Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Oh? je wandelt er toch niet mee rond of zo ? 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Hij neemt hem mee naar het park..........ray5150 schreef:Oh? je wandelt er toch niet mee rond of zo ?
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Het park ?
Nu krijg ik visioenen van een potloodventer in een beige regenjas.
"he, psst, soldeerbout zien ?"

Nu krijg ik visioenen van een potloodventer in een beige regenjas.
"he, psst, soldeerbout zien ?"
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
ds23man schreef:Warme, natteballedromen!![]()
![]()
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Pjotr schreef:ds23man schreef:Warme, natteballedromen!![]()
![]()
Ga weg! Vieze man..........
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=l9BQDDIyb-o[/youtube]
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Vandaag een Ersa Pico in gebruik genomen. Eerste indrukken zijn prima. Supersnel warm in enkele seconden. Het boutje zelf is niet veel groter dan het potloodboutje dat ik hiervoor gebruikte maar heeft veel meer capaciteit. Ik snap alleen nog niet waarin het ding de SD kaart niet leest met de configuratie instellingen: Error 1.
Op weg dus naar veel soldeerplezier.
Op weg dus naar veel soldeerplezier.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
weller mini 2000
ooit als kind gekregen, nooit meer gebruikt, en vorig jaar bij deze hobby weer in gebruik genomen.
fijne kleine punt, maar dit ding is slechts 12 watt, en ik merk dat dat wel heel weinig is...
zit nu te denken om dat 936 station van dat chinese merk te kopen
ooit als kind gekregen, nooit meer gebruikt, en vorig jaar bij deze hobby weer in gebruik genomen.
fijne kleine punt, maar dit ding is slechts 12 watt, en ik merk dat dat wel heel weinig is...
zit nu te denken om dat 936 station van dat chinese merk te kopen
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Wat ga je ermee solderen dan ?
Voor "normaal" printwerk zou dat weller boutje uitstekend geschikt moeten zijn.
Voor "normaal" printwerk zou dat weller boutje uitstekend geschikt moeten zijn.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Ik heb het idee dat de punt wel heel snel zijn warmte kwijt is. Misschien ligt het wel aan mijn soldeertechniek
Daar anders eerst even over lezen. Je hebt me ig aan het denken gezet, bedankt
Iig printplaten, kabeltjes, luidsprekerfilters
Geen 'grote' dingen
Daar anders eerst even over lezen. Je hebt me ig aan het denken gezet, bedankt
Iig printplaten, kabeltjes, luidsprekerfilters
Geen 'grote' dingen
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Ja, dat eerste klopt, dat 2e hoeft nietgrimoire schreef:Ik heb het idee dat de punt wel heel snel zijn warmte kwijt is. Misschien ligt het wel aan mijn soldeertechniek![]()
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
aha dat klopt dus wel, ga ik toch voor een nieuwe, want ik vind dat maar irritant.
meet W biedt wat meer gebruiksgemak en kan ik de temperatuur ook nog eens bijstellen
meet W biedt wat meer gebruiksgemak en kan ik de temperatuur ook nog eens bijstellen
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Als je met het Chinese merk Aoyue bedoeld, daar heb ik het de 4-in-1 (2703A+) station van en bevalt me erg goed.grimoire schreef:zit nu te denken om dat 936 station van dat chinese merk te kopen
Boutje is met een paar sec. op 300 graden
Hoe het "gewone" soldeer station is van Aoyue is weet ik niet maar wordt volgens mij veel verkocht/gebruikt.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Aoyue 936 besteld, van de week filters solderen:)
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Van zo'n Aoyue 936 ga je volgens mij weinig spijt krijgen. Heb je er gelijk andere soldeerpunten bij besteld?
Een jaar of 5 jaar geleden kocht ik er ook een, na goede ervaringen door Pjotr, die meldde dat op zijn werk al een jaar lang een paar van die apparaten de hele dag aanstonden. Inmiddels is hij enthiousiaster over een ander merk, maar hier werkt de Aoyue nog te goed om aan iets anders te denken. Solderen doet het niet minder als een Weller, al had van mij wel het snoertje iets soepeler mogen zijn en is de houder niet de meest handige. Maar voor 28 euro mag je niet alles verwachten.
Als extra bestelde ik er een 3.2 en 1.6 mm beitelpunt bij, en een 0.3 mm voor smd. Die laatste heb ik nog niet gebruikt. De eerste gebruik ik wanneer de draden wat dikker worden, al wil ik dat wel eens verzuimen als ik niet het geduld wil opbrengen om de bout te laten afkoelen en de punt te wisselen. Soms "bak" ik dan door met de kleinere punt op een hogere temperatuur, wat natuurlijk niet ideaal is.
Een volgende keer zou ik daarom gelijk een reseveboutje laten meekomen, waar dan de dikke punt permanent op mag blijven zitten. Zo'n boutje wissel je in een paar seconden zonder ergens op te hoeven wachten, en bij snel terugwisselen is het andere boutje nog zo warm dat je in een mum van tijd door kunt werken. Ik noem het dus maar even.
Een jaar of 5 jaar geleden kocht ik er ook een, na goede ervaringen door Pjotr, die meldde dat op zijn werk al een jaar lang een paar van die apparaten de hele dag aanstonden. Inmiddels is hij enthiousiaster over een ander merk, maar hier werkt de Aoyue nog te goed om aan iets anders te denken. Solderen doet het niet minder als een Weller, al had van mij wel het snoertje iets soepeler mogen zijn en is de houder niet de meest handige. Maar voor 28 euro mag je niet alles verwachten.
Als extra bestelde ik er een 3.2 en 1.6 mm beitelpunt bij, en een 0.3 mm voor smd. Die laatste heb ik nog niet gebruikt. De eerste gebruik ik wanneer de draden wat dikker worden, al wil ik dat wel eens verzuimen als ik niet het geduld wil opbrengen om de bout te laten afkoelen en de punt te wisselen. Soms "bak" ik dan door met de kleinere punt op een hogere temperatuur, wat natuurlijk niet ideaal is.
Een volgende keer zou ik daarom gelijk een reseveboutje laten meekomen, waar dan de dikke punt permanent op mag blijven zitten. Zo'n boutje wissel je in een paar seconden zonder ergens op te hoeven wachten, en bij snel terugwisselen is het andere boutje nog zo warm dat je in een mum van tijd door kunt werken. Ik noem het dus maar even.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
vorige week een Aoyue 937 gekocht, wat een fijn ding. had er alleen wat extra puntjes bij moeten bestellen
sander
sander
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Kennelijk is de prijs onlangs met €5,- verhoogd. Zelf betaalde ik nog €28,95 bij Eleshop, maar afgelopen najaar kostte hij nog amper €27,-ray5150 schreef:Waar koop je die dingen voor 28 Euro ?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
En nu ik op de advertentie in Google klik, zie ik dat ook die al niet meer klopt. Voor een soldeerstation is €36,- nog steeds niet veel, maar het gaat wel ineens snel een andere kant op.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Zo ook maar zo'n Chinees bestellen. Die #%*#!?}*#^!! Weller doet het weer niet.
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
De WTCP-Sds23man schreef:Wat voor Weller heb je?
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Wat ik gisteren al zei, thermostaat in de pook zal wel overleden zijn.
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 20 apr 2014, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Waarschijnlijk het schakelelementje in de bout. Kun je los kopen.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Heb er een beetje de P in omdat hij het gisteravond en vanochtend wel deed.
Zal hem open schroeven. (Als mijn biertje op is)
Zal hem open schroeven. (Als mijn biertje op is)
