Welke andere als Raspberry boards zijn te gebruiken voor streaming audio
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Welke andere als Raspberry boards zijn te gebruiken voor streaming audio
Roon Core heeft inderdaad wel wat power nodig:
http://kb.roonlabs.com/Roon_Server_on_NAS
http://kb.roonlabs.com/Why_Core%3F
Maar dit geldt alleen voor je eigen muziekdatabase, muziek van Tidal krijgt de informatie via het net binnen.
http://kb.roonlabs.com/Roon_Server_on_NAS
http://kb.roonlabs.com/Why_Core%3F
Maar dit geldt alleen voor je eigen muziekdatabase, muziek van Tidal krijgt de informatie via het net binnen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Welke andere als Raspberry boards zijn te gebruiken voor streaming audio
Zat onderweg in de auto nog eens even te denken. Als je een NAS met voldoende snelheid wil hebben om Roon Core te draaien, loopt dat aardig in de papieren en dan heb je nog maar een Celeron processor.
Het leuke van Roon is dat je muziekdatabase niet op de machine hoeft te staan waar je de Core op draait. Dus een simpel Nasje met een :
https://intelnucshop.nl/micro-systemen/ ... 9_2KuT_puk
120 Gig ssd erin en je hebt een razendsnel systeem voor Roon.
Het leuke van Roon is dat je muziekdatabase niet op de machine hoeft te staan waar je de Core op draait. Dus een simpel Nasje met een :
https://intelnucshop.nl/micro-systemen/ ... 9_2KuT_puk
120 Gig ssd erin en je hebt een razendsnel systeem voor Roon.
Re: Welke andere als Raspberry boards zijn te gebruiken voor streaming audio
Nog even een verbetering van de eerste post.!!De 4e is ook van, Odroid C1, en die is dan weer wat minder geslaagd, en de opvolger de C1+ is er al snel gekomen, en nu is het al wel dat op dit moment de U3 en de C1+ al zijn ingehaald door de C2 van Odroid, die dan weer niet meer word ondersteund door Max2play.![]()
Armbian heeft dus wel een ondersteuning voor de C2 van Odroid, maar is dan minder gebruiksvriendelijk als Max2Play.
Voor een alternatief als een NUC weet ik nog wel wat goedkopers en sneller, vergis je ook niet in de eventuele extra posten voor geheugen of lokale schijf en zelfs processor.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Welke andere als Raspberry boards zijn te gebruiken voor streaming audio
Natuurlijk zijn er goedkopere alternatieven, bij die Nuc's moet je alleen nog geheugen en een ssd aanschaffen. Die SSD was eigenlijk al verplicht bij Core op een Nas.
Re: Welke andere als Raspberry boards zijn te gebruiken voor streaming audio
Hier is ook genoeg te vinden, en positieve ervaringen met die jongens.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Welke andere als Raspberry boards zijn te gebruiken voor streaming audio
Kastje erbij, voedinkje zoeken enz.
Re: Welke andere als Raspberry boards zijn te gebruiken voor streaming audio
Mede door een vraag weer even aan het puzzelen.............
Ik kwam er achter dat de site van Dietpi http://dietpi.com/ nu ook de M3 heeft aangepakt.
Extra ondersteuning voor het menugestuurde installeren.
Een keuze menu voor alle opties die je er bij wilt hebben, een heel leuke opzet voor de liefhebber.
Dadelijk maar eens zien of de ALSA ondersteuning nu wel beter gaat.
Ik kwam er achter dat de site van Dietpi http://dietpi.com/ nu ook de M3 heeft aangepakt.
Extra ondersteuning voor het menugestuurde installeren.
Een keuze menu voor alle opties die je er bij wilt hebben, een heel leuke opzet voor de liefhebber.
Dadelijk maar eens zien of de ALSA ondersteuning nu wel beter gaat.
Re: Welke andere als Raspberry boards zijn te gebruiken voor streaming audio
Grappig, deze opzet.
En ook als Squeezeboxserver./ Webmin en nog wat meer.
Maar de Amanero blijft buiten beeld bij ALSA.
