Gitaarversterker

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Eigenlijk wilde ik eerst een paar Tung-Sol 6V6 buizen gebruiken die ik had liggen.
Maar toen ik de specs. zag toch maar de JJ,s aangeschaft.
Ook aan de Rus varianten gedacht,maar die werden zo wie zo op zo,n 30v minder geadviseerd.
Tung-Sol.jpg
Tungsol.jpg
De 6V6 van EH word geadverteerd als dat ie de spanning kan hebben,maar als je dan de specs. voor het 2e rooster ziet,toch maar niet.
EH.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarversterker

Bericht door Pjotr »

democles schreef: za 04 mei 2024, 23:53
Omdat ik met diodes ga gelijkrichten vond ik het ook wel wat hebben om bij het koud inschakelen niet gelijk de volle mep aan hoogspanning er op te zetten,vandaar gekozen het wel er in te zetten en dan op de manier van de valve wizzard.
Dat is in feite dan een inschakelvertraging totdat de buizen opgewarmd zijn. Met een gelijkrichtbuis heb je dat automatisch, met dioden niet. Het verhaal gaat dat bij koud inschakelen van de B+, de kathode het nogal te verduren krijgt krijgt tijdens het opwarmen. En derhalve de levensduur verkort. In hoeverre dat bij een 6V6 reëel is?
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: Gitaarversterker

Bericht door hanselchen »

Bij deze indirect verhitte buizen (eigenlijk alle gangbare eindbuizen) is dit niet het geval, dit zal geen impact hebben op de levensduur.
Dit is tevens het geval als er diodes worden gebruikt en mits men zich houdt aan de spec's volgens de datasheet uiteraard.
De engineers van RCA hebben dit in de vroege jaren reeds bevestigd.(zie een van de links in mijn eerste post).
Jaren later, na de release van de solid state diode heeft men dezelfde stelling aangehouden in hun tube manuals.
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: Gitaarversterker

Bericht door hanselchen »

Die Tungsol buizen zijn (naar mijn praktische ervaring ) zowat de beste nieuwe productie buizen die er te krijgen zijn, zowel klankmatig als qua degelijkheid.
Als het de mijne was zou ik met deze beginnen te bouwen icm. met een relatief lage B+. (ca. 340V)
Als je later over wil naar de JJ's is het eventueel alleen een kwestie van overschakelen naar een hogere HV tap.
Hoewel ik dan verwacht dat er nauwelijks meer (hoorbaar) uitgangsvermogen al worden gemaakt met de 8K uitgangstrafo.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Tja keuzes......
Ik ga eerst maar eens kijken of ik de boel aan de loop krijg,dan kan later de spanning altijd nog omlaag voor de Tung-Sol.
Bedankt voor de inbreng.
Was al wat verder.
DSC08943.JPG
En kreeg een mailtje dat de Poolse trafo gereed was :yeah:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door Kappa7 »

Dat werkt wel mooi op dat bordje zo.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door OWC »

hanselchen schreef: za 04 mei 2024, 22:16
Het zou handig zijn dat je je theoretische + praktische kennis een beetje op orde hebt, voordat je jezelf in een grote-mensen gesprek gaat mengen.
Wijsneus die vervolgens zelf allerlei dingen citeert waarin inderdaad blijkt dat heel veel gitaarversterkers een standby functie hebben.
Waarbij ik zelfs ook nog in de reactie aangeef dat er betere methodes zijn.

Sorry, maar wat is nu precies je punt precies? :rofl: :lol:
Btw, ik bouw, ontwerp en design die dingen inmiddels ook al zo'n 20 jaar, dus met die kennis en ervaring zit het wel snor ;)

Overigens, een wat vriendelijker manier van communiceren mag wel, slaat zo nergens op natuurlijk.

