High End Audio PC Streamer/Server build
Moderator: Beheerdersteam
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Ik heb wel wat staan om eens uit te vogelen.
Lijkt mij wel leuk om eens te proberen.
Lijkt mij wel leuk om eens te proberen.
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Ik heb het zojuist geprobeerd maar ik krijg jplay niet aan het spelen. Error geeft aan dat ik moet proberen op 24bit of 32 bit. Helpt niet. Als ik op het jplay forum kijk wordt ik niet blij van de berichten. Veel problemen om het werkend te krijgen.
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Ik zie dan dat het alleen maar beschikbaar is voor Windows, dat is dan voor mij een te krappe basis.
Het zou moeten kunnen werken met de verschillende Operating Systemen, dus Mac OS en Linux wat het meer universeel is, en de combi met W11 is dan voor mij helemaal wel wat kritisch.
Juist de beperking wat in dat systeem toch wel kritisch kan zijn en zeker met de wijzigingen behoorlijk pittig om die juist te krijgen.
Even wat wijzigingen en proberen dat aan te passen heeft al geleid tot het niet goed functioneren van de standaard analoge uitgang.
Ik gebruik dan zelf al wel het idee met meerdere PC's en heb dan de opzet met een server, zou ook een NAS kunnen zijn, en dan de uiteindelijke speler ook het werkelijk naar de D/A omzetting. De bediening met Android/Windows/Mac OS gaat ook prima.
Maar dat is dan niet goed mogelijk begrijp ik met JPlay.
Het comfort van de bediening is voor mij dan net zo belangrijk als de kwaliteit van de uitvoering met de PC.
De prioriteit is dan bij mij, denk ik, mogelijk anders al bij Rob.
Het zou moeten kunnen werken met de verschillende Operating Systemen, dus Mac OS en Linux wat het meer universeel is, en de combi met W11 is dan voor mij helemaal wel wat kritisch.
Juist de beperking wat in dat systeem toch wel kritisch kan zijn en zeker met de wijzigingen behoorlijk pittig om die juist te krijgen.
Even wat wijzigingen en proberen dat aan te passen heeft al geleid tot het niet goed functioneren van de standaard analoge uitgang.
Ik gebruik dan zelf al wel het idee met meerdere PC's en heb dan de opzet met een server, zou ook een NAS kunnen zijn, en dan de uiteindelijke speler ook het werkelijk naar de D/A omzetting. De bediening met Android/Windows/Mac OS gaat ook prima.
Maar dat is dan niet goed mogelijk begrijp ik met JPlay.
Het comfort van de bediening is voor mij dan net zo belangrijk als de kwaliteit van de uitvoering met de PC.
De prioriteit is dan bij mij, denk ik, mogelijk anders al bij Rob.
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Mocht je het nog eens een kans geven, ik vind het poly sinc gauss long filter erg mooi (poly sinc ext2 is ook goed) met de ASDM5 modulator naar 44.1k x256 (werkt het best op mijn NADAC).Rob Dingen schreef: ↑wo 18 mei 2022, 22:38Het is een hele tijd geleden dat dik HQPlayer heb getest.
Dit kan mijn processor (NUC11 i5core) nog goed aan. Met een krachtiger PC zijn nog zuiverder modulators en filters mogelijk. Het is geen vergelijk met wat Roon origineel doet (punchy maar enigszins hard geluid) of met upsampling (softer, mooiere klank, maar minder punchy). Met HQPlayer wordt het naar een compleet ander niveau getild op deze DAC. Beschrijven is moeilijk. Het woord ‘organisch’ komt in me op. Ik kan niet meer zonder.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
De problemen met Jplay die ik gehad heb zijn dat de covers niet opgehaald worden en soms het crashen van de software bij het overgaan van 44,1 naar een hogere resolutie.
Dat is nu opgelost en lag aan de buffer instelling.
De bediening met bubble upnp is oke maar komt natuurlijk niet in de buurt van de Roon interface.
Maar het klank verschil is zo groot dat ik toch voor Jplay ga.
Op welke software het wel of niet draait maakt me niets uit ik pas me aan waar het beste geluid is te halen.
Rob
Dat is nu opgelost en lag aan de buffer instelling.
De bediening met bubble upnp is oke maar komt natuurlijk niet in de buurt van de Roon interface.
Maar het klank verschil is zo groot dat ik toch voor Jplay ga.
Op welke software het wel of niet draait maakt me niets uit ik pas me aan waar het beste geluid is te halen.
Rob
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Mijn vrouw gebruikt het ook, (de roze I in de rechter bovenhoek)en dan is er een stemmetje in de keuze die ook wel een beetje gemak/comfort wil.

Dat ze dan ook vaak een keuze maakt die ik niet snap, is dan wel weer wat anders, zeker als ik er naar vraag, kortgeleden liet ze alles van Passenger draaien.

En een radio programma wat ze gehoord had van mij, en ik in haar lijstje gezet had.
En dan kom je thuis en als je dan de muziek hoort, gaat het hier wel eens wat verbazing geven.