Re: Welke andere als Raspberry boards zijn te gebruiken voor streaming audio
Ik krijg er nog geen geluid uit.
Re: Welke andere als Raspberry boards zijn te gebruiken voor streaming audio
Grappig om nu de verschillen te horen.
De Odroid C1 kreeg ik nooit lekker spelend, maar nu maar eens gezocht naar boardjes die dan de armv7 serie processoren hebben, dit omdat een Pine 64 dat niet is, en daar zag ik de Odroid C1 toen bij staan die ik nu dan wel goed aan de praat krijg.
Nu dan dus met een andere Linux distributie en dan de Roonbridge software, installeert prima en gaat makkelijk en snel. De Odroid C1 heeft dan het eMMC geheugen module van 16 Gb, gaat snel en dat geheugen is dan als een SSD schijf qua benadering. En zo kan ik dan ook nog de PC boven als speler gebruiken met ROON.
De FriendlyArm NanoPi M3, is aan het logeren, misschien komt daar binnenkort ook wel 8 kanaals geluid uit via de I²S.
De Odroid C1 kreeg ik nooit lekker spelend, maar nu maar eens gezocht naar boardjes die dan de armv7 serie processoren hebben, dit omdat een Pine 64 dat niet is, en daar zag ik de Odroid C1 toen bij staan die ik nu dan wel goed aan de praat krijg.
Nu dan dus met een andere Linux distributie en dan de Roonbridge software, installeert prima en gaat makkelijk en snel. De Odroid C1 heeft dan het eMMC geheugen module van 16 Gb, gaat snel en dat geheugen is dan als een SSD schijf qua benadering. En zo kan ik dan ook nog de PC boven als speler gebruiken met ROON.
Re: Welke andere als Raspberry boards zijn te gebruiken voor streaming audio
Alle 3 de spelertjes doen wat anders, leuke stresstest zo.
Edit: nu eens aan de grote set, en dan blijkt dat het in de hardware zit, blijft tobben met de C1.

Edit: nu eens aan de grote set, en dan blijkt dat het in de hardware zit, blijft tobben met de C1.
Re: Welke andere als Raspberry boards zijn te gebruiken voor streaming audio
Nog vorderingen Hans?
Vandaag een Odroid C1+ en 8GB EMCC binnen gekregen.
Max2play er op gezet.
Wel een verdomd klein dingetje dat EMCC geheugen.
Binnenkort maar eens mee stoeien..................................
Vandaag een Odroid C1+ en 8GB EMCC binnen gekregen.
Max2play er op gezet.
Wel een verdomd klein dingetje dat EMCC geheugen.
Binnenkort maar eens mee stoeien..................................
Re: Welke andere als Raspberry boards zijn te gebruiken voor streaming audio
Niet echt nee, maar het is ook al best vlot allemaal.democles schreef:Nog vorderingen Hans?
Vandaag een Odroid C1+ en 8GB EMCC binnen gekregen.
Max2play er op gezet.
Wel een verdomd klein dingetje dat EMCC geheugen.![]()
Binnenkort maar eens mee stoeien..................................
En het verschil met de SDCARD of de eMMC geheugen module merk je bij het opstarten en indexeren, dus bij het normale gebruik feitelijk niet zo direct.
Mogelijk wel weer als je wat zoekt in de database, naar andere muziek, of zo.
Ik ben ook wel een beetje nieuwsgierig naar de C2, dat is ook een vlot dingetje.
Re: Welke andere als Raspberry boards zijn te gebruiken voor streaming audio
Na de server even mee te hebben gehad vorige week, nu weer even thuis er weer even de NanoPi er aan geknoopt.
Die kan soms zonder een logische verklaring wel eens blijven hangen.
Maar een moment van rust en de stekker er uit, nu weer aan de praat met een solide 5V voeding, en speelt weer heerlijk.
€ 7,50 (NanoPi) op een HP server, speelt op het gemak Bitperfect de DSD files af op de Ladder R-2R DAC, en dan op 352.8, best lekker geluid.
