Sander, hij is geweldig!
Btw wat ga je er mee maken?
Nog een CNC frees
Moderator: Beheerdersteam
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Een slagboormachine??? Maakt een gewone frees al niet genoeg herrie? Sinds dat jij hoorns thuis hebt staan moet het ook alleen maar harder he? ... zotNils_vn schreef:waarom denk ik nu aan zo iets:
http://www.segis.de/frameset.html?targe ... ml&lang=de
Kees
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
op de foto lijken jouw spindels ook veel dikker.SSassen schreef:Ja, juist door jouw verhaal heb ik hier lang over zitten dubben. Toch heb ik besloten om de Nylatron moeren te proberen, als 't niet gaat dan gaan ze d'r resoluut weer uit en kogelomloopmoeren erin.Het verschil tussen mijn nieuwe en oude frees zit hem in de kogelomloopmoeren ipv Nylon moeren. De Nylon moeren laten het geheel resoneren. De kogelomloopmoeren hebben daar aanzienlijk minder last van.
Aangezien jouw X en Y assen iets korter zijn zal dat probleem bij jou minder aktief zijn. Tevens zit je ook met de 5mm dikkere geleidingsstangen, dat kan ook een verschil maken. Ik ben in ieder geval benieuwd welke snelheid je daarmee halen kunt.
Dat kan het resultaat natuurlijk wel positief beinvloeden.
Ik vermoed dat je max snelheid door de dikkere en kortere geleiders en spindels ergens tussen 30 en 40 mm/sec zal liggen.
Doorboven vergroot je de kans dat hij "steps" gaat overslaan.
Op mijn machine ga ik de geleidingsstangen en de spindel in een Plexi U-profiel steken.SSassen schreef:Ik ga denk ik ook naar PFTE (teflon) toe.
Als je nog suggesties hebt voor een goede droge siliconen die niet té vloeibaar is hou ik me aanbevolen overigens. Gewoon minimaal smeren is het devies en goed schoonmaken na gebruik.
Dan gaat er minder stof en spaanders op vliegen en kan toch vet of olie overwogen worden.
Ik dacht eerst om er nog een bewegende schuif bovenop te maken die aan de 4 uiteinden naar beneden buigt.
Maar als de afzuiging efficient is denk ik niet dat dit nodig gaat zijn.
Zoals Kees aangeeft vliegen de spaanders naar alle kanten.SSassen schreef:De grap is volgens mij dat je precies in de baan van de wegvliegende spaanders moet gaan zitten met je mondstuk, maar ik zal ook eerst nog wel wat moeten experimenteren. Toch is afzuiging een must, alleen al om je machine stofvrij te houden en je werkplaats uiteraard.Stofafzuiging: ik heb zelf wat experimenten achter rug. Het is niet eenvoudig om hier een goed resultaat te bekomen.
Centrale afzuiging en zo dicht mogelijk op de aktie is de boodschap.
Een borstel rond de afzuigadaptor lijkt mij daarvoor het best geschikt.
Ik heb dat nu met lederen stukjes gedaan, maar die gaan in de luchtstroomrichting staan zodra de ventialtor op gaat.
"Vorsprung durch Technik" is voor mij verleden tijd. Die "Vorsprung" heeft mij 3 versnellingsbakken gekost binnen 200.000 km.SSassen schreef:Kan me geen Audi herinneren met Belgisch kenteken, anders had ik zeker even getoeterdOooh, was jij die zoveelste Nur Links die op mijn pad lag. Sorry!![]()
Heb nu "Spass am Fahren", dus toch die BMW!
Groeten,
Ed.
audiomanics schreef:Een slagboormachine??? Maakt een gewone frees al niet genoeg herrie? Sinds dat jij hoorns thuis hebt staan moet het ook alleen maar harder he? ... zotNils_vn schreef:waarom denk ik nu aan zo iets:
http://www.segis.de/frameset.html?targe ... ml&lang=de![]()
Kees
Je weet zelf toch al te goed wat je toeters met mensen doet hé
Maar ik doelde eerder op het 'stof-afzuiging-systeempje' dat er op zit. Zuigt rondom de boor het boorstof weg... creatievelingen zouden zoiets toch voor een frees moeten kunnen knutselen ?
Hoy Sander,
Als DIYer en ESL liefhebber/bouwer zoek ik al een tijdje naar een mooie manier om (draad)statorhelften uit 1 stuk netjes en nauwkeurig te kunnen vervaardigen uit MDF.
CNC frezen lijkt mij hier een mooie oplossing.
Ik ken er niets van , maar jouw toestel lijkt mij wel een vrij robuust en mooi gebouwd ding. (asdiktes etc)
Op EBAY vond ik niet direkt links naar jouw leverancier?
Tipje van de sluier? Prijsindicatie?
Ik stootte wel op volgende 2ehands aanbieding, maar ik weet niet of dit iets is?
http://cgi.ebay.de/Portalfraese-CNC-Fra ... dZViewItem
of
http://cgi.ebay.de/3D-CNC-Fraesmaschine ... dZViewItem
Vriendelijke groet
Geert
Als DIYer en ESL liefhebber/bouwer zoek ik al een tijdje naar een mooie manier om (draad)statorhelften uit 1 stuk netjes en nauwkeurig te kunnen vervaardigen uit MDF.
CNC frezen lijkt mij hier een mooie oplossing.
Ik ken er niets van , maar jouw toestel lijkt mij wel een vrij robuust en mooi gebouwd ding. (asdiktes etc)
Op EBAY vond ik niet direkt links naar jouw leverancier?
Tipje van de sluier? Prijsindicatie?
Ik stootte wel op volgende 2ehands aanbieding, maar ik weet niet of dit iets is?
http://cgi.ebay.de/Portalfraese-CNC-Fra ... dZViewItem
of
http://cgi.ebay.de/3D-CNC-Fraesmaschine ... dZViewItem
Vriendelijke groet
Geert
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Geert,
Nee, daarmee kom je d'r niet, deze machines zijn prima geschikt voor graveerwerk, maar voor maatnauwkeurig CNC frezen in hout en aluminium heb je toch wel wat anders nodig. Vooral in 't eerste geval is e.e.a. gebouwd met de verkeerde materialen door iemand die geen kaas gegeten heeft van de benodige eisen voor een nauwkeurige CNC freesbank. Reken dat je voor een CNC freesbank toch minimaal zo'n 2500-euro kwijt bent, daar komt de freesmotor nog bij, software, etc.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Nee, daarmee kom je d'r niet, deze machines zijn prima geschikt voor graveerwerk, maar voor maatnauwkeurig CNC frezen in hout en aluminium heb je toch wel wat anders nodig. Vooral in 't eerste geval is e.e.a. gebouwd met de verkeerde materialen door iemand die geen kaas gegeten heeft van de benodige eisen voor een nauwkeurige CNC freesbank. Reken dat je voor een CNC freesbank toch minimaal zo'n 2500-euro kwijt bent, daar komt de freesmotor nog bij, software, etc.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
