Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio
Moderator: Beheerdersteam
Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio
Hier draait een laptop als Nas.
i5 processor 8gb geheugen en 2tb aan opslagcapaciteit.
Laptop heeft waterschade gehad, hierdoor scherm en toetsenbord defect, maar met nas4free software nog goed te gebruiken.
i5 processor 8gb geheugen en 2tb aan opslagcapaciteit.
Laptop heeft waterschade gehad, hierdoor scherm en toetsenbord defect, maar met nas4free software nog goed te gebruiken.
Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio
idem hier en zo'n mac mini staat zich stierlijk te vervelenBas Horneman schreef:Dat lijkt me ook dat dit perfect gaat. Is vele male krachtiger dan Rpi2.iMac in de meterkast. En dat gaat perfect
CPU gebruik: Ik heb net de recent ontvangen RPI 2 geboot met Raspian en dat gaat toch wel erg vlotjes.....die zou deze hoeveelheid werk ook makkelijk aankunnen in mijn situatie.
Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio
Ik gebruik hem met een CM6631A USB-interface aangesloten via I2S, viewtopic.php?p=1738517#p1738517. Geen enkel probleem met samplerates tussen 44.1 en 192kHz.salautom schreef:ik ben eigenlijk wel benieuwd wie hier op het forum gebruik maken van de afdac-lb in combinatie met een i2s aangesloten speler en met welke software......
Kun je wat scope plaatjes posten van de bitclock en wordclock van de PI?
Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio
Ik ben ook erg geïnteresseerd in de AFDAC, echter zie ik erg op tegen het bouwen er van.. Ik dacht daarvoor aan om de 8 kanaals dac van Sellarz aan te schaffen maar weet er te weinig van om in te kunnen schatten of het iets is. Annyway back on topic: ik las bij mijn zoektocht naar meer info over dat ding, dat men het ook niet aan de praat kreeg met volumio (evenals de andere aanraders op de pagina van volumio), het ligt dus niet aan de AFDAC maar aan de nieuwste Volumio software.
Wat betreft die Sellarz dac trouwens, met de AFDAC kan ik iig hulp vragen op het forum, alhoewel het hogere kant en klaar gehalte van de Sellarz ook blijft prikkelen. Zou het vergelijkbaar zijn qua kwaliteit, geen idee. Volgens mij gebruiken ze het standaard ontwerp voor de ES9018 chip.
Mvg Reinder
Wat betreft die Sellarz dac trouwens, met de AFDAC kan ik iig hulp vragen op het forum, alhoewel het hogere kant en klaar gehalte van de Sellarz ook blijft prikkelen. Zou het vergelijkbaar zijn qua kwaliteit, geen idee. Volgens mij gebruiken ze het standaard ontwerp voor de ES9018 chip.
Mvg Reinder
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio
zal es kijken of ik hier dit weekend aan toe kom.Kun je wat scope plaatjes posten van de bitclock en wordclock van de PI?
Wel ga ik er van uit dat je de BBB (Beaglebone Black) bedoeld? deze geeft nl heel veel gekraak bij uitsturen
de PI 2 geeft softwarematig niet eens aan dat er een geluidskaart aanwezig is, of heeft ie dan ook al via i2s 'getest' of er wat aan hangt? (en niets gevonden)
Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio
De RPI kan niet testen of er iets aangesloten is via i2s. Het is eenrichtingsverkeer naar de ontvangende dac.salautom schreef:de PI 2 geeft softwarematig niet eens aan dat er een geluidskaart aanwezig is, of heeft ie dan ook al via i2s 'getest' of er wat aan hangt? (en niets gevonden)
Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio
De geluidskaart eens proberen met aplay-l laten te vinden of dat wat geeft?
advies vanuit Albufeira
advies vanuit Albufeira
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio
aplay -l had ik al gedaan, geeft 'no soundcard found'
ook terwijl ik een hele serie modules had toegevoegd aan /etc/modules
ook terwijl ik een hele serie modules had toegevoegd aan /etc/modules
Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio
Ook de blacklist bekeken?