Vorige week heeft hij nog even de MSB van muziek voorzien voor dat de grote hoop binnen kwam maar wel aan hetzelfde USB kabeltje.
Die kan soms zonder een logische verklaring wel eens blijven hangen.
Maar een moment van rust en de stekker er uit, nu weer aan de praat met een solide 5V voeding, en speelt weer heerlijk.
€ 7,50 (NanoPi) op een HP server, speelt op het gemak Bitperfect de DSD files af op de Ladder R-2R DAC, en dan op 352.8, best lekker geluid.
Vorige week heeft hij nog even de MSB van muziek voorzien voor dat de grote hoop binnen kwam maar wel aan hetzelfde USB kabeltje.
Re: Welke andere als Raspberry boards zijn te gebruiken voor streaming audio
Nu dus ook de Friendlyarm M3 van $35 aan de praat.
http://www.friendlyarm.com/index.php?ro ... uct_id=130
Na vele malen dat te hebben geprobeerd, maar de USB Audio was niet aan de praat te krijgen.
En nu dus wel.
Nu was er bij ROON ook een persoon die dat daar dropte, en er is nu een andere opzet gemaakt (Kernel /core)
En zowaar hij ziet nu de Amanero als een geluidskaart.
En de DietPi heeft de aanpassing gemaakt.
Hier voor werd het wel gezien in of tijdens het inpluggen, maar het systeem gaf geen audio link en kon je er niets mee.
En nu ziet Alsa het wel, en dan is Roon ook direct er als de kippen bij.
Een octacore chip die er heel vlot wat van maakt.
Vanavond maar eens uitproberen.
http://www.friendlyarm.com/index.php?ro ... uct_id=130
Na vele malen dat te hebben geprobeerd, maar de USB Audio was niet aan de praat te krijgen.
En nu dus wel.
En zowaar hij ziet nu de Amanero als een geluidskaart.
En de DietPi heeft de aanpassing gemaakt.
Hier voor werd het wel gezien in of tijdens het inpluggen, maar het systeem gaf geen audio link en kon je er niets mee.
En nu ziet Alsa het wel, en dan is Roon ook direct er als de kippen bij.
Vanavond maar eens uitproberen.
Re: Welke andere als Raspberry boards zijn te gebruiken voor streaming audio
Het klinkt prima........!!
De Octa-core doet het prima, geluid gaat hem gemakkelijk af.
De temperatuur gaat ook goed nu.
De Octa-core doet het prima, geluid gaat hem gemakkelijk af.
De temperatuur gaat ook goed nu.
Re: Welke andere als Raspberry boards zijn te gebruiken voor streaming audio
Eigenlijk al niet eens leuk meer, het draait al.
Koelblokje moet er duidelijk op, bij de gewone Neo niet zo warm.
De Amanero gaat met de Neo2 makkelijk.
Hij is direct te zien bij Roon met de optie als je er een alsa player op/aan hebt hangen. En de Squeezebox doet het ook. Nu dan de grote uitdaging om die DAC er aan de praat te krijgen, of op de gewone NanoPi , kan ook nog.
Hij is direct te zien bij Roon met de optie als je er een alsa player op/aan hebt hangen. En de Squeezebox doet het ook. Nu dan de grote uitdaging om die DAC er aan de praat te krijgen, of op de gewone NanoPi , kan ook nog.
Re: Welke andere als Raspberry boards zijn te gebruiken voor streaming audio
Eerst eens de oude NeoPi voorzien van headers en de DAC er op gezet.
Prik er op en zoeken, niet zomaar de herkenning van de hardware, hadden we op gerekend.
Inmiddels wat meer info en file ge-edit, maar naast het feit dat er een extra audio uitgang op zit nog geen herrie in de tent.
Nieuwere software brengt ook nog geen oplossing.
Lekker verder zoeken.
En ook de nieuwe Neo2 maar eens voorzien van een paar pinnen.
Prik er op en zoeken, niet zomaar de herkenning van de hardware, hadden we op gerekend.
Inmiddels wat meer info en file ge-edit, maar naast het feit dat er een extra audio uitgang op zit nog geen herrie in de tent.
