Bovenfrees

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door Henkjan »

al 8 jaar? m'n Metabo is 16 jaar in gebruik en doet t nog net zo foutloos als toen nieuw
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bovenfrees

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef: za 29 jan 2022, 12:00
al 8 jaar? m'n Metabo is 16 jaar in gebruik en doet t nog net zo foutloos als toen nieuw
Dan moet Jan de jouwe maar nemen :rofl: Een nieuwe is vast niet meer wat ze 16 jaar geleden waren. Mijn ervaring met het huidige Metabo is dat het ook goedkope made in China troep is wat aan alle kante rammelt. Maarreh, dat was het punt hier niet...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door Henkjan »

nee, mijn punt was in elk geval dat ik niet begrijp dat je zo hoog opgeeft van een Triton, terwijl die van beide Jannen het na 8 jaar begeeft en je dat blijkbaar (is de indruk die ik krijg van "Maar die is ook al een jaar of 8 oud..") normaal vindt
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bovenfrees

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef: za 29 jan 2022, 13:25
nee, mijn punt was in elk geval dat ik niet begrijp dat je zo hoog opgeeft van een Triton, terwijl die van beide Jannen het na 8 jaar begeeft en je dat blijkbaar (is de indruk die ik krijg van "Maar die is ook al een jaar of 8 oud..") normaal vindt
Waar lees je dat ik dat normaal vind? Integendeel, zie mijn post op de vorige bladzijde en geef daar a.u.b. geen HJ interpretatie aan. Ik schreef heel iets anders. De mijne gaf na een jaar of 4 al de geest. Maar na een revisie van een 100 euries doet ie het al weer jaren prima.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door Wowly »

Garantie zit er natuurlijk allang niet meer op (ding kostte echter wel een dikke 300 euri's). Ik heb gezocht naar een nieuw anker, maar dat kostte 90 euro excl verzenden en moest uit de UK komen. de Nl importeur levert geen onderdelen.
Op dit moment zou ik denk ik geen triton aankopen, niet omdat het geen mooi apparaat is (doet het echt waanzinnig goed), maar vooral omdat de aftersales niet al te best is (zeg maar NON-existent hahaha)

Probleem is dat ik nu wel een bovenfrees nodig heb, en omdat ik altijd vreselijk lig te hannesen met de kabel wil ik een accu frees kopen. Probleem dáárvan is echter weer dat ik de frees zelden gebruik en die accusystemen om de haverklap weer veranderen en zo kwaliteitsmachines wegwerpmachines zijn geworden.....

was van plan dit weekend wat te gaan bestellen, en hoop op input welke te bestellen?
Ik zag zo'n handzaam ding van parkside op accu, superklein en erg licht. misschien aardig om eens te proberen. ben tot nu toe erg tevreden over mijn parkside apparatuur moet ik zeggen!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bovenfrees

Bericht door Pjotr »

Heb jij er destijds 300 euries voor betaald Jan? :shock: Ik 189 en kreeg ik er alle 5 maten spantangen bij. Als je hem weinig gebruikt is de keuze zeker lastig en zou een Parkside prima kunnen voldoen denk ik. Alleen zijn die accudingen wat aan de kleine kant. Accu's? Kweenie, zijn volgens mij zo leeg met een bovenfrees.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Bovenfrees

Bericht door John P »

Het voordeel van een bovenfrees zonder snoer is nihil als je er ook een stofzuigerslang aan knoopt. Als je wel een echte werkplaats hebt en geen last van stof in je gezicht, dan heb je er natuurlijk wel wat aan. Ook op de bouwplaats op de steiger is het wel handig om niet eerst een e-leiding aan te moeten leggen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door Wowly »

Klopt John, goede tip
Peter ik dacht dat ik er zoiets voor had betaald, maar kan goed ook jouw bedrag zijn geweest
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bovenfrees

Bericht door ds23man »

Denk niet dat een bovenfrees veel gebruikt word op een bouwsteiger.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Bovenfrees

Bericht door John P »

Er zijn standaard details voor de aansluiting van kozijnen op externe isolatie waarbij de harde isolatie ingefreesd moet worden.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Bovenfrees

Bericht door Leeuwarden »

Wowly schreef: za 29 jan 2022, 15:54
Klopt John, goede tip
Peter ik dacht dat ik er zoiets voor had betaald, maar kan goed ook jouw bedrag zijn geweest
Heb jij een tr001, Jan?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bovenfrees

Bericht door ds23man »

John P schreef: za 29 jan 2022, 16:00
Er zijn standaard details voor de aansluiting van kozijnen op externe isolatie waarbij de harde isolatie ingefreesd moet worden.
Regels en praktijk liggen vaak ver uit elkaar. Vooral als je een doos purschuim in de bus hebt liggen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Bovenfrees

