Blij te zien dat ik met niks te doen nog wat heb bijgedragen
Anne
Moderator: Beheerdersteam
Hoi AnneAh!buis schreef:Gaat hier lekker vooruit.Even niet opgelet, ziet er mooi uit en met die krullen van letters![]()
Blij te zien dat ik met niks te doen nog wat heb bijgedragen![]()
Anne
Zolang je 't putje in de gaten houdtBert61 schreef:Nu dat je er naar hebt gekeken Zit nu de nummering op de GU50 goed ?
Ja daar hebben de Duitsers het grundlich verprutst.Een voet uitbreiden en dan de nummering overhoop gooienNu op zoek naar de juiste nummering voet EL12
Gevonden
Dan moet het goed zitten AnneAh!buis schreef:Zolang je 't putje in de gaten houdtBert61 schreef:Nu dat je er naar hebt gekeken Zit nu de nummering op de GU50 goed ?De pinnen staan niet op een regelmatige achthoek, zijn twee groepen van drie met de overige twee ertussen.
Dat is zo jammer genoeg ook symetrisch, kan het nog verkeerd, want alleen de gloei zit dan in beide gevallen goed.Kan de buis gloeien met de rest verkeerd
Ja daar hebben de Duitsers het grundlich verprutst.Een voet uitbreiden en dan de nummering overhoop gooienNu op zoek naar de juiste nummering voet EL12
Gevonden![]()
Ze hebben er van geleerdLater bij de DIN stekker was er eerst een drie-pin.En toen die werd uitgebreid naar vijf-pin (voor stereo) kregen de twee nieuwe de volgende nummers.Eerst 1-2-3 en daarna 1-4-2-5-3.
De twee extra pinnen bij de buisvoet is enkel voor een EL156 oude stijl.Best gewoon de EL12 nmrs aanhouden en als de nood aan de man komt een verloopvoetje maken.
Anne
En dan zwart voor de top ?Bert61 schreef:Ik gebruik de weerstand kleurcodering voor de buisvoeten met bedraden
Dus Bruin=1 Rood =2 Oranje = 3 Geel =4 Enzovoort
Dan onthou ik beter of ik een draadje vergeet of plots op een verkeerd nr buisvoet zit
En kunnen jullie mij in de gaten houden![]()
Moest het bedraden op deze manier van Ronald Dekker
Ik zie geen voet waar een buis op zijn kop in kan.......Ah!buis schreef:................
En dan zwart voor de top ?![]()
Anne
Ik welPjotr schreef:Ik zie geen voet waar een buis op zijn kop in kan.......![]()
Geheugenpil had wel geholpen, moest diep graven om op K6 en/of K7 te komen.Philips KTV-chassis, heb heel wat van die zware krengen (rond 45kg) herstelt in de jaren '70.Pjotr schreef:Ehm Anne, weet je zeker dat de zuster je vanmorgen de juiste pilletjes heeft gegeven?![]()
Dit draadje voor de nr 10 bruin met zwarte blokjesAh!buis schreef:En dan zwart voor de top ?Bert61 schreef:Ik gebruik de weerstand kleurcodering voor de buisvoeten met bedraden
Dus Bruin=1 Rood =2 Oranje = 3 Geel =4 Enzovoort
Dan onthou ik beter of ik een draadje vergeet of plots op een verkeerd nr buisvoet zit
En kunnen jullie mij in de gaten houden![]()
Moest het bedraden op deze manier van Ronald Dekker![]()
Anne
Jaaaren naar gekeken AnneAh!buis schreef:Ik welPjotr schreef:Ik zie geen voet waar een buis op zijn kop in kan.......![]()
Ondersteboven.png EHS afdeling KTV.Balasttriode bovenin en de HS-gelijkrichter eronder op z'n kop !
Rechtsboven zie je nog een drukschakelaar, gaat samen met de omkasting dicht.Kast open geen voeding= geen HS = geen röntgen![]()
Anne
Dat heb ik in geen 40 jaar meer gedaan , De laatste was een Cable assy van een raket dingPjotr schreef:
Hmmmmmmmmmmm, had toch wel eerst een net kabelboompje op een spijkerplankje van je verwacht...
Ja en dan 2 parralel op een paar cm van elkaar op het houten kistje geschroefd naast de zekeringAh!buis schreef:Bij EOO ?
Anne
Dat zie ik nu pasAh!buis schreef:Is niet voor de gloei, bij de voeding.
Wat is er voor die twee bij de gloei opgegeven (staat er niet bij) ?
Anders zou ik zeggen, wikkel wat op een ferrietstaaf.De twee gelijk, samen binnen, samen buiten alsof je een tweelingsnoer erop wikkelt.Bifilair dus.
