Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door ray5150 »

Oh? je wandelt er toch niet mee rond of zo ? :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Oh? je wandelt er toch niet mee rond of zo ? :mrgreen:
Hij neemt hem mee naar het park.......... :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door ray5150 »

Het park ?
Nu krijg ik visioenen van een potloodventer in een beige regenjas. :mrgreen:

"he, psst, soldeerbout zien ?"

:rofl: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door ds23man »

Warme, natte balle! :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Warme, natte balle dromen! :rofl: :rofl: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Warme, natte balle dromen! :rofl: :rofl: :rofl:

Ga weg! Vieze man.......... :lagge: :lagge: :lagge:


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=l9BQDDIyb-o[/youtube]
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door dirklammers »

Vandaag een Ersa Pico in gebruik genomen. Eerste indrukken zijn prima. Supersnel warm in enkele seconden. Het boutje zelf is niet veel groter dan het potloodboutje dat ik hiervoor gebruikte maar heeft veel meer capaciteit. Ik snap alleen nog niet waarin het ding de SD kaart niet leest met de configuratie instellingen: Error 1.

Op weg dus naar veel soldeerplezier.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door grimoire »

weller mini 2000
ooit als kind gekregen, nooit meer gebruikt, en vorig jaar bij deze hobby weer in gebruik genomen.
fijne kleine punt, maar dit ding is slechts 12 watt, en ik merk dat dat wel heel weinig is...

zit nu te denken om dat 936 station van dat chinese merk te kopen 8)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door ray5150 »

Wat ga je ermee solderen dan ?
Voor "normaal" printwerk zou dat weller boutje uitstekend geschikt moeten zijn.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door grimoire »

Ik heb het idee dat de punt wel heel snel zijn warmte kwijt is. Misschien ligt het wel aan mijn soldeertechniek :oops:

Daar anders eerst even over lezen. Je hebt me ig aan het denken gezet, bedankt :)

Iig printplaten, kabeltjes, luidsprekerfilters
Geen 'grote' dingen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Pjotr »

grimoire schreef:
Ik heb het idee dat de punt wel heel snel zijn warmte kwijt is. Misschien ligt het wel aan mijn soldeertechniek :oops:
Ja, dat eerste klopt, dat 2e hoeft niet :D De soldeertemperatuur zakt steeds te veel. 12W is echt te weinig voor een allround bout. Dan is rond de 50W beter, ook voor normaal printwerk gaat 12W wel maar een wat grotere bout een stuk beter door de grotere warmte buffer.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door grimoire »

aha dat klopt dus wel, ga ik toch voor een nieuwe, want ik vind dat maar irritant.
meet W biedt wat meer gebruiksgemak en kan ik de temperatuur ook nog eens bijstellen
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door rjmulder »

grimoire schreef:
zit nu te denken om dat 936 station van dat chinese merk te kopen 8)
Als je met het Chinese merk Aoyue bedoeld, daar heb ik het de 4-in-1 (2703A+) station van en bevalt me erg goed.
Boutje is met een paar sec. op 300 graden :oops: af en toe pak ik de Weller i.v.m. de soldeerpunt die wat groter is.
Hoe het "gewone" soldeer station is van Aoyue is weet ik niet maar wordt volgens mij veel verkocht/gebruikt.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door grimoire »

Aoyue 936 besteld, van de week filters solderen:)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Marp »

Van zo'n Aoyue 936 ga je volgens mij weinig spijt krijgen. Heb je er gelijk andere soldeerpunten bij besteld?

Een jaar of 5 jaar geleden kocht ik er ook een, na goede ervaringen door Pjotr, die meldde dat op zijn werk al een jaar lang een paar van die apparaten de hele dag aanstonden. Inmiddels is hij enthiousiaster over een ander merk, maar hier werkt de Aoyue nog te goed om aan iets anders te denken. Solderen doet het niet minder als een Weller, al had van mij wel het snoertje iets soepeler mogen zijn en is de houder niet de meest handige. Maar voor 28 euro mag je niet alles verwachten. :)

Als extra bestelde ik er een 3.2 en 1.6 mm beitelpunt bij, en een 0.3 mm voor smd. Die laatste heb ik nog niet gebruikt. De eerste gebruik ik wanneer de draden wat dikker worden, al wil ik dat wel eens verzuimen als ik niet het geduld wil opbrengen om de bout te laten afkoelen en de punt te wisselen. Soms "bak" ik dan door met de kleinere punt op een hogere temperatuur, wat natuurlijk niet ideaal is.

Een volgende keer zou ik daarom gelijk een reseveboutje laten meekomen, waar dan de dikke punt permanent op mag blijven zitten. Zo'n boutje wissel je in een paar seconden zonder ergens op te hoeven wachten, en bij snel terugwisselen is het andere boutje nog zo warm dat je in een mum van tijd door kunt werken. Ik noem het dus maar even.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door ray5150 »

Waar koop je die dingen voor 28 Euro ?
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door sander1238 »

vorige week een Aoyue 937 gekocht, wat een fijn ding. had er alleen wat extra puntjes bij moeten bestellen

sander
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Marp »

ray5150 schreef:
Waar koop je die dingen voor 28 Euro ?
Kennelijk is de prijs onlangs met €5,- verhoogd. Zelf betaalde ik nog €28,95 bij Eleshop, maar afgelopen najaar kostte hij nog amper €27,-
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Marp »

En nu ik op de advertentie in Google klik, zie ik dat ook die al niet meer klopt. Voor een soldeerstation is €36,- nog steeds niet veel, maar het gaat wel ineens snel een andere kant op.
Bijlagen
2013-04-21_182911.png
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door FR_Aad »

Zo ook maar zo'n Chinees bestellen. Die #%*#!?}*#^!! Weller doet het weer niet. ](*,) ](*,)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door ds23man »

Wat voor Weller heb je?
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door FR_Aad »

ds23man schreef:
Wat voor Weller heb je?
De WTCP-S
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door ray5150 »

Wat ik gisteren al zei, thermostaat in de pook zal wel overleden zijn.
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 20 apr 2014, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door ds23man »

Waarschijnlijk het schakelelementje in de bout. Kun je los kopen.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door FR_Aad »

Heb er een beetje de P in omdat hij het gisteravond en vanochtend wel deed.

Zal hem open schroeven. (Als mijn biertje op is)
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”