Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Moderator: Beheerdersteam
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Doet ie het dan wel op een iPod lader? Ikzelf heb zo'n goedkope Chinees van €8, maar wel een Mac winkel gekocht.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Nou, het werkt....
dit schakelingtje helpt mij om 2V op de USB pinnetjes te zetten.
en jawel, de sony laadt netjes op

Maar, je raadt het al, de sony kan niet SPELEN EN OPLADEN tegelijk.
Go#verd#gover##kke.
alle werk voor niets
Dan maar opladen op een dood ogenblik ergens
dit schakelingtje helpt mij om 2V op de USB pinnetjes te zetten.
en jawel, de sony laadt netjes op

Maar, je raadt het al, de sony kan niet SPELEN EN OPLADEN tegelijk.
Go#verd#gover##kke.
alle werk voor niets
Dan maar opladen op een dood ogenblik ergens
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Wat een idioten bij Sony zeg. Kan ie wel spelen als ie aan de USB poort van een PC hangt of ook niet?
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Waarschijnlijk niet omdat hij dan gezien word als usb storage, en de speler dan niet de data op de stick kan benaderen.
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Hey Bart,
Wat doet ie als je die lader zonder dat schakelingetje aan de speler hangt? Laadt hij dan wel of niet bij?
Groeten,
Mischa
Wat doet ie als je die lader zonder dat schakelingetje aan de speler hangt? Laadt hij dan wel of niet bij?
Groeten,
Mischa
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
ja, nee dan doet hij natuurlijk helemaal niets....
Ik ben van ergernis er maar mee gestopt....
Teveel gepruts dus.
Andere mp3 speler kopen, die gewoon met een batterij werkt!
Dan zijn we van T gezeik af
Iemand een sony spelertje kopen?
Best zonde eigenlijk want klankmatig is het echt een topding!
een super EQ erin, wat erg fijn instelbaar is, maarja.
Ff wat anders zoeken maar weer... (derde speler nu al)
Ik ben van ergernis er maar mee gestopt....
Teveel gepruts dus.
Andere mp3 speler kopen, die gewoon met een batterij werkt!
Dan zijn we van T gezeik af
Iemand een sony spelertje kopen?
Best zonde eigenlijk want klankmatig is het echt een topding!
een super EQ erin, wat erg fijn instelbaar is, maarja.
Ff wat anders zoeken maar weer... (derde speler nu al)
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Hoeveel muziek moet erop kunnen? Wat wil je hebben voor die Sony?
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
hoi,
uhmm...
1GB, BATTERIJ, Display. A-merk, maw goede geluidskwaliteit.
alles met een batterij als voeding kun je dagenlang laten spelen. (vorig jaar 4 AA batterijen als voeding gebruikt)
eigenlijk een van de 3 eisen.
De sony mag weg voor 20€, heb hem daar ook voor gekocht, zonde maar helaas.
Had echt gehoopt dat die 12V USB lader zou werken eigenlijk. Vond het wel een leuk soldeerklusje
uhmm...
1GB, BATTERIJ, Display. A-merk, maw goede geluidskwaliteit.
alles met een batterij als voeding kun je dagenlang laten spelen. (vorig jaar 4 AA batterijen als voeding gebruikt)
eigenlijk een van de 3 eisen.
De sony mag weg voor 20€, heb hem daar ook voor gekocht, zonde maar helaas.
Had echt gehoopt dat die 12V USB lader zou werken eigenlijk. Vond het wel een leuk soldeerklusje
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Tja, als het hij verder goed doet en eigenlijk wel verder is wat je zocht, is dat wel zonde. Kun je hem makkelijk open krijgen? Ik denk dat daar gewoon een klein Lipo accu'tje in zit. Wat je dan kunt doen is om op de accu (parallel aan dus) een 3,6V te zetten vanuit een LM317.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
hoi Pjotr,
nee, open maken gaat niet, en is wel zonde eigenlijk.
er zijn een aantal philips mp3 spelers die met batterijen werken en ook een bovengemiddelde geluidskwaliteit bezitten.
Ik ga daar maar eens achter jagen.
nee, open maken gaat niet, en is wel zonde eigenlijk.
er zijn een aantal philips mp3 spelers die met batterijen werken en ook een bovengemiddelde geluidskwaliteit bezitten.
Ik ga daar maar eens achter jagen.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Toch de verleiding niet kunnen weerstaan, en een andere speler gekocht, tweedehands.
het is nu een Sansa Clip geworden.
Fabrieksopgaaf van 15 uur spelen. nou met een korrel zout, 10 uurtjes?
Hopelijk kan ik hem snel aan de tand voelen.
de specs zijn héél netjes, zeker deze site is mooi leesvoer.
http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/san ... sured.html
O, en uhm het ziet ernaar uit dat deze spelertjes wel laden met lauter 5V, EN dan ook nog de data beschikbaar hebben om af te spelen. (eigenlijk logisch want die middelste twee datapinenn worden niet aangesproken)
Ben benieuwd!
het is nu een Sansa Clip geworden.
Fabrieksopgaaf van 15 uur spelen. nou met een korrel zout, 10 uurtjes?
Hopelijk kan ik hem snel aan de tand voelen.
de specs zijn héél netjes, zeker deze site is mooi leesvoer.
http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/san ... sured.html
O, en uhm het ziet ernaar uit dat deze spelertjes wel laden met lauter 5V, EN dan ook nog de data beschikbaar hebben om af te spelen. (eigenlijk logisch want die middelste twee datapinenn worden niet aangesproken)
Ben benieuwd!
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
de high tech testopstelling....
lampje staat nu anderhalf uur te branden, en ik kan elk kwartiertje de spanning monitoren.
kenners mogen straks eens zeggen wat ze van de spanningsval vinden...
lampje staat nu anderhalf uur te branden, en ik kan elk kwartiertje de spanning monitoren.
kenners mogen straks eens zeggen wat ze van de spanningsval vinden...
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Wat denken de experts hiervan:
3,75A (45Watt lampje)
11:20 - 12,37 V
11:35 - 12,32 V
11:50 - 12,26 V
12:08 - 12,20 V
12:32 - 12,17 V
12:50 - 12,14 V
13:06 - 12,11 V
12:31 - 12,04 V
mijn gevoel zegt dat dit dus matig is... na een krap uurtje al of 12V.
dan gaat dit nooit lang goed als er muziek wordt gedraaid.
O, lampje loshalen, en spanning schiet weer naar 12,30V Wellicht dat dat iets meer zegt over de conditie ook

