Roon
Moderator: Beheerdersteam
Re: Roon
Had laatst de info-plugin binnen LMS ontdekt (of eigenlijk werd die ontsloten door de Material-interface), en die werkt best wel geinig: dus info over de artiest, over vergelijkbare artiesten, etc. Geen idee of je het kunt vergelijken die info-functie binnen Roon maar het is tenminste gratis en voor mij voldoet het.
Re: Roon
Werkt redelijk voor pop/jazz, minder goed (tot helemaal niet) voor klassiek. Haalt de info o.a. van allmusic.com af.AudioMan schreef: ↑di 06 jun 2023, 11:36Had laatst de info-plugin binnen LMS ontdekt (of eigenlijk werd die ontsloten door de Material-interface), en die werkt best wel geinig: dus info over de artiest, over vergelijkbare artiesten, etc. Geen idee of je het kunt vergelijken die info-functie binnen Roon maar het is tenminste gratis en voor mij voldoet het.
Re: Roon
Zie nochtans ook bij klassiek genoeg (nuttige) info bij die LMS-plugin. Hoor vaak dat die artiest-info een USP (Unique Selling Point) is van Roon omdat Roon daar zelf blijkbaar veel moeite in steekt waardoor de prijs gerechtvaardigd wordt. Maar goed, je kunt een gegeven paard niet in de bek kijken toch?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Roon
zal t eens gaan testenhsmeets schreef: ↑di 06 jun 2023, 16:12Werkt redelijk voor pop/jazz, minder goed (tot helemaal niet) voor klassiek. Haalt de info o.a. van allmusic.com af.AudioMan schreef: ↑di 06 jun 2023, 11:36Had laatst de info-plugin binnen LMS ontdekt (of eigenlijk werd die ontsloten door de Material-interface), en die werkt best wel geinig: dus info over de artiest, over vergelijkbare artiesten, etc. Geen idee of je het kunt vergelijken die info-functie binnen Roon maar het is tenminste gratis en voor mij voldoet het.
[edit] is dat deze? https://wiki.slimdevices.com/index.php/ ... lugin.html
Laatst gewijzigd door Henkjan op di 06 jun 2023, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link toegevoegd
Reden: link toegevoegd
Re: Roon
Ik gebruik Qobuz, zal liggen aan de wijze waarop de tags meekomen, bij klassiek vaak samengestelde namen van bv. orkest + solist in de ARTIST tag.AudioMan schreef: ↑di 06 jun 2023, 17:02Zie nochtans ook bij klassiek genoeg (nuttige) info bij die LMS-plugin. Hoor vaak dat die artiest-info een USP (Unique Selling Point) is van Roon omdat Roon daar zelf blijkbaar veel moeite in steekt waardoor de prijs gerechtvaardigd wordt. Maar goed, je kunt een gegeven paard niet in de bek kijken toch?
Re: Roon
Tis dezeHenkjan schreef: ↑di 06 jun 2023, 18:43[edit] is dat deze? https://wiki.slimdevices.com/index.php/ ... lugin.html
In de (Material) interface van LMS ziet het er zo uit: Wat ook wel geinig is dat deze plugin fotootjes van de artiest ophaalt en toont. Dacht eerst, mweh, maar nu ik het heb, is het toch een verrijking. Bijzonder is ook dat deze foto's ook in de Squeezebox Controller te zien zijn (je weet wel, dat iPod-achting ding). Had ik niet verwacht, dacht dat die interface vast was, maar blijkbaar dus niet.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Roon
Dat staat in de sterren.
Op ASR is de discussie al losgebarsten:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... oon.49935/
Persoonlijk denk ik dat had ingegeven is om een stabiele streaming platform te hebben voor alle Harman/Samsung producten en er dan een "Roon Lite" gratis meegeleverd wordt. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn voor andere gebruikers en fabrikanten.
Op ASR is de discussie al losgebarsten:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... oon.49935/
Persoonlijk denk ik dat had ingegeven is om een stabiele streaming platform te hebben voor alle Harman/Samsung producten en er dan een "Roon Lite" gratis meegeleverd wordt. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn voor andere gebruikers en fabrikanten.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Roon
Ik las laatst ergens een artikel over Roon en dat deed mijn nieuwsgierigheid even jeuken.
