MQA : Master Quality Authenticated

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Zeer goed filmpje! Zat er niet ver naast met mijn opmerking over 8 bits.
Ja, ze zijn helemaal achterlijk geweest bij Sony en Philips om 16 bits voor de CD aan te houden. Hadden ze nou maar in het wiegje van ds23man gekeken :^o

B.t.w. Fraai filmpje Jag. Best lastig om deze materie eenvoudig uit te leggen.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Dan »

Duidelijk filmpje. Zelfs ik snap het nu.
Het is me nu dan ook nog duidelijker waarom de oudere LP's "beter" zouden moeten klinken.
Beter is dus niet een hogere resolutie of bitrate. Beter in de zin van "geoptimaliseerd voor de container"
De oude rock &roll plaatjes klinken toch ook beter op een oude jukebox. Daar zijn ze immers voor bedoeld.
Feit blijft dat de meeste nieuwe CD' s niet om aan te horen zijn omdat de doelgroep genoegen neemt met gecomprimeerde shit. Ik heb als voorbeeld nog een mooie dubbelaar van Passenger liggen om dit te onderbouwen. Een LP die klinkt als een slecht geproduceerde CD.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Pjotr »

Dan schreef:
Feit blijft dat de meeste nieuwe CD' s niet om aan te horen zijn omdat de doelgroep genoegen neemt met gecomprimeerde shit. Ik heb als voorbeeld nog een mooie dubbelaar van Passenger liggen om dit te onderbouwen. Een LP die klinkt als een slecht geproduceerde CD.
Was toch vroeger niet anders? Waarom denk je dat veel van wat uit de Abbey Road studio's kwam zo "vet" klinkt? Juist ja, omdat ze de tape bewust ver de headroom in stuurde: Compressie.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Dan »

Pjotr schreef:
Dan schreef:
Feit blijft dat de meeste nieuwe CD' s niet om aan te horen zijn omdat de doelgroep genoegen neemt met gecomprimeerde shit. Ik heb als voorbeeld nog een mooie dubbelaar van Passenger liggen om dit te onderbouwen. Een LP die klinkt als een slecht geproduceerde CD.
Was toch vroeger niet anders? Waarom denk je dat veel van wat uit de Abbey Road studio's kwam zo "vet" klinkt? Juist ja, omdat ze de tape bewust ver de headroom in stuurde: Compressie.
Beter is dus een subjectief begrip. Wat klinkt beter op een koffergrammofoon en wat klinkt beter op de Ultrazooms. Zelfs de sfeer van de ruimte heeft invloed.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Pjotr »

Ja en nee. Wat je hoort is i.d.d. subjectief. De techniek die het mogelijk maakt allerminst:

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Zeer goed filmpje! Zat er niet ver naast met mijn opmerking over 8 bits.
Ja, ze zijn helemaal achterlijk geweest bij Sony en Philips om 16 bits voor de CD aan te houden. Hadden ze nou maar in het wiegje van ds23man gekeken :^o

B.t.w. Fraai filmpje Jag. Best lastig om deze materie eenvoudig uit te leggen.
Ik had het over bitdiepte van een LP en gerelateerd aan dynamiek/ signaal ruisverhouding. Als ik dat filmpje zo zie zit ik bet die 8 bit er niet zoveel naast. Een ultraperfecte studiotapedeck op hogesnelheid en MET geavanceerde ruisonderdrukking komt niet verder dan 13 bit!!!! Waarom zou je die dan overzetten naar 24 bit digitaal?

Trouwens wilde Philips 14 bit en Sony 16 bit, Sony heeft toen zijn zin gekregen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
Ja en nee. Wat je hoort is i.d.d. subjectief. De techniek die het mogelijk maakt allerminst:

Dat filmpje was ik vanochtend ook al tegengekomen, door tijdgebrek nog maar de eerste 13 minuten gezien.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Ik had het over bitdiepte van een LP en gerelateerd aan dynamiek/ signaal ruisverhouding. Als ik dat filmpje zo zie zit ik bet die 8 bit er niet zoveel naast. Een ultraperfecte studiotapedeck op hogesnelheid en MET geavanceerde ruisonderdrukking komt niet verder dan 13 bit!!!! Waarom zou je die dan overzetten naar 24 bit digitaal?

