Bouw van complete installatie ~ Part 3: De bron
Moderator: Beheerdersteam
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Bouw van complete installatie ~ Part 3: De bron
Na de nominatie voor bron van het jaar kwam ik erachter dat ik nog helemaal geen foto geplaatst heb van het eindresultaat. Bij deze dus...
Re: Bouw van complete installatie ~ Part 3: De bron
Hoi Vinculum,
Je HTPC is nu ongeveer een half jaar "klaar", hoe bevalt het? Zijn er zaken die je een ander aanraad anders of juist het zelfde te doen?
Zotac heeft nu een nieuwe, de Zotac IONITX-G-E mainboard ATOM 330 CPU. Is dit een (beter) alternatief dan die jij hebt? Kun je jouw HTPC met een (harmony one) afstandsbediening besturen?
Groeten,
Thom
Je HTPC is nu ongeveer een half jaar "klaar", hoe bevalt het? Zijn er zaken die je een ander aanraad anders of juist het zelfde te doen?
Zotac heeft nu een nieuwe, de Zotac IONITX-G-E mainboard ATOM 330 CPU. Is dit een (beter) alternatief dan die jij hebt? Kun je jouw HTPC met een (harmony one) afstandsbediening besturen?
Groeten,
Thom
Re: Bouw van complete installatie ~ Part 3: De bron
Ik ben zelf ook van plan om en mediacenter te bouwen en dan wel 1 die draait onder XBMC. Ook vanwege dat er flac-bestanden mee afgespeeld kan worden. En wat ook erg mooi is dat dit te besturen valt met een iphone of in mijn geval een ipod-touch. Nu zou ik ook wel willen weten hoe jouw zelfbouwbron met dat zotac bord bevalt. Kan je ons iets mer vertellen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Bouw van complete installatie ~ Part 3: De bron
Heren (en dames?),
Excuses voor de late reactie. Ik speel nu inderdaad alweer een tijdje met het MediaCenter en ik kan zeggen dat ik 100% positief ben. Ik kan eerlijk gezegd geen minpunt opnoemen. Nou eerlijk gezegd kan ik dat wel maar dat ligt aan mijzelf ipv aan het MediaCenter. Ik heb namelijk mijn media op dezelfde partitie gezet als XBMC waardoor upgraden en hetklooien tunen wat lastiger is.
Ik zal het MediaCenter meenemen naar Breda met een monitor dus dan kun je zelf zien hoe het werkt.
Over het Zotac bord kan ik ook alleen maar positief zijn. Hij doet wat hij moet doen en doet het goed.
Er is nog 1 klein puntje bedenk ik me net. Bij sommige High bitrate full-hd films is er af en toe een stotter. Dit heeft niets met de processor te maken want die komt nauwelijk boven de 10% uit. Volgens fora is het een driver issue en zou dit met de nieuwe XBMC software ook beter moeten maar aangezien ik dus nog niet zo makkelijk upgrade kan ik het nog niet testen. Ik hoop daar voor Breda mee klaar te zijn.
Excuses voor de late reactie. Ik speel nu inderdaad alweer een tijdje met het MediaCenter en ik kan zeggen dat ik 100% positief ben. Ik kan eerlijk gezegd geen minpunt opnoemen. Nou eerlijk gezegd kan ik dat wel maar dat ligt aan mijzelf ipv aan het MediaCenter. Ik heb namelijk mijn media op dezelfde partitie gezet als XBMC waardoor upgraden en het
Ik zal het MediaCenter meenemen naar Breda met een monitor dus dan kun je zelf zien hoe het werkt.
Over het Zotac bord kan ik ook alleen maar positief zijn. Hij doet wat hij moet doen en doet het goed.
Er is nog 1 klein puntje bedenk ik me net. Bij sommige High bitrate full-hd films is er af en toe een stotter. Dit heeft niets met de processor te maken want die komt nauwelijk boven de 10% uit. Volgens fora is het een driver issue en zou dit met de nieuwe XBMC software ook beter moeten maar aangezien ik dus nog niet zo makkelijk upgrade kan ik het nog niet testen. Ik hoop daar voor Breda mee klaar te zijn.
Re: Bouw van complete installatie ~ Part 3: De bron
Vinculum,
Als ik het goed zie ben je van je zelfbouwkast afgestapt en heb je nu de Nesteq ms550, mooie kast ook, maar wat ligt er op de kast? Is dat een IR ontvanger of wat?
Groeten
Ewoud
Als ik het goed zie ben je van je zelfbouwkast afgestapt en heb je nu de Nesteq ms550, mooie kast ook, maar wat ligt er op de kast? Is dat een IR ontvanger of wat?
Groeten
Ewoud
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Bouw van complete installatie ~ Part 3: De bron
klopt en klopt. Is idd die kast. Waarom zelf klooien als je precies wat je wilde maken al hebt gevonden? Is idd een ir ontvanger maar deze is nu ingebouwd in de kast.
