Sander wil wat anders dan Roon
Moderator: Beheerdersteam
Re: Sander wil wat anders dan Roon
Tja, de Benchmark zou zonder headroom ongetwijfeld nog wat hoger staan. Ik vind dat het wel van lef getuigt dat ze het voor lief nemen dat ze zo wat lager uitkomen.
Re: Sander wil wat anders dan Roon
Dat is een kwestie van het door een digitaal laagdoorlaatfilter heen jassen. Vanwege de enorme overbemonstering kan het een vrij slap digitaal laagdoorlaatfilter (dat maar weinig ruimte in de FPGA inneemt) zijn.hannesie schreef:Klopt, volgens wat ik dan las zou hij Native DSD files aangeboden laten omzetten naar PCM, door middel van de FPGA die dat blijkbaar moet kunnen.
Bij de nieuwe Soekris 2541 heeft hij nu een andere FPGA (Lattice i.p.v. Spartan 6) die heeft meer ruimte voor de regeltjes programma, en kan hij meer doen begreep ik.
Re: Sander wil wat anders dan Roon
Ach, is de sinad lijst vs R2R niet net zoiets als de smaak van een biertje. De een vindt een citra IPA heerlijk terwijl de ander voor een traditioneel pilsje gaat. Ik heb zelf de SMSL sanskrit MKII voor €79 op de kop kunnen tikken (staat weer hoger dan de e30 op de lijst) en die bevalt uitstekend. Wat denk ik uiteindelijk meer belangrijk is, is de bron. Lijster eens een klassieker zoals “welcome to the jungle” op spotify en dan op qobuz. Met dat kwaliteitsverschil maakt echt je dac niet meer uit.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Sander wil wat anders dan Roon
Ik ben een half jaar geleden van een Schitt Gungnir multibit overgestapt naar een Benchmark dac3 en heb er spijt van dat ik het niet veel eerder heb gedaan.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander wil wat anders dan Roon
Ik speel nog steeds met een RPI+Allo Digione met óf een Soekris DAC (R2R) óf een Topping D90 (AK4499) via SPDIF, dat bevalt meer dan prima.
Re: Sander wil wat anders dan Roon
Om hier een beetje op in te haken. Ik speel alleen met Tidal (op dit moment) en heb verder geen noemenswaardige collectie lokaal die ik wil afspelen. Nu gebruik ik een Bluesound Node 2, daar werkt Tidal native op en gebruik ik mn telefoon als AB (de Bluesound doet het streamen dus). Welk OS voor RPi kan dat ook met volledige "High res" ondersteuning? Behalve Roon... Veel van de beschikbare OS'en zijn nog afhankelijk van de telefoon als streamer en dat wil ik niet. Ook zijn die beperkt tot 16Bit/44kHz, terwijl de Bluesound gewoon 24bit/96kHz en hoger doet. Of dat ook nut heeft is een 2e
.
Dus welk RPi OS kan Tidal (en Qobuz) native draaien incl high res?
Dus welk RPi OS kan Tidal (en Qobuz) native draaien incl high res?
Re: Sander wil wat anders dan Roon
VolumioForza schreef:Om hier een beetje op in te haken. Ik speel alleen met Tidal (op dit moment) en heb verder geen noemenswaardige collectie lokaal die ik wil afspelen. Nu gebruik ik een Bluesound Node 2, daar werkt Tidal native op en gebruik ik mn telefoon als AB (de Bluesound doet het streamen dus). Welk OS voor RPi kan dat ook met volledige "High res" ondersteuning? Behalve Roon... Veel van de beschikbare OS'en zijn nog afhankelijk van de telefoon als streamer en dat wil ik niet. Ook zijn die beperkt tot 16Bit/44kHz, terwijl de Bluesound gewoon 24bit/96kHz en hoger doet. Of dat ook nut heeft is een 2e.
