Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door Kappa7 »

Ik vraag me nog af of er nog spelregels zijn voor het filter.
Ook vintage onderdelen of mag je ook een dsp gebruiken? :regels:
Laatst gewijzigd door Kappa7 op do 17 mar 2016, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door ds23man »

Ik stem voor in teer gegoten condensatoren!
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:
Gaan we weer, wederom dezelfde fout: geen duidelijke regels en regels die gaandeweg de competitie ontstaan....... :?
Is men al bezig met bouwen?
Is dit niet een soort oriëntatie topic om de regels vorm te geven?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Gaan we weer, wederom dezelfde fout: geen duidelijke regels en regels die gaandeweg de competitie ontstaan....... :?
Ik ben nog geen project gestart. Ik probeer eerst duidelijkheid te scheppen. Ik zal geen twijfelunits gebruiken, wees maar niet bang.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door pappaleo »

Wat is er dan op tegen om eerst duidelijkheid te krijgen, zoals ik dus doe?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
Gaan we weer, wederom dezelfde fout: geen duidelijke regels en regels die gaandeweg de competitie ontstaan....... :?
wat is er niet duidelijk aan minstens 35 jaar geleden in productie zijn genomen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door Henkjan »

Kappa7 schreef:
Ik vraagje nog af of er nog spelregels zijn voor het filter.
Ook vintage onderdelen of mag je ook een dsp gebruiken? :regels:
Even overleggen :beer:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door Henkjan »

ik schreef:
In plaats van een budget, is nu de leeftijd van de gebruikte drivers bepalend: ~35 jaar en ouder. Verder volledig vrij, (beschaafde) modificaties toegestaan (denk aan wizzer cones er af, demping in mids of tweeters beter, coating op membraan, etc, enz). Dit alles onder t motto "de oudjes doen t nog best"
lijkt me helder toch?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door Kappa7 »

het is meer dat dsp natuurlijk niet echt aansluit op de vintage gedachte maar goed als dat is toegestaan lijkt het me duidelijk.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door Henkjan »

Kappa7 schreef:
het is meer dat dsp natuurlijk niet echt aansluit op de vintage gedachte maar goed als dat is toegestaan lijkt het me duidelijk.
eens. en kost punten op de prijs, maar geeft wel meer mogelijkheden om het beste uit de chassis te halen, en dat is het idee :relax:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door arjank »

Het wordt weer tijd om dit draadje op te pakken :D
viewtopic.php?f=3&t=9557&hilit=ad12100%2FM8

Het wordt in ieder geval een tweeweg syteem met de meesterlijke AD12100/M8 en de AD0160's.
De AD0160's zijn licht gemodificeerd (lees: vilt op de poolkern), daarbij wordt de AD0160 gekoppeld aan een 8" tractrix hoorn.
Overname punt ergens tussen de 1.3 en 1.8khz :bakkie:
Ben alleen aan het twijfelen om de AD12100/M8 onder handen te nemen (lees: whizzer weghalen en vervangen door een luchtdoorlaten stofkap)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door Henkjan »

pappaleo schreef:
Henkjan schreef:
en kost punten op de prijs
Dit introduceert wel weer een twijfelpuntje/onduidelijkheid.... 8-[
nee hoor, in het algemene topic had Wouter een voorzet gegeven voor een jury formulier en daar is prijs een van de items waar je punten voor kan geven, net zoals bv nabouwbaarheid.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door pappaleo »

OK. Ik verloor even uit het oog dat de kostprijs geen beoordelingsissue was in de vorige ronde, maar een harde eis. Nu is dat het wel natuurlijk.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door arjank »

ds23man schreef:
En dan de nabouwbaarheid, een ontwerp met zeldzame drivers staat gelijk op achterstand.
LOL, ik heb in ieder geval nog 3 paar AD0160 Flipse tweeters liggen...alleen die 8" tractrix hoorn wordt wat lastig bij het nabouwen :-k ...
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door meiborg »

Kunnen we niet gewoon beoordelen op:

- klank c.q. kwaliteit
- originaliteit
- vormgeving / afwerking
- 35 jaar geleden in productie genomen

Nabouwbaarheid lijkt mij i.d.d. de creativiteit hier in de weg staan qua driver keuze. Het is sowieso al mooi als een ander met toevallig dezelfde driver inspiratie zoekt op internet en hier dan een mooi projectje vind. Verder denk ik: niet te veel janken, dit is voor de lol en moet vooral creativiteit en productiviteit aansporen. Nïet al dat geneuzel in de marge, dan is de lol er voor mij al ver af.

Mvg Reinder

P.S.

Ik denk momenteel aan een front-hoorn voor mijn 8" breedbander, of een back loaded hoorn / TL. Die plannen kunnen dus meteen de koelkast in als nabouwbaarheid mee gewogen wordt, aangezien ik nog niet eerder een Onkyo breedbander als de mijne ben tegen gekomen hier op het forum, zelfs maar één op google. Dat zou dan inhouden dat ik ook maar gewoon een setje van de geijkte drivers van marktplaats pluk en mee ga in de eenheidsworst.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door wouter »

