Houtbeitels slijpen

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door Pjotr »

Als het dezelfde maten heeft, dezelfde korrel en zelfde kleur heb je dikke kans van wel... :mrgreen: Die stenen zijn vrij universeel voor alles wat scherp moet zijn. Gebruik ze hier het meeste voor de keukenmessen ;)
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door AntonZ »

Die van mij is inderdaad ook eigenlijk voor mijn schaatsen. Er zijn vast wel meerdere soorten te krijgen met diverse korrelgroottes. Wat de korrelgrootte van mijn steen is, dat weet ik niet. Alleen dat ik hem destijds voor mijn schaatsen gekocht heb.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door Henkjan »

AntonZ schreef: vr 01 sep 2023, 14:45
een paar ontwerpjes tegen voor de 3D printer
kan je die ff delen hier?
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door AntonZ »

Natuurlijk:

https://www.printables.com/model/520488 ... pening-jig
Dit is het tooltje zelf. De twee boutjes voor de lagers zijn standaard M8. Voor het verstellen van de breedte gaat het origineel uit van een imperial maat, 1/4-20. Ik heb M6 gebruikt. Dat past niet helemaal netjes maar goed genoeg in de twee helften van het tooltje. De geribbelde knopjes op de moertjes passen echt niet. Daarvan heb ik de maat in de slicer software aangepast voor M6 moertjes.

https://www.printables.com/model/292569 ... ol-for-sha
Hulpjes voor de slijphoek. Een hoek van 25 graden is gebruikelijk voor beitels waar je op tikt. Als je met een beitel enkel met de hand steekt, dan is 20 graden gangbaar.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door Henkjan »

bedankt
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door salautom »

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door Kappa7 »

Bizar wat mensen allemaal bedenken om een beitel te slijpen.
Dat doe je toch gewoon uit de hand tegen de slijpsteen aan.
Heb er eigenlijk nooit last van dat ze schreef of niet de juiste hoek hebben.
Kwestie van een beetje gevoel voor hebben denk ik.
Best wel overdreven dit zo.
Met beitels slijpen is het overigens wel zo dat oefening baat kunst die pak je steen verknal een paar beitels en leer inplaats van een omweg te vinden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door Pjotr »

Je hebt beitels slijpen en je hebt high-end beitels slijpen :lagge:

Met een goede natte steen gaat dat echt wel een stuk scherper dan op de een standaard werkbankslijpmachine. Steek en schaafbeitels slijp je het beste altijd nat.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door Kappa7 »

Ja tuurlijk maar daar heb je al die rare Frankenstein tools toch niet voor nodig.
Na de machine een paar keer over de steen en klaar benje
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door AntonZ »

Ik heb daar geen machine voor, George. Enkel uit de hand slijpen bleef bij mij niet eindeloos goed gaan. Hier zijn ze weer wat beter van geworden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door Pjotr »

Ben ik niet helemaal met je eens George. Met wetten is zo'n hoekmalletje en een vlakke wetsteen best handig. Je neemt echt maar een miniscuul beetje af nog. En het is wel handig als dat steeds bij iedere slag op precies dezelfde plaats langs de snede gebeurd. Zo uit de hand blijf je onnodig lang bezig en krijg je een ietwat bolvormig ronde snede. Maar je hebt dan wel een degelijk stabiel malletje nodig en niet een plastic wiebeldingtje.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door Kappa7 »

Of een vaste hand natuurlijk.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door ray5150 »

Nah, ik vind het anders ideaal, die hulpstukjes.
Probeer maar eens een 50 mm brede schaafbeitel op een machinesteen van 20 mm breed te slijpen. prettige wedstrijd.
Ik heb een zowel een droog slijpmachine als een kleine natte machine, maar uit de hand is dat nog een beste klus (voor mij) om een beetje strak te krijgen. daarom ga ik ook zo'n klemsysteem ontwikkelen om de beitels onder een vaste hoek te houden.
Bovendien moet je de beitels daarna ook handmatig wetten, wat Peter hierboven ook al schrijft.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door Kappa7 »