Bericht door Marp »

ds23man schreef: za 29 jan 2022, 16:48
Regels en praktijk liggen vaak ver uit elkaar. Vooral als je een doos purschuim in de bus hebt liggen.
Ik mag hopen dat een architect toch wel enige wetenschap van de praktijk heeft. Maar ook als John het mis heeft en het voordeel op een steiger niet bestaat, is dat voor de zelfbouwer alweer een argument minder om voor een accu te kiezen. O:)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bovenfrees

Bericht door dre »

Zijn er nog kapotte Festools in de buurt? :lagge:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door Kappa7 »

Bestaan die dan??
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bovenfrees

Bericht door ds23man »

Denk dat John veel van dit soort dingen tegenkomt:

https://www.bouwwereld.nl/categorie/bouwfouten/
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bovenfrees

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef: za 29 jan 2022, 17:20
Bestaan die dan??


Yep, naast de Speakerbouwers op een steiger :lagge:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door Kappa7 »

Toch valt het mij op dat op de werven waar ik kom er eigenlijk alleen maar Festools wordt gebruikt.
Op de werf in Spanje waar ik een paar weken geleden was werd er ook erg veel aluminium mee bewerkt.
Het spul krijgt daar aardig op zijn donder, dat zouden ze niet doen als het spul er daar niet tegen kan.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door Wowly »

Leeuwarden schreef: za 29 jan 2022, 16:35
Wowly schreef: za 29 jan 2022, 15:54
Klopt John, goede tip
Peter ik dacht dat ik er zoiets voor had betaald, maar kan goed ook jouw bedrag zijn geweest
Heb jij een tr001, Jan?
nee, de MOF 001. Ik heb daar destijds ook allerlei accesoires bijgekocht

ik heb een adresje gevonden in de UK. Als de verzendkosten niet outrageous zijn ga ik het toch proberen te repareren :-k
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door Wowly »

Het probleem met merken als Festool is dat ze eigenlijk alleen bereikbaar zijn voor professionals vanwege de prijs. Nou ben ik best handig, en gebruik ik vaak (electrisch) gereedschap. Véél vaker dan menig kennis die handig zat zijn. Maar als ik dat vergelijk met professionals staan ze bij mij 99% van de tijd stil lijkt het wel. Dus John en Arno bijvoorbeeld zijn gebaat bij het beste, terwijl ik vaak met parkside prima wegkom voor 1/5 van de aankoopprijs.

Daarom zijn de accusystemen voor pro's prima te doen: werken veel sneller en handiger, en na 2 jaar zijn de apparaten afgeschreven en vaak technisch ver weg. Na 4 a 5 jaar komt er een ander accusysteem en ze kopen weer een nieuw. terwijl ik qua slijtage van eht apparaat nog prima 10 jaar door wil zegmaar alleen de accus worden slechter
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door Kappa7 »

De accu's worden tegenwoordig steeds vaker uitwisselbaar waardoor deze ook onder verschillende merken in te zetten zijn.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Bovenfrees

Bericht door beijert »

Mocht het de moeite waard zijn is het wisselen van de cellen zelf ook nog mogelijk natuurlijk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bovenfrees

Bericht door Pjotr »

Tja, maar de vraag is natuurlijk heb je het nodig? Zeker als ie voor 99% van de tijd in de kast staat. Misschien dat een snoer in de weg kan zitten, een accu op een bovenfrees kan dat net zo goed. Het is geen schroefboor waar het zwaartepunt laag kan liggen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door pappaleo »

Ik kan me niet zo goed voorstellen dat een accu bij een bovenfrees lang meegaat. En of de frees dan voldoende power heeft.

Ik heb een Bosch stofzuiger op accu's. Ondanks dat ik Bosch een prima merk vind is dat een waardeloos ding. De accu's zijn hetzelfde als mijn schroefboormachine. Daarin gaat de accu 2 maanden mee voor ik hem weer op moet laden. Bij de stofzuiger maximaal 2 minuten voordat de led rood wordt en hij uitschakelt.

Ik heb zo het gevoel dat een fatsoenlijke frees nog wel meer lust dan een stofzuiger (die niet eens zuigt).
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door Kappa7 »

We hebben een tijdje geleden van Stihl wat zagen, een bosmaaier en een bladblazer gekocht, allemaal op accu en werkt op zich prima.
Alleen al de rust die deze bosmaaier heeft in vergelijk met de motor maaiers die we hiervoor hadden.
De bladblazer is wel een ander verhaal die gaat redelijk snel leeg op volvermogen. dat blijft wel een dingetje.
maar voor het zagen en maaien gaat het verrassent lang mee die accu.
Ik verwacht dat dit in een boven frees niet anders is.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”