Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door douwebakker »

Dat gebruik ik altijd bij hoge spanningen. Die 1k is trouwens inmiddels ook toegevoegd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door douwebakker »

De ontwerp fase van de voeding komt zo langzamerhand tot een einde. Afgelopen dagen is het geheel nog uitgebreid getest. Af en toe even even de spanning er af en dan er weer op. De uitgang van de voeding kortsluiten. Controleren of de spanning constant blijft.
Ik maakte me nog wat zorgen over het inschakelen op het net. Immers, de + en de - 12V moet er eerder zijn zijn dan de spanning op de gate. Welnu, het opladen van C1 is nog aan de gang als de + en - 12V al present is.
voeding onder test.jpg
Willy_61 heeft de print layout getekend en van deze kan inmiddels de bestelling de deur uit. Mochten er onder jullie liefhebbers zijn voor ook zo'n print laat het me dan tijdig weten want dan bestel ik wat extra.
Print V4 Photoview.jpg
Print V4 Photoview.jpg (77 KiB) 301 keer bekeken
Hieronder nog even het bijgewerkte schema van de voeding.
HSV400-V4.jpg
Echter, bovenstaande is slecht het begin van de buizentester. We moeten nu aan de slag met:
De gloeistroom voeding
De voeding voor de negatieve stuurroosterspanning
De voeding voor de LCD meters
En hoe we alles aan elkaar knopen.
Alle hulp is welkom.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezo

Bericht door OpaBert »

Mooi Douwe , Alleen ik mis een paar meters , en geen draad hoor :lol:
Maar ik ik zat voor mezelf te beredeneren wat ik wil weten als ik een buis test
A de Gloeispanning, Wil ik ook de stroom weten ? Meestal niet behalve als je twijfelt over de buis

Laat ik het op 1 houden en een Vraagteken?
Dus Gloeispanning =1
Gloeistroom =?
Dan de
De Anode spanning zeker te weten =1y
De Anode stroom ook =1
Schermrooster Spanning =1
Schermrooster stroom eigenlijk ook wel =1
Negatief Stuurrooster Zeker en heel nauwkeurig =1
Dat zijn er best veel !
Maar moet dan altijd ?
Gloeispanning alleen als je het instelt en daarna zal het mijn achterwerk roesten
Dus dan kan ik die meter ergens anders ook voor kunnen gebruiken ?
Zoja dan moet ik een schakelaar gebruiken om de meter ergens anders mee te kunnen verbinden
Dus een keuze Schakelaar op het front hmmm
Anode spanning - Schermrooster spanning ook een keuze schakelaar? Kost dat minder win ik er ruimte mee , doet het afbreuk aan de nauwkeurigheid?
Anode stroom -
Scherm rooster stroom
Negatief wil ik altijd kunnen zien En als ik die varieer moet ik de Anode stroom en schermrooster stroom ook kunnen zien
Dus heb voor mezelf uitgemaakt dat ik dus 3 dingen altijd! wil zien Anode stroom Schermrooster stroom en het negatief
Tja zit te denken 8.60 voor een meter of een goede schakelaar en tekst erbij
Dus geen 7 meters je gelooft het misschien niet maar ik heb fabrieks testers gezien met zoiets erop hoor!
Maar dan kunnen we misschien een meter als multimeter er in doen welke we met 1 keuze schakelaar kunnen gebruiken voor alles wat we niet altijd noodzakelijk vinden
Bijvoorbeeld Gloeispanning, Gloeistroom , Anode spanning , Schermrooster spanning ,
En de vaste meters zijn 1 Anode Stroom - 2 Schermrooster Stroom - 3 ( Negatieve) - Stuurrooster Spanning
Die multimeter moet de 4 andere waarden kunnen laten zien verder tellen :D
4 Gloeispanning 5 Gloeistroom 6 Schermrooster spanning 7 Anodespanning
Ja we kunnen alles meten met 4 meters en een omschakelaar
In geval van TV buizen of andere buizen waar de gloeistroom is gegeven en niet de spanning
Had jij dat ook zo ongeveer in je hoofd Douwe verrek denk er opeens aan dat er een origineel schema is :oops:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door douwebakker »

print.jpg
Vandaag 1 van de 2 printen voor de hoogspanning in elkaar gezet.
Even getest op 5V. +12V en -12V.
Morgen de Mosfet aansluiten en dan de hoogspanning erop. Spannend.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door OpaBert »

Morgen de Mosfet aansluiten en dan de hoogspanning erop. Spannend.

