Nieuwe bovenfrees?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Nieuwe bovenfrees?
Kijk da's mooi, dat iets goed voelt en goed werkt als het nieuw is begrijp ik, maar als je er na 3 jaar nog steeds blij van wordt 
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: Nieuwe bovenfrees?
Heb net een Makita RP1800FX gekocht. 2dehands(als nieuw) voor 200 euro inc toebehoren in systainer.
Verloopbusjes van 12 naar 1/4" 6,8,10mm en diverse copieerringen en railadapter en het standaard spul. Kan gebruikt worden met de rails van mijn Makita invalzaag.
Zware machine maar schitterend resultaat. Ben zeer tevreden, veel beter(ergonomischer, stabieler, zuiverder en trillingsarmer ) dan mijn oude (nieuw gekocht)groene Bosch en oudere Scheer
Ben toch wel erg benieuwd naar de Festools als dit al zo goed is!
Verloopbusjes van 12 naar 1/4" 6,8,10mm en diverse copieerringen en railadapter en het standaard spul. Kan gebruikt worden met de rails van mijn Makita invalzaag.
Zware machine maar schitterend resultaat. Ben zeer tevreden, veel beter(ergonomischer, stabieler, zuiverder en trillingsarmer ) dan mijn oude (nieuw gekocht)groene Bosch en oudere Scheer
Ben toch wel erg benieuwd naar de Festools als dit al zo goed is!
Re: Nieuwe bovenfrees?
Na 5 jaar trouwe dienst en intensief gebruik is ie ontploftPjotr schreef:Shadow schreef:Hoe zijn de ervaringen met de Triton frezen tot zover?En dat is nog steeds zoPjotr schreef:Op de vorige pagina is daar al e.e.a. over geschreven. Hij doet wat ie moet doen en dat doet ie goed. Wat moeten er meer over gezegd worden? Ok dan, het oranje kleurtje is tot op heden niet verschoten
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Nieuwe bovenfrees?
Bedoel je "boem" of quasie willekeurig uit elkaar gehaald... Zelfs de koolborstels hebben geen sporen nagelaten op de rotor..Pjotr schreef:ontploft
Time flies... Op 27 maart 2011 schreef je dat je 'm een week had... Dat is nog geen vier jaar toch??Pjotr schreef:Na 5 jaar
Kees
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nieuwe bovenfrees?
Verveelde je je Peter? En werd het eens tijd de Triton frees schoon te maken? Ik moet zeggen, je gaat zéér grondig te werk 
Re: Nieuwe bovenfrees?
Mijn hoofd is geen kalender Kees maar toch fijn dat iemand het bijhoudtaudiomanics schreef:Bedoel je "boem" of quasie willekeurig uit elkaar gehaald... Zelfs de koolborstels hebben geen sporen nagelaten op de rotor..Pjotr schreef:ontploft
Time flies... Op 27 maart 2011 schreef je dat je 'm een week had... Dat is nog geen vier jaar toch??Pjotr schreef:Na 5 jaar
Kees
Nee, geen knal, het was meer een voetzoeker. Vorig weekend had ik hem weer onder de tafel geschroefd voor een freesklusje. Hij liep af en toe wat al onregelmatig maar nu wel heel erg. Bovendien rook ik een verdacht ozon luchtje. Nadere inspectie gaf een fraai groen-blauw vuurwerkspektakel rond de commutator te zien. Dat is wel een fraai gezicht maar niet de bedoeling. Nu heb ik er al aardig wat alu mee gefreesd en dacht aan een vast gelaste spaander alu op de commutator die kortsluiting maakte. Dat bleek niet het geval en heb de commutator even goed schoongemaakt met P1200 schuurpapier voor nadere inspectie, vandaar dat die weer zo mooi blank is
Na doormeten bleken er 2 windingen van de rotor onderbroken te zijn. Ja, dat wil wel vlammen met de stroom die er loopt en de zelfinductie van de rotor
Wat wel even een puzzel was, was hoe de chuck los te krijgen. Die zit met hele fijne schroefdraad op de rotoras vast geschroefd en natuurlijk muurvast. Maar gelukkig biedt het internet dan ook weer uitkomst: http://www.raygirling.com/dismtra1.htm (onderaan de pagina). Dus even de compressor op de koelvin en het werkt als een tierelier, de chuck kwam gelijk los.
@Ray
Ja, hij was i.d.d. nog opmerkelijk schoon van binnen na al die jaren. Nauwelijks wat stof te vinden. Nu moet ik wel zeggen ik hem altijd met stofafzuiging gebruikt heb en die werkt erg goed bij deze machine. Daar is goed over nagedacht.
Re: Nieuwe bovenfrees?
Ik heb zo juist bij Borenco een Triton MOF001 met accessiore set besteld 
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3257
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Nieuwe bovenfrees?
Wauw inclusief flessenopenerShadow schreef:En wat bracht de DHL net?