Trouwens wilde Philips 14 bit en Sony 16 bit, Sony heeft toen zijn zin gekregen.
Best als je dynamiek en resolutie halsstarrig door elkaar blijft halen, maar herhaal het niet steeds zo...

Overigens, de 80 dB van vinyl is altijd nog ruim 13 bits, tel er 1 bit bij voor de polariteit en je komt op 14 bits. Dat je de 80 dB met vinyl meestal niet haalt ligt aan de mastertape die zonder ruisonderdrukking niet verder komt dan op zijn hoogst 72 dB dynamisch bereik. Met dbx of Dolby-A wel weer over de 80 dB.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door ds23man »

Heb ik net het woord resolutie genoemd Peter?

Trouwens is het al een hele opgaaf om S/R verhouding van 90db te halen bij een Lp vanwege de rumble.......
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Heb ik net het woord resolutie genoemd Peter?

Trouwens is het al een hele opgaaf om S/R verhouding van 90db te halen bij een Lp vanwege de rumble.......
Nee, niet expliciet maar je komt wel weer met 24 bits aansjouwen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door ds23man »

Ja, in relatie tot dynamiek en S/R verhouding. 16 bit is beter dan welke analoge studiomachine dan ook, laat staan een Lp. 14 bit is al toereikend, zeker met dither ( en daarom was dat ook de voorkeur van Philips). Het heeft dan ook totaal geen zin om oude analoge opnames over te zetten naar 24 bit of dsd, voegt totaal niets toe. Veel mensen denken dat het aantal bits wat met resolutie te maken heeft. Ooit geintroduceerd door de muziekindustrie met 24 bit CD's.... Pure marketing bullshit.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door markbakk »

ds23man schreef:
Het heeft dan ook totaal geen zin om oude analoge opnames over te zetten naar 24 bit of dsd, voegt totaal niets toe.
Tuurlijk wel, dan kun je de ruis en vervorming van het origineel nog stukken beter weergeven...
Grappig hoe inmiddels ruim 35 jaar oude techniek nog steeds zo moet worden bediscussieerd. En leuk dat vinyladepten de technologische discussie nog steeds aan willen gaan. Vroegâh had je ook nog 12-bit 32kHz en zelfs dat klonk al behoorlijk zuiver, beter dan wat ik ooit uit een platenspeler heb gekregen (en nee, ook toen bij mij was de afspeelset niet het zwakste schakeltje).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef:
Vroegâh had je ook nog 12-bit 32kHz en zelfs dat klonk al behoorlijk zuiver.........
Mwah, dat werd ergens in de jaren '70 - '80 gebruikt voor de link tussen studio en FM zender. Met name voor klassieke muziek kwamen er toen klachten dat de kwaliteit die men gewend was, zo was teruggelopen :mrgreen:

Kan Tom misschien wat meer over vertellen ;)

Vinyl is goed genoeg. Dat hele CD gebeuren is gewoon een marketingtruc van Philips, Sony en de muziekindustrie geweest om weer een nieuw apparaat te vermarkten en mensen opnieuw de muziek te laten kopen die ze eigenlijk al hadden.... Pure marketing bullshit. Is wel goed gelukt en ze dachten dat trucje nog een keer te kunnen uithalen met SACD. Helaas, daar trapte men toen niet nog een keertje in :P :twisted:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door ds23man »

Beetje lastig om een LP als containerformaat door glasvezelkabeltje te proppen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Dan »

ds23man schreef:
Beetje lastig om een LP als containerformaat door glasvezelkabeltje te proppen. :mrgreen:
En dat was het begin van het einde van de platenverkoop. De digitale revolutie heeft de platenbazen veel geld gekost :mrgreen:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door John P »

Dat zijn ze dan wel zelf schuld, 20 jaar na dato hebben ze nog steeds geen fatsoenlijke digitaal verkoopkanaal kunnen regelen. En nu men denkt dat muziek gratis is zullen ze nooit meer zo veel kunnen vangen als toen het nog wel waarde had in de ogen van de consument. Ik vindt trouwens wel dat we niet moeten vergeten dat de CD beter was als de huishoudplatenspelers die niet audiofielen gebruikten. Alhoewel, de eerste consumenten cd speler van philips ging in een persoonlijke test met een oude dual platenspeler behoorlijk af.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Pjotr »

