ceraluminium

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Ralf67
Ook commercieel actief
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 12 apr 2013, 18:34

Re: ceraluminium

Bericht door Ralf67 »

Ik corrigeer het laag onder de 100 hz aan de hand van een Behringer deq2496
om de ergste pieken eruit te halen.

ik had nu het meetbereik iets vergroot, en toen viel de dip tussen 300 en 400 hz gewoon op.

Dit gebied wordt door een passieve filter en de 2 thiel units weer gegeven, en ik gebruik er geen DSP.

Wellicht zijn de metingen wat onnauwkeurig, maar de dip is toch wel redelijk groot en precies net boven het gebied waar de peerless SLS12 woofers af gefilterd worden
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Re: ceraluminium

Bericht door fgroen »

Wellicht een fase probleem... Nogal een teken aan de wand als je de woofers uitzet en de dip verdwijnt.
Ralf67
Ook commercieel actief
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 12 apr 2013, 18:34

Re: ceraluminium

Bericht door Ralf67 »

Ik heb de wooofers niet uit gezet tijdens de metingen.
Dit daar ik met aparte versterkers voor de SLS12 en de Thiel C92 en C23 werk.

De levels moeten dan natuurlijk wel gelijk blijven zodat het midlaag netjes aansluit op het laag.

ik heb overigens bij de woofers al eens de + en - gewisseld , maar dat gaf duidelijk een verslechtering in het laag.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: ceraluminium

Bericht door Chris_T »

Ik heb een hele poos het probleem gehad dat ik de SLS's 12 niet mooi geïntegreerd kreeg met een stel monitors en een DSP.
Wat bleek nu, de aansluitingen voor + en - waren in feite andersom :-s, daardoor klopte ook helemaal niets van de delay instelling en telden ze niet goed op met deze monitors.
Voor de zekerheid kun je de polariteit van de drivers controleren met een paar impulsmetingen (of simpelweg met een penlite bij de midbass / SLS12).
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Re: ceraluminium

Bericht door fgroen »

Plus en min omdraaien betekent in feite de fase met 180 graden draaien. De ene polariteit zal inderdaad slechter zijn dan de andere, er zit alleen nog een hele wereld tussen. Kun je met de Behringer geen willekeurige fase instellen?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: ceraluminium

Bericht door jeroen_d »

Ik heb het filter er nog eens op nagekeken.

Ten eerste: het overnamepunt hoort ongeveer op 200Hz te liggen. Als het hoger ligt spelen de woofers te hard.
Ten tweede: alle drivers moeten in fase met elkaar spelen. Echter, het actieve filter voor de woofers draait de fase om. Daarom moeten de woofers in tegenfase worden aangesloten. Als je verschillende eindversterkers gebruikt voor laag en midhoog dan moet je erop letten dat niet een van de eindversterkers de fase omdraait. Normaal gesproken gaat dit vanzelf goed.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: ceraluminium

Bericht door jeroen_d »

N.B. ik heb de filters van Paul nooit gecontroleerd op correcte werking. Hij heeft ze zelf opgebouwd op mijn aanwijzingen. De metingen suggereren dat het filter niet naar behoren werkt.

Ik zou daarom graag een meting zien waarbij alle filters werken, dus actief en passief, maar dan met de mosfet eindversterker voor de SLS-12 woofers uitgeschakeld. Laat de sub alsjeblieft ook nog even uit. Zo zien we uitsluitend de totale respons van midhoog. Die hoort ongeveer -6dB te zijn iets onder 200Hz.
Ralf67
Ook commercieel actief
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 12 apr 2013, 18:34

Re: ceraluminium

Bericht door Ralf67 »

hier een meting van de Thiel C92 en C23, dus zonder de Peerless sls12
Bijlagen
meting thiel c92 en c23.jpg
Ralf67
Ook commercieel actief
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 12 apr 2013, 18:34

Re: ceraluminium

Bericht door Ralf67 »

hier de SLS12 woofers rood

goud de C92 en C23
Bijlagen
rood sls12, goud c92 en c23.jpg
Ralf67
Ook commercieel actief
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 12 apr 2013, 18:34

Re: ceraluminium

Bericht door Ralf67 »

en een totale meting 100 tot 2000 hz

duidelijk te zien de dip bij 300 tot 400 hz
Bijlagen
meting 100 tot 2000 hz.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: ceraluminium

Bericht door jeroen_d »

Je ziet dus in de grafieken bij elkaar, rood en goud, dat als je het niveau van de woofers legt op dat van het hoog, dat het overnamepunt inderdaad veel lager ligt.

Er lijkt iets helemaal niet goed te gaan met het filter voor de middentoner. Veel te weinig energie bij 400Hz. Je zult de elektrische overdracht van het actieve filter moeten controleren. Als je het meet en post kan ik kijken of het inderdaad niet klopt.
Gesloten