Er staat ook op de Hifi Berry site nog wat aan informatie om de modules te laden.
Er staat ook op de Hifi Berry site nog wat aan informatie om de modules te laden.
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio
CODE: Selecteer alles
login as: volumio
volumio@10.0.2.114's password:
Linux volumio 3.18.8-v7+ #763 SMP PREEMPT Sat Feb 28 18:29:00 GMT 2015 armv7l
___
/\_ \ __
__ __ ___\//\ \ __ __ ___ ___ /\_\ ___
/\ \/\ \ / __`\\ \ \ /\ \/\ \ /' __` __`\/\ \ / __`\
\ \ \_/ |/\ \L\ \\_\ \_\ \ \_\ \/\ \/\ \/\ \ \ \/\ \L\ \
\ \___/ \ \____//\____\\ \____/\ \_\ \_\ \_\ \_\ \____/
\/__/ \/___/ \/____/ \/___/ \/_/\/_/\/_/\/_/\/___/
Free Audiophile Linux Music Player - Version 1.55
C 2013 Michelangelo Guarise - Volumio.org
Volumio Debian GNU/Linux comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY, to the extent
permitted by applicable law.
Last login: Sun Mar 1 23:41:18 2015 from win7.local
volumio@volumio:~$ aplay -l
aplay: device_list:268: no soundcards found...
volumio@volumio:~$ cat /etc/modules
snd_soc_bcm2708
snd_soc_bcm2708_i2s
bcm2708_dmaengine
snd_soc_pcm5102a
snd_soc_rpi_pcm5102a
volumio@volumio:~$
Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio
Ok, helder.
Dan nog even dit, bij de combi die gebruikte met Raspian en het Hifi Berry dac-je bleek er en verschil met de aansturing, waarbij er een onderscheid werd gemaakt tussen de plus en de classic uitvoering, Ik moest weet ik wel kiezen om de + uitvoering te selecteren.
Dan nog even dit, bij de combi die gebruikte met Raspian en het Hifi Berry dac-je bleek er en verschil met de aansturing, waarbij er een onderscheid werd gemaakt tussen de plus en de classic uitvoering, Ik moest weet ik wel kiezen om de + uitvoering te selecteren.
Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio
De 'classic' maakt gebruikt van een PCM5102, die heeft geen i2c/spi en wordt ingesteld door pinnen van het ic zelf aan vdd of massa te leggen. De driver is dan ook redelijk eenvoudig:hannesie schreef:Ok, helder.
Dan nog even dit, bij de combi die gebruikte met Raspian en het Hifi Berry dac-je bleek er en verschil met de aansturing, waarbij er een onderscheid werd gemaakt tussen de plus en de classic uitvoering, Ik moest weet ik wel kiezen om de + uitvoering te selecteren.
https://github.com/raspberrypi/linux/bl ... pcm5102a.c
De 'Plus' versie is gebaseerd op de PCM5122, die heeft wel de mogelijkheid van i2c/spi en daar wordt gebruik van gemaakt om vanuit de driver enkele zaken in te stellen in het IC. Voordat de HifiBerry Plus er was bestond al een driver voor de PCM5122 trouwens en die wordt nu ook door HifiBerry gebruikt voor de 'Plus'.
https://github.com/raspberrypi/linux/bl ... /pcm512x.c
Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio
Worden de modules wel geladen? Doe eens een "lsmod | sort" en een "dmesg".
