[vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Bericht door Chris_T »

Ben benieuwd. Het is best aardig wat die oude Philips tweetertjes teweeg brengen en nog pijlsnel ook (niet stiekem de 1e marker naar rechts verschoven ;)?)
Is het toevallig ook mogelijk om wat hoekmetingen te maken?
Het grote voordeel van een waveguide (weet niet of dat ook bij een hoorn zo is) is dat het afstraalgedrag veel gelijkmatiger wordt.
De hele respons zal onder een hoek zakken i.p.v. alleen het hoog.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Bericht door Geenius »

arjank schreef:
Gisteren heb ik de 6" waveguide nog even snel aan een luistertest kunnen onderwerpen. Deze lijkt in het hoog een stuk beter te zijn, hij gaat wel minder laag (logisch).
Dit keer heb ik de waveguide rechtstreeks op de philips dome gemonteerd (dus de flens met kleine hoorn die normaal op de philips tweeter zit heb ik weggehaald).
Ik zal morgen een paar metingen verrichten, stay tuned.
Ik ben benieuwd! :) De koppeling tussen tweeter en wave-guide is enorm belangrijk voor het uiteindelijke resultaat.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Bericht door arjank »

Hier is een vergelijk van de philips in de twee hoorns.
Groen is zonder hoorn, paars is de 6inch hoorn en zwart is de 8inch hoorn.
Bij de 6 inch hoorn zit de dome helemaal mooi bij het begin van de hoornhals. Bij de 8 inch hoorn zit het kleine hoorntje van het philips frontje er nog voor omdat deze hoorn een grotere hals diameter heeft.

AL met al kun je zeggen dat de 8 inch hoorn toch het beste resultaat geeft, vanaf 14khz voegt hij geen extra energie toe en zit hij dus op het niveau van de standaard tweeter.
De 6 inch hoorn doet het tot 14khz heel erg goed, daarna ziet het plaatje er echter niet meer zo goed uit, jammer.
Wat je mooi kunt zien is dat de 8 inch hoorn in het midden gebied 15dB toevoegt! M.a.w. als ik dat wegfilter is de vervorming in het middengebied erg laag. Ik kan hiermee dus een laag overname punt kiezen naar de 12"breedbander. In mijn bericht van 6 december heb ik een frequentieplot van de 8 inch hoorn met filter geplaats. Het enig wat nog ontbreekt is een lcr netwerkje voor de bult in het hoog.
Bijlagen
ad0160 zonder hoorn, met 8 inch en met 6 inch hoorn.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Bericht door Henkjan »

arjank schreef:
.... voor de bult in het hoog.
je bedoelt die ~4dB molshoop helemaal bovenin? hoe ziet dat er uit onder bv 15°? als die dan weg is zou ik 'm lekker laten zitten O:)
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Bericht door arjank »

je bedoelt die ~4dB molshoop helemaal bovenin? hoe ziet dat er uit onder bv 15°? als die dan weg is zou ik 'm lekker laten zitten
Bij de 8 Inch hoorn heb ik dat nog niet gemeten bij de 6 inch wel. Gezien de constant-directivity eigenschappen blijft het heuvel landschap er onder een hoek nagenoeg het zelfde uitzien. Ik verwacht dus dat de 8 inch hoorn zeker onder een hoek van 15 graden de "molshoop" nog steeds laat zien. Ik zal dit voor de zekerheid meten.
Tevens heb ik nu de 8 inch hoorn op de flens van het philips frontje gelijmd en de oneffenheid bij de overgang van flens naar hoornhals weggewerkt. Misschien is de response nu nog een stukje beter, we zullen zien. Zien we meteen hoe kritisch zo'n kleine onderbreking in het begin van zo'n hoornhals is. De onderbreking was hier maar 0.3mm of zo, net voelbaar.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Bericht door arjank »

Gisteren heb ik de philips dome voorzien van een viltknopje op de poolkern. Het stukje dempingsmateriaal wat op het polycarbonaat membraan zat was eraf gevallen. Ik zal na de kerst een paar metingen doen van de aangepaste dome in de 8" hoorn. Ook het verloop in de hoornhals verloopt nu vloeiend, ik verwacht dus betere resultaten dan voorheen. Misschien dat ik in de kerstvakantie een testebehuizing(kast met retro gaatjes achterwand :mrgreen: ) ga maken voor de 12" philips breedbander. De hoorn komt er boven op te staan zodat ik deze naar voor en achter kan schuiven om de ideale positie te bepalen. Tevens zal ik een testfilter maken. To be continued...
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Bericht door arjank »

De testbehuizing en het testfilter zijn klaar. De behuizing voor de AD12100/m8 is een kleine Y-dipool (of U-dipool, net hoe je de vorm wil noemen) geworden. De 8" hoorn staat er gewoon bovenop. De tweeter wordt gefilterd met 6,8uf en 0,39mh, de AD12100/m8 met een spoel van 3,3mh. De overname frequentie ligt ongeveer rond de 1,3khz.

