probleempje contrabas versterker

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Klopt en de inkeping zit tussen put 1 en X (aantal pootjes) van boven af gezien natuurlijk..
Heb je 't printje van hun gebruikt of zelf iets gemaakt?

Kees
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

audiomanics schreef:
Klopt en de inkeping zit tussen put 1 en X (aantal pootjes) van boven af gezien natuurlijk..
Heb je 't printje van hun gebruikt of zelf iets gemaakt?

Kees
ja, heb de print daar gekocht. heb die kerel al gemaild, maar nog geen antwoord. Mijn probleem omschrijving was misschien wel iets te vaag, ondertussen weet ik dankzij jullie hulp al wel wat meer.

kan het een defecte opamp zijn? Nu ja , dan zijn ze beiden stuk, want ik meet hetzelfde met een tl072 als met een ne5532
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Maak eens een goede duidelijke grote foto van de onder- en bovenzijde... twee (of meer) zien meer dan een.. Misschien dat je er steeds overheen kijkt.. dat gebeurt wel eens..

Kees
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

voodooless schreef:
Kees, beetje zelfinitiatief mag ook wel ;) In de openingspost stond waar het schema te vinden was:

Afbeelding
Kan je de rechtse 68kOhm verbindingen eens doormeten en dan bij de pootjes van de opamp meten. En dan ook vanaf de niet inverterende input naar gnd meten. Je zou haast zeggen dat die niet goed zijn oid...

/edit
Die condensator van 1uF zou het probleem ook kunnen zijn, aangezien jij dat punt aanhaalde. Is die inorde? Condensator genomen en niet een elco? (en écht 1uF? en niet per ongeluk een andere waarde?)

Idd Kees, een foto verklaart een bult.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

JuuL schreef:
voodooless schreef:
Kees, beetje zelfinitiatief mag ook wel ;) In de openingspost stond waar het schema te vinden was:

Afbeelding
Kan je de rechtse 68kOhm verbindingen eens doormeten en dan bij de pootjes van de opamp meten. En dan ook vanaf de niet inverterende input naar gnd meten. Je zou haast zeggen dat die niet goed zijn oid...

/edit
Die condensator van 1uF zou het probleem ook kunnen zijn, aangezien jij dat punt aanhaalde. Is die inorde? Condensator genomen en niet een elco? (en écht 1uF? en niet per ongeluk een andere waarde?)

Idd Kees, een foto verklaart een bult.
Ok, ik zal dat eens nakijken morgen.

Wel oppassen. Het schema dat hierboven staat is niet het schema dat ik gebruik!!

Ik had het per vergissing over P27B, maar het gaat over P27.
Te zien op http://sound.westhost.com/project27.htm
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Dit schema dus:

Afbeelding
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Inderdaad. Bedankt!
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Ik heb eens alle connecties naar potmeters verwijderd. alleen de input hangt nog aan de print.
als ik me niet vergis gebruik ik dan alleen de eerste opamp.

Ik meet nog steeds 500mV aan de 3 pins (1,2,3).

Heb alles nog eens nagekeken. weerstanden gemeten. alles lijkt ok.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Kan je eens wat fototjes maken?
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

ok zal ik doen, had gisteren niet veel tijd.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Ok, hier zijn 2 foto's van de print.

Let niet op de ontbrekende R18 en R19, die staan extern omdat ze te groot zijn om op de print te zetten. Ik herleid de voeding van de UCD naar 15V via 2 weerstanden en zeners, maar die weerstanden werden wat te warm. daarom gebruik ik 5W exemplaren die buiten de print staan.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ziet er in eerste instantie toch niet verkeerd uit.. Als je zeker weet dat de juiste weerstanden op de correcte positie zitten.. (de componentsetting is mij niet bekend.. ik kan het op de site niet vinden) zou 't toch gewoon moeten werken..

Kees
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Mooie foto's.
Waar zijn je potmeters voor treble, bass, volume...?
Of heb je die even losgesoldeerd?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

DIY_peter schreef:
Ik heb eens alle connecties naar potmeters verwijderd.
Oke
als ik me niet vergis gebruik ik dan alleen de eerste opamp.
Jups
Ik meet nog steeds 500mV aan de 3 pins (1,2,3).
Heb alles nog eens nagekeken. weerstanden gemeten. alles lijkt ok.
Toch iets goed fout, kan je de opamp er eens uithalen en dan eens alle pinnen van het IC voetje meten? (is toch niet zo'n veertjes IC voetje he? Die maken vaak slecht contact)
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

De potmeters zijn eraf gesoldeerd. Ik test nu enkel de eerste trap.
Daarnet merkte ik dat een van de zeners die de voedingsspanning op 15V houden stuk was. hij gaf een kortsluiting.
Geen idee hoe lang dat al was. heb hem vervangen en heb het ding dan aan mijn labovoeding gehangen. Nog steed hetzelfde.

