Bouw van een VOX Heritage 15

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

kleine update:

Om te kijken of de simu klopt en of ik de datasheets begrijp heb ik een simulatie gedaan volgens het boekje.

De aanbevolen waardes gebruikt en daar mee een simulatie gedraait.
Ik moet zeggen dat het behoorlijk goed klopt :)

Nu heb ik dus de mogelijkheid om een hoop te kunnen simuleren voordat ik het ook daadwerkelijk kan gaan realiseren.

Ik blijf er van balen dat de EF86 niet in het multisim programma zit, maar na dit experimentje weet ik wel dat het zo uit de datasheet te halen is :)
Bijlagen
12AX7 simulatie.PNG
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

kan multisim gewone spice-modellen aan? Die zijn wel te vinden hoor.

Voor die gelijkrichter: je kunt natuurlijk ook altijd gewoon solid-state gelijkrichten...
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

daniel schreef:
kan multisim gewone spice-modellen aan?
Ja, hier staat hoe dat moet.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het kan idd wel, ik heb het ook al geprobeerd, helaas nog niet gelukt.

Ik zal eens kijken of het gaat lukken met dat pdfje.

Overigens zat ik ook aan solidestate te denken (simpel 2 1n4007 diodes), de buizen mannen zullen mij alleen dan afschieten denk ik :P

edit:

Gelukt !
Het was eigenlijk nog stom, want ik had 2 pins door elkaar gehaald :P
Daar zoek je dus een ongeluk naar :roll:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

En hier de simulatie.

volgens de oude philips datasheets klopt het best aardig.

Ik kan enkel niet helemaal achterhalen wat die input spanning is.
In principe Vo/(Vo/Vi) mits de Vi ook in rms waarde is.
Bijlagen
EF86 simulatie.PNG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hier een simulatie met de voeding.

Ri stelt de interne weerstand van de trafo voor, die heb ik op 100ohm geschat.

De "ripple" vind ik best netje. Hij is iig vele malen beter dan het origineel van VOX.

Het grappige is dat deze simu nagenoeg 100% overeen komt met PSUdesigner. :)
Bijlagen
Voeding simulatie.PNG
Voeding simulatie.PNG (13.11 KiB) 1106 keer bekeken
Voeding simulatie scope.PNG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

En hier de voeding nog wat geoptimaliseerd (hoop ik :P )

iemand nog tips ?
Bijlagen
Voeding simulatie 2.PNG
Voeding simulatie scope 2.PNG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zo weer ene kleine update.

Ik had het boek "gitaarelektronica" gekocht bij bol.com.
vorige week binnen gehad en ij gaat deze week weer retour.

Ik hoopte dat ik met dat boek een hoop wijzer zou worden, maar er staat alleen maar nutteloos geneuzel en het bood niks nieuws.
Daarbij komt ook nog dat letterlijk de helft van het boek enkel schema's is, lekker boeiend dus :(.

Dus we gaan weer opzoek naar ene ander boek (iemand tips ? )

Daarnaast ben ik verder aan het simuleren geslagen, puur om de diverse effecten te begrijpen.

Zo is me duidelijk geworden dat een elco parallel aan de kathode weerstand voor een soort "boost" zorgt, maar daardoor ook behoorlijk wat vervorming met zich mee brengt. (wat je dus NIET in een audio versterker wilt hebben, maar WEL in een gitaarversterker :) )

Dit is bv allemaal prima te volgen met de Fourier analyse die in multisim zit.

Dit alles test ik op het volgende schema. Wellicht dat ik hem nog ga bouwen (als hij volgens de experts goed gekeurd is natuurlijk :P) om een beetje buizen "feeling" te krijgen, voordat ik met de gitaar versterker begin.

Zo is het verschil in buizen ook goed te zien met de Fourier analyse.
De bekende ECC83 heeft bv behoorlijk wat gain en daarbij ook wat leuke vervorming.
De ECC82 bv wordt vaak als saai bestempeld. Ik weet niet of ik het goed heb, maar het lijkt er op dat dat komt doordat deze weinig gain heeft en de minste vervorming.
Bijlagen
EL34 SE.PNG
Plaats reactie