Dus welk RPi OS kan Tidal (en Qobuz) native draaien incl high res?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Sander wil wat anders dan Roon
en met plugin LMS ook wel, maar omdat ik t zelf noch qobuz noch tidal gebruik weet ik t niet 100% zeker
Re: Sander wil wat anders dan Roon
Ik lees dus heel veel "problemen" met Tidal in Volumio, niet de maximale kwaliteit en slechte integratie. Hoewel Tidal onlangs Tidal Connect heeft uitgebracht, daarmee zou de integratie een stuk beter moeten worden. Daar zijn ze bij Volumio nog mee bezig.hardbats schreef:VolumioForza schreef:Om hier een beetje op in te haken. Ik speel alleen met Tidal (op dit moment) en heb verder geen noemenswaardige collectie lokaal die ik wil afspelen. Nu gebruik ik een Bluesound Node 2, daar werkt Tidal native op en gebruik ik mn telefoon als AB (de Bluesound doet het streamen dus). Welk OS voor RPi kan dat ook met volledige "High res" ondersteuning? Behalve Roon... Veel van de beschikbare OS'en zijn nog afhankelijk van de telefoon als streamer en dat wil ik niet. Ook zijn die beperkt tot 16Bit/44kHz, terwijl de Bluesound gewoon 24bit/96kHz en hoger doet. Of dat ook nut heeft is een 2e.
Dus welk RPi OS kan Tidal (en Qobuz) native draaien incl high res?
Heb wel een RPi 3B+ met Hifiberry DIGI+ Pro besteld om ermee te gaan spelen, dus ben benieuwd hoe het nu werkt in Volumio.
Re: Sander wil wat anders dan Roon
Gewoon proberen, je betaalt lesgeld in tijd die je investeert.
Re: Sander wil wat anders dan Roon
Ze zijn druk bezig om de intergratie met Tidal en qobuz te verbeteren. Tidal haalt nu 24bit 48khz.Forza schreef:Ik lees dus heel veel "problemen" met Tidal in Volumio, niet de maximale kwaliteit en slechte integratie. Hoewel Tidal onlangs Tidal Connect heeft uitgebracht, daarmee zou de integratie een stuk beter moeten worden. Daar zijn ze bij Volumio nog mee bezig.hardbats schreef:VolumioForza schreef:Om hier een beetje op in te haken. Ik speel alleen met Tidal (op dit moment) en heb verder geen noemenswaardige collectie lokaal die ik wil afspelen. Nu gebruik ik een Bluesound Node 2, daar werkt Tidal native op en gebruik ik mn telefoon als AB (de Bluesound doet het streamen dus). Welk OS voor RPi kan dat ook met volledige "High res" ondersteuning? Behalve Roon... Veel van de beschikbare OS'en zijn nog afhankelijk van de telefoon als streamer en dat wil ik niet. Ook zijn die beperkt tot 16Bit/44kHz, terwijl de Bluesound gewoon 24bit/96kHz en hoger doet. Of dat ook nut heeft is een 2e.
Dus welk RPi OS kan Tidal (en Qobuz) native draaien incl high res?
Heb wel een RPi 3B+ met Hifiberry DIGI+ Pro besteld om ermee te gaan spelen, dus ben benieuwd hoe het nu werkt in Volumio.
Ik gebruik een rpi 3b+ met een dial audio dac.
Re: Sander wil wat anders dan Roon
Native 24/192 met volumio en smsl sanskrit dac vanuit Qobuz. Nadeel van MQA is dat dit ook lossy kan zijn dus geen tidal voor mij.
Re: Sander wil wat anders dan Roon
Alle muziek staat op een aantal schijven die op het netwerk als een enkele worden gezien. Dan draait er een zelf geschreven webserver die mij alle directory's en bestanden laat zien. Klik op een dir of bestand en er wordt een m3u playlist gemaakt en naar client gestuurd. Die download de bestanden en speelt ze af. In het verleden zat er ook nog wat RPC-achtig gedoe aan om de playlist van de ene naar de andere client te kunnen sturen. Dat is er af gesloopt. Alles met toegang tot die webserver kan in principe muziek afspelen.
e.a. geinspireerd op Edna dat ik heel lang gebruikt heb.
e.a. geinspireerd op Edna dat ik heel lang gebruikt heb.
