miniDSP flex

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

Ah, dank je HJ. Ik ben zelf geen fan van Volumio. Op dit moment draait hier Qobuz op een laptop met touchscreen en vandaar via USB naar een XMOS DAC interface. Dat moet met die Flex zondemeer ook kunnen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door jeroen_d »

Ik zie trouwens dat de minidsp SHD is vernieuwd en dat het jitter spectrum 20dB omlaag is gebracht. Erg mooi!
https://www.audiosciencereview.com/foru ... mer.18681/
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

jeroen_d schreef: ma 09 mei 2022, 19:37
Ik zie trouwens dat de minidsp SHD is vernieuwd en dat het jitter spectrum 20dB omlaag is gebracht. Erg mooi!
https://www.audiosciencereview.com/foru ... mer.18681/
En de SHD kan Diract Live draaien op 96khz. De Flex kan dat alleen op 48khz. Alleen een 'probleem' als je Dirac gebruikt natuurlijk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

Plus dat je bij de Flex DIrac er niet bij krijgt. Die moet je apart nog eens voor €200 extra kopen. Maar ok niet iedereen zit op Dirac te wachten. Dus zo gek is het niet.

Overigens valt die performance van de SHD nog steeds wel wat tegen t.o.v. b.v. een Topping D30 Pro dac: https://www.audiosciencereview.com/foru ... dac.20259/ Vergelijk maar eens de multitone vervorming.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door jeroen_d »

Ja, dan pak je de best metende DAC van die site. En de topping is toch alleen stereo? Ik kijk naar die Flex voor 2.2 en ingebouwde DSP.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

Klopt, maar we hadden het nu over de vernieuwde SHD, niet de Flex. Die is m.i. van een ander orde. Ook niet verkeerd overigens. Als je top-of-the-line wilt, want daar over hebben we het toch?, dan pak je een SHD Studio met 2x een D30 Pro.
Jur
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 01 mar 2021, 19:00

Re: miniDSP flex

Bericht door Jur »

Pjotr schreef: do 05 mei 2022, 19:31
holco schreef: do 05 mei 2022, 18:06
Leuk apparaat, het is dat ik net een SHD aangeschaft heb anders had deze Flex een goede kandidaat geweest.
Zat ik ook al naar te kijken. Dit lijkt het zelfde maar dan zonder streamer. Werkt die SHD een beetje vlotjes met Volumio? Ik heb begrepen dat het een aangepaste versie is en Tidal en Qobus integratie niet zo soepeltjes lopen.
Is even wennen aan Volumio maar ik ben er nu zeer over te spreken (SHD studio) opstarten duurt wel lang (de nieuwste versie heeft een standby modus).
Minidsp heeft mij positief verrast qua software updates, Roon wordt nu volledig ondersteunt. Volume regeling vanuit de volumio app was dramatisch en is nu prima. Tidal werkte bij mij ook prima gebruik ik nu echter niet meer (toch maar voor Spotify gekozen).
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

Pjotr schreef: ma 09 mei 2022, 22:30
Klopt, maar we hadden het nu over de vernieuwde SHD, niet de Flex. Die is m.i. van een ander orde. Ook niet verkeerd overigens. Als je top-of-the-line wilt, want daar over hebben we het toch?, dan pak je een SHD Studio met 2x een D30 Pro.
Ik heb nog 2 kanalen nodig - anders was het een no-brainer idd!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

Uiteraard! In de opvolgende discussie in die test van de D30-Pro zegt iemand:

"Topping should make a fully featured multi-ch AVR, or AVP with Dirac. I'm sure they'd knock it out of the park, as they've proven time and time again to put in a lot of effort into their engineering."

Goed stuk ontwerpsoftware er bij en er blijft weinig te wensen over hieromtrent.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

Jur schreef: di 10 mei 2022, 11:20
Pjotr schreef: do 05 mei 2022, 19:31
holco schreef: do 05 mei 2022, 18:06
Leuk apparaat, het is dat ik net een SHD aangeschaft heb anders had deze Flex een goede kandidaat geweest.
Zat ik ook al naar te kijken. Dit lijkt het zelfde maar dan zonder streamer. Werkt die SHD een beetje vlotjes met Volumio? Ik heb begrepen dat het een aangepaste versie is en Tidal en Qobus integratie niet zo soepeltjes lopen.
Is even wennen aan Volumio maar ik ben er nu zeer over te spreken (SHD studio) opstarten duurt wel lang (de nieuwste versie heeft een standby modus).
Minidsp heeft mij positief verrast qua software updates, Roon wordt nu volledig ondersteunt. Volume regeling vanuit de volumio app was dramatisch en is nu prima. Tidal werkte bij mij ook prima gebruik ik nu echter niet meer (toch maar voor Spotify gekozen).
Dat is mooi. Dat opstarten, is dat specifiek Volumio of doel je op het booten van de Studio unit op zich?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: di 10 mei 2022, 21:53
Jur schreef: di 10 mei 2022, 11:20
Pjotr schreef: do 05 mei 2022, 19:31