Nieuwere software brengt ook nog geen oplossing.
Lekker verder zoeken.
En ook de nieuwe Neo2 maar eens voorzien van een paar pinnen.
Re: Welke andere als Raspberry boards zijn te gebruiken voor streaming audio
De PCM5102a Nanohat , heb ik nog niet aan de praat, ik zie bij de 2 Neo board jes dan dat ze verschillen in opzet.
Dus de pinnen zijn dan niet gelijk, maar wie weet in de toekomst dan wel met de Neo2, en zelf de drivers compileren.
Versie verschillen, en voor dat je daar dan achter bent.
Het probleem kan dus wel getackled worden, maar heb dat nog niet gedaan.
Alle boards gaan nu via de USB uit gang erg goed, de Amanero en anderen is/zijn direct te koppelen, en ook direct zichtbaar in ROON.
Dat maakt het wel leuk, maar ook wel eens dat je denkt dat de boel het zou moeten doen, dat dan bij een bepaalde distributie dan de audio uitgang te zien is, maar Roon kan hem niet vinden. de Neo 2 is dan net wat stabieler dan de gewone Neo, het verschil tussen € 8 of € 15 moet dan wat zeker niet de belemmering zijn.
Het vraagt wat meer geduld, en je ziet niets, omdat er geen monitor aan sluiting op zit, maar naar verloop van tijd zie je de ledjes stabiel gaan knipperen.
Tot nu toe is de distributie van DietPi de meest comfortabele met een menu gestuurd geheel, en ik denk dat de meeste mensen dat zouden kunnen als ze de "angst voor het onbekende" kunnen overwinnen.
En als het mis gaat kan je het sd minicard makkelijk opnieuw weer beschrijven.
De Neo 2 en de M3 draaien het meest stabiel, maar beiden moet je dan wel gelijk met een cooler bestellen
http://www.friendlyarm.com/index.php?ro ... ry&path=69
Conrad verkoopt deze boardjes ook maar voor een heel andere prijs.
Tot nu toe meestal 1 tot 2 weken levertijd.
Dit is dan het meest complete boardje met dan wel noodzakelijk een coolertje er bij, anders wordt het te warm.
Het LCD scherm voor de M3 is niet echt goed te krijgen, ik krijg geen goede indruk van het geheel.
Dus de 2 laatste uitbreidingen (Nanohat en Oledscherm) zijn een missertje, maar financieel is er geen ramp ontstaan.
Dus de pinnen zijn dan niet gelijk, maar wie weet in de toekomst dan wel met de Neo2, en zelf de drivers compileren.
Versie verschillen, en voor dat je daar dan achter bent.
Het probleem kan dus wel getackled worden, maar heb dat nog niet gedaan.
Alle boards gaan nu via de USB uit gang erg goed, de Amanero en anderen is/zijn direct te koppelen, en ook direct zichtbaar in ROON.
Dat maakt het wel leuk, maar ook wel eens dat je denkt dat de boel het zou moeten doen, dat dan bij een bepaalde distributie dan de audio uitgang te zien is, maar Roon kan hem niet vinden. de Neo 2 is dan net wat stabieler dan de gewone Neo, het verschil tussen € 8 of € 15 moet dan wat zeker niet de belemmering zijn.
Het vraagt wat meer geduld, en je ziet niets, omdat er geen monitor aan sluiting op zit, maar naar verloop van tijd zie je de ledjes stabiel gaan knipperen.
Tot nu toe is de distributie van DietPi de meest comfortabele met een menu gestuurd geheel, en ik denk dat de meeste mensen dat zouden kunnen als ze de "angst voor het onbekende" kunnen overwinnen.
En als het mis gaat kan je het sd minicard makkelijk opnieuw weer beschrijven.
De Neo 2 en de M3 draaien het meest stabiel, maar beiden moet je dan wel gelijk met een cooler bestellen
http://www.friendlyarm.com/index.php?ro ... ry&path=69
Conrad verkoopt deze boardjes ook maar voor een heel andere prijs.
Tot nu toe meestal 1 tot 2 weken levertijd.