Re: Sander wil wat anders dan Roon
Normaal is de duiding Native gebruikt voor Super Audio opnames, en dat zijn dan 1 bit bestanden met de extensie .dsf of .dffralph schreef:Native 24/192 met volumio en smsl sanskrit dac vanuit Qobuz. Nadeel van MQA is dat dit ook lossy kan zijn dus geen tidal voor mij.
Daar heb je dus een DAC nodig die dit goed verwerkt, en bij de R2R ladder DAC die ik gebruik, is het dan dat het omgezet kan worden naar een PCM formaat met 352.8 kHz en 24 bits, dat kan door de serversoftware, maar ook door de DAC zelf. Dit kan via de USB aansluiting.
Dan spreken we over een DXD formaat.
Kan de DAC geen Native bestanden weergeven, of geen USB, en of of de instelling klopt niet, dan zal hij het omzetten via S/PDIF en dat is het max 176.4 kHz en 24 bit. Optische uit/ingang is dan vaak ook beperkt tot 24/96.
Echter bij b.v. een ESS 9018 kan het signaal mits correct aangeleverd dan naar een veel hogere frequentie worden afgespeeld. Native.....!!
Re: Sander wil wat anders dan Roon
@hannesie, dit ging even niet over DSD maar over wat Forza volgens mij aanhaalde.
Met de xmos-ak4493 combi in de E30 of de smsl dac kan je ook native DSD streamen en dus niet DoP (dsd over pcm). En hoewel ik de laatste zal zijn on te beweren dat ik een verschil kan horen tussen DSD of DoP vind ik het zelf wel een fijne gedachte niet weer een truc te moeten toe te passen om het signaal richting een DAC te krijgen.
Als we dan uiteindelijk het DSD signaal native bij de DAC hebben dan is het ook nog even de vraag welke high-pass filters door de DAC worden toegepast om te weten dat er dan vervolgens ook nog iets gebeurt met de headroom die het signaal geeft.
Deze dacjes kunnen overigens alleen dsf aan maar dat is vanuit een dff bestand zo omgezet, of was het andersom( meer een metadataconversie).
Vanuit Qobuz is de max bitrate 24/192 overigens (beperkt aantal), bij Tidal is het dacht ik later. Lokaal is natuurlijk met DSD het walhalla te behalen hoewel ik met name de dynamiek van de opnames in DSD lang niet altijd veel beter vind (was de bron wel goed genoeg?)
Wat betreft de compressie/dynamiek van een opname vind ik de volgende site wel aardig om een beeld te krijgen of er uberhaupt iets uit al die bits te halen valt:
http://dr.loudness-war.info/album/list
(Opvallend dat de stockfisch opnames laag scoren)
Met de xmos-ak4493 combi in de E30 of de smsl dac kan je ook native DSD streamen en dus niet DoP (dsd over pcm). En hoewel ik de laatste zal zijn on te beweren dat ik een verschil kan horen tussen DSD of DoP vind ik het zelf wel een fijne gedachte niet weer een truc te moeten toe te passen om het signaal richting een DAC te krijgen.
Als we dan uiteindelijk het DSD signaal native bij de DAC hebben dan is het ook nog even de vraag welke high-pass filters door de DAC worden toegepast om te weten dat er dan vervolgens ook nog iets gebeurt met de headroom die het signaal geeft.
Deze dacjes kunnen overigens alleen dsf aan maar dat is vanuit een dff bestand zo omgezet, of was het andersom( meer een metadataconversie).
Vanuit Qobuz is de max bitrate 24/192 overigens (beperkt aantal), bij Tidal is het dacht ik later. Lokaal is natuurlijk met DSD het walhalla te behalen hoewel ik met name de dynamiek van de opnames in DSD lang niet altijd veel beter vind (was de bron wel goed genoeg?)