Het resultaat is werkelijk fenomenaal!
Ondanks dat het maar een test setup is en ik de speaker met mijn oude jvc versterker aanstuur klinkt het met goede opnamen gewoon "echt" .
Die philips polycarbonaat tweeter in die 8"hoorn is een gouden combi, wat een detail, daar kan de Vifa xt200 van mijn VIDA's nog een puntje aan zuigen. Ook de 12"breedbander in de y-dipool is super :D
Bijlagen
Afb012.jpg
Afb013.jpg
Afb015.jpg
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Bericht door Geenius »

Ik ben benieuwd hoe dat klinkt! :D
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Bericht door bartsegers »

Ik ken zowel de tweeter als de breedbander, dus kan me wel verplaatsen in de sound denk ik.
De breedbander had ik "vroeger" in grote lompe basreflex kasten zitten, en dat was al plezierig luisteren. Voor zijn grootte toch vlotjes in het laag.
De tweeter met die hoorn lijkt me ook heel mooi! Die zijn zonder hoorn al mooi, ben echt benieuwd wat je eraan kan meten.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Bericht door arjank »

Voor zijn grootte toch vlotjes in het laag.
In die dipool is de bas gort droog, natuurlijk gaat dat in dit geval niet laag.
Ik begrijp heel goed hoe een dipool sub kan klinken.
Maar goed, in dit systeem zal de breedbander maar tot ca. 150 lopen, daaronder neemt de 12"philips woofer het over in een aktief ghp kastje van pak weg 30 liter.
Ik hoef de breedbander in het laag niet weg te filteren, mechanisch kan dat ding wel wat hebben en het gaat meer dan luid genoeg.
Deze week ga ik wat metingen verrichten en kijken of ik het filter nog iets kan verbeteren.
prepre
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 9:34
Locatie: Julianadorp

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Bericht door prepre »

Hallo Arjank,

Ben je al wat verder gekomen , ben nml razend benieuwd.

Ben zelf ook bezig met de AD 12100.



Marco
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Bericht door arjank »

Het ligt nu effe stil, ik ben deze maand bezig met de verbouwing in mijn nieuwe huis :D
Ik verwacht dat ik in de loop van maart verder kan met het project.
Ik kan je wel zeggen dat het geweldig gaat klinken en niet veel onder doet voor de zogenaamde dure high-end merken.
Zoals die testopstelling klinkt is verslavend, ik ben heel vaak 's avonds na het werk naar het hobbyhok gagaan en cd's beluisterd, heerlijk gewoon.
prepre
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 9:34
Locatie: Julianadorp

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Bericht door prepre »

Na al dat enthousiasme van je ben ik ook maar verder gegaan.
Heb twee Dayton hoorns gekocht bij Intertechniek en die aan een paar Philips AD 0161 T8 tweeters gelijmt.

De tweeters zien er opties het zelfde uit alleen 8 ohm dus dacht ik laat ik het eens proberen, mocht het niets worden kan ik altijd nog een paar andere op de kop tikken.
Componentwaarde van het filter aangepast voor 8 ohm en zie daar het klinkt echt heel goed. :shock:

Heb de Breedbander dezelfde spoelwaarde gegeven alleen met een inwendige weerstand van 1 ohm en ik moet zeggen het klinkt echt goed gewoon, sluit ook mooi op elkaar aan.

De AD 12100M8 heb ik in een kast van 80 liter zitten, wanden bekleed met pritex en de achterwand niet helemaal dicht, maar na wat pielen 5 cm opengelaten over de hele breedte van de kast om toch nog wat laag te genereren.

Ik moet zeggen het laag is zeer strak en gaat nog laag ook als ik een test cd opzet .

Ik kan helaas niet meten :? dus moet ik alles op het gehoor doen maar ik moet zeggen dit klinkt toch zeer goed inderdaad vol detail en zeer muzikaal.

