het grote squeezebox vragen topic

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Net even geprobeerd Aad. Dat werk dus alleen met MP3. Met Flac en wav werkt dat niet. Wel een clumsie omweg zeg, maar het werkt wel met MP3.

Direct de files met de PC-player vanaf de server afspelen gaat handiger :D
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door FR_Aad »

FLAC moet volgens mij wel kunnen maar dan moet je volgens mij LAME geïnstalleerd hebben.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Dat staat het ook :D Wat dacht je? mijn hele collectie staat in Flac op de server :mrgreen: Maar ik denk dat je dan toch een cliënt moet hebben die squeeze protocol praat.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door FR_Aad »

Oeps sorry :oops:

:-#
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Henkjan »

't was wel wat ik bedoelde... :D maar als t alleen met mp3 gaat, dan heb ik er ook niets aan dus, ook hier alles in FLAC op de server :(
Gebruikersavatar
harryeng
Berichten: 211
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 16:17
Locatie: Roosendaal

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door harryeng »

Zelf draai ik nu twee jaren foutloos met de Squeezeserver.

Toch nog een upgrade gemaakt. Ik heb al een tijdje geleden een IPAD gekocht omdat ik mijn telefoon mee wilde nemen, en mijn vriendin de bediening zo gemakkelijk vond via IPENG. Na lange tijd is er nu ook een HD versie van de app van IPENG. Nog niet helemaal bug vrij, maar o zo mooi!

Nu ben ik maar al mijn CD covers naar een hogere resolutie aan het zetten. Hiervoor gebruik ik trouwens de shareware Mp3Tag. Werkt vrij goed, en kan eenvoudig covers vanaf Amazon downloaden. In ieder geval elke eerste 25 minuten van elk uur, daarna blokkeert Amazon de verbinding weer. :mrgreen:

Gr. Harry
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Henkjan »

ik zag dat er een nw versie is van squeezboxserver, 7.5.3 nou heb ik dat draaien op een ReadyNAS, en daar moet je dus eerst de hele oude versie grondig weghalen, voordat je de nieuwe er op kan zetten. ben je dus ook alle instellingen kwijt denk ik? beetje waardeloos wel :( en dat alles voor een paar aanpassingen, waarvan de belangrijkse (Spotify) het niet doet op Classic:
Version 7.5.3
Firmware updates:
Boom - Version 52
Squeezebox 2/3 - Version 132
Transporter - Version 82
Receiver - Version 67
Reduced network traffic while connected to a server, especially MySB.
#16760 - 24/96 files on Transporter can cause popping during scrolling/visualizer

New Services:
Support for Spotify (Radio and Touch players only).
Support for WiMP.

Platform Support:
Perl 5.12 is now supported on Linux, enabling the newest distributions to work out of the box.

Bug Fixes:
Fixed a bug where connecting to MySB from the player UI would always incorrectly use a DNS lookup, leaving the player stuck on MySB.
#16183 - Pandora genre stations can cause blank screen
#16379 - aac->pcm using faad is wrong at non-44.1 samplerates
#16331 - SB Radio: Fix for random battery charging sound.
#16452 - forward slashes in artist and track names after import
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

Versie 7.5.2. blijft toch gewoon goed draaien??
Dan is er toch geen probleem, ik draai hier met Ubuntu 8.04 LTS, daar is ook inmiddels wat vernieuwd v.w.b. de versie, maar de oude draait nog steeds prima, functioneel veranderd er toch niets?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Ik draai hier nog met 7.5.0, geen enkel probleem mee. Dus waarom upgraden? Nou ja, als je je verveelt misschien?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Henkjan »

:sure: if it ain't broken, don't fix it dus :sure:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door b_force »

tweak it!

Heb ik altijd geleerd :wink: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
:sure: if it ain't broken, don't fix it dus :sure:
Hangt er van af welke versie je nu draait. In 7.5.1. zitten wat recursieve bugs en waren problemen mee. Dat was voor mij vorig jaar de reden om niet te up-graden. Als je nu 7.5.1 hebt draaien heeft het misschien wel zin.