As usual snapte ik het maar ten dele. En dat leverde de volgende vraag op…
Ik zet Roon op mijn MacMini M2pro met 32 Gb Ram en 10‑core CPU met 6 performance-cores en 4 efficiency-cores, 16‑core GPU, 16‑core Neural Engine, 200 GB/s geheugenbandbreedte.
Vervolgens laat ik ook Qobuz op die MacMini draaien. Als ik het goed begrijp kan ik die twee koppelen en bedienen met de Roon app op mijn iPad.
Roon ziet mijn Auralic Aries G1 op het netwerk en stuurt daar de muziek naar toe die afgespeeld kan worden via de rest van de installatie.
Welk onderdeel is dan het meest bepalend voor de geluidskwaliteit? Computer of Aries?
As usual snapte ik het maar ten dele. En dat leverde de volgende vraag op…
Ik zet Roon op mijn MacMini M2pro met 32 Gb Ram en 10‑core CPU met 6 performance-cores en 4 efficiency-cores, 16‑core GPU, 16‑core Neural Engine, 200 GB/s geheugenbandbreedte.
Vervolgens laat ik ook Qobuz op die MacMini draaien. Als ik het goed begrijp kan ik die twee koppelen en bedienen met de Roon app op mijn iPad.
Roon ziet mijn Auralic Aries G1 op het netwerk en stuurt daar de muziek naar toe die afgespeeld kan worden via de rest van de installatie.
Welk onderdeel is dan het meest bepalend voor de geluidskwaliteit? Computer of Aries?
Re: Roon
Als je Qobuz wilt integreren doe je dat bij de diensten, dan zijn ze separaat, en niet echt lekker tegelijk te gebruiken.
Bij de instellingen kun je dan inloggen op Qobuz.
En dan is de Auralic volgens mij de meest bepalende in de geluidskwaliteit, maar mag je ook zelf kiezen.
Ik gebruik vaak de radiofunctie waar dan de verschillende soorten of gekozen genres volledig in een mix met eigen en Qobuz bestanden worden afgespeeld. Als ik een artiest zoek krijg de eigen en de albums van Qobuz in 1 scherm te zien.
Bij de instellingen kun je dan inloggen op Qobuz.
En dan is de Auralic volgens mij de meest bepalende in de geluidskwaliteit, maar mag je ook zelf kiezen.
Ik gebruik vaak de radiofunctie waar dan de verschillende soorten of gekozen genres volledig in een mix met eigen en Qobuz bestanden worden afgespeeld. Als ik een artiest zoek krijg de eigen en de albums van Qobuz in 1 scherm te zien.
Laatst gewijzigd door hannesie op vr 16 aug 2024, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Roon
Je Dakkie. Dat zal dan je Aries zijn. Voor zover ik begrijp streamt het direct naar je end point. Roon op zich is alleen een bibliothecaris en verkeersregelaar. Net als Daphile dat is. Alleen dan met een wat chiquer pakkie an. Roon heeft op zich weinig met de geluidskwaliteit van doen. Net zo min als de piccolo aan de deur van het hotel dat heeft met de kwaliteit van de keuken.
Re: Roon
Als je de Auralic als roon endpoint gebruikt, zorg dan dat je alle upsampling in de auralic uitzet. Als je wilt upsamplen dan doe je dat het liefst met Roon zelf.
En dit is vereist als je met Roon wil upsamplen naar DSD en dit rechtstreeks via de Auralic aan de DAC door wil sturen. Zo niet dan maakt de Auralic er weer PCM van.
Qobuz via Roon afspelen en de Auralic als roon endpoint gebruiken klinkt in mijn ervaring beter dan Qobuz direct via de Auralic afspelen. Meer ruimtelijkheid en microdetail in het middengebied en het geluid wordt warmer.
En dit is vereist als je met Roon wil upsamplen naar DSD en dit rechtstreeks via de Auralic aan de DAC door wil sturen. Zo niet dan maakt de Auralic er weer PCM van.