Klasse van Borenco
Re: Nieuwe bovenfrees?
Mooi, ga je veel plezier van hebben! Heb je er ook gelijk stofafzuigslang bij besteld? Die mis ik op de foto. Is een vrij specifiek maat met linksdraaiende spoed.
Re: Nieuwe bovenfrees?
Nee die heb ik op t werk wel liggen...
Nu m'n setje ENT frezen nog want ik heb laatst m'n praxis eigen merk frees weggegooid met alles erbij...ding was gevaarlijk aan het worden en als ie er ligt ga je hem toch gebruiken!
Wat me mee valt is trouwens dat je er een prima cirkelgeleider bij krijgt waar ook de zijgeleider op kan, prima!
Nu m'n setje ENT frezen nog want ik heb laatst m'n praxis eigen merk frees weggegooid met alles erbij...ding was gevaarlijk aan het worden en als ie er ligt ga je hem toch gebruiken!
Wat me mee valt is trouwens dat je er een prima cirkelgeleider bij krijgt waar ook de zijgeleider op kan, prima!
Re: Nieuwe bovenfrees?
Hopelijk past dat dan goed. Als het niet goed past en vast zit, is het tobben.Shadow schreef:Nee die heb ik op t werk wel liggen...
Re: Nieuwe bovenfrees?
hij werd er helemaal emotioneel van, getuige de doos tisseus.Kappa7 schreef:Wauw inclusief flessenopenerShadow schreef:En wat bracht de DHL net?
Klasse van Borenco
Re: Nieuwe bovenfrees?
Nee die staan er altijd, kleintje van 10 maanden hier...ray5150 schreef:hij werd er helemaal emotioneel van, getuige de doos tisseus.
Ben net even de stad in geweest, kom terug en briefje van de dpd in bus dat m'n freesjes bij de overburen liggen...laten die nou niet thuis zijn...
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Nieuwe bovenfrees?
Tjonge, zo'n flesopener had ik er ook wel bij willenhebben toen ik 'm bestelde.. Wordt hier ook bijna dagelijks (mis)bruikt..
Heb alleen af en toe wel eens dat hij niet opstart.. even weer uitzetten en de frees met de hand een klein stukje verdraaien en dan doet hij het weer gewoon.. Net of hij dan tussen twee wikkelingen in staat, ofzo.. Hebben jullie dat ook wel eens?? Het is geen onoverkomelijk probleem, want ik heb de mijne ondersteboven hangen dus kan er goed bij.. maar.....
Kees
Heb alleen af en toe wel eens dat hij niet opstart.. even weer uitzetten en de frees met de hand een klein stukje verdraaien en dan doet hij het weer gewoon.. Net of hij dan tussen twee wikkelingen in staat, ofzo.. Hebben jullie dat ook wel eens?? Het is geen onoverkomelijk probleem, want ik heb de mijne ondersteboven hangen dus kan er goed bij.. maar.....
Kees
Re: Nieuwe bovenfrees?
Yup, dat had ik op een geven moment ook regelmatig. Ik heb het zo opgelost: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 6#p1741176audiomanics schreef:Tjonge, zo'n flesopener had ik er ook wel bij willenhebben toen ik 'm bestelde.. Wordt hier ook bijna dagelijks (mis)bruikt..
Heb alleen af en toe wel eens dat hij niet opstart.. even weer uitzetten en de frees met de hand een klein stukje verdraaien en dan doet hij het weer gewoon.. Net of hij dan tussen twee wikkelingen in staat, ofzo.. Hebben jullie dat ook wel eens?? Het is geen onoverkomelijk probleem, want ik heb de mijne ondersteboven hangen dus kan er goed bij.. maar.....
Kees
Als dit bij jou ook het geval is Kees, en daar lijkt het op, is dit misschien toch een kwestie voor garantie. Dergelijke armatures gaan normaliter eigenlijk nooit stuk. Komt vaker voor bij de MOF001, zie ook hier: http://www.ukworkshop.co.uk/forums/trit ... 88844.html
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Nieuwe bovenfrees?
Ik ga 's even spitten naar de garantie.. Hoewel ik geen zin heb om 'm op te sturen en drie maanden kwijt te zijn.. Zoals ik al schreef.. ik gebruik 'm dagelijks en frees ook grote stukken meelopend zodat hij best wel zwaar belast wordt.. Dikke spanen en het toerental zakt ook wel wat in elkaar..
Maar wel een aparte naam voor een rotor..... armature.. moet toch aan andere dingen denken dan..
Als ik tijd heb...ooit... kan ik zelf wel eens kijken naar die "armature".. voor zover ik weet zie er geen garantiezegel op.. moet toch lukken om zoiets uit en in elkaar te zetten zonder dat iemand het kan zien..
Kees
Maar wel een aparte naam voor een rotor..... armature.. moet toch aan andere dingen denken dan..
