nieuw album verkrijgbaar als cd, vinyl, mp3, flac.... wat klinkt het best?

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: nieuw album verkrijgbaar als cd, vinyl, mp3, flac.... wat klinkt het best?

Bericht door Pjotr »

Ach wat er uit de microfoons komt is voor Vinyl hetzelfde als voor CD. Netjes opgeslagen blijft dat hetzelfde. Maar vinyl heeft nou eenmaal zijn eigen beperkingen waar je niet om heen kunt, anders vliegt de naald uit de groef. Dat vereist een specifieke processing die nou eenmaal ook zijn invloed heeft.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: nieuw album verkrijgbaar als cd, vinyl, mp3, flac.... wat klinkt het best?

Bericht door MichaelB »

Kappa7 schreef: wo 11 okt 2023, 13:33
Dat is een bekende en het klopt wel wat hij aangeeft
De Master die voor het betreffende medium is gemaakt is bepalend voor het uiteindelijke geluid.
Niet de technologie waar in de mix mee is gemaakt
Het is dus afhankelijk van de engineer die de master heeft gemaakt hoe goed de opname op de drager staat.
Het kan dus maar zo zijn dat de sacd een betere mix heeft gekregen dan het vinyl.
Ik denk dat het idee van het verhaal meer is: analoog IS beter dan digitaal, terwijl soms het gehele traject voor het uiteindelijke analoge resultaat digitaal is. Wat is er dan nog analoog en beter?

Het is een oneindige non-discussie wat mij betreft en valt in de categorie: "ieder zijn ding". :wink:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: nieuw album verkrijgbaar als cd, vinyl, mp3, flac.... wat klinkt het best?

Bericht door ds23man »

Een master voor vinyl is ten alle tijde anders. Je kunt namelijk niet in het laag uit fase signalen snijden, de groeven worden dan 2 meter breed en de snijkop gaat door masterplaat heen. Meestal zal de snijkop eerder in rook opgaan. Daarom wordt alles in het laag in mono gezet en gecomprimeerd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: nieuw album verkrijgbaar als cd, vinyl, mp3, flac.... wat klinkt het best?

Bericht door Pjotr »

Overdrijven is ook geen kunst zeg :roll: Laag in fase: de naald beweegt horizontaal heen en weer. Geen probleem. Laag uit fase: de naald beweegt op en neer en verliest bij grotere amplituden het contact met de groefwand: We hebben een probleem. Daarom wordt dat faseverschil tussen links en rechts beperkt middels een speciale compressietechniek.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: nieuw album verkrijgbaar als cd, vinyl, mp3, flac.... wat klinkt het best?

Bericht door ds23man »

Soms moet je een beetje overdrijven om iets duidelijk te maken. Maar ik hoor de afgelopen jaren genoeg producties voorbij komen die qua laag zonder aanpassingen niet gesneden kunnen worden.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”