Wat betreft de compressie/dynamiek van een opname vind ik de volgende site wel aardig om een beeld te krijgen of er uberhaupt iets uit al die bits te halen valt:
http://dr.loudness-war.info/album/list
(Opvallend dat de stockfisch opnames laag scoren)
Re: Sander wil wat anders dan Roon
De discussie over dynamiek is eigenlijk een volslagen misplaatste. Technisch gezien is de max. haalbare dynamiek een 120 dB. Prachtig natuurlijk voor de opnametechnici maar gehoormatig kun je zo'n grote dynamiek helemaal niet bijbenen. Gehoormatig is het 60 dB tot hooguit 80 dB. Bij veel luidere signalen gaat je gehoor terug regelen en schuift dat venster van zeg 80dB langzaam heen en weer. Daarom kunnen media als LP en analoge tape toch heel erg dynamisch klinken ondanks hun technisch beperkte dynamiek. Normaliter is de dynamic range bij een ingeblikt stukje muziek helemaal niet zo groot. Dat zou anders niet te genieten zijn.ralph schreef:
Vanuit Qobuz is de max bitrate 24/192 overigens (beperkt aantal), bij Tidal is het dacht ik later. Lokaal is natuurlijk met DSD het walhalla te behalen hoewel ik met name de dynamiek van de opnames in DSD lang niet altijd veel beter vind (was de bron wel goed genoeg?)
Re: Roon
Henk, kun je eens uitleggen hoe je dat gedaan hebt? Ik heb volumio (2.853) op een RPi4B draaien met de LMS plugin. Maar helaas ziet LMS geen player. Volumio zelf werkt prima maar ik wil die LMS optie eens uitproberen.Henkjan schreef:ik heb volumio, maar gebruik t niet. staat op de shd die ik als streamer gebruik. gelukkig is er voor volumio ook de lms plugin, dus ik gebruik die met de material skin plugin. . gewoon hands down nog steeds de beste keus LMS, zeker voor iemand die niet middelmatig heet
Menno
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Roon
ik heb binnen volumio de "sqeezlite" plugin geïnstalleerd, en dan in LMS de "local playback" pluginmspijker schreef:Henk, kun je eens uitleggen hoe je dat gedaan hebt? Ik heb volumio (2.853) op een RPi4B draaien met de LMS plugin. Maar helaas ziet LMS geen player. Volumio zelf werkt prima maar ik wil die LMS optie eens uitproberen.Henkjan schreef:ik heb volumio, maar gebruik t niet. staat op de shd die ik als streamer gebruik. gelukkig is er voor volumio ook de lms plugin, dus ik gebruik die met de material skin plugin. . gewoon hands down nog steeds de beste keus LMS, zeker voor iemand die niet middelmatig heet
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Roon
wat ook kan, is als de player UPnP is, dan kan je de LMS plugin "UPnPBridge" installeren en dan worden alle UPnP apparaten in je netwerk als player in LMS herkend. je moet soms wel wat tweaken aan de settings, bv voor gapless (zit goede help bij, en de ontwikkelaar is actief op t slimdevices forum en antwoord in t draadje over deze plugin)Henkjan schreef:ik heb binnen volumio de "sqeezlite" plugin geïnstalleerd, en dan in LMS de "local playback" pluginmspijker schreef:Henk, kun je eens uitleggen hoe je dat gedaan hebt? Ik heb volumio (2.853) op een RPi4B draaien met de LMS plugin. Maar helaas ziet LMS geen player. Volumio zelf werkt prima maar ik wil die LMS optie eens uitproberen.Henkjan schreef:ik heb volumio, maar gebruik t niet. staat op de shd die ik als streamer gebruik. gelukkig is er voor volumio ook de lms plugin, dus ik gebruik die met de material skin plugin. . gewoon hands down nog steeds de beste keus LMS, zeker voor iemand die niet middelmatig heet
Re: Sander wil wat anders dan Roon
Bedankt Henkjan. Dat werkt nu voor webradio en CDs die op de SD kaart staan. Tidal helaas niet. Tidal App in LMS staat aan. Ik kan ook m'n Tidal albums zien dus ik ben ingelogt bij Tidal. Maar als ik probeer een album af te spelen, dan springt het langs alle tracks maar speelt niets af. Gisteravond werkt Tidal nog keurig met piCorePlayer en LMS. Maar met piCorePlayer kan ik m'n ATXRaspi controller niet gebruiken dus toch weer terug naar Volumio. Volumio LMS plugin opnieuw geinstallereerd, Tidal App in LMS eruit en weer erin. Maar dat helpt allemaal niet. Mocht iemand dat bekend voorkomen en een tip hebben, dan graag.