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio
volumio@volumio:~$ lsmod | sort
arc4 1745 0
cifs 285497 2
ecb 2027 0
hmac 2825 1
ipv6 333323 40
md4 3378 0
md5 1832 1
Module Size Used by
nfsd 263569 2
nls_utf8 1165 1
regmap_mmio 2961 1 snd_soc_bcm2708_i2s
snd 50998 6 snd_soc_core,snd_timer,snd_pcm,snd_seq,snd_seq_device,snd_compress
snd_compress 7610 1 snd_soc_core
snd_pcm 73475 3 snd_soc_core,snd_soc_hifiberry_dac,snd_pcm_dmaengine
snd_pcm_dmaengine 3359 1 snd_soc_core
snd_seq 53078 0
snd_seq_device 5628 1 snd_seq
snd_soc_bcm2708_i2s 6637 0
snd_soc_core 136798 4 snd_soc_hifiberry_dac,snd_soc_rpi_dac,snd_soc_pcm5102a,snd_soc_bcm2708_i2s
snd_soc_hifiberry_dac 2472 0
snd_soc_pcm5102a 1646 0
snd_soc_rpi_dac 1870 0
snd_timer 17784 2 snd_pcm,snd_seq
uio 8119 1 uio_pdrv_genirq
uio_pdrv_genirq 2958 0
- Bijlagen
-
- dmesg.txt
- (14.89 KiB) 58 keer gedownload
Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio
Hallo, is dit inmiddels opgelost? Ik heb vergelijkbare problemen gehad met de I2C poort, sinds de laatste update met raspbian. Bleek dat in de nieuwste versie gebruik gemaakt werd van de zgn. 'device tree'. Standaard staan sinds die update I2C, I2S en dergelijke poorten uit. Via een wijziging in de config.txt kun je ze weer aan zetten. Zie ook http://www.raspberrypi.org/documentatio ... ce-tree.md.
Succes.
Piet
Succes.
Piet
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio
ik had eigenlijk de moed al opgegeven, heb er nu een ministreamer tussen zitten wat wel gewoon werkt
maar zal jouw tip binnenkort eens bekijken en mogelijk uitvoeren, bedankt
maar zal jouw tip binnenkort eens bekijken en mogelijk uitvoeren, bedankt
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio
we zijn inderdaad weer een stapje verder
aanpassing aan de /boot/config.txt
de /etc/modules file ziet er als volgt uit:
wat werkt wel: afspelen van hires materiaal
wat werkt niet: afspelen van 44.1 materiaal (blijft heel stil)
rara hoe kan dit nu weer?
aanpassing aan de /boot/config.txt
CODE: Selecteer alles
gpu_mem=16
hdmi_drive=2
dtparam=i2s=on
dtoverlay=hifiberry-dac
dtdebug=1*
CODE: Selecteer alles
snd_soc_bcm2708
#snd_soc_bcm2708_i2s
bcm2708_dmaengine
snd_soc_pcm5102a
snd_soc_hifiberry_dac
#snd_soc_rpi_dac
wat werkt niet: afspelen van 44.1 materiaal (blijft heel stil)
rara hoe kan dit nu weer?
Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio
Net de bestelling voor LB DAC bij Knuisje geplaatst. Werkt de combinatie met Volumio op de rpi 2 inmiddels fatsoenlijk? Of werkt het met een rpi 1 versie b toevallig wel gewoon prima - die moet hier ook nog ergens rondslingeren namelijk
.
Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio
Heb wel de variant van Volumio en de Odroid C1 afgelopen week getest, en dat ging heel goed, maar hoe hij het met de RPI 2 doet, Geen idee.
Wel vandaag de laatste versie (1.21b) van de piCorePlayer vandaag getest, maar dan op de oude B versie, gaat ook prima.
Waar is/staat je muziek?
Wel vandaag de laatste versie (1.21b) van de piCorePlayer vandaag getest, maar dan op de oude B versie, gaat ook prima.
Waar is/staat je muziek?