Re: Bouw van complete installatie ~ Part 3: De bron
Ik heb nog een vraag over een mediacenter. Nu wil ik dus ook een htpc bouwen met daarin een dvd-speler die ook als cd speler kan fungeren. De htpc wordt dus ook aangesloten op een versterker. Het mooiste is natuurlijk dat het via een dac loopt maar hoe pak ik dat aan? Koppel ik de htpc aan een (nog te bouwen) dac/versterker of aan een losse dac. De htpc heeft als hoofddoel films en flac bestanden af te spelen dus moet er sowieso een dac aan te pas komen lijkt mij maar de cd/dvd speler is voor af en toe eens een cd'tje tussendoor. Maar kan ik dat dus via een kabel koppelen aan een dac of wat? Of bouw ik een aparte dac en een aparte versterker. En als de htpc op een externe dac/versterker wordt aangesloten gaat dat dan via de geluidskaart van de htpc of via een ander soort aansluiting? Suggesties en ideeen zijn van harte welkom.
Groeten
Ewoud
Groeten
Ewoud
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Bouw van complete installatie ~ Part 3: De bron
De oplossing ligt aan wat je wilt met je geluid. Wil je alleen stereo dan kun je voor een losse dac gaan. Wil je surround dan ben je redelijk verplicht om de interne dac van je versterker te gebruiken aangezien de surround decoders aan strenge licenties gebonden zijn. Deze zijn helaas nog niet voor het publiek beschikbaar.
Re: Bouw van complete installatie ~ Part 3: De bron
Is alleen voor stereo. Dus een zelfbouwversterker/dac is een goede optie in dit geval? En die kan ik dan het beste via optische spdif aansluiten. ik zag net dit onderwerp : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7#p1471737
Op het moederbord van de htpc zit een optische spdif dus die zou ik dan kunnen aansluiten op de vesterker/dac. Moet ik daar dan wel rekening houden met de bouw ervan natuurlijk.
Op het moederbord van de htpc zit een optische spdif dus die zou ik dan kunnen aansluiten op de vesterker/dac. Moet ik daar dan wel rekening houden met de bouw ervan natuurlijk.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Bouw van complete installatie ~ Part 3: De bron
Ja hoor dat kan dan. Ik weet niet meer precies waar ik het gelezen heb maar ik meen me te herinneren dat een coax aansluiting beter geluid geeft dan een spdif. Vraag me niet waarom want het lijkt onlogisch maar zo stond het er wel.
Re: Bouw van complete installatie ~ Part 3: De bron
Ik lees ook wel her en der eens dat een coaxiale spdif beter zou zijn dan een optische spdif..Vinculum schreef:Ja hoor dat kan dan. Ik weet niet meer precies waar ik het gelezen heb maar ik meen me te herinneren dat een coax aansluiting beter geluid geeft dan een spdif. Vraag me niet waarom want het lijkt onlogisch maar zo stond het er wel.
Optisch zou gevoeliger zijn voor jitter.
Ik denk dat zoiets enkel opgaat bij een langere verbinding (langer dan 3m bv)..
Heb zelf al eens de proef op de som genomen en m'n cd speler aangesloten op m'n dac via optisch en coaxiaal, en ik hoorde werkelijk geen énkel verschil..
Met een korreltje zout nemen dus wat je leest
Het enige waar je eventueel moet op letten is dat je de optische spdif connectie via zo'n vierkante stekker laat gaan.
Je hebt ze ook in de 3.5mm jack connector en die durven wel al eens rap los te komen.
De vierkante hebben een klein klik systeempje en zitten wel prima vast
- Bijlagen
-
- toslink-3-5_m-m.jpg (15.44 KiB) 252 keer bekeken
Re: Bouw van complete installatie ~ Part 3: De bron
Zijn allebei maar matig..xbake schreef:Ik lees ook wel her en der eens dat een coaxiale spdif beter zou zijn dan een optische spdif..
- Bart0l0meus
- Berichten: 325
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
- Locatie: Roermond
Re: Bouw van complete installatie ~ Part 3: De bron
Ik denk dat je bij optisch totaal niet afhankelijk bent van de kwaliteit of lengte van de kabel die je gebruikt (tot bepaalde grenzen uiteraard)
maar bij coaxiale spdif komt de kwaliteit van de kabel zeker kijken, ik denk zelfs dat als je hem bijvoorbeeld delen opgerold laat, dat dit al merkbaar zou kunnen zijn. (of het hoorbaar is laat ik in het midden)
@ Miniwatt, hoezo matig? Wat is jou alternatief dan?
maar bij coaxiale spdif komt de kwaliteit van de kabel zeker kijken, ik denk zelfs dat als je hem bijvoorbeeld delen opgerold laat, dat dit al merkbaar zou kunnen zijn. (of het hoorbaar is laat ik in het midden)
@ Miniwatt, hoezo matig? Wat is jou alternatief dan?
Re: Bouw van complete installatie ~ Part 3: De bron
In de DAC forums lees je vaak de voorkeur voor 75ohm coax (cinch) verbinding. Vandaar wellicht de uitspraak over matig.
Gr. Frank
Gr. Frank