Maar i.d.d. eerst de oude helemaal verwijderen strikt volgens de handleiding voor je een nieuwe versie er op zet.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Henkjan »

ik heb dus idd 7.5.1 :roll:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door John P »

Ik heb 3 maanden geleden een Mede8er speler met 1TB schijf gekocht omdat ik zowel flac bestanden als af en toe een filmpje wil draaien. Het geluid via digitaal uit is zeer acceptabel en ik ben er niet ontevrededen mee. Het grote nadeel is dat je de TV aan moet doen om muziek te luisteren. Nu is mijn vraag: kun je met een Squeezebox touch goed de muziek afspelen via de NAS of de USB functie van de Mede8er. Wat ik vooral niet wil is dat de harde schijf op de mede8er iedere keer geindexeerd moet worden. Op deze manier houd ik toch de mogelijkheid om films af te spelen via de originele mede8er en het gebruiksgemak en eventuele geluidsverbetering met het afspelen van muziek.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

Wat ik vermoed, is dat je vraag is, kan dat. :mrgreen:

Als op een computer die ook aanstaat een programma word geïnstalleerd als Squeeze Server kan dat.
De media player is een voor mij onbekende, maar zal als een vorm van nas te benadert kunnen worden.

Daar zal ook waarschijnlijk een linux versie opstaan om de mediaserver te laten draaien.

Of daar voldoende ruimte in zit om tevens Squeeze Server op te laten draaien weet ik niet.
Ik keek net even bij de site van mede8eter, misschien kan je daar je probleem droppen.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door John P »

De grote vraag is of de ingebouwde "server" in de squeezebox touch een nas kan benaderen met redelijk gebruiksgemak; De fimware van de mede8er aanpassen is voor mij geen optie wegens linux-vrees en ik had de mede8er juist gekocht zodat ik muziek kan spelen zonder dat de PC moet staan staat te snorren in de hoek van de woonkamer.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

Als je dan toch voor de Touch gaat is het slimmer de muziekbestanden op een losse externe harde schijf te plaatsen en het zo slimmer ten regelen, heb je ook gelijk een backup :mrgreen:
Bij mijn broer en zus draait het ook zo.
Het enige wat ik kan bedenken dat je iets minder flexibel bent misschien met zoeken op componist e.d.
Als dat wel in je tag staat kan die dat misschien wel, nog niet uitgeprobeerd.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Squeezebox, en dan verder ?

Bericht door Gijs »

Wat ik me al een paar maanden, eigenlijk al zo lang als ik hobby met een squeezebox afvraag, wat is de volgende stap ?

Ik heb eind vorig jaar een Touch gekocht. In eerste instantie in een simpele opzet, muziekopslag op een externe HD, afspelen via de analoge uitgang.
Klonk in eerste instantie belabberd, erg digitaal, maar het was wel erg leuk om radio van over de hele wereld te luisteren.
Inmiddels ben ik een paar stappen verder. Laptop als server, draadje tussen router en SB, externe DAC, naar bekend recept het besturingssysteem aangepast.
http://soundcheck-audio.blogspot.com/20 ... ox-20.html


Al met al heeft dat een boel opgeleverd, muziek heeft nog zo mooi geklonken in mn huis. Duidelijk beter dan muziek vanaf mn platendraaier, wat tot nu toe mijn referentie was.
Maar ik vraag me steeds meer af wat de Touch nou eigenlijk toevoegt. Externe DAC, externe data opslag, bediening van de touch gaat het lekkerst vanaf de laptop, en bij de software mods worden de functies van de touch tot een minimum beperkt. Als je die lijn doorzet is de uiteindelijke conclusie dat het hele apparaat eigenlijk overbodig is.
Bijkomend jammer is, dat ik nog steeds geen muziek vanaf VPRO's luisterpaal kan halen, of geluid bij beeld kan doorzetten naar de squeezebox.

Maar dan ? Wat ik tot nu toe heb gezien van HTPC's en mediaplayers is me teveel gericht op beeld, niet op serieus geluid. Daarnaast wil ik de besturing van zo'n ding niet via de tv laten lopen.
Wat ik kan bedenken : server voor dataopslag en om een programma te laten draaien waarmee muziek (bij voorkeur ook beeld) is af te spelen, tablet of slimme phone voor de besturing, externe DAC voor de uiteindelijke omzetting naar analoog. Maar daar moet nog wat tussen. Voor wat ik er van heb gelezen is USB niet het ideale formaat om muziek door te sturen, dus moet ik iets zien te vinden om een ethernet signaal om te zetten is SPDIF of eventueel een optisch digitaal signaal.