Als ik tijd heb...ooit... kan ik zelf wel eens kijken naar die "armature".. voor zover ik weet zie er geen garantiezegel op.. moet toch lukken om zoiets uit en in elkaar te zetten zonder dat iemand het kan zien..
Kees
Re: Nieuwe bovenfrees?
Ik begreep van meneer Borenco dat van de serie zo'n 4 jaar geleden, 40% defect terug kwam doordat de Engelse importeur net de Australische fabriek gekocht had en er wat kwaliteits problemen waren, de productie is sindsdien naar Taiwan verhuisd en na wat aanloop problemen aldaar is het volgens hem weer op orde.
Jouw probleem klinkt als een softstart die aan het overlijden is Kees...
De overburen hadden ook nog wat voor me aangepakt;
Gisteren besteld, vandaag binnen, klasse van Borenco en Baptist
Jouw probleem klinkt als een softstart die aan het overlijden is Kees...
De overburen hadden ook nog wat voor me aangepakt;
Gisteren besteld, vandaag binnen, klasse van Borenco en Baptist
Re: Nieuwe bovenfrees?
Softstart? Lijkt mij van niet. Na reparatie van de rotor liep de mijne weer als een zonnetje en doet dat nog steeds. Vertoonde dezelfde symptomen als die van Kees.
@Kees,
Zou eens kijken of de commutator erg vonkt. Dan is er beslist een wikkeling stuk. Tja die rare Britten ook hè met hun "armature"
Maar wou je die rotor zelf gaan repareren dan? Veel succes! Dat het toerental inzakt geeft ook te denken. Er zit n.l. een uitstekende tacho geregelde toerentalstabilisatie in!
Als je hem dagelijks gebruikt zou ik niet moeilijk doen en hup gelijk een nieuwe rotor + koolborstels bestellen. De mijne kwam inclusief nieuwe lagers er al op geperst. Oh ja, als je dan toch bestelt, bestel er dan gelijk een nieuw wormasje bij voor de hoogte verstelling, de nieuwe is van staal i.t.t. de oude die van nylon was.
@Kees,
Zou eens kijken of de commutator erg vonkt. Dan is er beslist een wikkeling stuk. Tja die rare Britten ook hè met hun "armature"
Als je hem dagelijks gebruikt zou ik niet moeilijk doen en hup gelijk een nieuwe rotor + koolborstels bestellen. De mijne kwam inclusief nieuwe lagers er al op geperst. Oh ja, als je dan toch bestelt, bestel er dan gelijk een nieuw wormasje bij voor de hoogte verstelling, de nieuwe is van staal i.t.t. de oude die van nylon was.
Re: Nieuwe bovenfrees?
Ah prima, jij had hetzelfde, ik heb zoiets met een slijptol gehad en daar was het wel de softstart 
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Nieuwe bovenfrees?
Ik weet ook eerlijk gezegd niet wanneer ik 'm gekocht heb en bij wie... ik kan er niets meer van vinden (na de verhuizing is, met de bijbehorende opruimacties wel wat verdwenen).. garantie wordt dus een moeilijk verhaal.. voorlopig doet hij het nog prima op dat af en toe niet opstarten na dan.
Ik kan 'm in een kauwgomballen-tijdperk eens even openhalen en meten. Dat opstart"probleem" heeft hij nu een jaartje denk ik.. Vonken zie ik eigenlijk alleen als ik 'm aanzet maar hij is direct op toeren zonder onregelmatig lopen dus misschien laat ik 't zo tot hij er eens een keer echt mee stopt.. Voor mij is het een verbruiksartikel en deze heeft het tot nu toe al veel langer volgehouden dan alle koolborstelmachines die ik in de afgelopen jaren al verkloot heb van Kress, Bosch etc..
Ik vind het nog steeds een heel fijn en goed doordacht ding..
Kees
Ik kan 'm in een kauwgomballen-tijdperk eens even openhalen en meten. Dat opstart"probleem" heeft hij nu een jaartje denk ik.. Vonken zie ik eigenlijk alleen als ik 'm aanzet maar hij is direct op toeren zonder onregelmatig lopen dus misschien laat ik 't zo tot hij er eens een keer echt mee stopt.. Voor mij is het een verbruiksartikel en deze heeft het tot nu toe al veel langer volgehouden dan alle koolborstelmachines die ik in de afgelopen jaren al verkloot heb van Kress, Bosch etc..
Ik vind het nog steeds een heel fijn en goed doordacht ding..
Kees
Re: Nieuwe bovenfrees?
Beslist, behalve dat nylon wormasje danaudiomanics schreef:Ik vind het nog steeds een heel fijn en goed doordacht ding..
Kees
Overigens kun je pas zien of de commutator bovenmatig vonkt als je het bovenkapje er af haalt en de snelheidsregeling optilt. Je mag eigenlijk nauwelijks vonken zien, alleen een minuscuul randje. Als dat niet het geval is zou ik niet te lang wachten. De regelaar krijgt dan flink op zijn donder en overlijdt misschien ook snel.
