskwaliteit van Onkyo receiver. Prima combinatie met mijn DD8-II monitor luidsprekers.
Erwin
Re: het Chromecast topic
Ik heb gelezen dat de CCA upsamplet naar 48kHz wat het digitale signaal niet ten goede komt. Schijnt bij een volgende sw updat te worden gefixed...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: het Chromecast topic
wat is daar mis mee?Rody schreef:Ik heb gelezen dat de CCA upsamplet naar 48kHz wat het digitale signaal niet ten goede komt.
Re: het Chromecast topic
Als je het goed doet niets. Bij de CCA schijn je verschil te horen met de originele 44.1. Ook maar van horen zeggen, maar wel iets om naar te kijken...Henkjan schreef:wat is daar mis mee?Rody schreef:Ik heb gelezen dat de CCA upsamplet naar 48kHz wat het digitale signaal niet ten goede komt.