Dit is dan het meest complete boardje met dan wel noodzakelijk een coolertje er bij, anders wordt het te warm.
Dus de 2 laatste uitbreidingen (Nanohat en Oledscherm) zijn een missertje, maar financieel is er geen ramp ontstaan.
Re: Welke andere als Raspberry boards zijn te gebruiken voor streaming audio
Nu dan verder met het tobben, het lukt dus wel met een snel class10 SD microcard van 16 Gb,
En nu dan met Android (5.1.1) om de boel aan te sturen voor het display.
De Amanero ziet hij dan niet bij Android, en de output voor audio blijft dan bij ROON beperkt tot 96kHz.
Dan ook wel ROON kunnen installeren en werkt als een telefoon modus.
Alle andere spelers die er nu aan het ROON netwerk hangen ziet hij, en kan ik ook bedienen.
Nu blijkt alleen dat al hij lang aanstaat dat het scherm uitgaat en niet wakker is te krijgen.
Eens zien hoe we dat dan weer oplossen.
En nu dan met Android (5.1.1) om de boel aan te sturen voor het display.
De Amanero ziet hij dan niet bij Android, en de output voor audio blijft dan bij ROON beperkt tot 96kHz.
Dan ook wel ROON kunnen installeren en werkt als een telefoon modus.
Alle andere spelers die er nu aan het ROON netwerk hangen ziet hij, en kan ik ook bedienen.
Nu blijkt alleen dat al hij lang aanstaat dat het scherm uitgaat en niet wakker is te krijgen.
Eens zien hoe we dat dan weer oplossen.
Re: Welke andere als Raspberry boards zijn te gebruiken voor streaming audio
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Welke andere als Raspberry boards zijn te gebruiken voor streaming audio
In de developers mode (onderaan je instellingenmenu) zit daarvoor een optie. Ik meen dat op een gegeven moment (volgens mij in android 5?) de developers mode standaard niet meer in het menu zichtbaar was. Die moet je dan eerst activeren door ergens 5x snel op te tikken. Weet niet meer waarop, maar zal het vanavond eens opzoeken... als je het dan nog niet gevonden hebt.hannesie schreef:Nu blijkt alleen dat al hij lang aanstaat dat het scherm uitgaat en niet wakker is te krijgen.
Eens zien hoe we dat dan weer oplossen.
Re: Welke andere als Raspberry boards zijn te gebruiken voor streaming audio
gevonden!!!
Bij Build-nummer 5 maal tikken dan krijg je een extra optie in het menu.
Bedankt Mario!!!!!!!!
Bij Build-nummer 5 maal tikken dan krijg je een extra optie in het menu.
Bedankt Mario!!!!!!!!
Re: Welke andere als Raspberry boards zijn te gebruiken voor streaming audio
Het is eigenlijk een dilemma, de Android loopt mooi op het scherm, maar de aansturing van het geluid is niet echt lekker zo.
Linux, gewoon aansturen met de USB gaat op alle versies goed naar de Amanero, alleen dan met de Dietpi distro, op de M3 is dan de opzet die dan echt nu goed werkt.
Maar dan krijg ik dan weer geen goed beeld op het schermpje, of bibberig met de uitsturing die gelijk is aan de HDMI uitgang, en uit positie.
Het mooiste kan dan zijn de optie van ROON op het scherm en dan USB uit.
En dan zou het dan de versie kunnen zijn met de laatste ontwikkeling. https://community.roonlabs.com/t/roon-e ... -1-1/26921
Linux, gewoon aansturen met de USB gaat op alle versies goed naar de Amanero, alleen dan met de Dietpi distro, op de M3 is dan de opzet die dan echt nu goed werkt.
Maar dan krijg ik dan weer geen goed beeld op het schermpje, of bibberig met de uitsturing die gelijk is aan de HDMI uitgang, en uit positie.
Het mooiste kan dan zijn de optie van ROON op het scherm en dan USB uit.
En dan zou het dan de versie kunnen zijn met de laatste ontwikkeling. https://community.roonlabs.com/t/roon-e ... -1-1/26921