Zonder voeding meet ik aan pin 3 (+in1) 490mV, wat het signaal is afkomstig van mijn test-cd.
Aan -In1 en out1 meet ik 0V.

Als ik de voeding verhoog tot ongeveer 15V meet ik aan alle 3 pins ongeveer dezelfde spanning (490mV).
Zou het kunnen dat ik die opamps stuk gemaakt heb?

Pfft, frustrend als je er te weinig vanaf weet.

Het wordt tijd dat ik eens wat ga studeren :-)
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

het is inderdaad zo'n veertje sic voetje. zijn er betere?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

DIY_peter schreef:
het is inderdaad zo'n veertje sic voetje. zijn er betere?
Oei, ik zou een vergulden IC voetje erin zetten. Deze maken veel beter contact.
Laatst gewijzigd door JuuL op za 23 sep 2006, 19:34, 2 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Hoeveel volt bied je aan?
The power supply section (bottom left corner) connects directly to the main +/-35V power amp supply. Use 1 Watt zener diodes (D5 and D6), and make sure that the zener supply resistors (R18 and R19, 680 ohm 1 Watt) are kept away from other components, as they will get quite warm in operation. Again, the preamp PCB accommodates the supply on the board.
Als je voedingsspanning hoger is dan die +/- 35V kan je in de problemen komen.
De kans is best aanwezig dat je opamp nu stuk is jah. Ik zou zeggen: fix je voeding,
test het zonder de opamp in het voetje, meet de spanningen op de veertjes van het voetje
en als die goed zijn een nieuwe opamp erin zetten.


/edit
W8 ff, als je de zeners en weerstanden monteerd dan moet je naar die +/- 35V
gaan om een correcte +/-15V te krijgen.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Mijn voeding is idd. meer dan 35V. Ze is 50V.

Maar ik heb van iemand op het ESP forum uitleg gekregen om de schakeling aan te passen, zodat ze werkt met 50V

Hier is die man zijn uitleg:

Zener rated at 15V, 1.3W. The zener voltage (Vz) is 15V and the max. zener current (Iz) is 86.66mA for a max. dissipation of 1.3W.

For safe operation the max. *allowable* dissipation should be halved (or whatever lower value you choose, I choose 50%) - so we get 0.65W (650mW). This means the max current the zener will carry with adequate safety margin is,
0.65W/15V = 43.33mA. Now this current is when no load is present across the zener - i.e., when a load is connected the zener current will be less and dissipation will be less. Now usually, for any zener diode, 10-20mA is sufficient to keep it in the zener region. Factoring this into the max current limit of 43.33mA, the max. load current will now become 43.33mA - 10mA = 33.33mA, and the dropping resistor will be, R = (Vin - 15)V / 43.33mA. With this resistor value, even if the load is disconnected the zener current will be limited to 43.33mA and dissipation will be well within safety limits. Since Vin = 50V, R = 807.75 ohms - choose the nearest standard or combine resistors to achieve the closest match.

Consider the situation where you are 100% certain that the loading on the zener will be constant, i.e., the load will never be disconnected. In this case you have more elbow room. You can (theoretically) calculate the dropping resistor simply as R = (Vin - Vz) / (Iz + load current). Since the load is permanently connected, there is no danger of the load current getting diverted through the zener. Here, for Vin = 50V, and load current = 1A, R becomes 34.65 ohms. Notice how less the value of R is in this case, and also consider what would happen if the load is disconnected - the zener current will increase to 1.01A (zener current + load current or (Vin - Vz) / R) and resulting dissipation will be about 15W - enough to destroy the zener.
Ik gebruik 5W weerstanden van 800Ohm en zeners van 1.3W , 15V
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Oke dan. Geen wonder dat je weerstand en zener flink heet wordt.

Zoals die man al vertelde is de spanning die je krijgt van je zener afhankelijk
van de stroom die er loopt. Eigenlijk is het dus niet zo'n hele mooie
oplossing. Aangezien jij ook nog flink moet stoken in die weerstanden zou je
het kunnen overwegen om een apart trafotje te kopen en een voedinkje te
maken.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/70
Zo'n voeding is veeeeel betrouwbaarder.