Zat ik ook al naar te kijken. Dit lijkt het zelfde maar dan zonder streamer. Werkt die SHD een beetje vlotjes met Volumio? Ik heb begrepen dat het een aangepaste versie is en Tidal en Qobus integratie niet zo soepeltjes lopen.
Is even wennen aan Volumio maar ik ben er nu zeer over te spreken (SHD studio) opstarten duurt wel lang (de nieuwste versie heeft een standby modus).
Minidsp heeft mij positief verrast qua software updates, Roon wordt nu volledig ondersteunt. Volume regeling vanuit de volumio app was dramatisch en is nu prima. Tidal werkte bij mij ook prima gebruik ik nu echter niet meer (toch maar voor Spotify gekozen).
Dat is mooi. Dat opstarten, is dat specifiek Volumio of doel je op het booten van de Studio unit op zich?
vooral volumio, de dsp zelf duurt een paar tellen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

Dank je Henkjan. Waarschijnlijk staat het dan net als veel andere gelicenseerde software, op een authenticatie server te wachten.
Jur
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 01 mar 2021, 19:00

Re: miniDSP flex

Bericht door Jur »

Pjotr schreef: wo 11 mei 2022, 9:51
Dank je Henkjan. Waarschijnlijk staat het dan net als veel andere gelicenseerde software, op een authenticatie server te wachten.
Ik denk eerder dat het laden van het OS vanaf de microsd kaart enige tijd in beslag neemt, maar inderdaad wanneer je een (digitale) ingang gebruikt is deze direct beschikbaar na het aanzetten.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

Donderdag komt mijn Flex (balanced) binnen. Ik zal wat plaatjes en ervaringen posten hier.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

Spannend! Ben nu zelf voor de MiniDSP HD betere DA converters aan het klussen. Kunnen we straks eens vergelijken... O:)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

Pjotr schreef: di 28 jun 2022, 10:25
Spannend! Ben nu zelf voor de MiniDSP HD betere DA converters aan het klussen. Kunnen we straks eens vergelijken... O:)
En vooral leuk. Ik ga de Hypex versterkemodules (MP122OEM) eraan knopen. Die gebruik ik nu ook maar dan met de Hypex DSP module. Ik ga later ook met Dirac Live aan de slag. Ik ben benieuwd. Ik neem de combi (met speakers) mee naar de luisterdag in Harderwijk.

Satefan
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: miniDSP flex

Bericht door ds23man »

Harderwijk?????
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

ds23man schreef: di 28 jun 2022, 11:34
Harderwijk?????
Nou ja, Ermelo. Als je vergeet te remmen dan ben je er (vanuit Lelystad dan). :rofl:
Gebruikersavatar
Juoigâ
ZA-sponsor: Juoigâ
Berichten: 253
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 12:58
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Juoigâ »

de Flex is leverbaar in NL nu:
viewtopic.php?t=30841
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: miniDSP flex

Bericht door hsmeets »

De flex nu ook met 8 kanaal DAC.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

hsmeets schreef: do 11 aug 2022, 19:27
De flex nu ook met 8 kanaal DAC.
Erg cool: https://www.minidsp.com/products/minids ... flex-eight

Geen analoge inputs. Voor mij geen punt. Nu nog een balanced versie :yeah:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

Yep, als je zo complex gaat is gebalanceerd eigenlijk wel een must! 4x een CA-amp er aan voor midden en hoog en 2x - 4x een N-core/Purify voor een setje subs. Zelfs speaker filters bouwen is zo Lego geworden :mrgreen:
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Fedde »

satefan schreef: di 28 jun 2022, 11:15
Pjotr schreef: di 28 jun 2022, 10:25
Spannend! Ben nu zelf voor de MiniDSP HD betere DA converters aan het klussen. Kunnen we straks eens vergelijken... O:)
En vooral leuk. Ik ga de Hypex versterkemodules (MP122OEM) eraan knopen. Die gebruik ik nu ook maar dan met de Hypex DSP module. Ik ga later ook met Dirac Live aan de slag. Ik ben benieuwd. Ik neem de combi (met speakers) mee naar de luisterdag in Harderwijk.

Satefan
Kan je al wat zeggen over je luisterervaringen met de MiniFlex? Heb je een 1:1 vergelijking gedaan met Hypex DSP/DACs?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

Vooralsnog bevalt de Flex prima.

Ik heb niet echt een direct vergelijk met de Hypex DSP qua muziekbeleving, maar met de MiniDSP gebruik ik wel dezelfde AMP modules (en dezelfde speakers).

Er is echter 1 ding dat mij duidelijk opviel, maar het is specifiek. Bij een nummer van Guus Meeuwis (Voor Haar) vervormde de solo-piano partij best wel. De hoge noot die daar aangeslagen wordt was duidelijk vervormd bij de Hypex DSP/DAC. Bij de MiniDSP is dat niet het geval.

Verder moet ik nog verder tunen aan het filter, dat ga ik zometeen eens even doen. Ivm de warmte heb ik de boel dicht zitten, dus kan ik mooi gelijk even wat sweeps genereren :-)

Groet,

Satefan
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: miniDSP flex

Bericht door dre »

Guus Meeuwis?

Ben je wel helemaal lekker? :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”