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio
ik heb ook van alles getest met verschillende resultaten:
PI 2 met volumio direct naar de DAC met I2S, spelen gaat goed, maar zodra op pauze, tik.....tik.....tik..... (dus geen optie)
PI 2 met volumio aan de Amanero, instabiel, PI verliest regelmatig de verbinding met de Amanero (dus geen optie)
verder nog getest met RuneAudio en Moode, maar dat wilde eigenlijk helemaal niet
heb nu een Gigabyte Brix aangesloten op de Amanero, met daarop Ubuntu en VLC, aangestuurd via VLC remote op mijn Android phone, en dat gaat tot nu toe zonder problemen
(als dit goed blijft werken (of niet), wil ik ook nog een poging wagen met Windows 10 op de Brix, met als audio speler.....weet ik nog niet, XBMC? moet wel via mijn phone bestuurd kunnen worden)
dus gaat bij mij de PI waarschijnlijk de prullenmand in
PI 2 met volumio direct naar de DAC met I2S, spelen gaat goed, maar zodra op pauze, tik.....tik.....tik..... (dus geen optie)
PI 2 met volumio aan de Amanero, instabiel, PI verliest regelmatig de verbinding met de Amanero (dus geen optie)
verder nog getest met RuneAudio en Moode, maar dat wilde eigenlijk helemaal niet
heb nu een Gigabyte Brix aangesloten op de Amanero, met daarop Ubuntu en VLC, aangestuurd via VLC remote op mijn Android phone, en dat gaat tot nu toe zonder problemen
(als dit goed blijft werken (of niet), wil ik ook nog een poging wagen met Windows 10 op de Brix, met als audio speler.....weet ik nog niet, XBMC? moet wel via mijn phone bestuurd kunnen worden)
dus gaat bij mij de PI waarschijnlijk de prullenmand in
Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio
Misschien eens proberen, de Vortexbox, is bij mij na aardig wat grappen en grollen die ik nu heb gedaan het meest stabiele/aangename en heb nu ook een thin clients ( booten vanaf een USB stick, en het draait op de minimale install) die daar ook perfect mee werken.
Als het maar een x86 of 64 intel/amd is gaat dat prima, ook de VIA chip is in de meeste gevallen goed draaiend te krijgen.
Een man in China doet het nu met een NUC board en de Ladder DAC , en het NUC board is dan een Gigabyte met 4 Gb onboard eMMS geheugen waar dat op staat, en een 2 Gb werkgeheugen, loopt als een tierelier.
Als het maar een x86 of 64 intel/amd is gaat dat prima, ook de VIA chip is in de meeste gevallen goed draaiend te krijgen.
Een man in China doet het nu met een NUC board en de Ladder DAC , en het NUC board is dan een Gigabyte met 4 Gb onboard eMMS geheugen waar dat op staat, en een 2 Gb werkgeheugen, loopt als een tierelier.
Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio
Bedankt voor de reacties. Ik was eigenlijk van plan om iig een van de rpi in te zetten, weinig trek om een ander systeem op te tuigen, dat zou wel een laatste uitwijkoptie zijn. Picoreplayer maar eens bekijken, maar waarschijnlijk pas nadat ik een flink aantal uren kwijt ben aan het toch werkend proberen te krijgen met volumio. We gaan het meemaken.
Hannessie : muziek staat nu overal en nergens, maar nas in opbouw. Spotify daarnaast.
Salautom: Zonder me verder verdiept te hebben in de configuratie van volumio lijkt me dat zowel in de config als in de modules het "hifiberrry_dac" moet zijn, dus beiden met een underscore (ipv het verbindingsstreepje in de config)? Of net andersom, maar in ieder geval gelijk.
Hannessie : muziek staat nu overal en nergens, maar nas in opbouw. Spotify daarnaast.
Salautom: Zonder me verder verdiept te hebben in de configuratie van volumio lijkt me dat zowel in de config als in de modules het "hifiberrry_dac" moet zijn, dus beiden met een underscore (ipv het verbindingsstreepje in de config)? Of net andersom, maar in ieder geval gelijk.