Maar ze gebruikt het wel.

Dat ze dan ook vaak een keuze maakt die ik niet snap, is dan wel weer wat anders, zeker als ik er naar vraag, kortgeleden liet ze alles van Passenger draaien.
En een radio programma wat ze gehoord had van mij, en ik in haar lijstje gezet had.
En dan kom je thuis en als je dan de muziek hoort, gaat het hier wel eens wat verbazing geven.
Maar ze gebruikt het wel.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Haha mooi, Ik gebruik Roon ook voor erbij en nieuwe muziek te ontdekken.
Maar echt luisteren doe ik met Jplay.
Na de adviezen hier ga ik HQ player eens proberen en als dat goed is ga ik het gebruiken met Roon.
Rob
Maar echt luisteren doe ik met Jplay.
Na de adviezen hier ga ik HQ player eens proberen en als dat goed is ga ik het gebruiken met Roon.
Rob
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Nou was gelijk maar naar de luister ruimte gegaan met dit slechte weer om HQPlayer te testen.
Heb hem gedownload en de standaard settings waren jou settings Jeroen, en een paar nr's geluisterd met de desktop versie.
Daarna met Jplay.
Het verschil blijft aanzienlijk op mijn set meer resolutie en grootser beeld en mooiere plaatsing.
Zal nog wel eens verder testen kijken of ik er meer uit kan halen, maar verwacht er niet veel van.
Rob
Heb hem gedownload en de standaard settings waren jou settings Jeroen, en een paar nr's geluisterd met de desktop versie.
Daarna met Jplay.
Het verschil blijft aanzienlijk op mijn set meer resolutie en grootser beeld en mooiere plaatsing.
Zal nog wel eens verder testen kijken of ik er meer uit kan halen, maar verwacht er niet veel van.
Rob
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Ik zou ook graag vergelijken maar ja moet ik jplay wel aan de gang krijgen en ik weet niet hoe.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Ik installeer hem en het werkt.
Misschien drivers van je dac installeren.
Rob
Misschien drivers van je dac installeren.
Rob
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
De Merging NADAC kan alleen maar werken met de drivers die daarvoor speciaal door Merging zijn ontwikkeld. Je advies slaat daarom helaas de plank mis. Ik ben bang dat jplay totaal niet compatibel is met de Merging ASIO driver en dat daar het probleem ligt en dat toepassing daarom ook buiten mijn bereik blijft. En ik ga echt niet over op een andere DAC.
-edit- vermoeden bevestigd: http://jplay.eu/forum/index.php?/topic/ ... entry53633
-edit- vermoeden bevestigd: http://jplay.eu/forum/index.php?/topic/ ... entry53633
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Wel jammer dat het niet werkt, als JPlay echt nog een stap maakt in de weergave. Maar wie weet komt die driver er nog wel een keer.
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Hier klinkt het ook wat beter met lightning-DS (Auralic) tov Roon, maar ik blijf toch telkens hangen in Roon vanwege het gemak.
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Qua interface en functionaliteit niet te overtreffen inderdaad!
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Zo ver zat ik er dus niet naast.jeroen_d schreef: ↑vr 20 mei 2022, 23:21De Merging NADAC kan alleen maar werken met de drivers die daarvoor speciaal door Merging zijn ontwikkeld. Je advies slaat daarom helaas de plank mis. Ik ben bang dat jplay totaal niet compatibel is met de Merging ASIO driver en dat daar het probleem ligt en dat toepassing daarom ook buiten mijn bereik blijft. En ik ga echt niet over op een andere DAC.
-edit- vermoeden bevestigd: http://jplay.eu/forum/index.php?/topic/ ... entry53633
Iedereen moet natuurlijk gebruiken wat voor hem het beste werkt.
Voor mij is het verschil te groot om te negeren.
Jplay komt ook met een nieuwe interface hoop dat het mooi en goed werkt.
Rob
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Ik heb nu de indruk dat JPlay enigszins vergelijkbaar is met Music Player Deamon van de Linux jongens, maar heb dit nog niet echt vergeleken.
Kan blijkbaar ook op Android, : https://www.musicpd.org/news/2014/02/mpd-on-android/
De opzet lijkt niet zoveel te schelen, en MPD is dan ook met veel grafische en andere interfaces te bedienen.
Kan blijkbaar ook op Android, : https://www.musicpd.org/news/2014/02/mpd-on-android/
De opzet lijkt niet zoveel te schelen, en MPD is dan ook met veel grafische en andere interfaces te bedienen.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Het gaat niet om de opzet het zit puur in het software gedeelte van de player zelf.
Een kennis van mij is al een hele tijd bezig zelf software te schrijven en begint het nu onder de knie te krijgen.
Het is zelfs ietsje beter als Jplay.
We testen dat bijna wekelijks met iedere keer een verbeterde versie.
Er zit echt heel veel in en het komt erg nauwkeurig om het goed te laten klinken.