Waar ik dan ook wel benieuwd naar ben, is hoeveel gitaarversterkers er nu daadwerkelijk zo slecht aan toe zijn doordat er een boerenboterhammen mute schakeling is gebruikt?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Jongens laten we het leuk houden.
De beslissing was gemaakt,die boerenboterham komt er in :lol:
@George,werken met zo,n bordje is wel even wennen,een paar keer gedacht er een print voor te maken i.p.v. dit.
Maar van de andere kant past dit beter bij een gitaarbak.
Laatst gewijzigd door democles op ma 06 mei 2024, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarversterker

Bericht door Pjotr »

democles schreef: ma 06 mei 2024, 11:49
werken met zo,n bordje is wel even wennen,een paar keer gedacht er een print voor te maken i.p.v. dit.
Maar van de andere kant past dit beter bij een gitaarbak.
Beslist, al werken die gewone soldeerstrips net zo goed O:)
Soldeerstrip.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gitaarversterker

Bericht door ray5150 »

Absoluut, zie bijvoorbeeld deze Hiwatt uit de jaren '70.
hiwatt_001.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Heb ik ook aan zitten te denken,alleen wordt het me dan te groot.
Had vroeger al een hekel aan het slepen met die buizen tops.
De bekisting van de oude Dyna is dan weer net even handzamer,,als ik alles er in krijg,,
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarversterker

Bericht door Pjotr »

Ja, dat is dan weer de sport :sure: Moet lukken, zou wel leuk zijn.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Ja,krapjes als daar nog een uitgangstrafo tussen moet.
En wat buizen. :?
Bijlagen
DSC08947.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door hannesie »

:think: Dit is gewoon puzzelen toch? Leuke hobby met wat vreemde dingen als buizen e.d. :rock: :rock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gitaarversterker

Bericht door ray5150 »

Vreemde dingen, Hans ? in jouw jeugd was buizen-elektronica de normaalste zaak van de wereld...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door hannesie »

Toen vond ik het ook al vreemd, dingen die gloeien zijn warm, dus om je handen te warmen, niet om te luisteren, dan doen je oren zeer als die tegenaan hebt.
Ik heb wel een kristal ontvanger gebouwd, en dan gebruikte ik een microfoon van een oude telefoon ontvanger, was dan wel veilig.
Ik denk dat ik toen een jaar of 10 was.
Later dan met spoelen voor iedere frequentie een andere.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarversterker

Bericht door Pjotr »

Je bent ook wel een typje dat eerst zelf zijn oren aan buizen moet branden... Pappa zei nog zo: "Niet in de radio luisteren, maar naar de radio" :bakkie:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door hannesie »

Tja, ik luisterde naar de zenders die die Blaupunkt radio kon weergeven, en de vreemde geluiden die ik dacht dat het misschien buitenaards klonk, bleek later de MEXICAANSE HOND. :rock: :rock: :lol:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door douwebakker »

democles schreef: di 07 mei 2024, 1:19
Ja,krapjes als daar nog een uitgangstrafo tussen moet.
En wat buizen. :?
Och, een UGT en vier buisjes kun je toch nog wel kwijt. Dat gaat je wel lukken. Heb vertrouwen in je eigen kunnen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

5 buisjes #-o
Bijlagen
DSC08949.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

De uitgangstrafo was binnen.
DSC08951.JPG
DSC08952.JPG
Dan komt het moment van past het wel in de kast kwa hoogte?
In theorie wel/net niet :hide:
Het past en ik heb nog 2mm ruimte over :yeah:
DSC08950.JPG
Wel bracht dit er in schuiven nog een mechanisch gebrek naar voren!
Daarover later...........
Laatst gewijzigd door democles op wo 08 mei 2024, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Het gat bepaald voor de trafo,met een malletje,,10x meten en 1x zagen,,.
De trafo in doorvoer rubbers opgehangen,en het past :lol:
Later alles monteren met zelfborgende moeren dan is dit gereed..
Morgen de positie van de uitgangstrafo bepalen.
Bijlagen
DSC08953.JPG
DSC08954.JPG
DSC08955.JPG
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door OWC »

jij houdt wel van snelheid! haha

Ziet er mooi uit hoor! :)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Dank je,
De snelheid is maar relatief,ben nu bezig met het negatieve bias circuit te ontwerpen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

De biasprint gefabriceerd en al vast wat buisgaten gemaakt.
En zo is het geworden,moet het printje nog testen.
print.jpg
DSC08956.JPG
Plaats reactie