Welke bovenfrees ?

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door Henkjan »

deze instelbare sjabloon:
http://www.toolnation.nl/festool-freess ... r=sjabloon
is ook erg fijn
dre schreef:
Maar of je die geleiderail vaak gebruikt......
met de cirkelzaag in elk geval wel :) en voor niet-luidspreker klusjes is die ook voor de frees wel erg handig
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door pappaleo »

Henkjan schreef:
deze instelbare sjabloon:
http://www.toolnation.nl/festool-freess ... r=sjabloon
is ook erg fijn
Dit kan ik beamen, ik heb er wel eens mee gewerkt.
Prijzig, maar hééél handig.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door Pjotr »

Ach, geld speelt geen rol ;)

Zelf zou ik voor een machine gaan die je ook onder de tafel kunt schroeven en als tafelfrees ook makkelijk te gebruiken en in te stellen is.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door Barry2001 »

Denk dat je zoiets in perspectief moet zien. Vorig jaar ben ik op zoek gegaan naar een bovenfrees, en ook op Festool uitgekomen. Ja ze zijn duurder dan veel vergelijkbare, maar zo'n frees gebruik je vele jaren, en daar heb je vele jaren plezier van. Zet dat af tegen de meerprijs, dan valt dat weg. Ik vind het een topmachine, wel even de kanttekening dat het mijn eerste bovenfrees is en dus niet echt vergelijkingsmateriaal heb.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door Pjotr »

Dat perspectief is wat vertekend denk ik door de Festofielen. Prima spul daar niet van maar het blijft categorie cost no object. Zo'n beetje alles vanaf de €200 voldoet prima om speakers te maken. In die prijsklasse kom je weinig rommel meer tegen. Zeker als je je houdt aan de profi lijnen van de gevestigde merken.

En om je vergelijk dan door te trekken Barry, voor mijn Triton heb ik destijds €198 betaald. Is ergonomisch goed doordacht en kan ook 12mm schacht frezen aan. En dat laatste is best wel heel plezierig voor de wat grotere frezen. Daar heb ik 5 jaar lang gigantisch veel meters mee gemaakt. Vorig jaar voor nog geen €100 geheel zelf gereviseerd en was hij weer als nieuw. Alle onderdelen waren vanaf voorraad GB binnen enkele dagen in huis.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door AatV »

Weet je zeker dat die Triton Brits is?
Normaal stop je er bij Britse machines een lekbak onder tegen de lekkende olie. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door Pjotr »

AatV schreef:
Weet je zeker dat die Triton Brits is?
Normaal stop je er bij Britse machines een lekbak onder tegen de lekkende olie. :mrgreen:

groet,
Aat
En zitten er 200 schroeven teveel in :lol: Volgens mij is het Australisch, en dus Brits :mrgreen: Maar goed de dichts bijzijnde vertegenwoordiging zit in GB.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Welke bovenfrees ?

Bericht door pappaleo »

Pjotr schreef:
Zelf zou ik voor een machine gaan die je ook onder de tafel kunt schroeven en als tafelfrees ook makkelijk te gebruiken en in te stellen is.
Dat is meer een onderfrees :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”