3,75A (45Watt lampje)
11:20 - 12,37 V
11:35 - 12,32 V
11:50 - 12,26 V
12:08 - 12,20 V
12:32 - 12,17 V
12:50 - 12,14 V
13:06 - 12,11 V
12:31 - 12,04 V
mijn gevoel zegt dat dit dus matig is... na een krap uurtje al of 12V.
dan gaat dit nooit lang goed als er muziek wordt gedraaid.
O, lampje loshalen, en spanning schiet weer naar 12,30V Wellicht dat dat iets meer zegt over de conditie ook
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Allereerst, is het einde nu 12.31 of 13.31?bartsegers schreef:O, lampje loshalen, en spanning schiet weer naar 12,30V Wellicht dat dat iets meer zegt over de conditie ook![]()
Verder, als je de spanningen wilt vergelijken met een of ander tabelletje wat de toestand weergeeft — ik neem even aan dat je dat wilt — dan wordt er over het algemeen gezegd dat je hem nu een tijdje stil moet laten staan voordat je de open-klemspanning meet.
Andere optie is met een zuurweger het zuur te wegen, of een datasheet van de accu te zoeken waarbij de spanningscurves bij verschillende belasting gespecificeerd zijn.
Verder heeft Pjotr al eerder — wellicht in een ander topic — opgemerkt dat autobatterijen niet persee gemaakt zijn om langere tijd een kleinere stroom te leveren, dus wellicht dat de spanning daardoor inzakt.
Succes met testen!
Martin
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Ja, klopt Nijn. Heb het ooit eens uit moeten zoeken maar dat is alweer 20 jaar geleden
Dus wat de verschillen nou precies zijn weet ik ook niet meer zo. Hier staat wat meer info: http://www.batterystuff.com/tutorial_battery.html
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
En wat doet de spanning nu?
Als je een losse accu meet, zul je nooit meer dan 13V meten. Eerder rond de 12,5 maximaal. Dit had je ook al gemeten. De 13,89V is de LAADspanning, altijd iets hoger dan de accuspanning.
Groeten,
Mischa
Als je een losse accu meet, zul je nooit meer dan 13V meten. Eerder rond de 12,5 maximaal. Dit had je ook al gemeten. De 13,89V is de LAADspanning, altijd iets hoger dan de accuspanning.
Groeten,
Mischa
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
tja, ik weet (nu) dat we beter een ander soort accu hadden gekozen.
Een semi tractie was beter geweest, maarja...
ik heb de accu die we meenemen nu met ongeveer 10A ontladen (2,5 uur 4A) en hang hem nu weer aan de lader, en dan zien we wel waar het schip strand
Wie weet valt het allemaal wel mee!
spanning na het ontladen klom terug naar 12,3Volt.
Direct na het laden (5 minuten) meet ik steeds 12,75 volt
Dit is juist de reden dat ik zo schrok, want hij tuimelt naar beneden richting 12,4 volt, en daarna langzaam verder.
wat overigens zeker meevalt is de nieuwe mp3 speler, wat een geinig ding die Sansa Clip! Klein, en klinkt echt ongelofelijk clean. zeer uitgebreid menu, waarin ok zelfs kan kiezen om de usb poort te gebruiken voor opladen, of voor data.!
Hey, dat is alvast 1 powerissue opgelost.

