ES9038Q2M dac streamertje

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Alleen van opampschakelingen heb ik geen lood verstand :think:

Iemand een idee?

Misschien dat Knuisje me kan helpen. (schakeling van de AFDAC of zoiets)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door hannesie »

Kleine buisjes zijn best lief.
Past best wel bij streamen tje. :sure:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Nee, wordt te groot Hans,helaas.

Op diyaudio geven ze deze schakeling,maar dan zit er een elco op het eind om de dc offset tegen te houden :?
Bijlagen
ESbuf.jpg
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door MarcelvdG »

Je zou nog N-kanaal JFET's kunnen overwegen als je iets wil gebruiken dat qua gedrag op een triode lijkt, maar kleiner is. De karakteristieken zijn wel wat krommer en meestal kunnen ze niet zo goed tegen 300 V (gewone, kleine silicium-FET'jes dan, ik heb het niet over vermogens-FET's van siliciumcarbide).
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Bedankt Marcel,maar ik heb een duidelijk voorbeeld nodig om verder te komen.

Zit een beetje vast.

Op diyaudio adviseren ze dit. (de ES papieren volgen)
Bijlagen
s1.jpg
s2.jpg
s3.jpg
s3.jpg (10.27 KiB) 1526 keer bekeken
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door knuisje »

Bij de Afdac 2 gebruik ik dit schema op basis van 2 keer OPA1632 en een LME49990. De eerste OPA is de I/V-omzetter, met de 750R weerstand bepaal je het gewenste voltage. Vervolgens volgt een lowpass om hoog frequente rommel weg te filteren, met daarna de tweede OPA1632 als buffer. De LME49990 verzorgt de conversie van gebalanceerd naar single ended.

De OPA1632 is een symmetrische opamp, wijkt dus iets af van een "normale" opamp.
Bijlagen
output.png
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Bedankt :goedzo:

Zal het eens rustig bestuderen. :roll:
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door MarcelvdG »

knuisje schreef:
Bij de Afdac 2 gebruik ik dit schema op basis van 2 keer OPA1632 en een LME49990. De eerste OPA is de I/V-omzetter, met de 750R weerstand bepaal je het gewenste voltage. Vervolgens volgt een lowpass om hoog frequente rommel weg te filteren, met daarna de tweede OPA1632 als buffer. De LME49990 verzorgt de conversie van gebalanceerd naar single ended.

De OPA1632 is een symmetrische opamp, wijkt dus iets af van een "normale" opamp.
Ben je niet bang dat je die eerste OPA1632 last van de hoogfrequent zooi krijgt? Of is die zo snel dat dat wel meevalt?
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door MarcelvdG »

Ik zie schema's met laag- en met hoogimpedante ingangen voorbij komen. Kon die ES9038 nu zowel met spannings- als met stroomuitgang gebruikt worden, afhankelijk van wat je eraan hangt?

Ik heb het draadje waarin dat beantwoord wordt al weer teruggevonden, het antwoord was ja.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 8#p1873670
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door MarcelvdG »

democles schreef:
Nee, wordt te groot Hans,helaas.

Op diyaudio geven ze deze schakeling,maar dan zit er een elco op het eind om de dc offset tegen te houden :?
Ik vind dit schema sowieso onelegant omdat de overdrachten van de DAC-uitgangen naar de enkelzijdige uitgang niet precies tegengesteld zijn. De ene heeft een extra filter erin, en als je dat eruit zo slopen, zou de op-amp weer gaan slewen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door knuisje »

MarcelvdG schreef:
Ben je niet bang dat je die eerste OPA1632 last van de hoogfrequent zooi krijgt? Of is die zo snel dat dat wel meevalt?
Je kunt altijd een klein c-tje parallel aan de IV-weerstand plaatsen maar de ervaring is dat dit niet nodig is.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Oke,knoop doorgehakt.

