Soundcraft Delta 200 Mengtafel

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

ray5150 schreef:
Op eentje na, daar doet de peak-led niks. zal eens uitzoeken waar dat aan kan liggen, kan het ledje zijn, of de transistor die het aanstuurt.
Betreffende kanaal is er al uitgehaald en ligt inmiddels op de werkbank. qua audio is het kanaal verder in orde.
Gelukkig bleek dit een makkie om te repareren. O:)
20181119_212017.jpg
De linker rode LED, brakke soldering. ik zie d'r eens eentje over het hoofd. :roll: )
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Weer wat opgeschoten met de versterker behuizing, bedrading aangebracht.
20181118_225543.jpg
3 extra printjes komen erbij te zitten, van rechts naar links,
een upc1237 printje van Ebay voor DC protectie, in het midden een voedinkje rondom de TL783. deze geeft 12 VDC af.
De trafo heeft namelijk geen hulpwikkelingen, alleen 2 x 33 VAC.
het printje links met de 4 relais is omdat ik 2 paren luidsprekers wil kunnen schakelen met simpele SPST schakelaartjes.
20181118_224957.jpg
En zo komen ze in de kast te zitten :
20181118_225535.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
En zo komen ze in de kast te zitten
Waar moet de bedrading langs, met dat koelgeval kastbreed :?
De linker rode LED, brakke soldering. ik zie d'r eens eentje over het hoofd. :roll:
Een foutje van 1 op hoeveel miljoen ? :lol:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Tussen het koelblok en de bodem is ongeveer 1 centimeter ruimte.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Pjotr »

Tot zover de avonturen van Trafo en Ledje :bakkie: :D
Ah!buis schreef:
.....................
Ga je 'm zelf gebruiken of iemand anders naar de knoppen helpen :shock:
Anne
Misschien lees ik er overheen maar wat gaat het nou worden?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Heb je het nu tegen mij, of Anne ?
Ik ben in ieder geval de eerste jaren niet van plan om de tafel weg te doen...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Heb je het nu tegen mij, of Anne ?
Ik ben in ieder geval de eerste jaren niet van plan om de tafel weg te doen...
Wat denk je zelf? Het is een vraag van Anne aan Jou! En ik herhaal de vraag omdat ik het ook wel leuk vind om te weten. Het is maar belangstelling hoor... Maar goed, je doet al dat werk om hem niet weg te hoeven doen. Ok :-k :relax:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Oh, sorry hoor. ik was ervan overtuigd dat ik mijn beweegredenen al voldoende had uiteengezet op pagina 1.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Pjotr »

Sorry hoeft niet hoor :D Maar iets minder kribbig mag wel... O:)
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door John P »

We zijn allemaal een beetje van slag nu de Sint weer in het land is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Pjotr »

:D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Oh, sorry hoor. ik was ervan overtuigd dat ik mijn beweegredenen al voldoende had uiteengezet op pagina 1.
Blijkbaar niet :sure: Er zijn er dus al minstens twee die het begin allang weer vergeten zijn, is ook al zo'n heel end terug :-"
Anne
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door VintageHarry »

De weg erheen is ook een doel :wink: Mooie klus, Ray!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Een paar kleine wijzigingen aan de TDA printjes doorgevoerd, gelijkrichters verwijderd en overbrugd, en paar stevige printkroonstenen gemonteerd, en de ceramische ingangscondensator omgewisseld voor een MKT exemplaar van Wima.
20181121_211623.jpg
Inmiddels ligt ook de masterchannel op de werkbank.
Eigenaardig, volgens schema zouden de meeste opamps daarin de NE5532 moeten zijn, maar er blijken TL072 in te zitten. :?
Eerste stap is het (voorzichtig, want dubbelzijdige PCB ) omwisselen van de 30 jaar oude IC voetjes, daarna eens kijken hoe ik op een nette wijze wat ontkoppeling aan de voedingspinnen van de opamps kan toevoegen, die is nu marginaal.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Inmiddels enkele IC-voetjes vervangen. dit moet zorgvuldig gebeuren aangezien het hier een vrij volgepropte dubbelzijdige PCB met doorgemetalisseerde soldeerpads betreft.
Eerst een foto van een oud voetje, er is best wel wat corrosie zichtbaar.
20181123_211122.jpg
Deze word met de punt van de soldeerbout doormidden "gesneden" waardoor er 2 helften ontstaan.
20181123_211311.jpg
Vervolgens via de onderzijde soldeertin afzuigen, per 4 pootjes, en dan heel voorzichtig wrikken zodat het halve voetje loskomt. \
Daarna schoonmaken met tandenborstel en schoonmaakmiddel en het nieuwe voetje plaatsen.
20181125_131944.jpg
En dan nog een stuk of 10...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

En een behoorlijk aantal condensatortjes en elco's toegevoegd aan de voedingspinnen van een aantal IC-voetjes.
Het geheel in ster aangesloten op de massa pin.
20181201_190219.jpg


Tevens een aantal TL072 omgewisseld voor de NE5532. dit geheel heeft tot resultaat dat de ruis een flink stuk afgenomen is. :D
Helaas is de osccilatie wel nog steeds aanwezig... :( ik krijg steeds meer de indruk dat het ergens een aardlus is. word vervolgd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Nee, dat was dus geen aardlus, ook geen slechte soldering of foute verbinding.
Je raad het nooit, instraling van een draadloze muis. :shock:
Hoe verzin je het...kwam er bij toeval achter.
De muis ligt normaal gesproken op de tafel met een matje eronder die op een plankje triplex gelijmd is.
Een metertje opzij gelgd, en de storing was ineens verdwenen. nu is het een heel goedkoop dingetje van een paar euro van Ebay dus best goed mogelijk dat de inwendige ontstoring niet helemaal optimaal is uitgevoerd.
Van de week maar eens even achter een leuke Logitech aan, denk dat die wat netter ontworpen zijn.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ds23man »

Gewoon eentje pakken met een staartje....
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Shadow »

Ja idd, ik heb ook een gezonde hekel aan die dingen gekregen, lopen ook altijd weg enzo...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Ik krijg nu een visioen van een T65 telefoon... :roll:
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Aaad »

Shadow schreef:
Ja idd, ik heb ook een gezonde hekel aan die dingen gekregen, lopen ook altijd weg enzo...
Ze lopen inderdaad weleens uit zichzelf over het scherm heb ik gemerkt, ook Logitech.

