Ik weet niet of dit al gezegd is
Waar je op moet letten , bij HBM machines is bijvoorbeeld de speling op de boor pinole , en of je boor geen cirkels maakt om zig zelf doordat de Assen niet zuiver zijn of de MT scheef staat
Dat moet minder als een tiende zijn anders kan je er niet met bijvoorbeeld printboortjes werken.
1 Die breken dan
2 Je gaten zijn niet op maat zijn aan de bovenkant groter dan onder
3 Je boor gaat zoeken naar de minste weerstand waardoor je gat onder en boven op een andere plaats zitten in Hout of langs een ander gat
Denk eens aan een decoupeerzaag als je langs een harde kwast zaagt in dik hout
Ook belangrijk is dat je tafel Haaks op je boorpinole staat
Er zitten een paar verbindingen tussen de kolom t.o.v het huis met motor en aandrijving de verbinding van de kolom en tafel
Eigenlijk kan je dat allemaal niet controleren
Je krijgt bij HBM een kist en dat moet je thuis in elkaar zetten
En al krijg je hem in elkaar gezet Dan nog ..
Bernardo HBM SIEG WEIS Optimum Huvema en Contimac ook laat je niet gek maken door een plaatje made in Germany
Wat op een optimum zit of een Emco
Er is een Europese Emco maar dan betaal je 10x meer
Dus als je geen risico wilt nemen moet je naar een gereedschaps handelaar gaan
Die hebben vaak gebruikte machines
Maar dan nog moet je diepe zakken hebben.
voor gewoon hobby ben je als gewone man aangewezen op die Chinese en de onnauwkeurig heden voor lief nemen
En hopen dat jij bij de gelukkige hoort die een goede heeft
En je kan dan net zo goed een HBM nemen want de garantie is daar prima geregeld veel reserve onderdelen
Ohja nog een Geen DC motor met PWM maar een kortsluit anker motor met riemschijven
Kan je altijd vervangen indien gewild door een 3 Phase motor met Frequentie regelaar
Een 3 fase motor 1500 rpm vind je overal voor een paar centen
Idd, je gaat met een dergelijke machine niet lopen klooien met aanloopcondensatoren en dan nog een fractie van het vermogen hebben met een hoop gebrom/getril. Die VFD converters zijn helemaal zo duur niet meer.
Overigens heb ik wel een 20 jaar gedaan met zo'n goedkope Huvema "India" boor op 220V. Had wel een verstelbare tussentafel met tandheugels, was toen iets van FL298,- Maar na 20 jaar was ie ook echt schoon op! Geen profi werkplaatsmachine maar voor de hobby meer dan goed genoeg.
Ik heb er nog een liggen Al jaaaren als reserve
Een lastig ding om in te stellen Maar dat is eenmalig ik meen een hitachi J2 o.i.d, is iets van max 500 Watt
Zat voor een boormachine
Snelheid regelbaar met een potmeter geen luxe zoals regelbaar tot 75hz of misschien wel Maar ik kan het niet vinden in het ingewikkeld menu
Hoeft niets te kosten
Hij heeft ook nog een Flott te koop staan, schijnt ook een serieus goed kolomboormachine merk te zijn.
Is het geen idee om die converter mee te nemen als je voor zo'n 3-fasen machine gaat kijken ?
Flott is het neusje van de zalm Beter is er niet!
Ik zie dat het John Eekels is die deze verkoopt, als je ziet wat hij tot op heden gemaakt heeft, dan weet je dat hij enkel het neusje van de zalm gebruikt http://home.planet.nl/~eekel235/