Zo goed heb ik het nog niet gehad. Prachtig gewoon.
Hoop niet dat je het erg vindt dat ik je ontwerp "gejat" hebt maar ik kon het niet laten. 8)
prepre
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 9:34
Locatie: Julianadorp

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Bericht door prepre »

Na nog even wat googlelen kwam ik dit nog tegen op het Net


Philips AD0161/T8

Deze high-power dome tweeter uit de zeer hoge gevoeligheidsklasse heeft een 1 inch spreekspoeldiameter. De minimale cross-over frequentie is 1,6 kHz. Het toelaatbare systeemvermogen is 20 Watt bij een cross-over van 2 kHz, en 50 Watt bij 4 kHz. De dome is gemaakt van polycarbonaat, een korte hoorn zonder diffusor ingebouwd. De wikkeldraad is van een zilver/aluminiumlegering met daarover een dun laagje koper.

Het rendement van de AD0161 is twee keer zo hoog als dat van de AD0160, er is geen 4 ohm versie. De oorspronkelijke verkoopprijs was Hfl 29,50.

Variant is de /T15 uitvoering. Bij de montage dient er op te worden gelet dat de voorzijde van de speaker niet achter het montagevlak komt te liggen.




Deze tweeters komen uit een paar B&O S45 luidsprekers die ik nog had liggen achter het schot op zolder.

Nu ik lees dat het rendement 2 x zo hoog is zal ik proberen om voor de spoel van de breedbander een lagere weerstand te nemen zodat hij kwa luidheid weer wat harder gaat. Afijn en zo blijven we pielen mooi he deze hobby :lol:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Bericht door arjank »

Hi prepre, ik vind het helemaal niet erg dat je mijn ontwerpje/idee nabouwt.
Ik heb voor de 12"breedbander ook nog een lcr netwerkje geschakeld, ik weet zo effe de waarden niet meer. Hierdoor wordt de piek rond de 2khz iets gedempt waardoor het nog beter klinkt en de fase tussen beide units beter is.
Binnenkort meer.........
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Bericht door arjank »

De plannen voor mijn Philips project zijn iets gewijzigd, het wordt toch geen half aktief systeem. Ik ben nu van plan de 12" breedbander en de 12" woofer beiden in een gesloten compartiment te plaatsen en GHP te filteren. Ik ga hiervoor (volgende week) eerst een testbehuizing maken en luisteren hoe dat klinkt. De breedbander krijgt ca. 25 liter en de woofer 35. De behuizing wordt vrij plat en zal iets naar achteren worden gekanteld. De tweeter met tractrix hoorn zal boven op de kast komen te staan. Stay tuned.... for the ultimate Philips loudspeaker system :D .
prepre
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 9:34
Locatie: Julianadorp

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Bericht door prepre »

Hoi Arjank,
Had je het laag ook al aan de praat en beviel dat niet of ben je weer toe aan iets anders :D
Wat ik hier uit begrijp wil je dus met 1 versterker gaan draaien .

Maar gaat de breedbander dan niet een beetje hard vergeleken met de woofer ? Zou toch zonde zijn als je hem moet afzwakken.

Met GHP moet je toch aardig wat rendement inleveren vindt je dat niet zonde want nu kan je lekker met een klein versterkertje draaien rendement genoeg. :shock: op het laag na dan
Je zit natuurlijk niet meer gebonden aan een pre out op de versterker en dan is de vrijheid van wisselen met versterkers wat makkelijker natuurlijk.

Ik draai momenteel nog steeds met de grote kasten ala Tannoy heb wel een paar AD 160 T4 gekocht en aan de hoorn gekoppeld, klinkt iets anders maar om nou te zeggen beter?

Weet jij die waarde van die notch nog, misschien dat ik het geluid naar een nog hoger niveau kan tillen.

Ben wel heel beniewd wat je hier van gaat brouwen ik blijf dit volgen!
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Bericht door arjank »

Had je het laag ook al aan de praat en beviel dat niet of ben je weer toe aan iets anders
Wat ik hier uit begrijp wil je dus met 1 versterker gaan draaien .
Ik was eigenlijk op zoek naar een leuke sub-amp om de 12" aan te sturen, maar tot op heden geen (binnen mijn budget) kunnen vinden. Vandaar dat ik dus toch wil proberen het systeem helemaal passief te laten draaien.
Maar gaat de breedbander dan niet een beetje hard vergeleken met de woofer ? Zou toch zonde zijn als je hem moet afzwakken.

