Actieve subwoofer op fabrieksradio
Moderator: Beheerdersteam
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
Neen , zit nooit iemand achterin want daar zijn geen zitplaatsen voorzien , maar ja ze stonden er standaard in , uiteraard kan ik ze wel minder luid zetten , maar ja zulke twee deftige speakertjes zijn nu ook niet de kost .
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
hier zijn we weer met een volgend vraagje .
Om het signaal af te tappen aan mijn luidsprekers , wat is daarvoor de beste manier ?
- de mantel beetje verwijderen van de bestaande draad en de aftaking er rond wikkelen en solderen , en linnen tape er rond ?
of
- Wago klemmen gebruiken , dan moet ik wel de bestaande draad doorknippen , maar is volgens mij wel een zeer betrouwbare manier
of misschien zijn er nog mogelijkheden die ik niet ken !
Om het signaal af te tappen aan mijn luidsprekers , wat is daarvoor de beste manier ?
- de mantel beetje verwijderen van de bestaande draad en de aftaking er rond wikkelen en solderen , en linnen tape er rond ?
of
- Wago klemmen gebruiken , dan moet ik wel de bestaande draad doorknippen , maar is volgens mij wel een zeer betrouwbare manier
of misschien zijn er nog mogelijkheden die ik niet ken !
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
Bestaande draad doorknippen, solderen en met krimpkous weer isoleren.
Wel de krimpkous eerst om de kabel doen voor je de boel weer aan elkaar soldeert.
Wel de krimpkous eerst om de kabel doen voor je de boel weer aan elkaar soldeert.
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
Kappa 7 ,
En wat is daar dan beter aan als mijn eerste mogelijkheid , misschien dat je er dan een krimpkous kan over doen , maar als je de bestaande draad doorknipt moet je wel terug drie uiteinde aan elkaar solderen .
En wat is daar dan beter aan als mijn eerste mogelijkheid , misschien dat je er dan een krimpkous kan over doen , maar als je de bestaande draad doorknipt moet je wel terug drie uiteinde aan elkaar solderen .
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
Als je de bestaande draad niet doorknipt krijg je de krimpkous er niet overheen.
Tape komt altijd los en is niet erg netjes.
Tape komt altijd los en is niet erg netjes.
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
Van die linnen tape van tesa , die gebruiken ze toch in de autoindustrie om volledige kabelbundels te maken , komt volgens mij niet los hoor
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
Een auto is een omgeving met extreme temperatuur verschillen, vocht, trillingen en beweging. Neem maar gerust aan dat iedere tape daar los gaat komen. Ook die kabelboom tape rafelt los na een tijdje. En een kortsluiting kost je waarschijnlijk op z'n minst de radio. Als je het maakt, doe het dan goed zeg ik altijd. Tape is kneut.
Als je niet wilt of kunt solderen, dan kan je AMP stekkertjes overwegen. Koop die dan wel van een goed merk en krimp ze met een kwaliteits tang. Geen action ali of bouwmarkt spul. En test je werk door er even flink aan te trekken. Trek je de draad er uit, dan heb je iets niet goed gedaan. Bedrading goed fixeren en niet los laten bungelen helpt ook enorm.
Als je niet wilt of kunt solderen, dan kan je AMP stekkertjes overwegen. Koop die dan wel van een goed merk en krimp ze met een kwaliteits tang. Geen action ali of bouwmarkt spul. En test je werk door er even flink aan te trekken. Trek je de draad er uit, dan heb je iets niet goed gedaan. Bedrading goed fixeren en niet los laten bungelen helpt ook enorm.
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
oké , solderen is geen probleem hoor , maar is mechanisch gevoelig voor breuk en dat is toch ook algemeen bekend .
uiteraard kan je dat wel zoveel mogelijk voorkomen door de bedrading vast te leggen zodat ze zo weinig mogelijk kan bewegen .
Alles zal wel een voor en nadeel hebben , daarom de vraag wat is nu best hé .
maar komt wel in orde , zou alleen graag wat warmer weer willen om te werken
uiteraard kan je dat wel zoveel mogelijk voorkomen door de bedrading vast te leggen zodat ze zo weinig mogelijk kan bewegen .
Alles zal wel een voor en nadeel hebben , daarom de vraag wat is nu best hé .
maar komt wel in orde , zou alleen graag wat warmer weer willen om te werken
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
Ja dat zou fijn zijn, gesoldeerde verbindingen zijn gevoeliger voor breuk, dat klopt, maar achter je radio is het niet dat je kabelboom constant in beweging is toch?
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
Klopt op zich wel, maar als je de las niet mechanisch belast valt dat erg mee. Krimpkous dus. Loodhoudende soldeer is aan te bevelen, veel sterker dan loodvrij. Ik heb nooit problemen gehad met scheurende soldeerverbindingen in auto's in elk geval.
Het meest betrouwbaar zijn overigens snijverbindingen, zoals goede pers verbindingen. Dit was ook het idee achter wire wrap met de vierkante pinnen. Beide zorgen voor een soort koudlas waarbij beide delen direct met elkaar versmelten.
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
oké , is duidelijk dan word het solderen met krimpkous , allen bedankt voor de tips .
Shadow ga niet af tappen achter de radio hoor maar meer richting de luidsprekers zelf .
Shadow ga niet af tappen achter de radio hoor maar meer richting de luidsprekers zelf .