Een semi tractie was beter geweest, maarja...
ik heb de accu die we meenemen nu met ongeveer 10A ontladen (2,5 uur 4A) en hang hem nu weer aan de lader, en dan zien we wel waar het schip strand
Wie weet valt het allemaal wel mee!
spanning na het ontladen klom terug naar 12,3Volt.
Direct na het laden (5 minuten) meet ik steeds 12,75 volt
Dit is juist de reden dat ik zo schrok, want hij tuimelt naar beneden richting 12,4 volt, en daarna langzaam verder.
wat overigens zeker meevalt is de nieuwe mp3 speler, wat een geinig ding die Sansa Clip! Klein, en klinkt echt ongelofelijk clean. zeer uitgebreid menu, waarin ok zelfs kan kiezen om de usb poort te gebruiken voor opladen, of voor data.!
Hey, dat is alvast 1 powerissue opgelost.

Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Idd geinig ding
Wat ik mij nog kan herinneren is dat je niet verder mag ontladen dan 1,83V per cel. Dat is dan 11V onbelast voor een 12V accu en dat je startaccu's altijd vol moet houden anders gaan de platen sulfateren (= langzaam uit elkaar vallen).
Wat ik mij nog kan herinneren is dat je niet verder mag ontladen dan 1,83V per cel. Dat is dan 11V onbelast voor een 12V accu en dat je startaccu's altijd vol moet houden anders gaan de platen sulfateren (= langzaam uit elkaar vallen).
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Daar zou ik me maar niet te druk om maken, na het opladen heb je waarschijnlijk nog wat extra oppervlaktelading op de platen, vandaar dat in het begin de spanning die je meet hoger is. Zodra je de accu belast en een stroom laat lopen verdwijnt die lading en kan je dus een spanningsdip zien.bartsegers schreef:Direct na het laden (5 minuten) meet ik steeds 12,75 volt
Dit is juist de reden dat ik zo schrok, want hij tuimelt naar beneden richting 12,4 volt, en daarna langzaam verder.
Vandaar ook dat je voor een betrouwbare meting van de spanning een tijdje moet wachten (na het laden of ontladen) zodat de chemische reactie in de batterij gestabiliseerd is en de oppervlaktelading verdwenen.
Tot slot: de accu die je hebt aangeschaft is nieuw toch? Dan zou ik me niet teveel zorgen maken en zal hij waarschijnlijk lang genoeg een fatsoenlijke stroom kunnen leveren. Volgende keer gewoon een tractiebatterij of een stel van die gel-cellen die je had gebruiken en dan moet het wel goed komen.
Mooi spelertje trouwens
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
En? Hoe heeft het karretje het gedaan?
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Glansrijk doorstaan zelfs!
de gehele zondag van 13:00 tot 20:00, en maandag opnieuw volgeladen en van 13:00 tot 17:00 nonstop op vol vermogen.
(spanning was daarna 10,6 volt) alles uitgezet, en een verse accu voor de avond erin gezet.
no problemo!
Het was wederom een groot succes, roermond stationsplein gangers hebben hem wellicht zien staan maandag...
de gehele zondag van 13:00 tot 20:00, en maandag opnieuw volgeladen en van 13:00 tot 17:00 nonstop op vol vermogen.
(spanning was daarna 10,6 volt) alles uitgezet, en een verse accu voor de avond erin gezet.
no problemo!
Het was wederom een groot succes, roermond stationsplein gangers hebben hem wellicht zien staan maandag...
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Dit is dan als ik mij niet vergis de 2e keer dat je zoiets maakt, maar vrijwel niemand heeft hem nog in real kunnen aanschouwen. Dit vind ik nou echt zo'n b(r)ouwsel dat het verdient om meegenomen te worden naar Breda.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Daar dacht ik ook al aan Mischa maar ik ben bang dat tegen die tijd Bart er wel een bierkoeler in geklust moet hebben 
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Kennelijk heb je dit topic niet gevolgd......mischa72 schreef:Is er dan geen bier in Breda![]()
![]()
![]()
?
