gitaarversterker

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

Na nog wat zoeken op het wereldwijde web kwam ik het volgende tegen.
Is een schema van een versterker waarvan het geluid me erg aanstaat en welke een flinke output heeft ook ondanks dat het maar een 'kleintje' is.

Verder nog een schema van een voortrap die iemand anders gemaakt heeft en welke eigenlijk alle functies in zich heeft die ik zou willen (op de reverb na maar oke die is er vast nog bij in te knopen).

Wat ik uit het omschrijvende verhaal op de website begreep is dat het in feite exact dedelfde voortrap is als in het eerste schema maar dan met een hele berg toevoegingen.
Bijlagen
orange_tiny_terror.pdf_1.png
preamp300dpi.png
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: gitaarversterker

Bericht door sander1238 »

hrscharft schreef:
Na nog wat zoeken op het wereldwijde web kwam ik het volgende tegen.
Is een schema van een versterker waarvan het geluid me erg aanstaat en welke een flinke output heeft ook ondanks dat het maar een 'kleintje' is.

Verder nog een schema van een voortrap die iemand anders gemaakt heeft en welke eigenlijk alle functies in zich heeft die ik zou willen (op de reverb na maar oke die is er vast nog bij in te knopen).

Wat ik uit het omschrijvende verhaal op de website begreep is dat het in feite exact dedelfde voortrap is als in het eerste schema maar dan met een hele berg toevoegingen.
Van welke site heb je deze schema's
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

Klopt dit zo? of moeten er nog verdere connecties gemaakt worden/eventueel componenten toegevoegd tussen voor en eind.
Bijlagen
tt extra.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: gitaarversterker

Bericht door Ah!buis »

Dat is 't wel zo ongeveer, alleen wel de verkeerde eindtrap.Je hebt in die LiteII toch EL84 ?
Wel even oppassen met de schakelaars.Ze staan getekend als gewone omschakelaars met on-off-on erbij gezet.Dwz drie standen, een middenstand met alles los.Vooral belangrijk voor die bij de fasedraaier, lijkt me dat de middenstand daar het beste geluid geeft.Er zit ook nog een Ctje in waar ik 't nut niet van zie, kan ook gaan kwaad.
Anne
Bijlagen
ttt-extra.jpg
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

Ja klopt dat die buisjes niet de goede buizen waren maar de resolutie van die tekening was mooier ;)

Nouja dan denk ik dat ik hier maar eens mee aan het bouwen ga.
Zie nu trouwens dat hij voor de gain een 470K pot gebruikt heeft... en in het originele schema is dat 500K. 500Kdubbele pots heb ik hier nog liggen zijn er dan nog andere waarden die ook aangepast moeten worden?

Zijn er nog dingen waar ik specifiek op moet letten bij het opbouwen enz. Zou het geheel het liefst zo complact mogelijk maken maar ook niet al te krap.
En pcb gebruiken of hardwire?

Gr.
Laatst gewijzigd door hrscharft op wo 16 sep 2015, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: gitaarversterker

Bericht door Ah!buis »

Is dat schema zo mooi getekend met moedwillig schuine lijnen om goed aan te geven hoe het moet en dan zou je een print willen gebruiken :( .Ook om later wat aan te passen/veranderen is gewoon bedraden wel zo makkelijk.
De voeding kun je ongeveer doen zoals ik getekend had in de veranderde LiteII.
Volgens dit schema zou er 12V= gebruikt worden voor de ECC83's.Zal wel het eenvoudigst zijn eerst met 6,3V~, die is er al.
Als dat brom oplevert kun je altijd nog veranderen.
Anne
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

Die 12V dc zal ik tzt wel eens naar kijken. aangezien er een hele berg ongebruikte tabs op de voedingstrafo aanwezig zijn.
Verder wordt er in het schema van de lite II steeds gebruik gemaakt van een buis als gelijkrichter maar in de versterker die ik heb staan is het een diodebrug.
Nou heb ik geloof ik nog wel ergens een gelijkrichtbuis in een la liggen zal zo ff zoeken (is natuurlijk nog maar de vraag of ie nog goed is) en wat is te 'toegevoegde' waarde daarvan.