John P schreef:
Dat zijn ze dan wel zelf schuld, 20 jaar na dato hebben ze nog steeds geen fatsoenlijke digitaal verkoopkanaal kunnen regelen.
Mwah, heb toch de indruk dat hier dik geld verdiend wordt met veelal kringloop materiaal: http://www.hdtracks.com/
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door pappaleo »

John P schreef:
Alhoewel, de eerste consumenten cd speler van philips ging in een persoonlijke test met een oude dual platenspeler behoorlijk af.
Mijn eerste CD speler was een CD200 van Philips. Gehaald via een kennis in de personeelswinkel. Had geen serienummer. Op die plaats zat een sticker "for demonstration purpose only". Veel plezier van gehad totdat de laser ermee stopte. Bij Philips Technische Service in Voorburg aangeboden ter reparatie en daar vroegen ze "Hoe komt u aan deze speler, die had u helemaal nooit mogen hebben"

Mijn antwoord; "Oh, dus Philips demonstreert met andere apparaten dan ze verkopen". Ik kreeg de speler ook niet terug; hij werd min of meer in beslag genomen en ik kreeg een CD104 of zoiets mee voor de prijs die reparatie gekost zou hebben. Klonk vreselijk.

Ik ben toen op zoek gegaan naar een betere speler en ben uiteindelijk bij de Meridian 208 terechtgekomen (heb ik nog steeds). Kostte toen Fl 4750,--. Het was de enige speler die destijds kon concurreren met het Philips demonstratie exemplaar.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Pjotr »

Ik had aangifte gedaan van diefstal Leo. Hij was zo te lezen legaal verkocht en legaal in je bezit.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door pappaleo »

Pjotr schreef:
Ik had aangifte gedaan van diefstal Leo. Hij was zo te lezen legaal verkocht en legaal in je bezit.
Peter, het is nu verjaard want het speelde halverwege de 80-er jaren :mrgreen:

Verder besefte ik op dat moment niet hoe groot het verschil zou zijn. Mijn antwoord was meer ingegeven door jeugdige bijdehandheid dan door het besef dat er werkelijk wat aan de hand was. Daar kwam ik de dagen erna pas achter.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Pjotr »

Dat begrijp ik ook wel ;) Overigens gingen de lasertjes van die eerste Philips spelers eigenlijk nooit stuk. Er staan er nog te spelen. Pas later ging men goedkopere gebruiken. Die gingen gemiddeld een jaar of 4 mee, vooral Sony. Maar Philips gebruikte degelijker spul, of stelde ze tammer in waardoor ze veel langer meegingen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door ds23man »

Sneuny stond er wel om bekend ja.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Jag »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Zeer goed filmpje! Zat er niet ver naast met mijn opmerking over 8 bits.
Ja, ze zijn helemaal achterlijk geweest bij Sony en Philips om 16 bits voor de CD aan te houden. Hadden ze nou maar in het wiegje van ds23man gekeken :^o

B.t.w. Fraai filmpje Jag. Best lastig om deze materie eenvoudig uit te leggen.
Ik ben het niet he :mrgreen: ? Maar die rare dude met die baard legt het wel goed uit ja! Het is toch wel wat lastige materie, zijn denk ik daarom ook vaak misverstanden over.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Pjotr »

Jag schreef:
Ik ben het niet he :mrgreen: ? Maar die rare dude met die baard legt het wel goed uit ja! Het is toch wel wat lastige materie, zijn denk ik daarom ook vaak misverstanden over.
Dacht eerst dat het de reïncarnatie van Piet Kietelbaard was (voor wie het zich herinnert Chriet Titulaer R.I.P. ), maar dat viel mee :D

Het is ook maar een inleiding en soms een simplificatie, wat ook weer gevaarlijk is. Kan ook niet anders in zo'n kort tijdsbestek. Er speelt natuurlijk nog wel meer.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Dan »

Pjotr schreef:
Jag schreef:
Ik ben het niet he :mrgreen: ? Maar die rare dude met die baard legt het wel goed uit ja! Het is toch wel wat lastige materie, zijn denk ik daarom ook vaak misverstanden over.
Dacht eerst dat het de reïncarnatie van Piet Kietelbaard was (voor wie het zich herinnert Chriet Titulaer R.I.P. ), maar dat viel mee :D

Het is ook maar een inleiding en soms een simplificatie, wat ook weer gevaarlijk is. Kan ook niet anders in zo'n kort tijdsbestek. Er speelt natuurlijk nog wel meer.
Chriet is nog altijd alive and kicking!
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”