Je snapt dat als je jouw schakeling incl zeners aan je labvoeding hangt je tot die +/- 50V moet gaan met je voeding? Anders krijg je
niet de juiste +/- 15 V spanningen en kan je zulke rare dingen krijgen als 490mV over de pinnen.
Dus je zou eerst nog eens met een +/- 50V voeding kunnen proberen of
je opamp dan wel goed werkt. (wel zekeringetjes of andere stroombegrenzing gebruiken anders kan alles in rook opgaan,
de stroom die wordt getrokken had die man voor je uitgerekend)
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Wel een heel omslachtige manier van uitleggen hoe je een serieweerstandje berekent, zeg!

Ik houd van Jip en Janneke taal, zelfs (en juist!) als ze mij iets uitleggen.

Ik zat eerst nog te denken dat OP zijn labvoedingen in parallel *over* de zeners had gezet, dat zou ook het overlijden van een 15V 1.3 watt zener verklaren.

Die dingen blaas je niet zomaar op, en al helemaal niet als er een 800 ohm weerstand voorzit.

BTW neem lekker 820, dat is een standaard E12 reeks.
Haal de opamp uit de voet, pak je labvoeding (is toch wel een *echt* dubbele he, en zet de tracking functie aan, dan lopen beide spanningen gelijk mee op).
Regel nu op tot de 15V spanning stabiel is (plus en min), dat zal vanaf een 20V het geval zijn.
Spanning eraf, opamp erin, en spanning weer erop.
De spanning die je nu op punten 4 en 8 meet, zal lager zijn dan 15V.
Regel nu de labvoeding op totdat je plus en min 15 V meet, ga dan je audio metingen doen.

BTW als 1 van de voedingsspanningen was weggevallen door het uitfikken van de zener, kan de opamp ook defect zijn.
Wat is het trouwens voor een type? Op de foto kan ik het niet goed zien.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

bij het testen met die labovoeding heb ik de connectie wel gemaakt zonder de zeners en de weerstanden, zodat ik met 2x 15V kon testen.

Ik weet wel dat een extra transfo en voeding netter is, maar dacht daar de kosten wat mee te drukken. Het hele ding heeft al redelijk wat geld gekost.

ALs opamp heb ik al 3 types geprobeerd. een tl072, ne5532 en opa2134. Ik hoop dat ik die niet allemaal stuk gemaakt heb. Vooral die opa2134, want die moest dienen voor een hifi voorversteker die ik nog ga bouwen.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Er zijn wat mechanismen waardoor een opamp beschadigd kan worden, het wegvallen van 1 der voedingsspanningen kan daar 1 van zijn.
Er kan een verschijnsel optreden dat bij de techneuten bekend staat als "latch-up", dat is dat een van de voedingspinnen (tijdelijk) onder de benodigde voedingsspanning duikt, dus bijv. de plus 15 ineens 0 wordt, of zelfs negatief.
Dat maakt dat er een niet-bedoelde stroom gaat lopen door de basis van de chip zelf (het zgn. substraat), waardoor ze de vernieling ingaat.
Die stroom kan behoorlijk groot worden, zelfs zo groot dat de chip doorsmelt en in zichzelf een kortsluiting gaat vormen.

De remedie daartegen is doorgaans om per voedingslijn een diode in sper over de betreffende lijn en de ground te zetten, zodat de voedingslijn nooit de verkeerde polariteit van meer dan de doorlaatspanning (0.7V) kan aannemen.

Of je opamps hierbij heel zijn gebleven, kan ik niet beoordelen.
Uit ervaring weet ik dat de TL07X-typen hier wat bevattelijker voor zijn dan bijvoorbeeld de NE553X typen.
Wat de 2134 aangat zou ik het niet weten, ik gebruik in opamp schakelingen *altijd* die anti-latch up dioden als voorzorg, en heb er dus niet mee te maken gehad.

Heeft je labvoeding een instelbare stroombegrenzing?
Zoja, stel die dan in op bijv. 20 mA, haal 1 pin van de zeners los en stel de voeding dan in op plus en min 15 V (met de tracking aan, graag).
Vergeet de ground niet ook aan te sluiten he!

En experimenteer met de 5532 en de 072, maar even nog niet met de 2134, die is wat te duur om mee te klooien ;-)

En het zal er toch van moeten komen, bouw even een apart voedinkje op voor die plus en min 15V, dat kost je hooguit 30 euro en bespaart je een hoop ergernis.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Hoeveel VA moet die transfo voor die 15V ongeveer zijn? Niet veel veronderstel ik...
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Let op dat je 2x15V nodig hebt, hoeveel VA kan ik niet echt zo zeggen: KT88, audiomanics?
Plaats reactie