Heb er verder geen verstand van maar zie hem wekelijks zwoegen om het beter te krijgen
Rob
Een kennis van mij is al een hele tijd bezig zelf software te schrijven en begint het nu onder de knie te krijgen.
Het is zelfs ietsje beter als Jplay.
We testen dat bijna wekelijks met iedere keer een verbeterde versie.
Er zit echt heel veel in en het komt erg nauwkeurig om het goed te laten klinken.
Heb er verder geen verstand van maar zie hem wekelijks zwoegen om het beter te krijgen
Rob
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Ik zou die Jplay best wel eens willen proberen, maar hier enkel een Imac en ipads.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Ik zal eens zien of ik het aan de praat krijg met Windowsfx, dat zou van alles kunnen draaien.
https://www.windowsfx.org/index.php/dow ... -64-bit-pc
https://www.windowsfx.org/index.php/dow ... -64-bit-pc
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Het windowsfx krijg ik op het proef PC 'tje niet echt aan de praat, kwam dan een 2.5 inch schijfje tegen met er dan nog een Win 10 installatie erop, maar die gaan we maar opnieuw schoon opzetten.
Ben dan wel benieuwd, dat machientje draait vlekkeloos ROON met een 4 TB USB schijf er aan, en al gebruikt met een demo van WrineX bij de AVMN, en dat was met een M.2 32 GB SSD.
Dan zou JPlay ook wel moeten werken.
Ben dan wel benieuwd, dat machientje draait vlekkeloos ROON met een 4 TB USB schijf er aan, en al gebruikt met een demo van WrineX bij de AVMN, en dat was met een M.2 32 GB SSD.
Dan zou JPlay ook wel moeten werken.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Ja Jplay heeft nagenoeg geen power nodig cpu blijft onder de 1%.
Weet niet meer of je de drivers voor amanero moet installeren.
Ik draai op 1 Hz en de asio buffer nu op 256.
Je kan ook 1000 Hz proberen en asio buffer op 8.
De laatste klinkt frisser maar naar mijn smaak meer digitaal.
Succes,
Rob
Weet niet meer of je de drivers voor amanero moet installeren.
Ik draai op 1 Hz en de asio buffer nu op 256.
Je kan ook 1000 Hz proberen en asio buffer op 8.
De laatste klinkt frisser maar naar mijn smaak meer digitaal.
Succes,
Rob
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
We gaan het zien, heb hier dan 3 USB interfaces liggen dus dat zou moeten lukken.
Ben het alleen niet gewend met Linux, die ziet hem direct, wat ik er ook aanhang, ook de Topping D30 pro vorige week is en Linux en dat met Roon geen punt.
Ben het alleen niet gewend met Linux, die ziet hem direct, wat ik er ook aanhang, ook de Topping D30 pro vorige week is en Linux en dat met Roon geen punt.
Re: High End Audio PC Streamer/Server build
Ik heb het aan de praat, en ik ben er een beetje zuur van.
De instellingen/structuur/ het is niet allemaal zo simpel en gebruikersvriendelijk, en de mogelijkheden en waarom zijn dan ook niet te herleiden.
Als 1e gebruiker, wat is er beter? geen echte duidelijkheid. Na het opnieuw opstarten zie ik dan niets, en mogelijk dat het W11 is, maar we komen er wel uit.
Dan is dit het eerste stukje, niet erg herkenbaar, maar met wat klikken en zoeken kom je dan ineens bekende dingen tegen.
Ik zie dan ineens mijn telefoon ook in beeld komen, en met de app van BubbleUPnP Kan ik het via de telefoon naar mijn hoortoestellen brengen, en beluisteren, duidelijk helder.
Maar waar komt die muziek nu vandaan? van de lokale PC of de server die een "gemounte" netwerkschijf heeft. Het is nog wel zoeken hoe het in elkaar steekt.
Nu dus de opzet gemaakt om met 2 PC te spelen en een kleine PC met de speler software gebruiken, een zien wat het brengt aan de set beneden.
De instellingen/structuur/ het is niet allemaal zo simpel en gebruikersvriendelijk, en de mogelijkheden en waarom zijn dan ook niet te herleiden.
Als 1e gebruiker, wat is er beter? geen echte duidelijkheid. Na het opnieuw opstarten zie ik dan niets, en mogelijk dat het W11 is, maar we komen er wel uit.
Dan is dit het eerste stukje, niet erg herkenbaar, maar met wat klikken en zoeken kom je dan ineens bekende dingen tegen.
Ik zie dan ineens mijn telefoon ook in beeld komen, en met de app van BubbleUPnP Kan ik het via de telefoon naar mijn hoortoestellen brengen, en beluisteren, duidelijk helder.
Maar waar komt die muziek nu vandaan? van de lokale PC of de server die een "gemounte" netwerkschijf heeft. Het is nog wel zoeken hoe het in elkaar steekt.
Nu dus de opzet gemaakt om met 2 PC te spelen en een kleine PC met de speler software gebruiken, een zien wat het brengt aan de set beneden.