Met GHP moet je toch aardig wat rendement inleveren vindt je dat niet zonde want nu kan je lekker met een klein versterkertje draaien rendement genoeg. op het laag na dan
Je zit natuurlijk niet meer gebonden aan een pre out op de versterker en dan is de vrijheid van wisselen met versterkers wat makkelijker natuurlijk.
Ik laat de breedbander (bijna) fullrange draaien waardoor de 12"woofer het laag iets aanvult. De breedbander ga ik niet afzwakken. Met het huidige filter ligt het rendement op ca. 94dB w/m. Natuurlijk is het rendement in het sub-laag niet hoog, maar in een normale woonkamer verwacht toch best een flinke portie laag (ondanks GHP).
Inderdaad zit ik dan niet meer meer dat pre out verhaal (wat mijn hudige versterker wel heeft).
Ik draai momenteel nog steeds met de grote kasten ala Tannoy heb wel een paar AD 160 T4 gekocht en aan de hoorn gekoppeld, klinkt iets anders maar om nou te zeggen beter?
Weet jij die waarde van die notch nog, misschien dat ik het geluid naar een nog hoger niveau kan tillen.
Hoe ziet jouw opstelling eruit? Want de 12"breedbander solo of met de tweeter+filter maakt een enorm verschil bij mij.
De notch moet ik effe checke, hier kom ik later op terug.
prepre
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 9:34
Locatie: Julianadorp

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Bericht door prepre »

Hoi Arjank,


Hoe ziet jouw opstelling eruit? Want de 12"breedbander solo of met de tweeter+filter maakt een enorm verschil bij mij.
De notch moet ik effe checke, hier kom ik later op terug.[/quote]


Bij mij ook hoor , maar ik bedoelde het verschil met de AD161T8 die ik eerst gebruikte en de AD 160T4 die ik nu gebruik.
Een fotootje plaatsen, tsja dat moet ik nog even uitvogelen hoe dat moet hoor.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Het project krijgt weer een wending, ik heb net twee stuks AD12100/w8's op de kop getikt. Het gevolg is dat de laag sectie nu gaat bestaan uit 2 12"woofers in een ghp behuizing van 35 liter voor de AD12200 en 25 liter voor de AD12100. Kwa rendement moet dit nu aardig meekomen met de 12"breedbander :mrgreen:
Dit wordt in ieder geval een van de bruutste speakers ooit met Philips units gebouwd :D
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Hier alvast een simulatie van de laagsectie, gezien ik nog geen parameters van de Ad12100/w8 heb heb ik gewoon twee stuks Ad12200/w8 ingevoerd en de fs en de vas iets gewijzigd. Het zal in de praktijk niet zo veel uitmaken, de AD12100 zal een iets kleinere behuizing voor GHP nodig hebben, deze heeft ook een erg lage fs, 19hz.
In de simulatie heb ik 35 en 28 liter gebruikt en er flink wat dempingsmateriaal in gestopt.
Je ziet ook mooi de werking van de serie condensator.
De impedantie kakt wel wat in, maar 2,9ohm als minimum valt nog net binnen de 4ohm grens.
Bijlagen
ad12200 en ad12100.JPG
GHP ad12200.JPG
filter verloop.JPG
filter.JPG
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Hier een foto waar alle drivers mooi op een rijtje staan.
Het concept staat nu zo'n beetje vast.
-de drie 12"ers komen in een grote kast
-de tractrix hoorn komt er boven op
-de breedbander krijgt een open behuizing die aan de achterzijde wel flink gedempt wordt
-de twee woofer komen in een GHP behuizing (ca.35 + 25 liter)

8)
Bijlagen
Philips.JPG
Afb189.jpg
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Nu het project zo'n beetje de ontwerp/brainstorm fase uit is en het project zijn uiteindelijke vorm gaat krijgen ben ik op zoek naar een geschikte naam. Het moet iets zijn dat toepasselijk is, denk daarbij aan de oude philips drivers (tussen de 40 en 30 jaar oud) of aan de omvang van het systeem.

Enkele suggesties van mijn kant:
-Philips Brutus
-Grandpa
-Crown Jewel (philips crown series)
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door daniel »

arjank schreef:
Nu het project zo'n beetje de ontwerp/brainstorm fase uit is en het project zijn uiteindelijke vorm gaat krijgen ben ik op zoek naar een geschikte naam. Het moet iets zijn dat toepasselijk is, denk daarbij aan de oude philips drivers (tussen de 40 en 30 jaar oud) of aan de omvang van het systeem.

Enkele suggesties van mijn kant:
-Philips Brutus
-Grandpa
-Crown Jewel (philips crown series)
'Heer Frits' wellicht, of 'Heer Anton', of, als je het rijtje doorzet, 'Heer Gerard'?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

'Heer Frits' wellicht, of 'Heer Anton', of, als je het rijtje doorzet, 'Heer Gerard'?
Dat zet me aan het denken, misschien Heer Gouw?
Hij was verantwoordelijke voor de MFB luidsprekers en hij was productmanager van de productgroep "hifi" van Philips, zonder hem waren deze luidsprekers er waarschijnlijk nooit geweest.
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”