Re: Sander wil wat anders dan Roon
Nog wat zitten kijken op diverse fora en LMS 8.0.0 schijnt nodig te zijn om het Tidal probleem te verhelpen. Dus LMS 8.0.0 geinstalleerd over 7.9.1 (volumio plugin) en vervolgens krijg ik helemaal geen kontakt meer met LMS. <volumio ip adres>:9000 geeft geen antwoord. De volumio LMS en squeezelite player plugins werken ook niet lekker met webradios; veel haperingen en gestotter. Nog wat zitten rommelen met instellingen maar ik kreeg het niet goed werkend. Ben er alweer klaar mee en alle plugins weggehaald. Volumio werkt weer prima zonder gedoe maar ook geen Tidal in de gratis versie. Ik ga eens of max2play wat is voor mij.
Re: Sander wil wat anders dan Roon
LMS maar geactiveerd op een Synology NAS en picoreplayer op een SD kaartje gezet en geprobeerd maar kreeg de DAC (Soekris) niet werkend.
Daarna Volumio op een kaartje gezet om te proberen eerst met een directe netwerk verbinding naar de muziek maar dat was geen succes was nogal traag, nu draait Volumio met de Squeezelite player plugin en dit werkt goed.
Qua bediening is het wel een stuk minder in vergelijking met Roon maar wel gratis
Daarna Volumio op een kaartje gezet om te proberen eerst met een directe netwerk verbinding naar de muziek maar dat was geen succes was nogal traag, nu draait Volumio met de Squeezelite player plugin en dit werkt goed.
Qua bediening is het wel een stuk minder in vergelijking met Roon maar wel gratis
Re: Sander wil wat anders dan Roon
Een alternatief voor Roon zou mijn eigen project RPMS (Raspberry Pi Music Server) kunnen zijn:
viewtopic.php?t=30917
Dat is LMS op een Pi met een hele trits tooling er omheen: NAS/Samba, sync-tools, transcoder, web-interface, backup, auto-update, etc. Technische kennis heb je nauwelijks nodig om het spul te installeren, een Pi3 is voldoende maar een Pi4 wordt aangeraden. Je kunt de Pi waar je RPMS op zet, niet gebruiken als client, de Pi is dus dedicated voor RPMS. Standaard is de Material-skin geïnstalleerd. Gebruik die skin trouwens ook als 'client' als een webapp op mijn foon en tablet, vind dat beter werken dan de native app Squeezer.
Wat het nog niet kan, maar waar kennelijk best wel wat behoefte aan is als ik het zo lees, is data halen vanaf een externe NAS. Heb daar al wel een issue voor aangemaakt: https://github.com/markbaaijens/rpmusic ... issues/212 Bij voldoende belangstelling van derden kan ik eraan werken, maar heb daar zelf niet zoveel aan, want heb zelf geen NAS (RPMS heeft namelijk eigen opslag via een USB-disk en dient zelf al als NAS)
viewtopic.php?t=30917
Dat is LMS op een Pi met een hele trits tooling er omheen: NAS/Samba, sync-tools, transcoder, web-interface, backup, auto-update, etc. Technische kennis heb je nauwelijks nodig om het spul te installeren, een Pi3 is voldoende maar een Pi4 wordt aangeraden. Je kunt de Pi waar je RPMS op zet, niet gebruiken als client, de Pi is dus dedicated voor RPMS. Standaard is de Material-skin geïnstalleerd. Gebruik die skin trouwens ook als 'client' als een webapp op mijn foon en tablet, vind dat beter werken dan de native app Squeezer.
Wat het nog niet kan, maar waar kennelijk best wel wat behoefte aan is als ik het zo lees, is data halen vanaf een externe NAS. Heb daar al wel een issue voor aangemaakt: https://github.com/markbaaijens/rpmusic ... issues/212 Bij voldoende belangstelling van derden kan ik eraan werken, maar heb daar zelf niet zoveel aan, want heb zelf geen NAS (RPMS heeft namelijk eigen opslag via een USB-disk en dient zelf al als NAS)
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Sander wil wat anders dan Roon
Ik heb voor een maat een RuneAudio implementatie gamaakt. Gratis en open source.