Nou dat valt toch wel mee Douwe ?
En je hoeft niet meteen er de volle spanning op te zetten ?
Je Kan ook een flinke weerstand in serie op nemen 10-100K en 5 Watt of zo als stroom begrenzer voor als er iets verkeerd in je print zit Als je die weerstand vasthoudt voel je meteen als er wat verkeerd gaar :lol:
Brandzalf eerst op zoeken niet er na :bakkie:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door douwebakker »

Vandaag dus even de voeding print getest met 440V op de ingang.
Alles gaat goed maar bij een lage uitgang spanning worden de weerstanden R3 en R4 te heet.
Eigenlijk el logisch want er valt dan 400V over de twee serieweerstanden van 15K elk.
een vermogen van 400*400/30000=5,33W. Dus per weerstand 2,7W
Die moeten vervangen door 5W exemplaren en die passen niet mooi op de print.
ax5w.jpg
Verder heb ik het koellichaam nog niet kunnen testen want mijn M3 tap is afgebroken.
Het wachten is nu dus op nieuwe tappen.
test op 440V.jpg
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door Willy_61 »

Kan je die 2 weerstanden (R3 en R4) niet rechtopstaand monteren?
Wat extra gaatjes boren zodat een 6,4 op 6,4 mm er op kan.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door douwebakker »

Willy_61 schreef: wo 26 jun 2024, 17:22
Kan je die 2 weerstanden (R3 en R4) niet rechtopstaand monteren?
Wat extra gaatjes boren zodat een 6,4 op 6,4 mm er op kan.
Dat is een goede mogelijkheid Willy.
Maar vandaag doe ik er niets meer aan. De wedstrijd België-Oekraïne begint zo.
We gaan duimen voor de Rode Duivels.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door Willy_61 »

Prima!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door OpaBert »

Nou dat zit niet mee hoor ik wel Tap afgebroken in aluminium koelblok :(
Zonder vonken techniek ( het heet anders maar zo werkt ) krijg je er niet uit Meestal
Voetballen , ik wist niet dat jullie daar warm voor liepen , gaat vanzelf met dit weer natuurlijk.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: wo 26 jun 2024, 18:38
Voetballen , ik wist niet dat jullie daar warm voor liepen , gaat vanzelf met dit weer natuurlijk.
Niet fanatiek hoor. In onze straat ook geen oranje vlaggen.
Het stukje van de gebroken tap ging er gelukkig nog goed uit
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door OpaBert »

Niet fanatiek hoor. In onze straat ook geen oranje vlaggen.
Het stukje van de gebroken tap ging er gelukkig nog goed uit

Dan heb je dubbel mazzel , nou niet echt natuurlijk
Voetbal plezier is gegund , al gaat het mij te ver om touwen te spannen naar lantaarnpalen en er oranje vlaggetjes aan te hangen en dan een super grote TV met dito geluid installatie in de tuin
En dan van links naar rechts met je aansteker flink lawaai en een meter bier erbij :lol:
Maar jouw tapje ging eruit Heb je echt mazzel meestal breekt hij omdat hij te vast komt te zitten en dan krijg je hem er niet meer uit :D
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht

Bericht door douwebakker »

weerstanden op soldeerstrip.jpg
De weerstanden R3 en R4 zijn nu met draadjes op een soldeer strip aangesloten.
Op deze manier kunnen ze hun warmte goed kwijt zonder dat de print en de naastliggende elco sneuvelt.
meetopstelling HS test.jpg
Nog even een testopstelling:
Op de meter links zie je de afgevlakte spanning uit de gelijkrichter.
De middelste staat aangesloten over de 1 Ohm meetweerstand voor het meten van de stroom.
De rechter meter geeft de uitgang spanning weer. De maximale uitgang spanning is 415V.

Deze voeding gaat deel uitmaken van de buizentester. Hiervan zijn er 2 stuks nodig. Eentje voor de Anodespanning en eentje voor de schermroosterspanning.
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”