Touch ruilen voor een Duet ? Misschien de meest voor de hand liggende zet, maar als het om serieus geluid gaat lees ik toch vooral verhalen over de Touch. Andere oplossingen ?
Laatst gewijzigd door Gijs op do 17 mar 2011, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox, en dan verder ?

Bericht door hannesie »

Ik zou zeggen, kom eens langs, kunnen we eens luisteren en praten welke mogelijkheden er zijn.

Ik draai ook met een touch maar net en beetje anders. :mrgreen:
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Squeezebox, en dan verder ?

Bericht door scanspeakman »

Gijs schreef:
Wat ik kan bedenken : server voor dataopslag en om een programma te laten draaien waarmee muziek (bij voorkeur ook beeld) is af te spelen, tablet of slimme phone voor de besturing, externe DAC voor de uiteindelijke omzetting naar analoog. Maar daar moet nog wat tussen.
Ook hier een gebruiker van de Touch met een externe (zelfbouw) DAC. Muziek op een Windows Home Server. Eveneens met de tweaks van de pagina waar je naar verwijst. De bediening via de Touch is inderdaad niet "je van het". Daarvoor is het scherm eigenlijk te klein. Daarvoor gebruik ik iPeng op mijn iPhone; prima afstandsbediening. Is ook te gebruiken op een iPad.

Waar je dus eigenlijk voldoende aan hebt is een kastje a la de duet. Alleen vind ik het soms wel handig als ik langsloop in een oogopslag te zien wat er ook alweer opstaat.

Voor video ben ik zelf nog aan het zoeken naar een goede oplossing. Ik denk toch dat dat een HTPC wordt opgebouwd uit wat oudere PC onderdelen die ik over hebt.

Scanspeakman
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Squeezebox, en dan verder ?

Bericht door Gijs »

Hannessie, ik kom graag eens bij je langs, ben erg benieuwd hoe ver jij met je SB bent gekomen.
Heb je wat hints die je op het forum wil delen ?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox, en dan verder ?

Bericht door hannesie »

Gijs schreef:
Hannessie, ik kom graag eens bij je langs, ben erg benieuwd hoe ver jij met je SB bent gekomen.
Heb je wat hints die je op het forum wil delen ?
Ik probeer van alles. :mrgreen:

Ipod ( Ipeng)en Android (squeezecommander), tevens een stabielere voeding, de Server en het rippen.
Structuur op de server, en die via een beheersmodule als Webmin op afstand beheren.
Ben nu ook bezig met Music Deamon Player onder Linux om te kijken met een applicatie onder Firefox (Minion) met dan een browser als interface, voor het afspelen van de muziek.
Minion.jpg
Tot nu toe is de Squeezeserver de meest aantrekkelijke en comfortabele.
Ik heb hier ook een Firefly server en en nog een andere UPNP server geïnstalleerd.
Flexibiliteit en gemak nog steeds niet beter, heb vorige week nog gezien een Linn die ook met squeezebox achtige interface draaide. :mrgreen:
Je bent uiteraard van harte welkom, misschien komen we nog op goede ideeën samen. :P
Laatst gewijzigd door hannesie op vr 18 mar 2011, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Gijs »

Ik ga er een weekendje op broeden terwijl ik op de motor zit. I'll be back O:)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Henkjan »

zo, toch maar de update gedaan naar 7.5.4, wel weer alle instellingen, incl favorites :( opnieuw moeten doen helaas. er was nu ook een optie onder performance die meer geheugen gebruikt zag ik, eens zien of het ding merkbaar sneller is geworden. firmware van de SB is ook meteen geupdate naar 133

andere vraag: die transporter, is die nou echt dat enorme bedrag waard? ik zie een aantal 2e handse aangeboden, en die gaan allemaal voor boven de €1000 :shock:
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Leon »

Toen de transporter uitkwam was deze zijn geld waard. Er zat een heel fatsoenlijke DAC in, en het was een van de weinige "high-res" apparaten met een netwerk aansluiting. Tegenwoordig zie je veel meer apparaten die ook nog eens een hogere resolutie ondersteunen, en daardoor is volgens mij de echte waarde nog maar een schijntje van wat die oorspronkelijk was. Je kunt waarschijnlijk beter een Touch combineren met een DIY DAC.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”