De versterker zoals van de laatste schema's is een kloon van de 'Tiny terror' van orange en wat ik daarvan gehoord heb klinkt die wel erg goed en zou ik dus ook zoveel mogelijk het schema aanhouden.
Nou weet ik niet of de 6.3ac of 12v dc kwa klank veel verschil maakt...
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

Een paar plaatjes van de versterker zelf (dus degene die ik op het web gevonden heb)
Bijlagen
DSCN6618_completed.jpg
DSCN7343_ot_shield_installed.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: gitaarversterker

Bericht door Ah!buis »

De gloei op gelijk- of wisselstroom doet niks aan 't geluid, is om last met brom te voorkomen op gevoelige plaatsen.
Met diodes ipv een buis voor de gelijkrichter komt er, met dezelfde trafo, een veel hogere spanning uit.Volgens de opgegeven waardes zit de EL84 al op het hoogst toegelaten.Omdat het om een balansversterker gaat, die deels in klasseB werkt, geeft een serieweerstand om de spanning te verminderen een minder stabiele voeding.Nog wat vervorming erbij :D .
Anne
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

Volgens specs van de fabrikant van dit versterkertje zou ie volledig klasse A zijn. Wat overigens op verschillende fora word tegengesproken en daar zeggen ze klasse AB in de 15 watt modus en klasse A in 7 watt modus.

Ik heb ooit moeten leren op de MTS hoe dat ook weer zat met klasse A en dergelijke maar das nogal lang geleden en vooral gebaseerd op torren. Wat ik me iig nog kan herinneren was dat klasse A stroomvreterts waren en het grootste gedeelte van het vermogen ook nog eens omgezet werd in warmte....
Das eigenlijk wel zo ongeveer wat er van is blijven hangen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: gitaarversterker

Bericht door hannesie »

Ik zit niet op MTS niveau, in ieder geval geen opleiding in die geest gedaan, maar dat is wat er bij mij ook in is blijven hangen. :D :mrgreen:
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

Wat ik verder nog las op verscheidene fora was dat ze de 'kathodeweerstand' van 100 Ohm vervangen hadden door een van 180 Ohm om de bias wat beter te krijgen.....
Ik kan alleen geen 100Ohm weerstand vinden in de bovenstaande schema's ......

Wie weet overigens waar ik turretboard of iets vergelijkbaars kan krijgen, Kan het bij Dick-best op de site iig niet vinden.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: gitaarversterker

Bericht door OpaBert »

Turretboard heb ik gekocht bij Jukebox revival :D
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: gitaarversterker

Bericht door sevenup »

Bert61 schreef:
Turretboard heb ik gekocht bij Jukebox revival :D
Of hier: http://www.tube-town.net/ttstore/Parts- ... 8_180.html
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: gitaarversterker

Bericht door Barry2001 »

Leuk project! Inderdaad zou ik 'm (zeker omdat alles nog niet 100% vaststaat) op turretboard bouwen, kun je nog naar hartenlust aan het aanpassen. Tube Town uit de link van Michiel heeft ook geschikte behuizingen, zeker gitaarversterker. Ome Dick heeft een prima assortiment, maar wat minder ouwe buizenmeuk :mrgreen:
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

Leuk spul idd allemaal op die site. Chassis ga ik alleen niet kopen hoor dat maak ik zelf wel dan kan ik het precies zo maken als ik zelf wil.
2mm alu plaat lijkt me dik zat?

En dat alles nog niet helemaal 100% vast staat klopt eigenlijk wel. Kwam na wat verder onderzoek nog weer een leuke extra tegen in de vorm van een effect loop. Die zou je dan in de vv plaatsten tussen de twee ax7 buisjes en Na de tweede gain pot.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: gitaarversterker

Bericht door Barry2001 »

Zelf maken is zoveel beter. Kan die Hifi2000 kasten niet meer zien :mrgreen: Wat komt er bovenop, trafo's? 2mm is waarschijnlijk dik genoeg ja, als het toch doorbuigt kun je er een hoekprofieltje onderlangs maken.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

al buigt het een beetje door dan is dat nog steeds geen ramp.