Qobuz via Roon afspelen en de Auralic als roon endpoint gebruiken klinkt in mijn ervaring beter dan Qobuz direct via de Auralic afspelen. Meer ruimtelijkheid en microdetail in het middengebied en het geluid wordt warmer.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Roon
Bedoel je dan Qobuz geïntegreerd in LDS of gewoon via de Qobuz app streamen naar de Aries?
Re: Roon
Dat betekent dat 1 van de 2 de data niet bitperfect aanlevert. De Mac/PC waar Roon op draait fungeert dan eigenlijk als proxyserver. Dat kan wel schelen. Mijn ervaring met Qobuz en sommige radiostations, is dat de snelheid van de PC die verantwoordelijk is voor de afhandeling internetverbinding nogal uit kan maken of het bitperfect aankomt.
Re: Roon
Dat soort opmerkingen zijn voor mij onbegrijpelijk, een Celeron op 1.8 en heb nu een AMD op 3.9 Mhz, maar daar zijn niet de verschillen op horen, dat is hooguit de grootte van de lokale bibliotheek, en zeker geen radiostations.
Ik heb dan mogelijk het geluk met een Glasvezel verbinding op 1 Gbit/s, maar kan mij niet helemaal voorstellen dat dat het verschil is, want met een ARC verbinding en ROON kan ik vlekkeloos/probleemloos muziek afspelen in de auto met de muziek van mijn eigen server op 100 KM afstand.
Ik heb dan mogelijk het geluk met een Glasvezel verbinding op 1 Gbit/s, maar kan mij niet helemaal voorstellen dat dat het verschil is, want met een ARC verbinding en ROON kan ik vlekkeloos/probleemloos muziek afspelen in de auto met de muziek van mijn eigen server op 100 KM afstand.
Re: Roon
Ik heb het ervaren met een Rasbery Pi (3B) vs I5, beide met de dac op de USB poort en gewoon 16/44.1. Beide met Qobuz op LMS. Waar het zit weet ik ook niet. Zal iets met buffering en internet handshake e.d. te maken hebben: Qobuz streamen via Daphile vanaf de I5 naar de Pi klinkt zuiverder dan streamen met de Pi direct. Waar en hoe het zit weet ik ook niet. Het is wel een gegeven. Jan kan zijn lol nog op met vergelijken van van alles en nog wat op dat vlakhannesie schreef: ↑vr 16 aug 2024, 15:04Dat soort opmerkingen zijn voor mij onbegrijpelijk, een Celeron op 1.8 en heb nu een AMD op 3.9 Mhz, maar daar zijn niet de verschillen op horen, dat is hooguit de grootte van de lokale bibliotheek, en zeker geen radiostations.
Ik heb dan mogelijk het geluk met een Glasvezel verbinding op 1 Gbit/s, maar kan mij niet helemaal voorstellen dat dat het verschil is, want met een ARC verbinding en ROON kan ik vlekkeloos/probleemloos muziek afspelen in de auto met de muziek van mijn eigen server op 100 KM afstand.
Re: Roon
Dat had een andere oorzaak, de hardware moest daar dingen doen die op de RPI 5 nu zijn ondervangen.
Dat is dan ook precies de redenen dat ik de eerdere versie niet gebruikte voor muziek, de oude hadden een soort cloaca, daar moest van alles in en uit tegelijkertijd.
De nieuwe heeft dan een sterke verbetering in die zin, ik gebruik de oude RPI 3B+ om nu de Zonnepanelen uit te lezen via P1 en de slimme meter.
En de Streamer is bij mij nu een oude Mac mini (€ 70) die op Linux server draait en daar ROON bridge op met dan een link naar de Xing U30 en de DSDDAC.
Dat is dan ook precies de redenen dat ik de eerdere versie niet gebruikte voor muziek, de oude hadden een soort cloaca, daar moest van alles in en uit tegelijkertijd.
De nieuwe heeft dan een sterke verbetering in die zin, ik gebruik de oude RPI 3B+ om nu de Zonnepanelen uit te lezen via P1 en de slimme meter.
En de Streamer is bij mij nu een oude Mac mini (€ 70) die op Linux server draait en daar ROON bridge op met dan een link naar de Xing U30 en de DSDDAC.
