Little/One MFB

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Little/One MFB

Bericht door motoindo »

Shadow schreef:
waar ie in de Little/one zit weet ik niet...
Bij de Little/One gebruik ik twee verschillende woofers, eentje met een kevlar membraam en een 1" spreekspoel waar een Little/One opnemer ingaat en een polypropylene model met een 1.5" spreekspoel waar een starbass in gaat. De 532 tribute die op de laatste zba luisterdag stond te spelen was uitgerust met een StarBass 3 prototype. De hieronder afgebeelde kevlar Little/One woofer is uitgerust met een voorloper van de Little/One opnemer, het drummertje:

Afbeelding

De drummer was mijn eerste goed werkende opnemer welke naast gebruik in nieuwe drivers het ook prima deed als vervanging van de originele Philips opnemer zoals in deze Philips 587 waar het opnemertje niet meer lekker was

Afbeelding

Na vervanging door een Drummertje speelt de 587 weer keurig vanaf 30hz.

Afbeelding

Omdat bij wat grotere diameter spreekspoelen het genereren van een goed terugkoppel signaal nogal wat uitdagingen kent - lees dit voor meer info, pagina 197 'Appendix D. Rocking modes in single-suspension loudspeakers' - ben ik met de ontwikkeling van de StarBass gestart. Een tweede proto hiervan heb ik hier toegepast in de woofer van een ADAM A7 die hierdoor een stukje minder boemig werd en verder doorloopt naar onder. En geen subwoofer meer benodigd 8)

Afbeelding

Het laatste StarBass proto is verder geoptimaliseerd voor het ontwijken van non-axial pickup, een van de drivers waar ik deze in ga testen is deze L8S800 van RCF, hier nog afgebeeld met oud paddo prototype:

Afbeelding

Een 8" pro driver met een nogal potente aandrijving, een van de voorwaarde voor succesvolle implementatie van MFB, welke ik wil inzetten in een compacte 2 weg samen met een SA8535 ribbon en een 4th order LR xover @ 2K om de breakup van de L8S800 uit de weg te houden. Voor het laag wil ik een tda8954 in brug gebruiken, voor het hoog wellicht een lm3886 of iets dergelijks.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door motoindo op za 19 mei 2018, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Little/One MFB

Bericht door Shadow »

Echt heel mooi! =D>
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Little/One MFB

Bericht door SARK »

Idd, erg gaaf om te zien dit!
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Little/One MFB

Bericht door motoindo »

Shadow schreef:
Echt heel mooi! =D>
SARK schreef:
Idd, erg gaaf om te zien dit!
Tak !

Hij is inmiddels ingebouwd in de RCF:

Afbeelding

Afbeelding

En een filmpje van de eerste test.
Laatst gewijzigd door motoindo op za 19 mei 2018, 14:36, 3 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Little/One MFB

Bericht door ds23man »

Kijkbuis linkje werkt niet.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Little/One MFB

Bericht door motoindo »

ds23man schreef:
Kijkbuis linkje werkt niet.
embed tag werkt niet lekker :think: heb er een gewone link van gemaakt....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Little/One MFB

Bericht door ds23man »

Dat moet je hier met de speciale joeptoep knop doen:
buis.PNG
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Little/One MFB

Bericht door motoindo »

ds23man schreef:
Dat moet je hier met de speciale joeptoep knop doen:

buis.PNG
heddik doan ! maar dan nog werkte die niet :shock: op freaks doet hij het overigens wel. Hij wordt ook niet geparsed lijkt het :

[youtube]A22ftYTi3yw[/youtube]
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Little/One MFB

Bericht door cve »

Hij doet het prima hoor. Mooi stukje werk. =D> =D> =D> =D>

Co
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Little/One MFB

Bericht door ds23man »

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Little/One MFB

Bericht door ds23man »

Werkt gewoon hoor....
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Little/One MFB

Bericht door motoindo »

cve schreef:
Mooi stukje werk
Dank !
ds23man schreef:
Werkt gewoon hoor....
Ah, hier wil hij de complete url https://www.youtube.com/watch?v=A22ftYT ... e=youtu.be hebben ipv slechts de vid id# A22ftYTi3yw zoals bij freaks ... #-o dank voor de tip !
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Little/One MFB

Bericht door ds23man »

Heb je al een starbase in een 4" uitvoering?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Little/One MFB

Bericht door Shadow »

Ohhh Gerhard....die JBL's met MFB :rock:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Little/One MFB

Bericht door VintageHarry »

Bijzonder fraai allemaal, complimenten! =D>
Alleen, een 8" laten doorlopen tot 2 kHz, daar zullen de meningen wellicht over verdeeld zijn. Was een 7" niet logischer geweest?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Little/One MFB

Bericht door Barry2001 »

Leuk Chris :goedzo: Erg benieuwd naar het het klinkt. Gaat klinken :relax:
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Little/One MFB