Uiteindelijk moet het toch zo iets als dit worden. Mocht iemand trouwens weten waar ik de bekleding die op het plaatje gebruikt is kan krijgen GRAAG. dat is namelijk ongeveer precies wat ik ook al op een bestaande combo heb zitten.
Bijlagen
SaintAmpFront.jpg
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

het is zowaar echt hetzelfde :P

Dit is een deel van het combotje dat ik hier heb staan.
Wil het versterkertje zo bouwen dat ie er mooi bovenop kan staan en net of het bij elkaar hoort :)
De speakers van de combo maak ik dan omplugbaar. Dat zijn twee mooie 10" eminence speakers.
Bijlagen
maxresdefault.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: gitaarversterker

Bericht door Barry2001 »

Heb je hier gekeken? http://www.tube-town.net/ttstore/Tolex- ... ::111.html

Misschien dat íe erbij zit.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: gitaarversterker

Bericht door Ah!buis »

Nog even over kathodeweerstanden enz.
In een schema staat 120Ω de ander 130Ω en met andere buizen zelfs 200Ω.
Die 130Ω klopt wel voor EL84 met 300V.Maar ... niet aan te bevelen.Geeft nml de max. toegelaten warmte in de buis, alleen hier is de voeding al hoger en de twee buizen worden dan wel verondersteld identiek te zijn.Als er één wat meer stroom trekt (ten koste van de ander, = gemeenschapplijke weerstand) wordt die warmer dan toegestaan en de ander zit op rozen.
Is dan ook veiliger niet op 't randje te zitten, al je goed kijkt zie je dat ik er al 150Ω had gezet.
De kathode weerstand stelt de rusttoestand in, niet of de versterker in klasseA of AB werkt.Dat is iets voor de uitgangsbelasting en voedingsspanning.De rustinstelling bepaalt wel wanneer de A-toestand verlaten wordt als 't er al van kan komen (voldoende belasting).Met kathodeweerstand liefst zo laat mogelijk (eigenlijk niet of enkel pieken).Voor B-instelling beter vaste negatieve roosterspanning (al dan niet automatisch).
Anne
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

Ik zal binnenkort eens even gaan meten wat er allemaal uit die voedingstrafo komt :)
Dan is er iig duidelijk over wat voor spanningen we nou eigenlijk praten. Ik weet op dit moment eigenlijk niet meer dan dat de versterker werkt zoals ie nu is.
Ook is er in de schema's een schakelaartje te zien die een paar andere wikkelingen selecteert waardoor er terug geschakeld word naar 7W.
Zonder te weten of die wikkeling ook daadwerkelijk aanwezig is op de trafo die ik hier heb kan ik dat ook niet implementeren natuurlijk.

Verder ben ik nog wat tegengekomen over een mod aan de originele Tini Terror waar ze de EL84 met een schakelaar tussen pentode en triode schakelen wat nog weer een andere sound op zou leveren. Heb er alleen nog geen schema van kunnen vinden.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

hv kant:
van boven naar onder heb ik 4 paartjes.
- 40v ac
- 50v ac
- 250v ac
- 250v ac

en nog een 6.2v ac gloei.

de boel word nu met een diodebrug gelijkgericht dus 250x1.4 = 353.55V dc

Heb eventueel nog wel een CV729(gelijk aan 5V4g) liggen, wat zijn de voor en nadelen van het gelijkrichten met een buis?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: gitaarversterker

Bericht door Ah!buis »

Aan spanning alleen heb je niet zo heel veel.Net zo belangrijk is, vooral voor het leven van de trafo, hoeveel stoom mag eruit.
Als de wikkeldraad naar buiten komt is dat een meevaller.Draaddikte(d) meten met schuifmaat en dan opp.van de doorsnede π.(d/2)².
Om aan de veilige kant te zijn, met 2A per mm² rekenen.
Wat wel eigenaardig is, op de foto zie je de bruggelijkrichter aan 2 lipjs van de trafo verbonden, zal een van de 250V zijn.
Maar er zijn er dus twee, wat doet vermoeden dat 't voor een tweefase gelijkrichter of een buis bedoeld is.Dan mag je normaal niet zoveel van een enkele wikkeling vragen (voor de hele versterker).Hoopvol is weer dat 't hier misschien wel kan en de trafo eigenlijk voor zwaarder werk bedoeld is (bijv. stereo-uitvoering).
Anne
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

Wat ik zou kunnen doen is de twee secundaire wikkelingen parallel zetten?

Dan kun je alweer dubbel zoveel stroom verbruiken.

aan de andere kant. als ik even gauw reken (weet zo gauw even niet of het zo mag maar lijkt me wel) P=U x I 18=250*I
I is dan I=18/250 = 0.072A

Dat lijkt me niet al te veel.... en in dat opzicht lijkt de trafo me ook enigzins overbemeten.
Plaats reactie