AntonZ schreef: vr 15 sep 2023, 15:27
Ik heb daar geen machine voor, George. Enkel uit de hand slijpen bleef bij mij niet eindeloos goed gaan. Hier zijn ze weer wat beter van geworden.
Zonder machine zou mij dat ook niet lukken
Mooi dat je een oplossing hebt gevonden.
Met een machine is het wel veel makkelijker,
Je hoeft dan enkel de bramen weg te wetten die de steen trekt. Dat is met hand prima te doen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door Kappa7 »

ray5150 schreef: vr 15 sep 2023, 16:35
Nah, ik vind het anders ideaal, die hulpstukjes.
Probeer maar eens een 50 mm brede schaafbeitel op een machinesteen van 20 mm breed te slijpen. prettige wedstrijd.
Ik heb een zowel een droog slijpmachine als een kleine natte machine, maar uit de hand is dat nog een beste klus (voor mij) om een beetje strak te krijgen. daarom ga ik ook zo'n klemsysteem ontwikkelen om de beitels onder een vaste hoek te houden.
Bovendien moet je de beitels daarna ook handmatig wetten, wat Peter hierboven ook al schrijft.
Mijn steen is iets breder dus die 50mm is geen probleem. Daarnaast moet je steen niet te grof zijn en vlak dan gaat dat prima.
Grotere breedtes moet je overigens met een geleider machinaal slijpen de beitel van de schaafbank is met 50cm echt te breed om met de hand te doen
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door richard »

ray5150 schreef: wo 13 sep 2023, 10:26
...dus je kunt er lekker met een hamer op slaan zonder dat het handvat beschadigd.
Barbaar. Om op te meppen heb je kapbeitels, dit is een steekbeitel.
Zo uit de hand blijf je onnodig lang bezig en krijg je een ietwat bolvormig ronde snede
Moesten we de beitels in de blokschaaf bewust iets rond slijpen naar de hoeken toe.
En als we bijna klaar waren ging het schraapstaal nog over het werkstuk. Werd het echt mooi glad.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door Pjotr »

richard schreef: ma 18 sep 2023, 23:03
Zo uit de hand blijf je onnodig lang bezig en krijg je een ietwat bolvormig ronde snede
Moesten we de beitels in de blokschaaf bewust iets rond slijpen naar de hoeken toe.
En als we bijna klaar waren ging het schraapstaal nog over het werkstuk. Werd het echt mooi glad.
Ik had het over de snede/vouw van een beitel :roll: Die wil je gewoon onder ca 18 - 30 graden hebben en vlak! https://www.woodmagazine.com/tool-revie ... ith-stones Geldt ook voor schaafbeitels.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door richard »

Een bolle vouw is inderdaad niet handig.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door Pjotr »

Ik gebruik zelf al jaren het vergelijkbare tooltje van Veritas. Het vlijmscherp houden met zo'n tooltje is eigenlijk een fluitje van een cent. Om je beitels mooi scherp te houden hoef je maar heel weinig af te nemen. De voorwaarde is dan wel dat je dat steeds iedere keer onder exact dezelfde hoek doet. Anders ben je uren bezig om de vouw weer netjes te krijgen. Zie dat Anton een paar hulpmalletjes heeft geprint daarvoor met verschillende hoeken. Maar makkelijker is een simpel instelmalletje met gewoon streepjes er op:
Veritas-side-clamping-honing-guide.jpg
Voor mijn eigen slijptooltje heb ik destijds een Excel sheet gemaakt voor zo'n malletje. Dat is wel voor de maten van het Veritas tooltje, maar is ook bruikbaar voor andere afmetingen: Op de gele velden de maten van jouw tooltje invullen. Het Veritas tooltje heeft 2 bevestigingen, zowel voor lange beitels als korte beitels. Vandaar in de sheet 2 tabellen.
Adjustment jig.xlsx
(49.06 KiB) 31 keer gedownload
Plaats reactie