Aad
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Hier ook maar weer eens mee verder. inmiddels een paar brackets van aluminium hoekprofiel gemaakt om de PCB's van de TDA7293 aan het koelblok te kunnen koppelen. anders had die alleen met de tab van het IC vastgezeten, en dat leek mij nou ook niet mechanisch een al te beste oplossing.
TDA7293 en koelblok.jpg
Ook staat er een nieuw (nou ja, een jaar of 25 oud.) speeltje op de werkbank. een Digitech TSR-24 effectprocessor. aardig serieus ding, was het topmodel toendertijd. veeel mogelijkheden.
Via Necrotec.de heb ik een firmware upgrade setje aangeschaft.
Dat bestaat een 2 EPROM's, een verse backup batterij, en een nieuw kristal. met de laatste word de kloksnelheid verdubbeld van 10 naar 20 mHz.
Hiermee word de machine effectief een TSR-24S, en dat zou moeten resulteren in snellere response op commando's, meer presets, meer mogelijkheden en dergelijke. Ik zet er dan ook gelijk een nieuwe LCD in, en wat verse voedings elko's er ook nog bij.
Digitech (2).jpg
Digitech (3).jpg
Digitech (1).jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Hier ook maar weer eens mee verder. inmiddels een paar brackets van aluminium hoekprofiel gemaakt om de PCB's van de TDA7293 aan het koelblok te kunnen koppelen. anders had die alleen met de tab van het IC vastgezeten, en dat leek mij nou ook niet mechanisch een al te beste oplossing.
Wel zo stevig ja :D Met hangende pootjes klinkt ook niet zo goed :lol:
Dat bestaat een 2 EPROM's, een verse backup batterij, en een nieuw kristal. met de laatste word de kloksnelheid verdubbeld van 10 naar 20 mHz.
Hiermee word de machine effectief een TSR-24S, en dat zou moeten resulteren in snellere response op commando's, meer presets, meer mogelijkheden en dergelijke. Ik zet er dan ook gelijk een nieuwe LCD in, en wat verse voedings elko's er ook nog bij.
Ja ja, snel sneller, kapot :(
Met die hoge kloksnelheid zouden sommige chips wel 's te heet kunnen worden (koelvin erop plakken als je merkt dat er een, of meerdere te warm zijn).
Mooi dat de Eproms in een voetje zitten.Ooit 's in zo'n Japanse Syntesiser (weet niet meer welke, er zat een 80286 µP in) gekeken om die dingen uit te lezen voor als het mis zou gaan, vergeet het maar dubbelzijdige print en ingesoldeerd :( .
Vergeet de kat niet te voeren :lol:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Vanmiddag eens even tijd gevonden om een zogenaamd "kabel ophang rackje" (ja, die bestaan echt) op de wand te monteren.
Erg praktisch om een hoop kabels op te bergen. nogmaals dank aan pvanlingen hiervoor. :goedzo:
20190309_145502.jpg
Ook weer een nieuw speeltje erbij, een AKG Y500 hoofdtelefoon. op zich niet mijn eerste keus, maar iets met een gegeven paard. vrouwlief had onlangs haar telefoon abonnement verlengd, en kreeg daar deze als promotie bij. beetje veel tierelantijen erop. bleutooth en dergelijke. werkt perfect draadloos op de telefoon. daar niet van...

In de studio op de mengtafel aansluiten is dat echter een ander verhaal. er zit een "gewone" kabel bij, dat is echter een 4 polige.
De Soundcraft heeft wel een ingebouwde hoofdtelefoon versterker (ja, die werkt goed en is getest) maar heeft uitgang op 6.3 mm stereo.
daar heb ik welliswaar verloopstekkers voor naar 3.5 mm. er komt geluid uit, maar klopt van geen kanten. geen mono, geen stereo, maar of je het verschil tussen de twee stereo kanalen van elkaar afgetrokken hoort. nogal bevreemdend klinkt het.
Ik vermoed dat het 4 polige systeem roet in het eten gooit. even een andere kabel erin prikken gaat zo maar niet, want het chassisdeel in de hoofdtelefoon is zelf ook 4 polig en slechts 2.5 mm.

Denk dat ik maar eens moet gaan experimenteren met een zelfgemaakte verloopkabel van 4 polig 2.5mm naar 3 polig op 6.3 mm.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

ray5150 schreef:
Denk dat ik maar eens moet gaan experimenteren met een zelfgemaakte verloopkabel van 4 polig 2.5mm naar 3 polig op 6.3 mm.
Het duurde even voordat het benodigde stekkertje binnen was. (ebay)
Maar dit probleempje is ook weer getackeld. :D
20190406_225614.jpg
En ondertussen ook wat tijd gevonden om de Behringer compressor te recappen.
Denk dat die een stuk prettiger zal werken en klinken nu hij verse BC en Nippon elco's aan boord heeft.
(er zat eerst een of ander dubieus Chinees merk in verwerkt.)
Het waren er "maar" een stuk of 25, het uitbouwen en weer terug monteren van de PCB was meer werk.
20190330_220108.jpg
Plaats reactie