Bericht door motoindo »

ds23man schreef:
Heb je al een starbass in een 4" uitvoering?
Ik wil even afwachten wat de IV proto doet in de L8S800 en hoe de mfblabs metingen eruit zien, als beide bevredigend zijn dan wordt de volgende proto een 10cm / 4 inch model. Ik heb hier zelf nog een viertal L18P200n liggen die ik in een gesloten kast wil stoppen maar voordat ik daar in ga snijden wil ik zeker weten dat de opnemers het waard zijn :relax:
Shadow schreef:
Ohhh Gerhard....die JBL's met MFB :rock:
Daar moest ik bij het zien van de superzooms ook al iedere keer aan denken hoor, die subs kunnen veeeel kleiner :hide:
VintageHarry schreef:
een 8" laten doorlopen tot 2 kHz, daar zullen de meningen wellicht over verdeeld zijn. Was een 7" niet logischer geweest?
Qua spreiding zou een 7" of zelfs een 6.5" meer op zijn plek geweest zijn, dat klopt. Wellicht dat er ooit nog een mid tussen gaat mocht de 2 weg met de SA8535 echt niet bevallen. Die laatste blinkt qua horizontale spreiding trouwens ook niet echt uit maar klinkt on-axis wel bijzonder los en gedetailleerd.
Barry2001 schreef:
Erg benieuwd naar hoe het klinkt. Gaat klinken :relax:
De L8S800 deed het met de eerste opnemer ook al fijn al kon ik de feedback niet verder opdraaien dan 8-10dB door lf instabiliteiten in het opnemer signaal veroorzaakt door de pickup van niet-axiale konus bewegingen. Met de nieuwe opnemer hoop ik richting de 20dB te kunnen gaan bij een F3 van 30hz.

Dank voor al jullie reacties zover ! leuk leuk leuk :yeah:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Little/One MFB

Bericht door ds23man »

Shadow schreef:
Ohhh Gerhard....die JBL's met MFB :rock:
Zal ik dat eens doen? Heb er nog twee liggen. Gesloten kastje van 60 liter erom en een Fusion plate amp. :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Little/One MFB

Bericht door motoindo »

ds23man schreef:
Fusion plate amp.
Dat is wel een dingetje ja, een mfb module die je gewoon op een fusion header kan prikken, leest JP mee ? :goeie:
ds23man schreef:
60 liter
Voor de L18P200n heb ik 40 liter in gedachte, Qbox = 1, 50x50x20 cm. Wil wel een beetje trouw blijven aan een van de MFB beginselen Qb > 0.7.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Little/One MFB

Bericht door hsmeets »

interessant, maar sta nog niet te popelen om de stofkappen van mijn scan-speak woofers te halen. brrr. Dit is straks te koop: opnemer en electronica en toepasbaar met eigen gekozen versterker?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Little/One MFB

Bericht door Shadow »

Moet je vragen of Chris ze aanpast voor je O:)
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Little/One MFB

Bericht door motoindo »

hsmeets schreef:
maar sta nog niet te popelen om de stofkappen van mijn scan-speak woofers te halen
Ik ook niet hoor, het was de drijfveer achter mijn keuze om de little/one uit te rusten met budget drivers en niet meteen voor sjiek de friemel spul te gaan. Nu vast is komen te staan dat een en ander stabiel werkt en goed reproduceerbaar is heb ik een setje indonesische scanspeak klonen gekocht om te zien hoe de StarBass zich daarin gedraagt. Ben er nog niet aan toe gekomen ze in een kastje te stoppen, de flens is helaas net iets groter dan de skytronics, maar in mijn testdoos klonken ze al niet verkeerd. Ook qua rendement zitten ze flink hoger dan de sky's, 91db ipv 86db :proost:

Afbeelding
hsmeets schreef:
Dit is straks te koop: opnemer en electronica en toepasbaar met eigen gekozen versterker?
Yup, voor huiskamer gebruik en voicecoils tot 1.5 inch is het denk ik wel mogelijk er een cookie cutter oplossing van te maken waarbij er een los opnemertje + correctie module geleverd wordt. Mensen die dat traject willen uitproberen kunnen mij het beste een pb sturen want ik heb nog geen webshop draaien.

Voor het grotere werk zoals ds23man zijn jbl'len vermoed ik dat het inbouwen van opnemers nog wel wat uitdagingen gaat opleveren. Vooral bij de grotere VC diameters en BL factoren kan het aardig stormen rond de opnemer en worden er hoge eisen gesteld aan de verlijming en aerodynamische afscherming van een en ander. Daarnaast stelt de nabijheid van een straalkackel van een paar honderd watt ook nog wel wat eisen aan de thermische huishouding van een en ander.
Shadow schreef:
Moet je vragen of Chris ze aanpast voor je O:)
Dat kan ook.
Laatst gewijzigd door motoindo op za 19 mei 2018, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Little/One MFB

Bericht door AatV »

Interessant verhaal!
Er zijn trouwens meer ontwikkelaars van MFB, die aan de weg timmeren.
Robert Munnig Schmidt is een van de wetenschappers die zich hiermee bezig houd onder de vlag van "megatronics".
De website is hier : http://www.rmsacoustics.nl/ te vinden.

Interessant is ook een paper (http://www.rmsacoustics.nl/papers/white ... edback.pdf) waar geen mechanische opnemer gebruikt wordt, maar een stroom/spanningsomvormer die in serie met de luidspreker geschakeld wordt - en dus ook de tegenEMK meet - en waarvan de uitgangsspanning gebruikt wordt in een tegenkoppelingslus.
Handig als je je dure luispreker niet wil beschadigen!

groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op zo 25 jun 2017, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Little/One MFB

Bericht door Rody »

AatV schreef:
Interessant verhaal!
Er zijn trouwens meer ontwikkelaars van MFB, die ante weg timmeren.
Robert Munnig Schmidt is een van de wetenschappers die zich hiermee bezig houd onder de vlag van "megatronics".
De website is hier : http://www.rmsacoustics.nl/ te vinden.
groet,
Aat
Je bedoelt mechatronics, een samenvoeging van mechanics en electronics...

GR rOdy
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Little/One MFB

Bericht door Shadow »

Ik zat ook al een beetje te malen over een optische opnemer, geen toevoegde mms (of heel weinig toch) en geen invloed meer van zich langs de voice coil verplaatsende lucht...
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”