Anne
Ik heb via mail contact gehad met Ronald DekkerBert61 schreef:Dat zie ik nu pasAh!buis schreef:Is niet voor de gloei, bij de voeding.
Wat is er voor die twee bij de gloei opgegeven (staat er niet bij) ?
Anders zou ik zeggen, wikkel wat op een ferrietstaaf.De twee gelijk, samen binnen, samen buiten alsof je een tweelingsnoer erop wikkelt.Bifilair dus.
Anne![]()
Ik heb het toch niet verkeerd begrepen ,Dat die varkens neusje,s daar moeten in plaats van in draadje nr 1
![]()
Zal toch niet waar zijn kan ik die er weer tussen uit gaan knippen![]()
Nee daar staat toch een Common mode choke getekend
De 330uh is niet kritisch dusRonald
Beste Bert
Het hoeft niet perse 330uH te zijn.
Elke toroide spoel zal voldoen en er moeten er zeker een paar in een PC voeding zitten ??
Anders werkt het ook zonder, maar het is netter met
groeten
Ronald
Je kunt ook een usb naar TTL kopen, je kunt dan de MAX-232 er uit halen, en daar die convertor aansluiten. Heb je geen rs232 nodig, de max 232 zet rs 232 om naar TTL level.Pjotr schreef:Ok, maar je hebt dan nog wel een RS232 <--> USB kabel nodig. Neem niet de goedkoopste China meuk maar iets met een FTDI of Silicon Labs chip (b.v. CP2102) er in. Daarvan zijn op de site van de fabrikant goede drivers beschikbaar. Die driver creëert dan een z.g.n. virtuele com poort. Die kun je gewoon als standaard com poort gebruiken.
Klopt, Het is een beetje suf om 2x te converteren: TTL <--> RS232 en dan weer van RS232 <--> TTL. Maar of Bert dat lukt om die RS232 op het bordje er af te krijgen? Daarom heb ik dat ook niet genoemd. Zelf heb ik deze voor simpele seriële MCU communicatie: https://www.kiwi-electronics.nl/usb-to- ... el?lang=en Drivers van de site van Silicon Labs geplukt. Werkt probleemloos.molekuul schreef:Je kunt ook een usb naar TTL kopen, je kunt dan de MAX-232 er uit halen, en daar die convertor aansluiten. Heb je geen rs232 nodig, de max 232 zet rs 232 om naar TTL level.Pjotr schreef:Ok, maar je hebt dan nog wel een RS232 <--> USB kabel nodig. Neem niet de goedkoopste China meuk maar iets met een FTDI of Silicon Labs chip (b.v. CP2102) er in. Daarvan zijn op de site van de fabrikant goede drivers beschikbaar. Die driver creëert dan een z.g.n. virtuele com poort. Die kun je gewoon als standaard com poort gebruiken.
Klopt, in het blauwe platic van de USB stekker zit de USB <--> serieel converter chip. Maar die levert 0- 3.3V TTL in/uit. Kan dus niet direct op een RS232 poort want die is tussen - en + 12V! Op zijn site staat wel iets om alleen converter chips van FTDI te gebruiken. Die van Profusion werken niet lekker of helemaal niet. Deze kabel is van Silicon Labs en daar heb ik geen problemen mee. Op jouw print zit een MAX232 spanningsconverter chip die van TTL naar RS232 niveau's converteert. Die zou je er in principe tussenuit kunnen laten. Maar dan NIET de 5V van de USB aansluiten!Bert61 schreef:Hoi Pjotr
Dat rs232 ding zit dat in dat blauwe usb stekker ? Van Kiwi of bedoel je dat de rs232 op de utracer print zit
Daar zit bijna alles op een in een voetje
Zal morgen de print onder Mn loupelamp met TLlicht leggen
Dankje PjotrPjotr schreef:Klopt, in het blauwe platic van de USB stekker zit de USB <--> serieel converter chip. Maar die levert 0- 3.3V TTL in/uit. Kan dus niet direct op een RS232 poort want die is tussen - en + 12V! Op zijn site staat wel iets om alleen converter chips van FTDI te gebruiken. Die van Profusion werken niet lekker of helemaal niet. Deze kabel is van Silicon Labs en daar heb ik geen problemen mee. Op jouw print zit een MAX232 spanningsconverter chip die van TTL naar RS232 niveau's converteert. Die zou je er in principe tussenuit kunnen laten. Maar dan NIET de 5V van de USB aansluiten!Bert61 schreef:Hoi Pjotr
Dat rs232 ding zit dat in dat blauwe usb stekker ? Van Kiwi of bedoel je dat de rs232 op de utracer print zit
Daar zit bijna alles op een in een voetje
Zal morgen de print onder Mn loupelamp met TLlicht leggen