Sluit ik me bij aan, als je hier met de meest uiteenlopende drivers harde regels wilt gaan stellen is dat echt belemmerend. Ik geloof niet dat de 1e ontwerpwedstrijd gewonnen is door de best klinkende speaker, of door de meest fullrange spelende speaker. Inimini was gewoon een steengoede integratie van onderdelen en heeft mede daardoor gewonnen. En dat kan bij een Vintage wedstrijd ook gebeuren, zeker met een DSP. De grote meerwaarde van de wedstrijd bleek niet de wedstrijd zelf (competitie) maar de creativiteit en doelgerichte zoektocht naar oplossingen voor optimalisatie die met de units/onderdelen mogelijk was.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door meiborg »

+1
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door bas focal m180 »

wouter schreef:
Sluit ik me bij aan, als je hier met de meest uiteenlopende drivers harde regels wilt gaan stellen is dat echt belemmerend. Ik geloof niet dat de 1e ontwerpwedstrijd gewonnen is door de best klinkende speaker, of door de meest fullrange spelende speaker. Inimini was gewoon een steengoede integratie van onderdelen en heeft mede daardoor gewonnen. En dat kan bij een Vintage wedstrijd ook gebeuren, zeker met een DSP. De grote meerwaarde van de wedstrijd bleek niet de wedstrijd zelf (competitie) maar de creativiteit en doelgerichte zoektocht naar oplossingen voor optimalisatie die met de units/onderdelen mogelijk was.
Deels met je eens, niet mierenneuken als de driver net geen 35 jaar is.

Ook de prijs van de units moeten we niet mee laten tellen.

Maar dsp, nee echt niet een vintage speaker moet eigenlijk zoals toendertijd, geen dsp maar gewoon een intern filter.
Hierdoor is eventueel nabouwen ook mogelijk.

Om het leuk te houden want dat is de opzet, onderdelen filter zo veel als je wil, geen kosten restrictie aantal onderdelen maar geen exotische spoelen en condensatoren die zaten er toen ook niet in, budget en iets daarboven lijkt me het mooist.

Hiermee benader je 35 jaar geleden het meest lijkt me.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door beijert »

Maar gewone betaalbare MKP's moeten toch wel kunnen lijkt me, je hoeft de units ook weer niet te kort te doen..
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door wouter »

pappaleo schreef:
Het dreigt een Philips wedstrijd te worden. Tijd om even de kast uit te ruimen om te zien wat ik heb liggen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Het zoeken is dus naar units die vóór 1981 al op de markt waren:
In de Scandinavische hoek kan ook nog gezocht worden. Een Dynaudio 21W54 bijvoorbeeld, of de Seas 21F serie die in de Snell Acoustics Type K, E en J zaten, en later opgevolgd werden door de vrijwel identieke Vifa M21WN serie. Die dingen worden nog redelijk hetzelfde geproduceerd als fabrieksluidsprekers van Audio Note.
Ook Living Voice werkt met vintage Vifa C17 units. En ik ben benieuwd hoe oud de Visaton W...S serie is, te vinden in o.a. WLM la Stella. (niet oud genoeg denk ik)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door wouter »

Ik denk dat nabouwbaarheid inderdaad iets minder een bepalende factor is, anders zou ik je mening delen. Met nieuwe onderdelen wordt veel gedaan, toch vind ik van de site van Troels Gravesen de Vintage sectie erg leuk om te lezen. Ook zijn filter aanpassingen.
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudsp ... tm#Vintage
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door bas focal m180 »

wouter schreef:
pappaleo schreef:
Het dreigt een Philips wedstrijd te worden. Tijd om even de kast uit te ruimen om te zien wat ik heb liggen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Het zoeken is dus naar units die vóór 1981 al op de markt waren:
De 5N412 mag mee doen, we kunnen niet uitsluiten dat de eerste productie pas na 1981 is.
we hebben het over hooguit 1 jaar verschil.
Als iemand een unit gebruikt waarvan we niet kunnen vaststellen dat ie voor 1985 is geproduceerd is het een ander verhaal.

Dus meld je aan met de gekozen units en de bewijslast ligt bij de genen die de regels heeft gemaakt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door pappaleo »

De regels zijn toch duidelijk. Alles mag met units waarvan de introductiedatum vóór 1981 ligt.

Geen twijfelgevallen, het moet duidelijk zijn.

Beoordeling middels het formulier dat in het andere topic als bijlage zit. Formulier moet aangepast worden, want budget is geen issue.

Jury moet inderdaad nog worden samengesteld. Olaf is al voorgedragen; het zou leuk zijn als er zich nog een aantal juryleden aanmelden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door Henkjan »

en daarmee t laatste woord over de regels, die zijn duidelijk, dus geen getrol en/of ethaanzuururineren meer. een wedstrijd om te laten zien wat er allemaal voor leuks te bouwen is met vintage drivers. :schoon:
Harrr
Berichten: 60
Lid geworden op: do 11 mar 2010, 15:45
Locatie: Middelstum

Re: Luidsprekerontwerpwedstrijd #2 - Vintage lives!

Bericht door Harrr »

Mening gevraagd: Ik heb een idee, gericht aan een enthousiast bouwer.
Ik heb meerdere units liggen (Philips, breedbanders 1065, 1265, tweeters, Pioneer laag 10" en mid 5" units HPM-series, etc.) + meerdere filters van Philips, (426, 427, en zelfbouw met gebruikmaking van 10 en 12 inch laag).
Mijn voorstel: Diegene die wil bouwen, mag mijn units en filters inzetten, na de wedstrijd neem ik niet de eer maar wel de creatie terug.

Idee :rock: of niet? :hide:

Groet,
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”