probleempje contrabas versterker
Moderator: Beheerdersteam
Ik heb de 50hz toon afgespeeld met mijn cdspeler.
Aan de uitgang van de cdspeler meet ik 0.5V AC
aan OUT1 van de opamp ook 0.5V
aan OUT2 echter maar 0.1V
Ik heb alle weerstanden nagemeten. Ze hebben de waarden die opgegeven zijn. Ik ga ervan uit dat die juist zijn, vermist dat ontwerk al veel gebruikt is.
Kan het te maken hebben met een condensator die ofwel niet meer werkt, ofwel de verkeerde waarde heeft?
De opamp he ik al eens vervangen, dat gaf geen verschil
Aan de uitgang van de cdspeler meet ik 0.5V AC
aan OUT1 van de opamp ook 0.5V
aan OUT2 echter maar 0.1V
Ik heb alle weerstanden nagemeten. Ze hebben de waarden die opgegeven zijn. Ik ga ervan uit dat die juist zijn, vermist dat ontwerk al veel gebruikt is.
Kan het te maken hebben met een condensator die ofwel niet meer werkt, ofwel de verkeerde waarde heeft?
De opamp he ik al eens vervangen, dat gaf geen verschil
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
www.esp.com www.esp.nl Verder gaat mijn fantasie niet.. daar is niets te vinden.. Googlen gaf een site waar ik niet eentweedrie het schema kon ontdekken... maar 't is gevonden dus..voodooless schreef:Kees, beetje zelfinitiatief mag ook welIn de openingspost stond waar het schema te vinden was:
Kees
sorry, ik dacht dat iedereen de ESP site kendeaudiomanics schreef:www.esp.com www.esp.nl Verder gaat mijn fantasie niet.. daar is niets te vinden.. Googlen gaf een site waar ik niet eentweedrie het schema kon ontdekken... maar 't is gevonden dus..voodooless schreef:Kees, beetje zelfinitiatief mag ook welIn de openingspost stond waar het schema te vinden was:
Kees
sound.westhost.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Dus wat is je conclusie?DIY_peter schreef:100mVJuuL schreef:Wat meet je bij het woord volume? (rechteraansluiting, dus input opamp)
btw alle volumes vol open zetten he!
Precies! Je signaal verdwijnt grotendeels bij de condensatoren en weerstanden tussen output1 en input2. Daar moet je de fout dus zoeken.
/edit
Mzz, het zou ook heel goed kunnen dat de 2de opamp niet goed versterkt...
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
ongebruikelijk veel c's in dit schema... ook wel apart zo'n clipper op het einde.. zal wel iets met gitaren te maken hebben??
Als beide kanalen bij volume 100mV leveren moet je dus in de laatste trap zoeken... je kunt die wwerstand van 220 Ohm eens los nemen om die clipper buiten werking te zetten..
Als de weerstanden kloppen zal die laatste OpAmp zo'n beetje 15 keer moeten versterken ((68+4,7)/4,7 ) zonder die clipper..
Kees
Als beide kanalen bij volume 100mV leveren moet je dus in de laatste trap zoeken... je kunt die wwerstand van 220 Ohm eens los nemen om die clipper buiten werking te zetten..
Als de weerstanden kloppen zal die laatste OpAmp zo'n beetje 15 keer moeten versterken ((68+4,7)/4,7 ) zonder die clipper..
Kees
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
En ik mag me ff gaan schamen denk ik. Want die laatste opamp hoort zo'n versterking te hebben en hij versterkt blijkbaar niets... Dus de fout kan daar wel eens zitten. Die feedback eens nameten? Kijk eens naar sluiting tussen output en niet inverterende input bij de pinnetjes van de opamp.DIY_peter schreef:Dus wat is je conclusie?![]()
oei, ik zit terug op de schoolbank
Precies! Je signaal verdwijnt grotendeels bij de condensatoren en weerstanden tussen output1 en input2. Daar moet je de fout dus zoeken.
Btw Out van de rechtse opamp, heb je dat bij de opamp zelf gemeten? Of bij de output van je schakeling?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Als de input van die opamp hetzelfde is als de output zou het goed mogelijk kunnen zijn dat de output aan de niet inverterende input zit, hierdoor krijg je een spanningsvolger: versterking 1x.
