Gitaarversterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Gitaarversterker
Eigenlijk wilde ik eerst een paar Tung-Sol 6V6 buizen gebruiken die ik had liggen.
Maar toen ik de specs. zag toch maar de JJ,s aangeschaft.
Ook aan de Rus varianten gedacht,maar die werden zo wie zo op zo,n 30v minder geadviseerd. De 6V6 van EH word geadverteerd als dat ie de spanning kan hebben,maar als je dan de specs. voor het 2e rooster ziet,toch maar niet.
Maar toen ik de specs. zag toch maar de JJ,s aangeschaft.
Ook aan de Rus varianten gedacht,maar die werden zo wie zo op zo,n 30v minder geadviseerd. De 6V6 van EH word geadverteerd als dat ie de spanning kan hebben,maar als je dan de specs. voor het 2e rooster ziet,toch maar niet.
Re: Gitaarversterker
Dat is in feite dan een inschakelvertraging totdat de buizen opgewarmd zijn. Met een gelijkrichtbuis heb je dat automatisch, met dioden niet. Het verhaal gaat dat bij koud inschakelen van de B+, de kathode het nogal te verduren krijgt krijgt tijdens het opwarmen. En derhalve de levensduur verkort. In hoeverre dat bij een 6V6 reëel is?
-
hanselchen
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
- Locatie: Nederweert
Re: Gitaarversterker
Bij deze indirect verhitte buizen (eigenlijk alle gangbare eindbuizen) is dit niet het geval, dit zal geen impact hebben op de levensduur.
Dit is tevens het geval als er diodes worden gebruikt en mits men zich houdt aan de spec's volgens de datasheet uiteraard.
De engineers van RCA hebben dit in de vroege jaren reeds bevestigd.(zie een van de links in mijn eerste post).
Jaren later, na de release van de solid state diode heeft men dezelfde stelling aangehouden in hun tube manuals.
Dit is tevens het geval als er diodes worden gebruikt en mits men zich houdt aan de spec's volgens de datasheet uiteraard.
De engineers van RCA hebben dit in de vroege jaren reeds bevestigd.(zie een van de links in mijn eerste post).
Jaren later, na de release van de solid state diode heeft men dezelfde stelling aangehouden in hun tube manuals.
-
hanselchen
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
- Locatie: Nederweert
Re: Gitaarversterker
Die Tungsol buizen zijn (naar mijn praktische ervaring ) zowat de beste nieuwe productie buizen die er te krijgen zijn, zowel klankmatig als qua degelijkheid.
Als het de mijne was zou ik met deze beginnen te bouwen icm. met een relatief lage B+. (ca. 340V)
Als je later over wil naar de JJ's is het eventueel alleen een kwestie van overschakelen naar een hogere HV tap.
Hoewel ik dan verwacht dat er nauwelijks meer (hoorbaar) uitgangsvermogen al worden gemaakt met de 8K uitgangstrafo.
Als het de mijne was zou ik met deze beginnen te bouwen icm. met een relatief lage B+. (ca. 340V)
Als je later over wil naar de JJ's is het eventueel alleen een kwestie van overschakelen naar een hogere HV tap.
Hoewel ik dan verwacht dat er nauwelijks meer (hoorbaar) uitgangsvermogen al worden gemaakt met de 8K uitgangstrafo.
Re: Gitaarversterker
Tja keuzes......
Ik ga eerst maar eens kijken of ik de boel aan de loop krijg,dan kan later de spanning altijd nog omlaag voor de Tung-Sol.
Bedankt voor de inbreng.
Was al wat verder. En kreeg een mailtje dat de Poolse trafo gereed was
Ik ga eerst maar eens kijken of ik de boel aan de loop krijg,dan kan later de spanning altijd nog omlaag voor de Tung-Sol.
Bedankt voor de inbreng.
Was al wat verder. En kreeg een mailtje dat de Poolse trafo gereed was
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Gitaarversterker
Wijsneus die vervolgens zelf allerlei dingen citeert waarin inderdaad blijkt dat heel veel gitaarversterkers een standby functie hebben.hanselchen schreef: ↑za 04 mei 2024, 22:16Het zou handig zijn dat je je theoretische + praktische kennis een beetje op orde hebt, voordat je jezelf in een grote-mensen gesprek gaat mengen.
Waarbij ik zelfs ook nog in de reactie aangeef dat er betere methodes zijn.
Sorry, maar wat is nu precies je punt precies?
