Peter. Dank voor het uitgebreide antwoord.Pjotr schreef: ↑do 30 dec 2021, 11:00Hier een lijstje van soldeerpunten:
Voor SMD:
Welke je het prettigst vindt moet je zelf proefondervindelijk bepalen.
- ET-0L Dit is een lange ronde stift met een fijne 0,8mm punt. Zo'n lange punt is ook wel fijn als je tussen TH componenten in, een SMD moet wijzigen.
- ET-AA Dit Is een korte ronde stift en met een kleine afschuining. Gebruik is zelf het meeste omdat je daarmee het doseer oppervlak wat kunt regelen. Ook fijn voor miniatuur connectors als Tiny-XLR's
Voor algemeen werk en TH printwerk. Dit zijn beitel/schroevendraaier stiften oplopend in grootte:
ETE en ETD ontlopen elkaar niet veel qua grootte. Beide zijn ook prima voor wat dikkere kabels. Daar naast is er nog de ETCC aan te raden. Dit is een afgeschuinde ronde stift die erg universeel is. Die zit er min of meer standaard in bij mij. Deze is ook fijn in combinatie met desoldeer wick.
- ETA Fijne stift
- ETB Voor algemeen TH PCB componenten en connectors.
- ETC Voor algemeen TH PCB componenten en connectors.
- ETD Voor grotere TH PCB componenten.
- ETE Voor grote TH PCB componenten zoals voedingselco's en Faston tabs.
Zo je ziet een hele lijst. Ik heb ze allemaal, ze zijn ook niet echt duur. Gebruik ze ook allemaal wel eens, sommige niet zo heel vaak en andere wel heel vaak. De grootte van de punt moet ook een beetje bij het werk passen. Maar dat weet je wel![]()
Zal er binnenkort een paar bestellen. denk dat het de ET-0L en de ET-AA worden.
Om nog even bij het Aliexpress verhaal te blijven. ik kon er best lekker mee werken met SMD. met name met de BC1 cartridge. als die controller maar niet steeds kapot ging. Ik heb eens zitten prakkezeren. heb nog een aantal cartridges, een werkende voeding en boutje. ik vroeg me af er geen voorbeelden waren van eenvoudige analoge controllers. heb iets gevonden.
Ziet er allemaal vrij simpel uit.
Ik wil dit wel eens opbouwen om te kijken of het wat is
Zit alleen even met die MosFet, een P channel AOD403.
Bij de afhaalchinees goed te krijgen, voor weinig, maar ik heb er liever een in TO-220 uitvoering van EOO. toch iets meer vertrouwen in.
https://www.eoo-bv.nl/415-mosfets-p
Ik vraag me af wat een passend alternatief zou kunnen zijn ?