Met solderen zou zoiets best kunnen gebeuren, maar het is natuurlijk een gokje.
Daarom: is de input van de rechtste opamp hetzelfde als de output? (dus direct op de pootjes meten). Dan klopt er iets niet met de versterking instelling, dus de feedback.
Met solderen zou zoiets best kunnen gebeuren, maar het is natuurlijk een gokje.
Daarom: is de input van de rechtste opamp hetzelfde als de output? (dus direct op de pootjes meten). Dan klopt er iets niet met de versterking instelling, dus de feedback.
Dat is inderdaad zo ja.JuuL schreef:Als de input van die opamp hetzelfde is als de output zou het goed mogelijk kunnen zijn dat de output aan de niet inverterende input zit, hierdoor krijg je een spanningsvolger: versterking 1x.
Met solderen zou zoiets best kunnen gebeuren, maar het is natuurlijk een gokje.
Daarom: is de input van de rechtste opamp hetzelfde als de output? (dus direct op de pootjes meten). Dan klopt er iets niet met de versterking instelling, dus de feedback.
Hier zijn alle spanningen gemeten aan de pootjes van de opamp bij volume helemaal open:
-In1 : 500mV
+In1: 400mV
Out1: 500mV
-In2: 100mV
+In2: 100mV
out2: 100mV
versterker 1 doet dus ook niets?
Oh ja, nog iets.
Ik had het over project P27b op de ESP site, maar eigenlijk is dat een oud schema. het nieuwe schema is P27. Dat heb ik gebouwd.
http://sound.westhost.com/project27.htm
Het is wel vergelijkbaar met het oude.
Ik had het over project P27b op de ESP site, maar eigenlijk is dat een oud schema. het nieuwe schema is P27. Dat heb ik gebouwd.
http://sound.westhost.com/project27.htm
Het is wel vergelijkbaar met het oude.
Ik heb de contacten visueel gechecked en uitgemeten. de pootjes maken onderling geen contactJuuL schreef:Als de input van die opamp hetzelfde is als de output zou het goed mogelijk kunnen zijn dat de output aan de niet inverterende input zit, hierdoor krijg je een spanningsvolger: versterking 1x.
Met solderen zou zoiets best kunnen gebeuren, maar het is natuurlijk een gokje.
ondertussen heb ik het clipping stuk eruit gehaald door R14 los te solderen. geen verschil.
Wanneer ik de uitgang van de eerste opamp verbind met het "VOL" punt krijg ik aan de uitgang van opamp2 dezelfde spanning als aan de ingang van de versterker. Hij versterkt dus niets.
Zou je dit effect krijgen indien de opamp stuk is? Of zou je dan niets meten aan de uitgang?
Wanneer ik de uitgang van de eerste opamp verbind met het "VOL" punt krijg ik aan de uitgang van opamp2 dezelfde spanning als aan de ingang van de versterker. Hij versterkt dus niets.
Zou je dit effect krijgen indien de opamp stuk is? Of zou je dan niets meten aan de uitgang?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
die spanningen zijn ook ongeveer gelijk he. de meting zal wel niet erg nauwkeurig zijn met een gewone dvm.audiomanics schreef:De eerste trap zou ook iets van 15 x moeten versterken..
Overigens kan in theorie geen of nauwelijks spanningverschil bestaan tussen de +in en -in van de opamp..
Ik zou dit schakelingetje wel eens goed onder de loup willen nemen... Als je er niet uitkomt..
Kees
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ja, is niet makkelijk, begrijp ik. Gelukkig kan ik bij jullie aankloppen voor hulp, want dit is zo niet mijn ding.audiomanics schreef:alle pins???![]()
(Komt de voeding wel door?? )
Blijft erg moeilijk hoor zo op afstand... zou 'm eens moeten ruiken, voelen en instralen..
Kees
Inderdaad, aan alle pins dezelfe spanning, alsof de versterking 1X is. De voeding lijkt ook ok. +15.4V aan pin 8 en -15.4V aan pin 4