Eerst maar eens dat eerste schema van diyaudio proberen.
ESbuf.jpg
Het zou verbeteringen moeten geven :-k (I i.p.v. V uit dac)

Ik krijg ondertussen al aardig jeuk van al die SMD onderdeeeltjes,dus maar eens kijken of het ook discreet kan.............. :mrgreen:

En dan moet er ook nog een referentie spanning uit de 3,3v gemaakt worden van 1,65v.
s3.jpg
s3.jpg (10.27 KiB) 1424 keer bekeken
Maar even puzzelen,1 kanaal ontworpen. :D

Toch best nog wel moeilijk alles een beetje kwijt te kunnen.
Weerstanden 1/4wat,condensatoren FKP2,elco,s Elna Silmic 2.
Printje voor beide kanalen zal iets van 8x6cm worden.
opampje.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Printje gemaakt.

Nog een paar dingen veranderd.

2 ferietkraaltjes in de massa gezet.
Eigenlijk heeft de dac 1 grondvlak en om nu te voorkomen dat er op de massa wat digitaal spul meefietst de twee kraaltjes.

En in de schakeling die er voor zorgt dat de 3,3v omgezet wordt naar de 1,65v referentie spanning de laatste 1uF condensator vervangen door een elco van 10uF.
2xopampjes.JPG
Nu nog even wachten op de opamps,alvast wat gesoldeerd wat ik nog had liggen.
Bijlagen
opampje1.jpg
opampje2.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Vraagje?

Welke elco is geschikt voor de DC blokker?
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door MarcelvdG »

Elke willekeurige aluminiumelco met een werkspanning van minstens 25 V. Een bipolaire elco (zoals de goedkope bipolaire elcootjes van Panasonic) geeft je een marginaal lagere vervorming dan een gewone elco. (Deze opmerking leidt vast tot een discussie met Pjotr over de vraag of de verwaarloosbare verbetering de verwaarloosbare extra kosten rechtvaardigt, maar dat moet dan maar.)

Als de impedantie van de belasting niet al te laag is, kun je overigens ook een foliecondensator met een veel lagere waarde gebruiken. Wat wordt de belastingsimpedantie?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Bedankt Marcel.

Weet niet wat de belastingsimpedantie van mijn buizen pre is,maar die zal wel hoog zijn.

Ja bipolair was ik ook al aan het zoeken,2 in serie zou nog beter zijn voor de vervorming.
Bijlagen
nichicon bipolair.jpg
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door MarcelvdG »

Waarschijnlijk doet 2,2 uF MKT het ook prima als je er een buizenversterker mee aanstuurt (2,2 uF polypropyleen zal wel niet op de print passen).
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Nog genoeg ruimte gelaten op de print voor dit soort aanpassingen,bedankt Marcel :goedzo:
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door MarcelvdG »

Die weerstand met onbepaalde waarde van de uitgang naar massa moet je dan natuurlijk ook vrij hoog kiezen, 220 kohm bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Ondertussen waren er wat onderdeeltjes binnen incl. opampjes. :D

En nu nog op zoek naar een formaat kleine vingertjes die die opampjes er tussen kunnen drukken :shock: :lol:
Bijlagen
DSC0657.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Ondertussen waren er wat onderdeeltjes binnen incl. opampjes. :D

En nu nog op zoek naar een formaat kleine vingertjes die die opampjes er tussen kunnen drukken :shock: :lol:
Komt er van, bezint eer ge begint :mrgreen:
Nu maar steeltje op 't IC plakken ? :o
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door OpaBert »

Soldeer je toch die 2 elcos los :!:
Kan je met je dikke vingers er wel bij. :D
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Gaat vast en zeker wel lukken,denk ik :think:

Veel kleiner moet het ook niet worden en dan gaat het moeilijkste nog komen,4 smd weerstanden er uit solderen en 4 draadjes vast maken :?
Bijlagen
dacc ..jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Vanmiddag mijn bouwwerkje naar de eeuwige hifi velden geholpen :twisted:

Einde topic :proost:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door toetertje »

Bah, zat er net zo lekker in. :cry:
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”