Btw, ik bouw, ontwerp en design die dingen inmiddels ook al zo'n 20 jaar, dus met die kennis en ervaring zit het wel snor
Overigens, een wat vriendelijker manier van communiceren mag wel, slaat zo nergens op natuurlijk.
Waar ik dan ook wel benieuwd naar ben, is hoeveel gitaarversterkers er nu daadwerkelijk zo slecht aan toe zijn doordat er een boerenboterhammen mute schakeling is gebruikt?
Re: Gitaarversterker
Jongens laten we het leuk houden.
De beslissing was gemaakt,die boerenboterham komt er in
@George,werken met zo,n bordje is wel even wennen,een paar keer gedacht er een print voor te maken i.p.v. dit.
Maar van de andere kant past dit beter bij een gitaarbak.
De beslissing was gemaakt,die boerenboterham komt er in
@George,werken met zo,n bordje is wel even wennen,een paar keer gedacht er een print voor te maken i.p.v. dit.
Maar van de andere kant past dit beter bij een gitaarbak.
Laatst gewijzigd door democles op ma 06 mei 2024, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gitaarversterker
Heb ik ook aan zitten te denken,alleen wordt het me dan te groot.
Had vroeger al een hekel aan het slepen met die buizen tops.
De bekisting van de oude Dyna is dan weer net even handzamer,,als ik alles er in krijg,,
Had vroeger al een hekel aan het slepen met die buizen tops.
De bekisting van de oude Dyna is dan weer net even handzamer,,als ik alles er in krijg,,
Re: Gitaarversterker
Ja,krapjes als daar nog een uitgangstrafo tussen moet.
En wat buizen.
En wat buizen.
Re: Gitaarversterker
Re: Gitaarversterker
Vreemde dingen, Hans ? in jouw jeugd was buizen-elektronica de normaalste zaak van de wereld...
Re: Gitaarversterker
Toen vond ik het ook al vreemd, dingen die gloeien zijn warm, dus om je handen te warmen, niet om te luisteren, dan doen je oren zeer als die tegenaan hebt.
Ik heb wel een kristal ontvanger gebouwd, en dan gebruikte ik een microfoon van een oude telefoon ontvanger, was dan wel veilig.
Ik denk dat ik toen een jaar of 10 was.
Later dan met spoelen voor iedere frequentie een andere.
Ik heb wel een kristal ontvanger gebouwd, en dan gebruikte ik een microfoon van een oude telefoon ontvanger, was dan wel veilig.
Ik denk dat ik toen een jaar of 10 was.
Later dan met spoelen voor iedere frequentie een andere.
Re: Gitaarversterker
Je bent ook wel een typje dat eerst zelf zijn oren aan buizen moet branden... Pappa zei nog zo: "Niet in de radio luisteren, maar naar de radio" 
Re: Gitaarversterker
Tja, ik luisterde naar de zenders die die Blaupunkt radio kon weergeven, en de vreemde geluiden die ik dacht dat het misschien buitenaards klonk, bleek later de MEXICAANSE HOND.

- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Gitaarversterker
De uitgangstrafo was binnen.
Dan komt het moment van past het wel in de kast kwa hoogte?
In theorie wel/net niet
Het past en ik heb nog 2mm ruimte over
Wel bracht dit er in schuiven nog een mechanisch gebrek naar voren!
Daarover later...........
In theorie wel/net niet
Het past en ik heb nog 2mm ruimte over
Daarover later...........
Laatst gewijzigd door democles op wo 08 mei 2024, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gitaarversterker
Het gat bepaald voor de trafo,met een malletje,,10x meten en 1x zagen,,.
De trafo in doorvoer rubbers opgehangen,en het past
Later alles monteren met zelfborgende moeren dan is dit gereed..
Morgen de positie van de uitgangstrafo bepalen.
De trafo in doorvoer rubbers opgehangen,en het past
Later alles monteren met zelfborgende moeren dan is dit gereed..
Morgen de positie van de uitgangstrafo bepalen.
Re: Gitaarversterker
Dank je,
De snelheid is maar relatief,ben nu bezig met het negatieve bias circuit te ontwerpen.
De snelheid is maar relatief,ben nu bezig met het negatieve bias circuit te ontwerpen.
Re: Gitaarversterker
De biasprint gefabriceerd en al vast wat buisgaten gemaakt.
En zo is het geworden,moet het printje nog testen.
En zo is het geworden,moet het printje nog testen.
